Pixo is kloon van Alto Het systeem remt af op de wielen SQNKE Het zeer traditionele Engelse au tomerk Morgan bestaat dit jaar precies een eeuw en om dat op passende wijze te vieren is een speciaal model, de Aero Super Sports, uitgebracht. Audi heeft besloten de nieuwe compacte SUV Q3 vanaf 2011 te gaan bouwen in de Seatfabriek in het Spaanse Martorell, vlakbij Barcelona. PZC Vrijdag 8 mei 2009 7 PREMIÈRE Nieuw ukkie van Nissan nauwelijks te onderscheiden van mini-Suzuki Inhakend op de groeiende vraag naar heel kleine, zuini ge en fiscaal aantrekkelijke autootjes komt Nissan met de Pixo, die vrijwel identiek is aan de eveneens in India gebouwde Suzuki Alto. door Robbert Keegel Ze zijn 'in' die ukkies, want waar de markt voor grote re auto's harde klappen krijgt, valt het met de BPM-vrije minicars wel mee. Wel licht draagt ook de 14 procent bij telling voor zakelijke rijders bij aan de populariteit, al is dit genre ver voermiddel te oncomfortabel om er de afstanden mee te rijden die leasing aantrekkelijk maken. De nieuwe Pixo is de kleinste en goedkoopste (circa 8.000 euro, de precieze prijs is nog niet bekend, maar zal weinig van de Alto afwij ken). Nissan komt dus in het gam ma onder de aanvankelijk zo goed verkochte Micra. Nissan laat de Pixo bouwen bij Maruti in India, dat eigendom is van Suzuki. Dat is kennelijk nog goedkoper dan samenwerking met concerngenoot Renault, waar toch wel een Twingootje met Nis- Alleen de neuspartij van de Pixo is zichtbaar anders dan de Alto. san-stickers de identiteit van dat merk even krachtig had kunnen uitdragen als de Pixo dat nu gaat doen. Technisch maar ook om te zien is er bitter weinig verschil tussen de Pixo en de Alto. Alleen de neuspar tij is zichtbaar anders, maar ik vraag me af of die bepalend zal zijn bij de keuze van potentiële ko pers. Mij althans maakt het weinig uit en ik zou mijn klandizie dan ook gunnen aan een garage van een van de merken bij me in de buurt, waarvan ik de service denk te kunnen vertrouwen. Voor een auto van dit formaat (wielbasis 2,36 meter) rijdt de Pixo, uiteraard net als de Alto, lang niet beroerd. Het stuitert uiteraard een beetje, maar als concurrent voor het bij ons meestverkochte autotrio Toyota Aygo/Peugeot 107/Citroën Cl komt hij goed uit de verf Hij ziet er in elk geval be ter uit dan die gedrochtjes, maar moet het ook doen met een drieci lindertje, dat in dit geval 996 cm3 meet en met enige moeite 68 pk kan ophoesten. Voor een uk van 850 kilo zou dat eigenlijk genoeg moeten zijn, maar met het oog op Autobedrijf Altijd 150 APK gekeurde auto's op voorraad! Qe goedkoopste en de BB beste service van zeeland. Industriestraat 8-10 44B2 EZ Goes (t) 0113-215415 info@autnsonke.nl www.autosonke.nl KORT Traditionele merk Morgan viert eeuwfeest foto's CPD de gewenste zuinigheid zijn de overbrengingsverhoudingen zo ver schrikkelijk Tang gemaakt, dat alle fut eruit is. Met de automaat valt dat wat minder op. Maar het gaat hier vooral om dat verbruik en voor de klant legt die gemiddelde 4,4 liter waarschijnlijk meer gewicht in de schaal dan een top hoger dan de opgegeven 152 ki lometer per uur en een rappere sprint dan 15,2 seconden. Voor die acht mille heeft de Nis san Pixo ook nog eens een verdien stelijk bagageruim van 129/774 li ter. Best aardig. Het interieur van de Pixo is een van zijn sterkste punten. Rap is hij niet, wel zuinig. De Morgan Aero Super Sports. Deze als gebruikelijk met de hand gemaakte roadster beschikt over een uitbundig luxueuze uitrusting, waar de Morgans zich normaliter meer Spartaans manifesteren. Het aluminium chassis is gelijk aan dat van de Morgan Aero8 GT3, die zeer succesvol presteert in het In ternational FIA GT3 Champions hip. De Aero Super Sports is uitgerust met een 4,8-liter V8-motor van BMW, van 367 pk. In Engeland kost hij 127.000 pond. Europese prijzen zijn nog niet bekend. Audi besluit Q3 in Spanje te bouwen VRAAG VAN DE WEEK Hoe werkt ESP? Bart van Hooydonk uit Bergen op Zoom mailde ons: ik hoor en lees de term ESP overal, leder merk heeft blijkbaar weer een andere naam voor dit systeem. Zij ze hetzelfde en hoe werkt het? Joop Veerhoek van Volvo De Groene uit Goes geeft tekst en uitleg. door Lucas Boot J| oop Veerhoek: „Bijna elk I merk heeft inderdaad een ei- I gen naam voor het Electronic I Stability Program. Bij Volvo eet het bijvoorbeeld DSTC, wat staat voor Dynamic Stability 8c Traction Control. Het een is wat verfijnder dan het ander, maar in de basis werken de systemen het zelfde. Stel, je rijdt te hard door een bocht en de auto dreigt uit te breken. De ESP-sensoren meten dan onder meer het motorkoppel, de snelheid van de auto en de stuuruitslag. Raakt de auto uit koers; dan grijpt het ESP in door af te remmen op een of meerdere wielen en vaak ook door het mo torvermogen te beperken. Zo corri geert het ESP de auto zonder dat de bestuurder iets doet en zet hem weer op het juiste spoor." „De Traction Control gaat het doorslippen van de wielen tegen. Als een wiel dreigt door te slip pen, worden de aandrijfkrachten dankzij de traction control naar an dere wielen gestuurd zodat er als nog voldoende tractie ontstaat." „Het ESP werkt ook santen met an dere elektronische veiligheidssyste men, waaronder het ABS. Het anti- blokkeersysteem ABS zorgt ervoor dat de wielen bij het remmen niet blokkeren." Hebt u ook een vraag? Mail dan naar redactie@pzc.nl Joop Veerhoek: „Bijna elk merk heeft inderdaad een eigen naam voor ESP, maar in de basis werken de systemen hetzelfde." foto Willem Mieras Audi Q3 Deze stap draagt ertoe bij dat in de Spaanse fabriek 1.200 banen be houden blijven, zonder dat dit ten koste gaat van werkgelegenheid in andere Audi-fabrieken. Met de pro ductie van de Q3, het kleinere broertje van ntidi-SUV Q5 en full- size Q7, in Martorell is een investe ring van 300 miljoen euro ge moeid. Een en ander betekent dat een beslissing over productie van de 03 in Amerika voorlopig is uit gesteld. Audi heeft momenteel pro ductiefaciliteiten in Duitsland (Neckarsulm en Ingolstadt), Hon garije, België, Slowakije, India en China.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 81