Alarmplicht
beleggingen
Ouders Karst zijn
Fregat jaagt op kapers
Amadea uurtje eerder
weg uit Vlissingen
4 Vrijdag 8 mei 2009 PZC
Fondsen met minimale
inleg van 50.000 euro
niet onder toezicht.
DEN HAAG - Beleggingsfondsen
met een minimale inleg van
50.000 euro moeten klanten vanaf
1 januari 2010 waarschuwen dat zij
niet onder toezicht staan. Net als
bij ieenredames komt er een mel
ding die consumenten moet atten
deren op de risico's zij aangaan als
zij geld steken in zo'n fonds. Het
ministerie van Financiën heeft dat
bepaald. Financieel toezichthou
der AFM moet toezien op nale
ving van de regel.
Hoe de melding eruit zal zien, is
nog onduidelijk. Momenteel
wordt bekeken wat het effect is
van de waarschuwing 'lenen kost
geld' bij leenreclames.
Beleggingsproducten met een mi
nimale inzet van 50.000 euro
staan niet onder controle van fi
nancieel toezichthouder AFM. De
ze week kwamen grote fraudeza
ken aan het licht, waarbij beleg-
pagina 3: commentaar
MIDDELBURG - De cruiseboot MS
Amadea vaart vandaag een uur eer
der weg uit Vlissingen dan ge
pland.
Het schip passeert om 14.30 uur al
de Vlissingse boulevards. Daar
wordt op dat moment een uit
zwaaipartij gehouden door Zee
land Cruise Port, de organisatie
PETER
gers voor vele tienduizenden eu
ro's het schip in gingen. AFM doet
onderzoek naar Partrust (belegd
vermogen tussen 30 en 40 miljoen
euro) en vastgoedfonds TRE Inves
tment (belegd vermogen van 77
miljoen).
Binnen enkele weken worden nog
zo'n tien fondsen gecontroleerd.
De AFM verdenkt ze van het wer
ken met piramidespelen, waarbij
de inleg van nieuwkomers wordt
gebruikt om rendementen uit te
keren aan mensen die eerder in
stapten. De resterende inleg ver
dwijnt in de zakken van de oprich
ters.
Naar schatting zeventigduizend
mensen hebben in totaal vijf mil
jard in zulke fondsen belegd.
Een meerderheid van de Tweede
Kamer zou het liefst de grens van
50.000 euro verhogen, zodat de
fondsen onder permanent toe
zicht van de AFM staan. Dat kan
echter niet volgens Europese wet
geving.
De ouders van Karst T. doen
één keer hun verhaal,
ledereen heeft het recht om
iets te weten van ons,
zeggen ze. „Maar het enige
échte verhaal weten wij ook
niet."
door Fleur Halkema
T
die de Zeeuwse havens en toeris
tische kenmerken aan de man
brengt bij reders voor rivier- en
zeecruises. Ter hoogte van Grand
Hotel Arion wordt de passage met
folkloristisch vertoon gemarkeerd.
De Amadea (600 passsagiers) is
het eerste grote zeecruiseschip dat
in Zeeland een tussenstop maakt.
oen Karst T. op 29 april
zijn moeder belde om
haar te feliciteren met
haar verjaardag, klonk
hij vrolijk en opgewekt.
Zoals ieder jaar was hij van de vier
kinderen de eerste die aan de tele
foon hing met gelukwensen. Niets
wees er op dat moment op dat de
38-jarige man uit Huissen de vol
gende dag in Apeldoorn zes men
sen zou doden en anderen zou ver
wonden door met zijn auto op het
koninginnedagpubliek in te rijden.
Karst T. raakte zelf zwaargewond
en stierf's nachts in het zieken
huis in Deventer.
De schokgolf die de actie van Karst
teweegbracht, sloeg ook op volle
kracht in bij zijn ouders, broer en
zussen. „Het is onbegrijpelijk en
verbijsterend. We zijn perplex",
vertellen de zichtbaar aangeslagen
ouders in een exclusief gesprek
met persbureau ANP. Aan de eetta
fel in hun rijtjeshuis in een rustige
woonwijk doen zij hun verhaal.
Een aanslag in Apeldoorn, hoor
den vader en moeder toen zij op
Koninginnedag over de rommel
markt liepen. „We kijken thuis wel
naar het nieuws", besloten ze.
Even na vieren begon voor hen de
nachtmerrie, toen hun andere
zoon belde en met trillende stem
zei: „Pa, het lijkt erop alsof Karst
degene was die die aanslag gedaan
heeft."
De ouders van Karst T., die vol
gens justitie een aanslag heeft wil
len plegen op leden van het Ko
ninklijk Huis, willen niet bij naam
worden genoemd, om hun drie an
dere kinderen te beschermen. „Zij
hebben hun eigen levens en car
rières", leggen ze uit.
De ouders hebben ervoor gekozen
één keer hun verhaal in de publici
teit te brengen. „We zijn er zelf
ook geweldig door getroffen en
ontdaan. Dat willen we uitdragen,
want we waren ons meteen be
wust van het verschrikkelijke leed
voor de andere slachtoffers", legt
Karsts vader uit. „We zaten in het
ziekenhuis bij onze zoon en reali
seerden ons dat overal in het land
mensen in ziekenhuizen zaten, die
allemaal hetzelfde hadden. En dat
heeft onze zoon gedaan." Verder
vinden ze dat 'iedereen het recht
heeft om iets te weten van ons'.
„Wij willen ons verhaal vertellen",
zeggen de vader en moeder.
Machteloos voegt hij daaraan toe:
„Maar het enige échte verhaal we
ten wij ook niet. We kunnen er
niet omheen dat onze zoon dit
heeft gedaan, maar we hebben het
niet geweten."
Nog zijn ze verdwaasd en emotio
neel, de dag nadat ze Karst in Zeve
naar hebben begraven. Zijn motief
is hun volstrekt niet duidelijk.
„Waarom, waarom, waarom? De
vragen waar je mee blijft zitten",
zegt zijn moeder hoofdschuddend.
Het was het echtpaar niet bekend
of Karst iets tegen een van de le
den van de koninklijke familie
had. „Hij vond Beatrix een stabiele
factor." De ouders hebben niet
meer met hun zoon kunnen com
municeren voordat hij stierf aan
het letsel dat hij door zijn dolle-
mansrit had opgelopen. „Hij moet
op dat moment gek zijn geweest",
concludeert zijn vader. „Dit was
niet de Karst die wij kennen. Ik
herken in deze daad niets van het
jong dat het ooit was." Ze beschrij
ven hun zoon als een attent, lief
persoon. Vrienden en relaties had
hij niet, maar met zijn ouders,
broer en twee zussen had hij innig
contact. Vader: „We waren altijd
een happy family".
Op school ging het aanvankelijk
goed, maar T. haalde zijn havo-exa
men maar net. Op de hotelschool
in Apeldoorn haakte hij na onge-
AH 70H Laten VAIfC TocU LEk'ktW l>'T ULk A Ate (,/WM
Overvallen schip
de Marathon vaart
onder Antilliaanse vlag.
AMSTERDAM - Een Nederlands
schip dat onder Antilliaanse vlag
vaart, met acht bemanningsleden
van Oekraiense afkomst aan
boord, is gisteren gekaapt in de
Golf van Aden bij Somalië. Het Ne
derlandse marinefregat De Zeven
Provinciën is onderweg naar het
schip, meldt het Nederlandse mi
nisterie van Justitie.
Er zijn bij de kaping van de Mara
thon voor zover bekend geen ge
wonden gevallen. Het schip valt
onder het beheer van Amons en
Co. uit Zaandam. Het vervoert
grondstoffen voor de metaalindus
trie. Verschillende ministeries, zo
als Justitie, Verkeer en Waterstaat,
Buitenlandse Zaken en Defensie,
overleggen over de zaak en zoeken
contact met de autoriteiten van
Oekraïne en de Nederlandse Antil
len.
Een Spaans fregat, dat evenals De
Zeven Provinciën onder Navo-ge-
zag opereert en in de buurt van
het gekaapte schip vaart, is ge
vraagd in de omgeving te blijven.
Beide schepen maken deel uit van
operatie Allied Protector, die de
veiligheid langs de scheepvaartrou
tes rond Somalië moet vergroten.
Een hoge Navo-medewerker in
Brussel, de Italiaanse admiraal
Giampaolo Di Paola, zei dat wordt
gewerkt aan een langetermijnpro-
ject tegen de piraterij voor de So
malische kust. De marinemissie
zou de vier Navo-schepen vervan
gen die nu in de Golf van Aden pa
trouilleren. Di Paola zei dat het be
sluit over de nieuwe taskforce een
politieke zaak is. Hij is de voorzit
ter van de militaire commissie van
de Navo.
Vorig jaar was een schip dat onder
Nederlandse vlag voer een maand
lang gekaapt. De bemanningsle
den, afkomstig uit Rusland en de
Filippijnen, werden gegijzeld,
maar bleven ongedeerd.
Zeker negentien schepen en 250
opvarenden zijn nu in handen van
Somalische piraten. Vorig jaar wer
den in totaal 42 schepen gekaapt.
De kapers wisten naar schatting ge
middeld een miljoen dollar losgeld
per 'vrijgelaten' schjp te bedingen.