auto Audi S4: nette beroepsknokker automondo 'In deze auto ben je machinist' PZC Vrijdag 8 mei 2009 5 KLASSIEKER Jan Parel en zijn Renault Monaquatre uit 1933 door Lucas Boot Aan de muur van zijn woonkamer in Hoogerhei- de hangt een schilderij met daarop vier auto's: twee Renault 12's, een Lelijke Eend én - zijn droomauto - de Renault Monaquatre. De droom werd voor Jan Parel en kele jaren terug werkelijkheid toen hij een fraai exemplaar uit 1933 op de kop wist te tikken. De 'quatre' werd vanaf 1932 gebouwd in het Franse Boulogne Billancourt, een buitenwijk van Parijs. „Dit model was in die tijd het in- stappertje, maar dan wel een hele mooie", vertelt Parel. En met mooi bedoelt hij niet alleen het uiterlijk, maar ook de techniek. „Vroeger heb ik als monteur gewerkt en ik ben nog steeds gek van autotech niek. De viertaktmotor heb ik dan ook helemaal zelf gereviseerd. Daar ben ik erg trots op." Ja, zo'n oud motorblok doet het monteurshart van Parel sneller kloppen. Het rijden in het Franse museumstuk veroorzaakt bij hem net zo goed een verhoogde pols slag. „Het is niet zomaar autorijden en dat maakt het voor mij zo speciaal. Je bent eigenlijk een machinist in deze auto. Zo moet je bijvoorbeeld dubbel clutchen bij het schake len." Dan is ook nog zoiets als het stuur dat aan de 'verkeerde' rechter kant zit. Een Britse uitvoering mis schien? „Nee hoor, tot ongeveer 1933 produceerde Renault alleen maar rechtsgestuurde modellen. Vroeger zat de koetsier namelijk ook aan de rechterkant. Daar komt het vandaan." Het moge duidelijk zijn dat Parel het naadje van de kous weet wat betreft de geschiedenis van Renault en zijn Monaquatre. Over één ding tast hij echter in het duis ter. „Ik probeer al jaren te achterha len wie de eerste eigenaar was. Een achternaam heb ik wel, alleen lijkt niemand in Frankrijk die te kennen. Ach, misschien hebben die Fransen geen zin in zo'n nieuwsgierige Hollander, haha." Hebt u ook een bijzondere auto? Stuur dan een e-mail naar redactie@pzc.nl AUTOSHOW De snelle versie van de A4 ziet er braaf en netjes uit maar is vreselijk rap Audi laat een ongekend sper vuur van nieuwe modellen op ons los, in een offensief dat het merk aan de leiding kan brengen in het 'pre mium segment'. Een sterke zet daarin is de nieuwe S4, een kanon in burgerpak. door Robbert Keegel Als Audi een nieuwe A4 ten tonele voert, kan de spor tieve versie S4 daarop nooit lang uitblijven - net zo min als normaliter een nóg rap pere RS4, maar daar schijnen ze deze editie in Ingolstadt vanaf te zien. Het hoeft ons niet echt te spijten, want aan een vermomde sportauto met onder de motorkap 334 pk hebben we echt wel even genoeg. De directe concurrentie echter niet, die biedt zo rond de honderd pk méér aan en daarom denken we stiekem toch dat er een RS aan zal komea Ook al zijn de tijden er niet echt naar, de pk-strijd moet en zal uitgevochten worden. Zo zit ten de autobouwers bij onze oos terburen nu eenmaal in elkaar. De S4 kost standaard ook een stuk minder dan de concurrenten, die allemaal boven de ton uitkomen. Dan lijkt de vanafprijs bij Audi a 71 mille wel iets wat ze bij Audi nóóit doen: iets weggeven. Aller hande zaken die bij de concurren tie wel al in de bodemprijs zitten, blijken bij Audi dan ook extra's te zijn. Zelfs bijvoorbeeld sportstoe len en het sperdifferentieel dat het weggedrag van deze quattro zo sterk bepaalt. De waslijst van al die extra's die ge heel terecht op ons testexemplaar waren geschroefd - en die, ik zeg het nog maar eens, de S4 tot een waardige concurrent van het drie tal hieronder maken - brengen de totaalprijs op 101.413 euro. En dat is andere koek. Audi heeft een drieliter V6 in het vooronder gehangen met een me chanische compressor die netjes tussen de cilinderrijen past. Het re sultaat is niet alleen qua vermogen indrukwekkend, maar vooral het maximumkoppel van 440 Nm geeft de S4 vleugels. Het is een nogal hoogtoerige motor, die toch heel snel zijn vermogen én die prettige trekkracht afgeeft. Daar past de dubbelkoppelingsautomaat ideaal bij, zoals we al een tijdje bij de introductie op Mallorca konden vaststellen, maar ditmaal troffen we de feilloos te bedienen en per fect ingedeelde zesbak. Ik zou die 'S tronie' geheten DSG prefereren, maar dat verhoogt de nota zeker met nog eens een mille of twee en de handbak is geen straf Qua 'sportiviteit' maakt het op straat weinig uit: in beide geval len is de S4 een heerlijke auto, waarbij het geraffineerde onder stel een niet te onderschatten rol speelt. De Quattro vierwielaandrijving (wél standaard) is altijd al aange naam - en veilig - maar hier heb ben de techneuten achter nog een elektronisch geregeld sperdifferen tieel gemonteerd, dat echt alle on aangename neigingen tot onder stuur ondervangt. Het is zo alert afgesteld dat het al ingrijpt voordat de voorwielen gaan zeuren of ze rechtuit mogen, in plaats van de bocht in zoals jij dat wilt. Met dit systeem ver dwijnt zelfs mijn laatste beetje al tijd aanwezige hekel aan voorwie laandrijving, bij sportieve auto's al thans. Behalve schandelijk snel, kun je met de S4 ook soepeitjes toeren, daar heeft de beul in het vooron der helemaal geen bezwaar tegen, want elke nervositeit is hem vreemd. Logisch, als je zó sterk bent. De topsnelheid is natuurlijk weer begrensd, maar de acceleratie van nul naar honderd in 5,1 secon den geeft aan wat voor vlees we hier in de kuip hebben. Die sprint gaat maar fracties van seconden langzamer, nee, minder snel dan bij de vermelde concur renten. Uiteraard het gevolg van het vermogensverschil, want de S4 weegt ook zo'n 1.650 kilo. Hij is er trouwens ook als combi, hier altijd O ego O eco Nieuw: de Fiat 500 met gratis Dualogic-automaat en 14% bijtelling Schoon, zuinig, zakelijk. Nu voor 12.695,- Gem. brandstofverbruik: 4,7 1/100 km (1 op 21,3). CO?: 110 gr/km. Prijs inclusief BTW/BPM, exclusief kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage. MORE, LESS I! I E T T E R, LES IS GENIUS. m forzMs! PEARYWEG 17a, 4462 ES GOES TEL. 0113 - 27 57 57 INDUSTRIEWEG 19, 4382 NA VLISSINGEN TEL. 0118 - 41 77 36 PRODUCTIESTRAAT 4, 4538 BX TERNEUZEN www.automondo.nl TEL. 0115 - 56 16 28 Jan Parel heeft de motor zelf gereviseerd. trouwens in mijn ogen de meest begerenswaardige versies, want die zien er nóg onschuldiger uit. De S4 is natuurlijk schitterend af gewerkt, want dat kunnen ze bij Audi echt vreselijk goed, maar on derschat ook wat dat betreft de concurrenten niet. Niettemin zie ik deze S4 als een van de speerpunten in een offen sief van Audi om leider in het pre mium segment te worden. In dit geval gaat het vooral om prestige, maar met hun o zo uitgebreide gamma aan aantrekkelijke automo bielen steken ze bij Audi die twee andere Duitse topmerken nadruk kelijk naar de kroon. Qua verkoopaantallen doen ze dat evenzeer en tot nu toe hebben ze van zowat alle automerken het minste last van de verkoopmalaise. Nu is de S4 natuurlijk geen volu memaker, maar wel een voortrek ker. Een keurig aangeklede be roepsknokker. Avant geheten (wielbasis eveneens ook gemeen met de BMW en de 2,81 meter), en dat heeft-ie dan Mercedes. In alledrie de gevallen De Audi S4 is een vermomde sportauto met onder de motorkap 334 pk. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 79