auto
Audi S4: nette beroepsknokker
automondo
'In deze auto ben je machinist'
PZC Vrijdag 8 mei 2009 5
KLASSIEKER Jan Parel en zijn Renault Monaquatre uit 1933
door Lucas Boot
Aan de muur van zijn
woonkamer in Hoogerhei-
de hangt een schilderij
met daarop vier auto's:
twee Renault 12's, een Lelijke
Eend én - zijn droomauto - de
Renault Monaquatre.
De droom werd voor Jan Parel en
kele jaren terug werkelijkheid toen
hij een fraai exemplaar uit 1933 op
de kop wist te tikken. De 'quatre'
werd vanaf 1932 gebouwd in het
Franse Boulogne Billancourt, een
buitenwijk van Parijs.
„Dit model was in die tijd het in-
stappertje, maar dan wel een hele
mooie", vertelt Parel. En met mooi
bedoelt hij niet alleen het uiterlijk,
maar ook de techniek. „Vroeger
heb ik als monteur gewerkt en ik
ben nog steeds gek van autotech
niek. De viertaktmotor heb ik dan
ook helemaal zelf gereviseerd.
Daar ben ik erg trots op."
Ja, zo'n oud motorblok doet het
monteurshart van Parel sneller
kloppen. Het rijden in het Franse
museumstuk veroorzaakt bij hem
net zo goed een verhoogde pols
slag.
„Het is niet zomaar autorijden en
dat maakt het voor mij zo speciaal.
Je bent eigenlijk een machinist in
deze auto. Zo moet je bijvoorbeeld
dubbel clutchen bij het schake
len."
Dan is ook nog zoiets als het stuur
dat aan de 'verkeerde' rechter kant
zit. Een Britse uitvoering mis
schien? „Nee hoor, tot ongeveer
1933 produceerde Renault alleen
maar rechtsgestuurde modellen.
Vroeger zat de koetsier namelijk
ook aan de rechterkant. Daar
komt het vandaan."
Het moge duidelijk zijn dat Parel
het naadje van de kous weet wat
betreft de geschiedenis van
Renault en zijn Monaquatre. Over
één ding tast hij echter in het duis
ter. „Ik probeer al jaren te achterha
len wie de eerste eigenaar was.
Een achternaam heb ik wel, alleen
lijkt niemand in Frankrijk die te
kennen. Ach, misschien hebben
die Fransen geen zin in zo'n
nieuwsgierige Hollander, haha."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Stuur dan een e-mail naar
redactie@pzc.nl
AUTOSHOW De snelle versie van de A4 ziet er braaf en netjes uit maar is vreselijk rap
Audi laat een ongekend sper
vuur van nieuwe modellen
op ons los, in een offensief
dat het merk aan de leiding
kan brengen in het 'pre
mium segment'. Een sterke
zet daarin is de nieuwe S4,
een kanon in burgerpak.
door Robbert Keegel
Als Audi een nieuwe A4 ten
tonele voert, kan de spor
tieve versie S4 daarop
nooit lang uitblijven - net
zo min als normaliter een nóg rap
pere RS4, maar daar schijnen ze
deze editie in Ingolstadt vanaf te
zien. Het hoeft ons niet echt te
spijten, want aan een vermomde
sportauto met onder de motorkap
334 pk hebben we echt wel even
genoeg.
De directe concurrentie echter
niet, die biedt zo rond de honderd
pk méér aan en daarom denken
we stiekem toch dat er een RS aan
zal komea Ook al zijn de tijden er
niet echt naar, de pk-strijd moet
en zal uitgevochten worden. Zo zit
ten de autobouwers bij onze oos
terburen nu eenmaal in elkaar.
De S4 kost standaard ook een stuk
minder dan de concurrenten, die
allemaal boven de ton uitkomen.
Dan lijkt de vanafprijs bij Audi a
71 mille wel iets wat ze bij Audi
nóóit doen: iets weggeven. Aller
hande zaken die bij de concurren
tie wel al in de bodemprijs zitten,
blijken bij Audi dan ook extra's te
zijn. Zelfs bijvoorbeeld sportstoe
len en het sperdifferentieel dat het
weggedrag van deze quattro zo
sterk bepaalt.
De waslijst van al die extra's die ge
heel terecht op ons testexemplaar
waren geschroefd - en die, ik zeg
het nog maar eens, de S4 tot een
waardige concurrent van het drie
tal hieronder maken - brengen de
totaalprijs op 101.413 euro. En dat
is andere koek.
Audi heeft een drieliter V6 in het
vooronder gehangen met een me
chanische compressor die netjes
tussen de cilinderrijen past. Het re
sultaat is niet alleen qua vermogen
indrukwekkend, maar vooral het
maximumkoppel van 440 Nm
geeft de S4 vleugels. Het is een
nogal hoogtoerige motor, die toch
heel snel zijn vermogen én die
prettige trekkracht afgeeft. Daar
past de dubbelkoppelingsautomaat
ideaal bij, zoals we al een tijdje bij
de introductie op Mallorca konden
vaststellen, maar ditmaal troffen
we de feilloos te bedienen en per
fect ingedeelde zesbak.
Ik zou die 'S tronie' geheten DSG
prefereren, maar dat verhoogt de
nota zeker met nog eens een mille
of twee en de handbak is geen
straf Qua 'sportiviteit' maakt het
op straat weinig uit: in beide geval
len is de S4 een heerlijke auto,
waarbij het geraffineerde onder
stel een niet te onderschatten rol
speelt.
De Quattro vierwielaandrijving
(wél standaard) is altijd al aange
naam - en veilig - maar hier heb
ben de techneuten achter nog een
elektronisch geregeld sperdifferen
tieel gemonteerd, dat echt alle on
aangename neigingen tot onder
stuur ondervangt.
Het is zo alert afgesteld dat het al
ingrijpt voordat de voorwielen
gaan zeuren of ze rechtuit mogen,
in plaats van de bocht in zoals jij
dat wilt. Met dit systeem ver
dwijnt zelfs mijn laatste beetje al
tijd aanwezige hekel aan voorwie
laandrijving, bij sportieve auto's al
thans.
Behalve schandelijk snel, kun je
met de S4 ook soepeitjes toeren,
daar heeft de beul in het vooron
der helemaal geen bezwaar tegen,
want elke nervositeit is hem
vreemd. Logisch, als je zó sterk
bent. De topsnelheid is natuurlijk
weer begrensd, maar de acceleratie
van nul naar honderd in 5,1 secon
den geeft aan wat voor vlees we
hier in de kuip hebben.
Die sprint gaat maar fracties van
seconden langzamer, nee, minder
snel dan bij de vermelde concur
renten. Uiteraard het gevolg van
het vermogensverschil, want de S4
weegt ook zo'n 1.650 kilo. Hij is er
trouwens ook als combi, hier altijd
O ego O eco
Nieuw: de Fiat 500 met gratis Dualogic-automaat en 14% bijtelling
Schoon, zuinig, zakelijk. Nu voor 12.695,-
Gem. brandstofverbruik: 4,7 1/100 km (1 op 21,3). CO?: 110 gr/km. Prijs inclusief BTW/BPM,
exclusief kosten rijklaar maken en verwijderingsbijdrage.
MORE, LESS I!
I E T T E R, LES
IS GENIUS.
m
forzMs!
PEARYWEG 17a, 4462 ES GOES
TEL. 0113 - 27 57 57
INDUSTRIEWEG 19, 4382 NA VLISSINGEN
TEL. 0118 - 41 77 36
PRODUCTIESTRAAT 4, 4538 BX TERNEUZEN
www.automondo.nl TEL. 0115 - 56 16 28
Jan Parel heeft de motor zelf gereviseerd.
trouwens in mijn ogen de meest
begerenswaardige versies, want
die zien er nóg onschuldiger uit.
De S4 is natuurlijk schitterend af
gewerkt, want dat kunnen ze bij
Audi echt vreselijk goed, maar on
derschat ook wat dat betreft de
concurrenten niet.
Niettemin zie ik deze S4 als een
van de speerpunten in een offen
sief van Audi om leider in het pre
mium segment te worden. In dit
geval gaat het vooral om prestige,
maar met hun o zo uitgebreide
gamma aan aantrekkelijke automo
bielen steken ze bij Audi die twee
andere Duitse topmerken nadruk
kelijk naar de kroon.
Qua verkoopaantallen doen ze dat
evenzeer en tot nu toe hebben ze
van zowat alle automerken het
minste last van de verkoopmalaise.
Nu is de S4 natuurlijk geen volu
memaker, maar wel een voortrek
ker. Een keurig aangeklede be
roepsknokker.
Avant geheten (wielbasis eveneens ook gemeen met de BMW en de
2,81 meter), en dat heeft-ie dan Mercedes. In alledrie de gevallen
De Audi S4 is een vermomde sportauto met onder de motorkap 334 pk.
foto GPD