Opel Antwerpen vecht om te overleven
Consument wenst
niet te betalen voor
mobiel bankieren
DNB wil vernislaagje
op eurobiljetten
Werknemers blijven
zitten waar ze zitten
Acties bij Hema
voorlopig opgeschort
Zeeuws bedrijf bouwt
zeeverkeerscentrale
WEEKENDAFSLUITINGEN DRAAIBRUG SLUISKIL
PZC Zaterdag 9 mei 2009 J 1 3
Sluiting dreigt voor
autofabriek, 2700
banen op de tocht.
door Pascale Thewissen
Antwerpen - Sluiting dreigt voor
Opel Antwerpen. 2700 banen
staan op de tocht. De werknemers
reageren gelaten. „We horen nu al
twee jaar dat de tent hier dicht
gaat, maar er rollen nog steeds au
to's van de band."
Werner Vandenbrande (43) steekt
een sigaret op, terwijl hij in zijn au
to - een Opel natuurlijk - wacht
tot zijn shift begint. Al 22 jaar
werkt hij bij Opel Antwerpen. „Ik
hoop hier mijn pensioen te halen.
Maar er zijn steeds vaker dagen dat
ik me afvraag of die fabriekspoort
nog wel opengaat of voorgoed ge
sloten blijft." Het bericht, een dag
eerder in de Duitse krant Frankfur
ter Allgemeine dat overnamekandi
daat Fiat de Antwerpse Opel-fa-
briek in 2011 als eerste wil sluiten,
stemt hem niet vrolijk. In totaal
moeten er volgens 'Project Phoe
nix' - het plan dat de Italianen heb
ben uitgewerkt voor de overname
van General Motors Europe en
waar de Frankfurter Allgemeine
de hand op wist te leggen -18.000
banen sneuvelen en tien fabrieken
in Europa geheel of deels sluiten.
„Het zoveelste overlijdensbericht",
verzucht vakbondsman Rudy Ken-
nes van de socialistische vakbond
ABW (Algemeen Belgisch Vakver
bond) en zelf sinds zijn 18e werk
zaam bij Opel. „Ik ben hier 13 fe
bruari 1978 begonnen op advies
van ons pa, die ook bij Opel werk
te." Hoe op de werkvloer gerea
geerd is op de onheilstijding? Ken-
nes (49) haalt zijn schouders op.
„Niet. Er heerst een ijzige stilte. De
mensen zijn apathisch geworden.
We horen nu al twee jaar dat de
tent hier in Antwerpen dicht gaat.
Maar er rollen nog steeds auto's
van de band." Het bericht over de
nakende sluiting werd direct ont
De vestiging van Opel in Antwerpen.
kend door Fiat-baas Sergio Marchi-
onne tijdens een onderhoud met
de Vlaamse premier Kris Peeters.
Kennes zucht eens diep. „Marchi-
onne is een windvaan. Een man
met veel charisma. Hij kan ijsjes
aan Eskimo's verkopen en ik ver
trouw hem voor geen cent." Vol
gens de bonden is Marchionne
foto Francois Lenoir/GPD
vooral uit op de miljarden over
heidssteun. „Hij is niet geïnteres
seerd in Opel, hij wil Fiat redden",
vrezen ze.
Voor de 2700 werknemers van
Opel Antwerpen is het bang af
wachten. Toeleveranciers meege
teld, staan er volgens Kennes meer
dan tienduizend banen op de
tocht. Zelfs als Opel Antwerpen
blijft bestaan, is het zo goed als ze
ker dat er flink gereorganiseerd
moet worden.
General Motors, Amerika's groot
ste autoproducent, kampt met een
enorme overproductie en balan
ceert op de rand van een faillisse
ment. Om de schulden te reduce
ren wil het de Europese dochters
Opel en Saab afstoten. Naast Fiat
zijn er nog zes overnamekandida
ten, waaronder de Canadees-Oos
tenrijkse producent van auto-on
derdelen Magna, die de voorkeur
van de werknemers heeft.
„De onzekerheid is slopend", zegt
een vrouw van de ochtendploeg.
„Ik kan er niet meer tegen en ben
op zoek naar een andere baan. En
ik ben de enige niet." Werner Van-
debrande haalt zijn schouders op.
„Ik ben alleenstaand. Voor mij is
het nog niet eens zó dramatisch
als ik word ontslagen. Misschien
kan ik aan de slag bij Ford Trac
tor."
KPMG onderzoekt
'digitale wensen' in
negentien landen.
den haag - Consumenten willen
niet betalen voor bankieren via de
mobiele telefoon. Een meerder
heid is geïnteresseerd in de moge
lijkheid van mobiel bankieren,
maar haakt af zodra er kosten aan
verbonden zijn. Dat blijkt uit on
derzoek van KPMG naar de 'digita
le wensen' van 4000 consumen
ten in 19 landen.
Voor banken is dat slecht nieuws,
want mobiel bankieren heeft vol
gens deskundigen de toekomst. Ge
volg is dat banken met een dilem
ma zitten: als ze zich willen verze
keren van een groot marktaandeel,
zullen ze mobiel bankieren moge
lijk moeten maken, maar dat kan
dus niet kostendekkend. Banken
die geen service voor mobiel ban
kieren opzetten, riskeren dat ze
marktaandeel verliezen aan con
currenten die dat wel doen.
Volgens het onderzoek doet een
op de vijf consumenten wereld
wijd nu al bankzaken via een mo
biel apparaat. De overige 80 pro
cent is ofwel niet bekend met deze
mogelijkheid, of heeft twijfels over
de veiligheid en vertrouwelijkheid.
Volgens Dick van Schooneveld
(KPMG) moeten banken de consu
ment op dit gebied geruststellen.
„Alleen dan kan mobiel bankieren
een succes worden en kan het in
de toekomst financieel haalbaar en
winstgevend zijn voor de banken."
amsterdam - De Nederlandsche
Bank (DNB) ziet graag dat biljet
ten van 5 euro en 10 euro een ver
nislaagje krijgen om ze schoon te
houden. De bank onderzoekt di
verse vernissoorten en zal de resul
taten tonen aan de Europese Cen
trale Bank. Die besluit of de brief
jes een laagje krijgen. Een biljet
gaat ongeveer een jaar mee. „Naar
mate de coupure hoger is, slijt die
minder snel", licht DNB toe.
ROTTERDAM - Nog maar 11,3 pro
cent van de potentiële beroepsbe
volking in Nederland was in het
eerste kwartaal van dit jaar actief
op zoek naar een andere baan. Dat
blijkt uit een arbeidsmarktonder
zoek van Intelligence Group.
De mobiliteit op de arbeidsmarkt
ligt daarmee op het laagste punt
sinds het begin van het onderzoek
in 2003.
amsterdam - Vakbond FNV Bond
genoten heeft eerder aangekondig
de acties bij detailhandelsconcern
Hema voorlopig opgeschort. Het
personeel voelt zich door de econo
mische crisis te kwetsbaar om har
de acties te voeren. FNV Bondge
noten eist 3,5 procent meer loon
per februari 2009. Hema wil ech
ter niet verder gaan dan 1 procent
loonsverhoging per april 2009 en
nog eens 1 procent per juli 2009.
middelburg - De Zeeuwse Radar
Combinatie (ZRC) uit Ritthem
heeft van Rijkswaterstaat een or
der ontvangen voor de bouw van
een zeeverkeerscentrale. Met de
komst van de centrale verdwijnt
het werk van de vuurtorenwach
ters op Terschelling en Schiermon
nikoog. Met de opdracht is 14 mil
joen euro gemoeid. De klus moet
in november 2010 klaar zijn.
VAN VRIJDAG 15 MEI 22.00 UUR TOT EN MET MAANDAG 18 MEI 05.00 UUR
-VAN ZATERDAG 23 MEI 06.00 UUR TOT EN MET MAANDAG 25 MEI 05.00 UUR
Rijkswaterstaat voert van vrijdag 15 rriei 22.00 uur tot ën met maandag 18 mei 05.00 uur en van zaterdag
23 mei 06.00 uur tot en met maandag 25 mei 05.00 uur werkzaamheden uit aan de draaibrug Sluiskil (N61).
Hiervoor wordt de draaibrug in beide richtingen volledig afgesloten voor auto- en landbouwverkeer. De afslui
tingen zijn nodig om het asfalt op de aanbruggen te vernieuwen en de slijtlaag op het brugdek te herstellen.
Fietsverkeer kan gebruik blijven maken van de fietspaden. Houd rekening met een langere reistijd.
Bij ongunstige weersomstandigheden kunnen de werkzaamheden worden uitgesteld. Er is een reserveweekend
ingepland van vrijdag 29 mei 22.00 uur tot en met maandag 1 juni 05.00 uur. In juli of augustus zal nog een
laatste weekendafsluiting plaatsvinden om de schilderconstructie op de boog van de brug te verwijderen. Meer
informatie wordt via de plaatselijke media bekend gemaakt.
OMLEIDINGSROUTES WEEKENDAFSLUITINGEN
Verkeer vanuit Sas van Gent richting Terneuzen
en Axel
via de N252, draaibrug bij Sas van Gent (N683)
en de N62. Volg omleidingsroute 2.
Verkeer vanuit Sluiskil richting Westdorpe en Axel
via de N252, de draaibrug bij Sas van Gent
(N683] en de N62. Volg omleidingsroute 2.
Verkeer vanuit Sluiskil, Breskens, Hoek en de
Westerscheldetunnel richting Terneuzen en Hulst
via de N252, het sluizencomplex bij Terneuzen en
de Mr. F.J. Haarmanweg. Volg omleidingsroufe 3.
Verkeer vanuit Terneuzen, Axel en Zelzate (N62)
richting Sluiskil, Hoek, Breskens en de Wester
scheldetunnel
via de N62, de draaibrug bij Sas van Gent (N683)
en de N252. Volg omleidingsroute 4.
Verkeer vanuit Terneuzen en Hulst richting
de Westerscheldetunnel
via de Mr. F.J. Haarmanweg, het sluizencomplex
bij Terneuzen en de N252. Volg omleidingsroute 5.
Gele borden ter plaatse geven de omleidingsroutes aan.
Water. Wegen. Werken. Rijkswaterstaat.
Rijkswaterstaat, de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, werkt voor u aan droge voe
ten, voldoendeen schoon water, vlot en veilig verkeer over weg en water en betrouwbare en bruikbare informatie
www.rijkswaterstaat.nl
Rijkswaterstaat NEDERLAND MOET DOOR. (vanAnggf
INFORMATIE: WWW.VANANAARBETER.NL - TELETEKST - RADIO - TELEFOON 0800-8002 (GRATIS)
GENT/ZELZATE
i omleidingsroutes
einde omleidingsroutes