Pixo is kloon van Alto
Het systeem remt af op de wielen
SQNKE
Het zeer traditionele Engelse au
tomerk Morgan bestaat dit
jaar precies een eeuw en om dat
op passende wijze te vieren is een
speciaal model, de Aero Super
Sports, uitgebracht.
Audi heeft besloten de nieuwe
compacte SUV Q3 vanaf 2011
te gaan bouwen in de Seatfabriek
in het Spaanse Martorell, vlakbij
Barcelona.
PZC Vrijdag 8 mei 2009 7
PREMIÈRE Nieuw ukkie van Nissan nauwelijks te onderscheiden van mini-Suzuki
Inhakend op de groeiende
vraag naar heel kleine, zuini
ge en fiscaal aantrekkelijke
autootjes komt Nissan met
de Pixo, die vrijwel identiek
is aan de eveneens in India
gebouwde Suzuki Alto.
door Robbert Keegel
Ze zijn 'in' die ukkies, want
waar de markt voor grote
re auto's harde klappen
krijgt, valt het met de
BPM-vrije minicars wel mee. Wel
licht draagt ook de 14 procent bij
telling voor zakelijke rijders bij aan
de populariteit, al is dit genre ver
voermiddel te oncomfortabel om
er de afstanden mee te rijden die
leasing aantrekkelijk maken.
De nieuwe Pixo is de kleinste en
goedkoopste (circa 8.000 euro, de
precieze prijs is nog niet bekend,
maar zal weinig van de Alto afwij
ken). Nissan komt dus in het gam
ma onder de aanvankelijk zo goed
verkochte Micra.
Nissan laat de Pixo bouwen bij
Maruti in India, dat eigendom is
van Suzuki. Dat is kennelijk nog
goedkoper dan samenwerking met
concerngenoot Renault, waar toch
wel een Twingootje met Nis-
Alleen de neuspartij van de Pixo is zichtbaar anders dan de Alto.
san-stickers de identiteit van dat
merk even krachtig had kunnen
uitdragen als de Pixo dat nu gaat
doen.
Technisch maar ook om te zien is
er bitter weinig verschil tussen de
Pixo en de Alto. Alleen de neuspar
tij is zichtbaar anders, maar ik
vraag me af of die bepalend zal
zijn bij de keuze van potentiële ko
pers. Mij althans maakt het weinig
uit en ik zou mijn klandizie dan
ook gunnen aan een garage van
een van de merken bij me in de
buurt, waarvan ik de service denk
te kunnen vertrouwen.
Voor een auto van dit formaat
(wielbasis 2,36 meter) rijdt de
Pixo, uiteraard net als de Alto, lang
niet beroerd. Het stuitert uiteraard
een beetje, maar als concurrent
voor het bij ons meestverkochte
autotrio Toyota Aygo/Peugeot
107/Citroën Cl komt hij goed uit
de verf Hij ziet er in elk geval be
ter uit dan die gedrochtjes, maar
moet het ook doen met een drieci
lindertje, dat in dit geval 996 cm3
meet en met enige moeite 68 pk
kan ophoesten. Voor een uk van
850 kilo zou dat eigenlijk genoeg
moeten zijn, maar met het oog op
Autobedrijf
Altijd 150 APK gekeurde
auto's op voorraad!
Qe goedkoopste en de
BB beste service van zeeland.
Industriestraat 8-10
44B2 EZ Goes
(t) 0113-215415
info@autnsonke.nl
www.autosonke.nl
KORT
Traditionele merk
Morgan viert eeuwfeest
foto's CPD
de gewenste zuinigheid zijn de
overbrengingsverhoudingen zo ver
schrikkelijk Tang gemaakt, dat alle
fut eruit is. Met de automaat valt
dat wat minder op.
Maar het gaat hier vooral om dat
verbruik en voor de klant legt die
gemiddelde 4,4 liter waarschijnlijk
meer gewicht in de schaal dan een
top hoger dan de opgegeven 152 ki
lometer per uur en een rappere
sprint dan 15,2 seconden.
Voor die acht mille heeft de Nis
san Pixo ook nog eens een verdien
stelijk bagageruim van 129/774 li
ter. Best aardig.
Het interieur van de Pixo is een van zijn sterkste punten.
Rap is hij niet, wel zuinig.
De Morgan Aero Super Sports.
Deze als gebruikelijk met de hand
gemaakte roadster beschikt over
een uitbundig luxueuze uitrusting,
waar de Morgans zich normaliter
meer Spartaans manifesteren. Het
aluminium chassis is gelijk aan dat
van de Morgan Aero8 GT3, die
zeer succesvol presteert in het In
ternational FIA GT3 Champions
hip.
De Aero Super Sports is uitgerust
met een 4,8-liter V8-motor van
BMW, van 367 pk. In Engeland
kost hij 127.000 pond. Europese
prijzen zijn nog niet bekend.
Audi besluit Q3 in
Spanje te bouwen
VRAAG VAN DE WEEK Hoe werkt ESP?
Bart van Hooydonk uit Bergen op
Zoom mailde ons: ik hoor en lees de
term ESP overal, leder merk heeft
blijkbaar weer een andere naam
voor dit systeem. Zij ze hetzelfde en
hoe werkt het?
Joop Veerhoek van Volvo De
Groene uit Goes geeft tekst en
uitleg.
door Lucas Boot
J| oop Veerhoek: „Bijna elk
I merk heeft inderdaad een ei-
I gen naam voor het Electronic
I Stability Program. Bij Volvo
eet het bijvoorbeeld DSTC, wat
staat voor Dynamic Stability 8c
Traction Control. Het een is wat
verfijnder dan het ander, maar in
de basis werken de systemen het
zelfde. Stel, je rijdt te hard door
een bocht en de auto dreigt uit te
breken. De ESP-sensoren meten
dan onder meer het motorkoppel,
de snelheid van de auto en de
stuuruitslag. Raakt de auto uit
koers; dan grijpt het ESP in door
af te remmen op een of meerdere
wielen en vaak ook door het mo
torvermogen te beperken. Zo corri
geert het ESP de auto zonder dat
de bestuurder iets doet en zet hem
weer op het juiste spoor."
„De Traction Control gaat het
doorslippen van de wielen tegen.
Als een wiel dreigt door te slip
pen, worden de aandrijfkrachten
dankzij de traction control naar an
dere wielen gestuurd zodat er als
nog voldoende tractie ontstaat."
„Het ESP werkt ook santen met an
dere elektronische veiligheidssyste
men, waaronder het ABS. Het anti-
blokkeersysteem ABS zorgt ervoor
dat de wielen bij het remmen niet
blokkeren."
Hebt u ook een vraag? Mail dan
naar redactie@pzc.nl
Joop Veerhoek: „Bijna elk merk heeft inderdaad een eigen naam voor ESP,
maar in de basis werken de systemen hetzelfde." foto Willem Mieras
Audi Q3
Deze stap draagt ertoe bij dat in
de Spaanse fabriek 1.200 banen be
houden blijven, zonder dat dit ten
koste gaat van werkgelegenheid in
andere Audi-fabrieken. Met de pro
ductie van de Q3, het kleinere
broertje van ntidi-SUV Q5 en full-
size Q7, in Martorell is een investe
ring van 300 miljoen euro ge
moeid. Een en ander betekent dat
een beslissing over productie van
de 03 in Amerika voorlopig is uit
gesteld. Audi heeft momenteel pro
ductiefaciliteiten in Duitsland
(Neckarsulm en Ingolstadt), Hon
garije, België, Slowakije, India en
China.