Mazda past '3' voorzichtig aan Eric Legemaate, Legemaate, Zierikzee PZC Vrijdag 8 mei 2009 3 TIEN AUTOVRACEN AAN: Gerard Rabelink (55) is bijna twee maanden burge meester van Schouwen-Duiveland. Hij woont nog in het Limburgse Maasbree en gaat twee keer per week naar huis. Dat zijn drieduizend kilometers per maand. Be door Ton van den Nouweland In wat voor auto rijdt u? Ik rijd in een Citroen Picasso 2.0. tje in een Porsche 911 willen rij den. In wat voor auto zou u nog wel Wat vindt u een minder mooie eens willen rijden? auto? Ik zou best nog wel eens een keer- De Dacia Logan Waaraan ergert u zich in het ver keer? Aan vrachtwagens die inhalen en gedurende lange tijd links blijven rijden. Hebt u zelf een onhebbelijkheid in het verkeer? Bovengenoemde vrachtwagens waarschuw ik dan met lichtsigna len. Hoe zou u zichzelf als automobi list willen omschrijven? Als vlotrijdend en goed anticipe rend op het verkeer. Wat is de hoogste snelheid die u ooit hebt gereden? In Duitsland heb ik ooit 147 kilo meter per uur gereden. Wanneer hebt u voor het laatst een bekeuring gehad en waar voor was die? Lang geleden, 2003, denk ik. Het was in elk geval een snelheidsover treding. Welke verkeersregel zou u wil len veranderen? Op alle autosnelwegen zou van zes uur 's ochtends tot acht uur 's avonds een Inhaalverbod voor vrachtwagens moeten worden in gesteld. In hoeveel keer slaagde u voor het rijbewijs? In één keer heb ik mijn rijbewijs gehaald. AUTOTEST Succesnummer krijgt uiterlijke verjongingskuur en design interieur De Mazda 3 is de afgelopen jaren dé geldmachine ge weest voor de Japanners. En met dat succes springen ze voorzichtig om, zo blijkt uit de behoedzaam vernieuwde '3'. door Robbert Keegel Een kwart van de in vijfjaar tijd meer dan twee miljoen keer verkochte 3-tjes vond een koper in Europa. Met als gretigste landen Rusland, Duits land en Groot-Brittannië. Maar ook Nederland deed het met ruim tienduizend stuks niet slecht. Die kopers zullen nog veel herkenning vinden in de nieuwe '3', die op de doorontwikkelde bodemplaat staat van zijn voorganger, die hem deelde met de Ford Focus en de Volvo's C30, S40 en V50. De doorontwikkeling zit hem vooral in een betere torsiestijfheid en verfijnde wielophanging, want de vrij forse wielbasis van 2,64 me ter bleef ongewijzigd. In de lengte mocht de vijfdeurs hatchback ver sie vier centimeter groeien tot 4,46 meter, bij de vierdeurs sedan kwam er een decimeter bij, waar door die nu 4,58 meter lang is. Het uiterlijk van de nieuwe '3' is vooral verjongd, niet ingrijpend ge wijzigd. Vooral de hatchback heeft betere proporties en een markante re achterpartij, aan de voorzijde hebben beide carrosserievarianten een zeer grote 'lachende' grille. De binnenruimte profiteert wei nig van de extra buitencentime- ters, maar de bagageruimte heeft nu meer volume. De sedan heeft 430 liter in de aanbieding, de hatchback 340 liter. Bij beide uit voeringen kun je de achterbank neerklappen, bij de hatchback le vert dat 1.360 liter laadvolume op, bij de sedan wordt het niet opgege ven. Mazda heeft veel werk gemaakt van het interieur, dat door materi aalkeuze en design opvalt. Een aar dige vondst is het dashboard met bijna tegen de voorruit en achter de bekervormige klokken een soort tweede instrumentenpaneel. Daarin is afhankelijk van de uitvoe ring ook een klein navigatie- schermpje ondergebracht, dat je „De nieuwe Mazda 3 is betrouwbaar en biedt veel waar voor zijn geld. De vernieuwde en moderne ontwerptaal die Mazda heeft ingezet, komt bij de '3' duidelijk naar voren. Daardoor oogt de auto fris en sportief." met knopjes op het stuur kunt be dienen. Mazda nam de lichtere krachtbron- Mazda verkocht van de vorige editie model niet te veel durven wijzigen. '3-tjes' in vijf jaar tijd meer dan twee miljoen stuks. Vanwege dit succes heeft de Japanse autofabrikant het nieuwe foto's GPD nen nagenoeg ongewijzigd over uit de vorige '3', met uitzondering van de 1,4 liter benzinemotor. De 1,6 liter benzine met 105 pk staat nu dus aan de basis en is met een honderdsprint van 12,2 seconden en een top van 184 kilometer per uur lekker vlot en ook nog zuini ger dan voorheen. De tweeliter benzinemotor is er alleen met vijf- traps automaat. Bij de diesels heeft Mazda meer nieuws, want naast de ongewijzig de 1,6 liter met 110 pk zijn er twee 2,2 liter machines met 150 en 185 pk. Die laatste is dan meteen een soort sportversie die in GT-M uit voering wordt geleverd met een stugger onderstel en 17 inch wie len. Ook zonder dat heeft de nieu we Mazda 3 echter een voortreffe lijk weggedrag, wat gezien de af stamming van de Ford Focus niet echt verbaast. De nieuwe Mazda 3 is er vanaf 19.800 euro voor de redelijk com pleet uitgeruste basisversie, waarin alleen airco ontbreekt (1.000 euro extra). Dieselen (1.6 CiTD) kan vanaf 25.300 euro mét airco, een sedan is 500 euro duurder dan een hatch back.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 77