Uit
De camorra is diep in
Italië doorgedrongen
Stel je voor dat Andreotti
een echte schurk zou zijn
filmrecensies
filmagenda
www.pzc.nl/uit
8 Donderdag 7 mei 2009 PZC
door Bart van der Put
Een jaar geleden gaf de
Amerikaanse film en te
levisiemaker JJ Abrams
met het door Matt Ree
ves geregisseerde Cloverfield een
frisse draai aan het subgenre
van de reuzenmonsterfilm. Het
duo toonde de verwoesting van
Manhattan door de ogen van
een amateurfilmer op straatni
veau. Dat simpele idee bood een
nieuw en enerverend perspec
tief op spektakel naar beproefd
model. Met zijn nieuwe film
Star Trek doet Abrams een verge
lijkbare meesterzet.
Het in de jaren zestig gelanceerde
televisieconcept van Gene Rodden-
berry werd in zes tv-series en tien
bioscoopfilms uitgemolken, maar
dankzij een nieuw uitgangspunt
slaagt Abrams er uitstekend in de
oude formule vitaliteit en urgentie
te geven. Net als bij Cloverfield
blinkt dat uitgangspunt uit in een
voud: Star Trek speelt zich af vóór
de eerste aflevering van de oor
spronkelijke serie. Het maakt de
film toegankelijk voor mensen die
niet met de materie vertrouwd
zijn, en het ontslaat de makers van
de plicht een gevestigd acteursen
semble en de vertrouwde kos
tuums en decors van de tv-varian-
ten over te nemen. Abrams en zijn
vormgevers waken er echter voor
de kenmerkende elementen van
de succesformule overboord te zet
ten: het ruimteschip The Enterpri
se en de personages van de oor
spronkelijke bemanning worden
als nieuw geïntroduceerd, maar
ogen en klinken vertrouwd. De
film opent spektaculair, met de ge
boorte van James Tiberius Kirk en
de dood van diens vader, die zich
zelf opoffert om zijn vrouw en
zoon een toekomst te geven. Het
drama wordt veroorzaakt door de
wraakzuchtige Romulaan Nero,
die later opnieuw vreselijk zal huis
houden en de jonge Kirk en diens
rivaal Spock daarmee een gemeen
schappelijke vijand verschaft. Dat
de door Eric Bana vertolkte boos
wicht en diens plannen en motie
ven weinig tot de verbeelding spre
ken is jammer, maar de film draait
niet om de plot, maar om de ver
houdingen tussen de jonge rekru
ten, die door de terreur meteen in
het diepe gegooid worden.
VLISSINGEN
CINECITY
Angels and Demons: nacht van di op wo
00.01, wo 16.00, 19.00 en 21.45 uur;
17 Again: do t/m ma en wo 16.15, 19.15
en 21.45 uur, di 16.15 en 21.45 uur; Be
verly Hills Chihuahua: do t/m wo 13.45
en 16.15 uur, zo ook om 11.00 uur;
Bolt(nl): za, wo 14.00 uur, zo 11.00 en
14.00 uur; Bride wars: do t/m ma 16.30
uur, di 16.00 uur; Coraline en de gehei
me deur: wo 14.00 en 16.15 uur; Fast
Furious: do, vr, ma 14.00 en 22.00 uur,
za, zo, wo 22.00 uur, di 13.45 en 22.00
uur; He's just not that.into you: do, zo,
ma, di 16.15 en 21.30 uur, vr, za 16.15
en 21.45 uur, wo 21.30 uur; Inkheart: do
t/m wo 16.30 uur; Kikkerdril: do t/m ma
en wo 14.15 uur, zo 11.00 en 14.15 uur;
Knowing: do, vr, zo, di, wo 19.15 en
22.00 uur; za 19.15, 21.45 en 00.15 uur,
ma 19.15 uur; Limo: do t/m wo 13.4
5uur; Mijn vader is een detective: za,
wo 14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur;
Monsters vs Aliens (nl): do t/m wo
13.45 uur, zo 11.00 uur; Slumdog Millio
naire: do t/m di 19.30 uur; Sneak: ma
22.00 uur; Star Trek: do t/m di 13.45,
16.30, 19.00 en 21.45 uur, za ook om
0.20 uur, zo ook om 11.00 uur; wo
16.30, 19.00 en 21.45 uur; Sunshine
Cleaning: di 14.00 uur; Brothers Bloom:
di 19.30 uur; Haunting in Connecticut:
do t/m di 22.00 uur, za ook om 24.00
uur International: do, zo, ma, wo 19 uur,
vr, za 19.15 uur; Reader: do, vr, ma, di
14 en. 19.30 uur, za, wo 19.30 uur, zo 11
en 19.30 uur; X-Men Origins: do t/m ma
en wo 16.15, 19.15 en 21.45 uur, za ook
om 0.15 uur, di 16.15 en 19.15 en 22 u.
GOES
MERRAL
Ladiesnight, Duplicity: di 20.00 uur; An
gels and Demons: nacht di op wo 0.01,
wo 15.00, 18.45 en 21.45 uur; Fast Fu
rious: do t/m zo 16.15,19.15 en 21.30
uur, ma 19.15 en 21.30 uur, di, wo 21.30
uur; He's just not that into you: do t/m
di 19.15 en 21.45 uur, wo 19.15 uur;
Star Trek: do t/m zo en wo 16.00,19.00
en 22.00 uur, ma, di 19.00 en 22.00 uur;
Angels and demons
X-Men Origins, Wolverine: do t/m zo
en wo 16.15, 19.30 en 21.45 uur; ma, di
19.30 en 21.45 uur; Beverly Hills Chi
huahua: do, vr 16.15, za, zo, wo13.45 en
16.15 uur, Bolt (nl): za, zo 14.00 uur; Li
mo: za, zo, wo 14.00 uur; Monsters vs
aliens: za, zo wo 14.00 uur;
't BEEST
II dolce e I'amaro: do en vr 20.30 uur;
Conseguenze dell'amore: di 20.30 uur;
TERNEUZEN
VIEW
Star Trek: doj-ma, di, wo 20.15 uur, vr
19.15 en 21.45 uur, za 16.00,19.15 en
21.45 uur, zo 16.00 en 20.15 uur; 17
Scène uit Comorra.
door jos van der Burg
Vergeet The Godfather: Go-
morra schiet alle glamour
rond de maffia aan flar
den. De film van de Italiaanse re
gisseur Matteo Garrone toont de
Napolitaanse tak van de maffia
als een op meedogenloos geweld
gebaseerd systeem.
Marco en Ciro zijn jonge twinti
gers maar eigenlijk nog jongetjes.
Ze zijn opgegroeid in de wijk
Scampia in Napels, waar de maf
fia regeert. Winkeliers betalen
protectiegeld, de handel in drugs
bloeit, geregeld zijn er schoten te
horen en de politie is er zelden te
zien. De twee knullen dromen
van rijkdom, wat in het perspec
tiefloze Scampia alleen kan wor
den bereikt met een misdaadcar
rière. Hun grote inspiratiebron is
bendeleider Tony Montana in
Brian De Palma's Scarface. Zij rui
ken hun kans als de macht van
de in hun wijk regerende maffia
leider tanende lijkt.
De kijker ziet twee zichzelf over
schattende jongens, die het zicht
op de werkelijke machtsverhou
dingen kwijt zijn. Drie keer ra
den hoe de camorra, de Napoli
taanse maffiatak, op hun ambi
ties reageert.
Het verhaal over Marco en Ciro is
één van de vijf verhalen die in
Gomorra knap door elkaar zijn
verweven en die laten zien hoe
diep de camorra in de samenle
ving is doorgedrongen. Het draait
niet om een paar criminelen,
maar om een systeem, waarin de
onder- en de bovenwereld naad
loos in elkaar overgaan. Aan de
basis van Gomorra ligt het boek
dat de onderzoeksjournalist Ro
berto Saviano ruim twee jaar gele-
den over de camorra publiceerde.
Gomorra
Regie: Matteo Garrone. Met: Toni
Servillo, Ciro Petrone
Te zien in Middelburg
Met dat laatste doet Star Trek den
ken aan traditionele oorlogsfilms,
waarin de snelkookpan van het
slagveld tot kameraadschap en sa
menwerking noopt. Maar deze
groentjes heten Kirk, Spock, Uhu-
ra, McCoy, Scotty, Sulu en Che-
kov, en Abrams en het uitgekiende
acteursensemble kennen hun klas
siekers zo goed dat we er geen mo
ment aan twijfelen dat we naar
jonge incarnaties van de oude ver
trouwde ploeg kijken. Alle beman
ningsleden komen sterk uit de
startblokken, maar de show wordt
naar behoren gestolen door de im
pulsieve Kirk en de rationele
Spock, die herhaaldelijk met el-
de dat die macht verknoopt was
met de onderwereld, het Vati-
caan, de Rode Brigades, en, om
het nog hermetischer te maken,
met de vrijmetselarij loge P2.
Is het nodig om dit allemaal te be
grijpen? Welnee, II divo is een
spektakel dat ook nog te genieten
zou zijn als iedereen zijn teksten
in het Italiaans zong. Bovendien
is voor de Italianen Gobetto (de
kleine gebochelde) zelf ook een
raadsel. Een man die verantwoor
delijk werd gehouden voor al het
kwaad in dé wereld, voor de rech
ter werd gesleept en uiteindelijk,
in hoger beroep, overal voor
werd vrijgesproken. Stel je voor
dat hij schuldig was bevonden,
zegt men in Italië, dat zou heb
ben betekend dat het land al die
jaren door een schurk was geleid!
II divo
Regie: Paolo Sorrentino
Met: Toni Servillo, Anna Bonaiuto
Te zien in Middelburg
door Mark Moorman
II divo, de met de juryprijs van
Cannes bekroonde Italiaanse
film van Paolo Sorrentino
over het leven van de Italiaanse
zevenvoudige premier Giulio
Andreotti, opent met een aantal
teksten. Het is een soort stoom
cursus na-oorlogse Italiaanse poli
tiek, waarin we leren dat de chris
tendemocratische Andreotti een
vaste waarde van de politiek was,
die in allerlei functies aan maar
liefst 33 regeringen heeft deelge
nomen. Hij was kortom het cen
trum van de macht in een perio-
Toni Servillo als Andreotti.