Zeeland Maar wat als het mis Delta vraagt dwangsom Klussen PZC mm- Mmsmm De krant 5 weken voor 15 euro! Loodsen bezorgd over Perkpolder 2 Zaterdag 9 mei 2009 PZC De PZC maakt ook video's Kijk voor het overzicht op www.pzc.nl/video MAIKEL HARTE Mijn omgeving verbaast zich. Ging ik vier jaar geleden nog als vrijgezel de ossewei in^ klaagde de straat dat mijn rolluiken altijd naar beneden waren en deed mijn zus uit plaatsvervangende schaamte het hoog opschie tend onkruid in mijn tuin de das om, nu woont er een ge trouwd man die op weg is een kroostrijk gezin op de wereld te zetten en die inmiddels het klussen ontdekt heeft. Alhoewel klussen? Met mijn twee linkerhanden wordt een schutting al snel een kunstwerk, maar de aannemer die op dit moment een dakkapel plaatst heeft mij diep geïnspireerd. Zo kocht ik (en ik overdrijf niet) een maand geleden mijn eer ste gereedschapskist, vorige week mijn eerste boormachine (prachtig spul) en afgelopen weekend voltooide ik mijn eer ste schilderklus: mijn poort staat nu in de beits. Buren komen angstvallig vragen hoe het met me gaat, mijn vrouw maakt zich zorgen en gisteren belde mijn broer nog zonder aanleiding met de vraag of er iets met me de aan de hand is. Niets. Integendeel, ik bloei helemaal op van dat klussen. De kroon op het werk is er inmiddels ook en dat geeft het meeste voldoening, want ik heb er hard voor ge werkt. Het was de jongste vair de buren die hem het eerst zag: „Buurman, ik zie je bilspleet." „Echt waar?", zei ik. Ik heb even een vreugdesprongetje gemaakt. Eindelijk heb ik hem ook: de bouwvakkerspleet. Nu hoor ik pas echt bij de handige jon gens. Het is nog niet zo eenvoudig hoor om hem te krijgen. Je moet een buikje hebben en een broek aandoen van bij voor keur onrekbare spijkerstof die bij de buik strak zit, maar die zo dra je op de knieën zit aan de achterkant zo'n 15 centimeter van de onderrug zakt. Alleen jammer dat het verleidelijke flui ten naar me niet van mijn vrouw kwam, maar uit de volière van de buren. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns Eindelijk heb ik hem ook: de bouwvakkerspleet COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91,4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162,4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: Personeelsadvertenties: -088- 0139 999 055- 5388 000 Straat Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven Rekeningnummer Handtekening De PZC gaal zorgvuldig om met persoonsgegevens, in het colofon treft u nadere informatie Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088-013 99 10 Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over LezersExtra Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal (NAI4) een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, {ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook. 088 - 013 99 10 Loodsen krijgen de grootste containerschepen veilig en wel in Antwerpen. Toch is de Zeeuwse politiek er niet helemaal gerust op. door Ben Jansen De passage van zeer gro te containerschepen over de Westerschelde naar Antwerpen trekt elke keer veel bekijks. Ook lood sen staan te dringen om op de brug van zo'n kloek schip de kapi tein van adviezen te voorzien. Bij wijze van proef mochten de afgelo pen weken de MSC Beatrice en en kele van haar zusterschepen de Westerschelde op. Breed leeft de overtuiging dat de op- en afvaart van deze bovenmaatse schepen in nautisch-technisch opzicht geen probleem is. Daarvan is ook de Zeeuwse politiek wel overtuigd. Het knelpunt is alleen: wat als er iets misgaat? Guido van Rooy van het Loodswe zen Scheldemonden verzekert tij dens een vaartocht van Statenle den op de Westerschelde dat elke reis van een containerreus van het kaliber MSC Beatrice zorgvuldig wordt voorbereid. Zo'n schip is een project op zich. De verwachte weers- en tijomstandigheden wor den in kaart gebracht. De drie toch al hoog gekwalificeerde lood sen die de eer te beurt valt het schip naar Antwerpen te helpen brengen, krijgen een speciale trai ning op de simulator. Bovendien gaat het om schepen die qua ma chines en uitrusting aan de hoog ste eisen voldoen. En ach, de Bea trice en haar zusters zijn maar zes meter langer dan de schepen die vandaag de dag zonder veel opzien te baren behoedzaam naar Antwer pen gaan. „We maken er niet zo maar een rommeltje van", zegt Van Rooy een beetje ten overvloe de. Daar is iedereen wel van over tuigd, blijkt aan boord van de loodskotter Mirfak die de leden van de Statencommissie bestuurlij ke en financiële zaken van Vlissin- gen naar Antwerpen vaart. „Aan de nautisch-technische kant van de toelating van grote container- schapen twijfelt niemand", merkt commissaris van de koningin Kar- la Peijs op. „De vraag is: wat als het misgaat. Wat gebeurt er als zo'n schip middenin een bocht uit het roer loopt of de voortstuwing uitvalt? Daar maken we ons zor gen om. We vinden dat over dit aspect van de veiligheid aanvanke lijk onvoldoende was nagedacht. ff-JlS 3H3 33 33-1 ..-.v. foto Ronald den Dekker Je kunt schepen die de tot nu toe gehanteerde maximum maat niet toelaten zonder iets te hebben afge sproken over maatregelen en mid delen voor het geval er wél iets fout gaat." Vlak voordat de nasi-maaltijd wordt geserveerd doet Van Rooy een poging de eetlust bij sommi gen te bederven. Hij meldt een uit gesproken voorstander te zijn van verdere verdieping van de Wester schelde. Zijn argument: de veilig heid is ermee gebaat. „We houden die grotere schepen toch niet te gen. Als de drempels in de vaar geul verder worden verlaagd, heb ben we meer uren de tijd om van of naar Antwerpen te varen. Zo kun je deze grote schepen sprei den en dat is veilig." Van Rooy meent dat het einde in zicht is van de ontwikkeling dat containerschepen steeds groter worden. „Ook havens elders in de wereld worden met die dingen moeilijker te bereiken. Het is na tuurlijk hartstikke leuk als bij de opening van de Verbrugge Contai ner Terminal de MSC Beatrice of een van haar zusjes voor de kade ligt, maar daarrïa hoeven die reu zen niet meer terug te komen. Het manoevreren met die kanjers hin dert de andere vaart. Met contai nerschepen van een maatje klei ner valt ook echt een heleboel geld te verdienen." Loodsen vinden de aanleg van een jachthaven met 350 ligplaatsen bij Perkpolder on verantwoord. „Waar moeten al die schepen heen op een mooie zater dagmiddag?", vroeg Guido van Rooy van het Loodswezen Schelde monden zich af tijdens een vaar tocht van Statenleden op de Wes terschelde. „Ik geef je het op een briefje: er gaat een keer een jacht overvaren worden." Volgens Rijkswaterstaat is de situe ring van de jachthaven geen pro bleem. En dat hoorrhet ook niet te zijn, vond commissaris van de koningin Karla Peijs. „De Wester schelde is niet alleen van Antwer pen. Er moet ook recreatie op mo gelijk zijn." Ook CDA-Statenlid en oud-wet houder van Hulst, Ben Pauwels, reageerde gestoken op Van Rooys opmerkingen. „We hebben acht jaar geleden al gekeken naar de de nautische aspecten van onze jacht havenplannen. Toen is geconsta teerd dat het kan. Waarom daar dan nu weer öp terugkomen?" Binnenkort rechtszaak over eigendom van kerncentrale Borssele. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Delta eist een dwangsom van 500 miljoen euro van de energiebedrijven RWE en Essent én de aandeelhouders van Essent wanneer de kerncentrale in Borssele niet in publieke handen blijft. Zij zijn gisteren gedagvaard. De commerciële Duitse energiegi gant RWE wil Essent overnemen. Samen met Delta is Essent eige naar van EPZ, de exploitant van de kerncentrale. RWE wil de aandelen van Essent in Borssele ook overnemen, maar in de statuten van EPZ staat dat die in publieke handen moeten blijven. Daarom is bedacht dat de huidige aandeelhouders van Es sent (een flink aantal Nederlandse gemeenten en provincies) juri disch eigenaar kunnen blijven van de kerncentrale, maar dat het eco nomisch eigendom wel overgaat naar RWE. Via de réchter hoopt Delta dit te voorkomen. In de dagvaarding is een torenhoge dwangsom geëist te gen medewerking aan deze 'schijn constructie'. WRj Delta heeft de rechter gevraagd om een dwangsom van 500 mil joen euro om te voorkomen dat de kerncentrale Borssele deels in buitenlandse handen komt.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 2