Mazda past '3' voorzichtig aan
Eric Legemaate, Legemaate, Zierikzee
PZC Vrijdag 8 mei 2009 3
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Gerard Rabelink (55) is bijna twee maanden burge
meester van Schouwen-Duiveland. Hij woont nog in
het Limburgse Maasbree en gaat twee keer per
week naar huis. Dat zijn drieduizend kilometers per
maand.
Be
door Ton van den Nouweland
In wat voor auto rijdt u?
Ik rijd in een Citroen Picasso 2.0.
tje in een Porsche 911 willen rij
den.
In wat voor auto zou u nog wel Wat vindt u een minder mooie
eens willen rijden? auto?
Ik zou best nog wel eens een keer- De Dacia Logan
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Aan vrachtwagens die inhalen en
gedurende lange tijd links blijven
rijden.
Hebt u zelf een onhebbelijkheid
in het verkeer?
Bovengenoemde vrachtwagens
waarschuw ik dan met lichtsigna
len.
Hoe zou u zichzelf als automobi
list willen omschrijven?
Als vlotrijdend en goed anticipe
rend op het verkeer.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit hebt gereden?
In Duitsland heb ik ooit 147 kilo
meter per uur gereden.
Wanneer hebt u voor het laatst
een bekeuring gehad en waar
voor was die?
Lang geleden, 2003, denk ik. Het
was in elk geval een snelheidsover
treding.
Welke verkeersregel zou u wil
len veranderen?
Op alle autosnelwegen zou van zes
uur 's ochtends tot acht uur 's
avonds een Inhaalverbod voor
vrachtwagens moeten worden in
gesteld.
In hoeveel keer slaagde u voor
het rijbewijs?
In één keer heb ik mijn rijbewijs
gehaald.
AUTOTEST Succesnummer krijgt uiterlijke verjongingskuur en design interieur
De Mazda 3 is de afgelopen
jaren dé geldmachine ge
weest voor de Japanners. En
met dat succes springen ze
voorzichtig om, zo blijkt uit
de behoedzaam vernieuwde
'3'.
door Robbert Keegel
Een kwart van de in vijfjaar
tijd meer dan twee miljoen
keer verkochte 3-tjes vond
een koper in Europa. Met
als gretigste landen Rusland, Duits
land en Groot-Brittannië. Maar
ook Nederland deed het met ruim
tienduizend stuks niet slecht. Die
kopers zullen nog veel herkenning
vinden in de nieuwe '3', die op de
doorontwikkelde bodemplaat
staat van zijn voorganger, die hem
deelde met de Ford Focus en de
Volvo's C30, S40 en V50.
De doorontwikkeling zit hem
vooral in een betere torsiestijfheid
en verfijnde wielophanging, want
de vrij forse wielbasis van 2,64 me
ter bleef ongewijzigd. In de lengte
mocht de vijfdeurs hatchback ver
sie vier centimeter groeien tot
4,46 meter, bij de vierdeurs sedan
kwam er een decimeter bij, waar
door die nu 4,58 meter lang is.
Het uiterlijk van de nieuwe '3' is
vooral verjongd, niet ingrijpend ge
wijzigd. Vooral de hatchback heeft
betere proporties en een markante
re achterpartij, aan de voorzijde
hebben beide carrosserievarianten
een zeer grote 'lachende' grille.
De binnenruimte profiteert wei
nig van de extra buitencentime-
ters, maar de bagageruimte heeft
nu meer volume. De sedan heeft
430 liter in de aanbieding, de
hatchback 340 liter. Bij beide uit
voeringen kun je de achterbank
neerklappen, bij de hatchback le
vert dat 1.360 liter laadvolume op,
bij de sedan wordt het niet opgege
ven.
Mazda heeft veel werk gemaakt
van het interieur, dat door materi
aalkeuze en design opvalt. Een aar
dige vondst is het dashboard met
bijna tegen de voorruit en achter
de bekervormige klokken een
soort tweede instrumentenpaneel.
Daarin is afhankelijk van de uitvoe
ring ook een klein navigatie-
schermpje ondergebracht, dat je
„De nieuwe Mazda 3 is betrouwbaar en
biedt veel waar voor zijn geld. De
vernieuwde en moderne ontwerptaal die
Mazda heeft ingezet, komt bij de '3'
duidelijk naar voren. Daardoor oogt de
auto fris en sportief."
met knopjes op het stuur kunt be
dienen.
Mazda nam de lichtere krachtbron-
Mazda verkocht van de vorige editie
model niet te veel durven wijzigen.
'3-tjes' in vijf jaar tijd meer dan twee miljoen stuks. Vanwege dit succes heeft de Japanse autofabrikant het nieuwe
foto's GPD
nen nagenoeg ongewijzigd over
uit de vorige '3', met uitzondering
van de 1,4 liter benzinemotor. De
1,6 liter benzine met 105 pk staat
nu dus aan de basis en is met een
honderdsprint van 12,2 seconden
en een top van 184 kilometer per
uur lekker vlot en ook nog zuini
ger dan voorheen. De tweeliter
benzinemotor is er alleen met vijf-
traps automaat.
Bij de diesels heeft Mazda meer
nieuws, want naast de ongewijzig
de 1,6 liter met 110 pk zijn er twee
2,2 liter machines met 150 en 185
pk. Die laatste is dan meteen een
soort sportversie die in GT-M uit
voering wordt geleverd met een
stugger onderstel en 17 inch wie
len. Ook zonder dat heeft de nieu
we Mazda 3 echter een voortreffe
lijk weggedrag, wat gezien de af
stamming van de Ford Focus niet
echt verbaast.
De nieuwe Mazda 3 is er vanaf
19.800 euro voor de redelijk com
pleet uitgeruste basisversie, waarin
alleen airco ontbreekt (1.000 euro
extra).
Dieselen (1.6 CiTD) kan vanaf
25.300 euro mét airco, een sedan is
500 euro duurder dan een hatch
back.