Alarmplicht beleggingen Ouders Karst zijn Fregat jaagt op kapers Amadea uurtje eerder weg uit Vlissingen 4 Vrijdag 8 mei 2009 PZC Fondsen met minimale inleg van 50.000 euro niet onder toezicht. DEN HAAG - Beleggingsfondsen met een minimale inleg van 50.000 euro moeten klanten vanaf 1 januari 2010 waarschuwen dat zij niet onder toezicht staan. Net als bij ieenredames komt er een mel ding die consumenten moet atten deren op de risico's zij aangaan als zij geld steken in zo'n fonds. Het ministerie van Financiën heeft dat bepaald. Financieel toezichthou der AFM moet toezien op nale ving van de regel. Hoe de melding eruit zal zien, is nog onduidelijk. Momenteel wordt bekeken wat het effect is van de waarschuwing 'lenen kost geld' bij leenreclames. Beleggingsproducten met een mi nimale inzet van 50.000 euro staan niet onder controle van fi nancieel toezichthouder AFM. De ze week kwamen grote fraudeza ken aan het licht, waarbij beleg- pagina 3: commentaar MIDDELBURG - De cruiseboot MS Amadea vaart vandaag een uur eer der weg uit Vlissingen dan ge pland. Het schip passeert om 14.30 uur al de Vlissingse boulevards. Daar wordt op dat moment een uit zwaaipartij gehouden door Zee land Cruise Port, de organisatie PETER gers voor vele tienduizenden eu ro's het schip in gingen. AFM doet onderzoek naar Partrust (belegd vermogen tussen 30 en 40 miljoen euro) en vastgoedfonds TRE Inves tment (belegd vermogen van 77 miljoen). Binnen enkele weken worden nog zo'n tien fondsen gecontroleerd. De AFM verdenkt ze van het wer ken met piramidespelen, waarbij de inleg van nieuwkomers wordt gebruikt om rendementen uit te keren aan mensen die eerder in stapten. De resterende inleg ver dwijnt in de zakken van de oprich ters. Naar schatting zeventigduizend mensen hebben in totaal vijf mil jard in zulke fondsen belegd. Een meerderheid van de Tweede Kamer zou het liefst de grens van 50.000 euro verhogen, zodat de fondsen onder permanent toe zicht van de AFM staan. Dat kan echter niet volgens Europese wet geving. De ouders van Karst T. doen één keer hun verhaal, ledereen heeft het recht om iets te weten van ons, zeggen ze. „Maar het enige échte verhaal weten wij ook niet." door Fleur Halkema T die de Zeeuwse havens en toeris tische kenmerken aan de man brengt bij reders voor rivier- en zeecruises. Ter hoogte van Grand Hotel Arion wordt de passage met folkloristisch vertoon gemarkeerd. De Amadea (600 passsagiers) is het eerste grote zeecruiseschip dat in Zeeland een tussenstop maakt. oen Karst T. op 29 april zijn moeder belde om haar te feliciteren met haar verjaardag, klonk hij vrolijk en opgewekt. Zoals ieder jaar was hij van de vier kinderen de eerste die aan de tele foon hing met gelukwensen. Niets wees er op dat moment op dat de 38-jarige man uit Huissen de vol gende dag in Apeldoorn zes men sen zou doden en anderen zou ver wonden door met zijn auto op het koninginnedagpubliek in te rijden. Karst T. raakte zelf zwaargewond en stierf's nachts in het zieken huis in Deventer. De schokgolf die de actie van Karst teweegbracht, sloeg ook op volle kracht in bij zijn ouders, broer en zussen. „Het is onbegrijpelijk en verbijsterend. We zijn perplex", vertellen de zichtbaar aangeslagen ouders in een exclusief gesprek met persbureau ANP. Aan de eetta fel in hun rijtjeshuis in een rustige woonwijk doen zij hun verhaal. Een aanslag in Apeldoorn, hoor den vader en moeder toen zij op Koninginnedag over de rommel markt liepen. „We kijken thuis wel naar het nieuws", besloten ze. Even na vieren begon voor hen de nachtmerrie, toen hun andere zoon belde en met trillende stem zei: „Pa, het lijkt erop alsof Karst degene was die die aanslag gedaan heeft." De ouders van Karst T., die vol gens justitie een aanslag heeft wil len plegen op leden van het Ko ninklijk Huis, willen niet bij naam worden genoemd, om hun drie an dere kinderen te beschermen. „Zij hebben hun eigen levens en car rières", leggen ze uit. De ouders hebben ervoor gekozen één keer hun verhaal in de publici teit te brengen. „We zijn er zelf ook geweldig door getroffen en ontdaan. Dat willen we uitdragen, want we waren ons meteen be wust van het verschrikkelijke leed voor de andere slachtoffers", legt Karsts vader uit. „We zaten in het ziekenhuis bij onze zoon en reali seerden ons dat overal in het land mensen in ziekenhuizen zaten, die allemaal hetzelfde hadden. En dat heeft onze zoon gedaan." Verder vinden ze dat 'iedereen het recht heeft om iets te weten van ons'. „Wij willen ons verhaal vertellen", zeggen de vader en moeder. Machteloos voegt hij daaraan toe: „Maar het enige échte verhaal we ten wij ook niet. We kunnen er niet omheen dat onze zoon dit heeft gedaan, maar we hebben het niet geweten." Nog zijn ze verdwaasd en emotio neel, de dag nadat ze Karst in Zeve naar hebben begraven. Zijn motief is hun volstrekt niet duidelijk. „Waarom, waarom, waarom? De vragen waar je mee blijft zitten", zegt zijn moeder hoofdschuddend. Het was het echtpaar niet bekend of Karst iets tegen een van de le den van de koninklijke familie had. „Hij vond Beatrix een stabiele factor." De ouders hebben niet meer met hun zoon kunnen com municeren voordat hij stierf aan het letsel dat hij door zijn dolle- mansrit had opgelopen. „Hij moet op dat moment gek zijn geweest", concludeert zijn vader. „Dit was niet de Karst die wij kennen. Ik herken in deze daad niets van het jong dat het ooit was." Ze beschrij ven hun zoon als een attent, lief persoon. Vrienden en relaties had hij niet, maar met zijn ouders, broer en twee zussen had hij innig contact. Vader: „We waren altijd een happy family". Op school ging het aanvankelijk goed, maar T. haalde zijn havo-exa men maar net. Op de hotelschool in Apeldoorn haakte hij na onge- AH 70H Laten VAIfC TocU LEk'ktW l>'T ULk A Ate (,/WM Overvallen schip de Marathon vaart onder Antilliaanse vlag. AMSTERDAM - Een Nederlands schip dat onder Antilliaanse vlag vaart, met acht bemanningsleden van Oekraiense afkomst aan boord, is gisteren gekaapt in de Golf van Aden bij Somalië. Het Ne derlandse marinefregat De Zeven Provinciën is onderweg naar het schip, meldt het Nederlandse mi nisterie van Justitie. Er zijn bij de kaping van de Mara thon voor zover bekend geen ge wonden gevallen. Het schip valt onder het beheer van Amons en Co. uit Zaandam. Het vervoert grondstoffen voor de metaalindus trie. Verschillende ministeries, zo als Justitie, Verkeer en Waterstaat, Buitenlandse Zaken en Defensie, overleggen over de zaak en zoeken contact met de autoriteiten van Oekraïne en de Nederlandse Antil len. Een Spaans fregat, dat evenals De Zeven Provinciën onder Navo-ge- zag opereert en in de buurt van het gekaapte schip vaart, is ge vraagd in de omgeving te blijven. Beide schepen maken deel uit van operatie Allied Protector, die de veiligheid langs de scheepvaartrou tes rond Somalië moet vergroten. Een hoge Navo-medewerker in Brussel, de Italiaanse admiraal Giampaolo Di Paola, zei dat wordt gewerkt aan een langetermijnpro- ject tegen de piraterij voor de So malische kust. De marinemissie zou de vier Navo-schepen vervan gen die nu in de Golf van Aden pa trouilleren. Di Paola zei dat het be sluit over de nieuwe taskforce een politieke zaak is. Hij is de voorzit ter van de militaire commissie van de Navo. Vorig jaar was een schip dat onder Nederlandse vlag voer een maand lang gekaapt. De bemanningsle den, afkomstig uit Rusland en de Filippijnen, werden gegijzeld, maar bleven ongedeerd. Zeker negentien schepen en 250 opvarenden zijn nu in handen van Somalische piraten. Vorig jaar wer den in totaal 42 schepen gekaapt. De kapers wisten naar schatting ge middeld een miljoen dollar losgeld per 'vrijgelaten' schjp te bedingen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 4