Zeeland
Maar wat als het mis
Delta vraagt dwangsom
Klussen
PZC
mm- Mmsmm
De krant 5 weken voor 15 euro!
Loodsen bezorgd
over Perkpolder
2 Zaterdag 9 mei 2009 PZC
De PZC maakt ook video's
Kijk voor het overzicht op www.pzc.nl/video
MAIKEL HARTE
Mijn omgeving verbaast zich. Ging ik vier jaar geleden
nog als vrijgezel de ossewei in^ klaagde de straat dat
mijn rolluiken altijd naar beneden waren en deed
mijn zus uit plaatsvervangende schaamte het hoog opschie
tend onkruid in mijn tuin de das om, nu woont er een ge
trouwd man die op weg is een kroostrijk gezin op de wereld te
zetten en die inmiddels het klussen ontdekt heeft. Alhoewel
klussen? Met mijn twee linkerhanden wordt een schutting al
snel een kunstwerk, maar de aannemer die op dit moment
een dakkapel plaatst heeft mij diep geïnspireerd.
Zo kocht ik (en ik overdrijf niet) een maand geleden mijn eer
ste gereedschapskist, vorige
week mijn eerste boormachine
(prachtig spul) en afgelopen
weekend voltooide ik mijn eer
ste schilderklus: mijn poort staat
nu in de beits. Buren komen
angstvallig vragen hoe het met
me gaat, mijn vrouw maakt zich zorgen en gisteren belde mijn
broer nog zonder aanleiding met de vraag of er iets met me de
aan de hand is. Niets. Integendeel, ik bloei helemaal op van
dat klussen. De kroon op het werk is er inmiddels ook en dat
geeft het meeste voldoening, want ik heb er hard voor ge
werkt. Het was de jongste vair de buren die hem het eerst zag:
„Buurman, ik zie je bilspleet." „Echt waar?", zei ik. Ik heb even
een vreugdesprongetje gemaakt. Eindelijk heb ik hem ook: de
bouwvakkerspleet. Nu hoor ik pas echt bij de handige jon
gens. Het is nog niet zo eenvoudig hoor om hem te krijgen. Je
moet een buikje hebben en een broek aandoen van bij voor
keur onrekbare spijkerstof die bij de buik strak zit, maar die zo
dra je op de knieën zit aan de achterkant zo'n 15 centimeter
van de onderrug zakt. Alleen jammer dat het verleidelijke flui
ten naar me niet van mijn vrouw kwam, maar uit de volière
van de buren.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
Eindelijk heb ik
hem ook: de
bouwvakkerspleet
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91,4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162,4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten:
Personeelsadvertenties:
-088- 0139 999
055- 5388 000
Straat
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaal zorgvuldig om met persoonsgegevens, in het colofon treft u nadere informatie
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088-013 99 10
Toets 1bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over LezersExtra
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal (NAI4)
een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal (NA14)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
{ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook. 088 - 013 99 10
Loodsen krijgen de grootste
containerschepen veilig en
wel in Antwerpen. Toch is
de Zeeuwse politiek er
niet helemaal gerust op.
door Ben Jansen
De passage van zeer gro
te containerschepen
over de Westerschelde
naar Antwerpen trekt
elke keer veel bekijks. Ook lood
sen staan te dringen om op de
brug van zo'n kloek schip de kapi
tein van adviezen te voorzien. Bij
wijze van proef mochten de afgelo
pen weken de MSC Beatrice en en
kele van haar zusterschepen de
Westerschelde op. Breed leeft de
overtuiging dat de op- en afvaart
van deze bovenmaatse schepen in
nautisch-technisch opzicht geen
probleem is. Daarvan is ook de
Zeeuwse politiek wel overtuigd.
Het knelpunt is alleen: wat als er
iets misgaat?
Guido van Rooy van het Loodswe
zen Scheldemonden verzekert tij
dens een vaartocht van Statenle
den op de Westerschelde dat elke
reis van een containerreus van het
kaliber MSC Beatrice zorgvuldig
wordt voorbereid. Zo'n schip is
een project op zich. De verwachte
weers- en tijomstandigheden wor
den in kaart gebracht. De drie
toch al hoog gekwalificeerde lood
sen die de eer te beurt valt het
schip naar Antwerpen te helpen
brengen, krijgen een speciale trai
ning op de simulator. Bovendien
gaat het om schepen die qua ma
chines en uitrusting aan de hoog
ste eisen voldoen. En ach, de Bea
trice en haar zusters zijn maar zes
meter langer dan de schepen die
vandaag de dag zonder veel opzien
te baren behoedzaam naar Antwer
pen gaan. „We maken er niet zo
maar een rommeltje van", zegt
Van Rooy een beetje ten overvloe
de.
Daar is iedereen wel van over
tuigd, blijkt aan boord van de
loodskotter Mirfak die de leden
van de Statencommissie bestuurlij
ke en financiële zaken van Vlissin-
gen naar Antwerpen vaart. „Aan
de nautisch-technische kant van
de toelating van grote container-
schapen twijfelt niemand", merkt
commissaris van de koningin Kar-
la Peijs op. „De vraag is: wat als
het misgaat. Wat gebeurt er als
zo'n schip middenin een bocht uit
het roer loopt of de voortstuwing
uitvalt? Daar maken we ons zor
gen om. We vinden dat over dit
aspect van de veiligheid aanvanke
lijk onvoldoende was nagedacht.
ff-JlS
3H3 33 33-1
..-.v.
foto Ronald den Dekker
Je kunt schepen die de tot nu toe
gehanteerde maximum maat niet
toelaten zonder iets te hebben afge
sproken over maatregelen en mid
delen voor het geval er wél iets
fout gaat."
Vlak voordat de nasi-maaltijd
wordt geserveerd doet Van Rooy
een poging de eetlust bij sommi
gen te bederven. Hij meldt een uit
gesproken voorstander te zijn van
verdere verdieping van de Wester
schelde. Zijn argument: de veilig
heid is ermee gebaat. „We houden
die grotere schepen toch niet te
gen. Als de drempels in de vaar
geul verder worden verlaagd, heb
ben we meer uren de tijd om van
of naar Antwerpen te varen. Zo
kun je deze grote schepen sprei
den en dat is veilig."
Van Rooy meent dat het einde in
zicht is van de ontwikkeling dat
containerschepen steeds groter
worden. „Ook havens elders in de
wereld worden met die dingen
moeilijker te bereiken. Het is na
tuurlijk hartstikke leuk als bij de
opening van de Verbrugge Contai
ner Terminal de MSC Beatrice of
een van haar zusjes voor de kade
ligt, maar daarrïa hoeven die reu
zen niet meer terug te komen. Het
manoevreren met die kanjers hin
dert de andere vaart. Met contai
nerschepen van een maatje klei
ner valt ook echt een heleboel geld
te verdienen."
Loodsen vinden de aanleg
van een jachthaven met 350
ligplaatsen bij Perkpolder on
verantwoord. „Waar moeten al die
schepen heen op een mooie zater
dagmiddag?", vroeg Guido van
Rooy van het Loodswezen Schelde
monden zich af tijdens een vaar
tocht van Statenleden op de Wes
terschelde. „Ik geef je het op een
briefje: er gaat een keer een jacht
overvaren worden."
Volgens Rijkswaterstaat is de situe
ring van de jachthaven geen pro
bleem. En dat hoorrhet ook niet
te zijn, vond commissaris van de
koningin Karla Peijs. „De Wester
schelde is niet alleen van Antwer
pen. Er moet ook recreatie op mo
gelijk zijn."
Ook CDA-Statenlid en oud-wet
houder van Hulst, Ben Pauwels,
reageerde gestoken op Van Rooys
opmerkingen. „We hebben acht
jaar geleden al gekeken naar de de
nautische aspecten van onze jacht
havenplannen. Toen is geconsta
teerd dat het kan. Waarom daar
dan nu weer öp terugkomen?"
Binnenkort rechtszaak
over eigendom van
kerncentrale Borssele.
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Delta eist een
dwangsom van 500 miljoen euro
van de energiebedrijven RWE en
Essent én de aandeelhouders van
Essent wanneer de kerncentrale in
Borssele niet in publieke handen
blijft.
Zij zijn gisteren gedagvaard.
De commerciële Duitse energiegi
gant RWE wil Essent overnemen.
Samen met Delta is Essent eige
naar van EPZ, de exploitant van
de kerncentrale.
RWE wil de aandelen van Essent
in Borssele ook overnemen, maar
in de statuten van EPZ staat dat
die in publieke handen moeten
blijven. Daarom is bedacht dat de
huidige aandeelhouders van Es
sent (een flink aantal Nederlandse
gemeenten en provincies) juri
disch eigenaar kunnen blijven van
de kerncentrale, maar dat het eco
nomisch eigendom wel overgaat
naar RWE.
Via de réchter hoopt Delta dit te
voorkomen. In de dagvaarding is
een torenhoge dwangsom geëist te
gen medewerking aan deze 'schijn
constructie'.
WRj Delta heeft de rechter gevraagd
om een dwangsom van 500 mil
joen euro om te voorkomen dat
de kerncentrale Borssele deels in
buitenlandse handen komt.