Opel Antwerpen vecht om te overleven Consument wenst niet te betalen voor mobiel bankieren DNB wil vernislaagje op eurobiljetten Werknemers blijven zitten waar ze zitten Acties bij Hema voorlopig opgeschort Zeeuws bedrijf bouwt zeeverkeerscentrale WEEKENDAFSLUITINGEN DRAAIBRUG SLUISKIL PZC Zaterdag 9 mei 2009 J 1 3 Sluiting dreigt voor autofabriek, 2700 banen op de tocht. door Pascale Thewissen Antwerpen - Sluiting dreigt voor Opel Antwerpen. 2700 banen staan op de tocht. De werknemers reageren gelaten. „We horen nu al twee jaar dat de tent hier dicht gaat, maar er rollen nog steeds au to's van de band." Werner Vandenbrande (43) steekt een sigaret op, terwijl hij in zijn au to - een Opel natuurlijk - wacht tot zijn shift begint. Al 22 jaar werkt hij bij Opel Antwerpen. „Ik hoop hier mijn pensioen te halen. Maar er zijn steeds vaker dagen dat ik me afvraag of die fabriekspoort nog wel opengaat of voorgoed ge sloten blijft." Het bericht, een dag eerder in de Duitse krant Frankfur ter Allgemeine dat overnamekandi daat Fiat de Antwerpse Opel-fa- briek in 2011 als eerste wil sluiten, stemt hem niet vrolijk. In totaal moeten er volgens 'Project Phoe nix' - het plan dat de Italianen heb ben uitgewerkt voor de overname van General Motors Europe en waar de Frankfurter Allgemeine de hand op wist te leggen -18.000 banen sneuvelen en tien fabrieken in Europa geheel of deels sluiten. „Het zoveelste overlijdensbericht", verzucht vakbondsman Rudy Ken- nes van de socialistische vakbond ABW (Algemeen Belgisch Vakver bond) en zelf sinds zijn 18e werk zaam bij Opel. „Ik ben hier 13 fe bruari 1978 begonnen op advies van ons pa, die ook bij Opel werk te." Hoe op de werkvloer gerea geerd is op de onheilstijding? Ken- nes (49) haalt zijn schouders op. „Niet. Er heerst een ijzige stilte. De mensen zijn apathisch geworden. We horen nu al twee jaar dat de tent hier in Antwerpen dicht gaat. Maar er rollen nog steeds auto's van de band." Het bericht over de nakende sluiting werd direct ont De vestiging van Opel in Antwerpen. kend door Fiat-baas Sergio Marchi- onne tijdens een onderhoud met de Vlaamse premier Kris Peeters. Kennes zucht eens diep. „Marchi- onne is een windvaan. Een man met veel charisma. Hij kan ijsjes aan Eskimo's verkopen en ik ver trouw hem voor geen cent." Vol gens de bonden is Marchionne foto Francois Lenoir/GPD vooral uit op de miljarden over heidssteun. „Hij is niet geïnteres seerd in Opel, hij wil Fiat redden", vrezen ze. Voor de 2700 werknemers van Opel Antwerpen is het bang af wachten. Toeleveranciers meege teld, staan er volgens Kennes meer dan tienduizend banen op de tocht. Zelfs als Opel Antwerpen blijft bestaan, is het zo goed als ze ker dat er flink gereorganiseerd moet worden. General Motors, Amerika's groot ste autoproducent, kampt met een enorme overproductie en balan ceert op de rand van een faillisse ment. Om de schulden te reduce ren wil het de Europese dochters Opel en Saab afstoten. Naast Fiat zijn er nog zes overnamekandida ten, waaronder de Canadees-Oos tenrijkse producent van auto-on derdelen Magna, die de voorkeur van de werknemers heeft. „De onzekerheid is slopend", zegt een vrouw van de ochtendploeg. „Ik kan er niet meer tegen en ben op zoek naar een andere baan. En ik ben de enige niet." Werner Van- debrande haalt zijn schouders op. „Ik ben alleenstaand. Voor mij is het nog niet eens zó dramatisch als ik word ontslagen. Misschien kan ik aan de slag bij Ford Trac tor." KPMG onderzoekt 'digitale wensen' in negentien landen. den haag - Consumenten willen niet betalen voor bankieren via de mobiele telefoon. Een meerder heid is geïnteresseerd in de moge lijkheid van mobiel bankieren, maar haakt af zodra er kosten aan verbonden zijn. Dat blijkt uit on derzoek van KPMG naar de 'digita le wensen' van 4000 consumen ten in 19 landen. Voor banken is dat slecht nieuws, want mobiel bankieren heeft vol gens deskundigen de toekomst. Ge volg is dat banken met een dilem ma zitten: als ze zich willen verze keren van een groot marktaandeel, zullen ze mobiel bankieren moge lijk moeten maken, maar dat kan dus niet kostendekkend. Banken die geen service voor mobiel ban kieren opzetten, riskeren dat ze marktaandeel verliezen aan con currenten die dat wel doen. Volgens het onderzoek doet een op de vijf consumenten wereld wijd nu al bankzaken via een mo biel apparaat. De overige 80 pro cent is ofwel niet bekend met deze mogelijkheid, of heeft twijfels over de veiligheid en vertrouwelijkheid. Volgens Dick van Schooneveld (KPMG) moeten banken de consu ment op dit gebied geruststellen. „Alleen dan kan mobiel bankieren een succes worden en kan het in de toekomst financieel haalbaar en winstgevend zijn voor de banken." amsterdam - De Nederlandsche Bank (DNB) ziet graag dat biljet ten van 5 euro en 10 euro een ver nislaagje krijgen om ze schoon te houden. De bank onderzoekt di verse vernissoorten en zal de resul taten tonen aan de Europese Cen trale Bank. Die besluit of de brief jes een laagje krijgen. Een biljet gaat ongeveer een jaar mee. „Naar mate de coupure hoger is, slijt die minder snel", licht DNB toe. ROTTERDAM - Nog maar 11,3 pro cent van de potentiële beroepsbe volking in Nederland was in het eerste kwartaal van dit jaar actief op zoek naar een andere baan. Dat blijkt uit een arbeidsmarktonder zoek van Intelligence Group. De mobiliteit op de arbeidsmarkt ligt daarmee op het laagste punt sinds het begin van het onderzoek in 2003. amsterdam - Vakbond FNV Bond genoten heeft eerder aangekondig de acties bij detailhandelsconcern Hema voorlopig opgeschort. Het personeel voelt zich door de econo mische crisis te kwetsbaar om har de acties te voeren. FNV Bondge noten eist 3,5 procent meer loon per februari 2009. Hema wil ech ter niet verder gaan dan 1 procent loonsverhoging per april 2009 en nog eens 1 procent per juli 2009. middelburg - De Zeeuwse Radar Combinatie (ZRC) uit Ritthem heeft van Rijkswaterstaat een or der ontvangen voor de bouw van een zeeverkeerscentrale. Met de komst van de centrale verdwijnt het werk van de vuurtorenwach ters op Terschelling en Schiermon nikoog. Met de opdracht is 14 mil joen euro gemoeid. De klus moet in november 2010 klaar zijn. VAN VRIJDAG 15 MEI 22.00 UUR TOT EN MET MAANDAG 18 MEI 05.00 UUR -VAN ZATERDAG 23 MEI 06.00 UUR TOT EN MET MAANDAG 25 MEI 05.00 UUR Rijkswaterstaat voert van vrijdag 15 rriei 22.00 uur tot ën met maandag 18 mei 05.00 uur en van zaterdag 23 mei 06.00 uur tot en met maandag 25 mei 05.00 uur werkzaamheden uit aan de draaibrug Sluiskil (N61). Hiervoor wordt de draaibrug in beide richtingen volledig afgesloten voor auto- en landbouwverkeer. De afslui tingen zijn nodig om het asfalt op de aanbruggen te vernieuwen en de slijtlaag op het brugdek te herstellen. Fietsverkeer kan gebruik blijven maken van de fietspaden. Houd rekening met een langere reistijd. Bij ongunstige weersomstandigheden kunnen de werkzaamheden worden uitgesteld. Er is een reserveweekend ingepland van vrijdag 29 mei 22.00 uur tot en met maandag 1 juni 05.00 uur. In juli of augustus zal nog een laatste weekendafsluiting plaatsvinden om de schilderconstructie op de boog van de brug te verwijderen. Meer informatie wordt via de plaatselijke media bekend gemaakt. OMLEIDINGSROUTES WEEKENDAFSLUITINGEN Verkeer vanuit Sas van Gent richting Terneuzen en Axel via de N252, draaibrug bij Sas van Gent (N683) en de N62. Volg omleidingsroute 2. Verkeer vanuit Sluiskil richting Westdorpe en Axel via de N252, de draaibrug bij Sas van Gent (N683] en de N62. Volg omleidingsroute 2. Verkeer vanuit Sluiskil, Breskens, Hoek en de Westerscheldetunnel richting Terneuzen en Hulst via de N252, het sluizencomplex bij Terneuzen en de Mr. F.J. Haarmanweg. Volg omleidingsroufe 3. Verkeer vanuit Terneuzen, Axel en Zelzate (N62) richting Sluiskil, Hoek, Breskens en de Wester scheldetunnel via de N62, de draaibrug bij Sas van Gent (N683) en de N252. Volg omleidingsroute 4. Verkeer vanuit Terneuzen en Hulst richting de Westerscheldetunnel via de Mr. F.J. Haarmanweg, het sluizencomplex bij Terneuzen en de N252. Volg omleidingsroute 5. Gele borden ter plaatse geven de omleidingsroutes aan. Water. Wegen. Werken. Rijkswaterstaat. Rijkswaterstaat, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, werkt voor u aan droge voe ten, voldoendeen schoon water, vlot en veilig verkeer over weg en water en betrouwbare en bruikbare informatie www.rijkswaterstaat.nl Rijkswaterstaat NEDERLAND MOET DOOR. (vanAnggf INFORMATIE: WWW.VANANAARBETER.NL - TELETEKST - RADIO - TELEFOON 0800-8002 (GRATIS) GENT/ZELZATE i omleidingsroutes einde omleidingsroutes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 13