Uit De camorra is diep in Italië doorgedrongen Stel je voor dat Andreotti een echte schurk zou zijn filmrecensies filmagenda www.pzc.nl/uit 8 Donderdag 7 mei 2009 PZC door Bart van der Put Een jaar geleden gaf de Amerikaanse film en te levisiemaker JJ Abrams met het door Matt Ree ves geregisseerde Cloverfield een frisse draai aan het subgenre van de reuzenmonsterfilm. Het duo toonde de verwoesting van Manhattan door de ogen van een amateurfilmer op straatni veau. Dat simpele idee bood een nieuw en enerverend perspec tief op spektakel naar beproefd model. Met zijn nieuwe film Star Trek doet Abrams een verge lijkbare meesterzet. Het in de jaren zestig gelanceerde televisieconcept van Gene Rodden- berry werd in zes tv-series en tien bioscoopfilms uitgemolken, maar dankzij een nieuw uitgangspunt slaagt Abrams er uitstekend in de oude formule vitaliteit en urgentie te geven. Net als bij Cloverfield blinkt dat uitgangspunt uit in een voud: Star Trek speelt zich af vóór de eerste aflevering van de oor spronkelijke serie. Het maakt de film toegankelijk voor mensen die niet met de materie vertrouwd zijn, en het ontslaat de makers van de plicht een gevestigd acteursen semble en de vertrouwde kos tuums en decors van de tv-varian- ten over te nemen. Abrams en zijn vormgevers waken er echter voor de kenmerkende elementen van de succesformule overboord te zet ten: het ruimteschip The Enterpri se en de personages van de oor spronkelijke bemanning worden als nieuw geïntroduceerd, maar ogen en klinken vertrouwd. De film opent spektaculair, met de ge boorte van James Tiberius Kirk en de dood van diens vader, die zich zelf opoffert om zijn vrouw en zoon een toekomst te geven. Het drama wordt veroorzaakt door de wraakzuchtige Romulaan Nero, die later opnieuw vreselijk zal huis houden en de jonge Kirk en diens rivaal Spock daarmee een gemeen schappelijke vijand verschaft. Dat de door Eric Bana vertolkte boos wicht en diens plannen en motie ven weinig tot de verbeelding spre ken is jammer, maar de film draait niet om de plot, maar om de ver houdingen tussen de jonge rekru ten, die door de terreur meteen in het diepe gegooid worden. VLISSINGEN CINECITY Angels and Demons: nacht van di op wo 00.01, wo 16.00, 19.00 en 21.45 uur; 17 Again: do t/m ma en wo 16.15, 19.15 en 21.45 uur, di 16.15 en 21.45 uur; Be verly Hills Chihuahua: do t/m wo 13.45 en 16.15 uur, zo ook om 11.00 uur; Bolt(nl): za, wo 14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur; Bride wars: do t/m ma 16.30 uur, di 16.00 uur; Coraline en de gehei me deur: wo 14.00 en 16.15 uur; Fast Furious: do, vr, ma 14.00 en 22.00 uur, za, zo, wo 22.00 uur, di 13.45 en 22.00 uur; He's just not that.into you: do, zo, ma, di 16.15 en 21.30 uur, vr, za 16.15 en 21.45 uur, wo 21.30 uur; Inkheart: do t/m wo 16.30 uur; Kikkerdril: do t/m ma en wo 14.15 uur, zo 11.00 en 14.15 uur; Knowing: do, vr, zo, di, wo 19.15 en 22.00 uur; za 19.15, 21.45 en 00.15 uur, ma 19.15 uur; Limo: do t/m wo 13.4 5uur; Mijn vader is een detective: za, wo 14.00 uur, zo 11.00 en 14.00 uur; Monsters vs Aliens (nl): do t/m wo 13.45 uur, zo 11.00 uur; Slumdog Millio naire: do t/m di 19.30 uur; Sneak: ma 22.00 uur; Star Trek: do t/m di 13.45, 16.30, 19.00 en 21.45 uur, za ook om 0.20 uur, zo ook om 11.00 uur; wo 16.30, 19.00 en 21.45 uur; Sunshine Cleaning: di 14.00 uur; Brothers Bloom: di 19.30 uur; Haunting in Connecticut: do t/m di 22.00 uur, za ook om 24.00 uur International: do, zo, ma, wo 19 uur, vr, za 19.15 uur; Reader: do, vr, ma, di 14 en. 19.30 uur, za, wo 19.30 uur, zo 11 en 19.30 uur; X-Men Origins: do t/m ma en wo 16.15, 19.15 en 21.45 uur, za ook om 0.15 uur, di 16.15 en 19.15 en 22 u. GOES MERRAL Ladiesnight, Duplicity: di 20.00 uur; An gels and Demons: nacht di op wo 0.01, wo 15.00, 18.45 en 21.45 uur; Fast Fu rious: do t/m zo 16.15,19.15 en 21.30 uur, ma 19.15 en 21.30 uur, di, wo 21.30 uur; He's just not that into you: do t/m di 19.15 en 21.45 uur, wo 19.15 uur; Star Trek: do t/m zo en wo 16.00,19.00 en 22.00 uur, ma, di 19.00 en 22.00 uur; Angels and demons X-Men Origins, Wolverine: do t/m zo en wo 16.15, 19.30 en 21.45 uur; ma, di 19.30 en 21.45 uur; Beverly Hills Chi huahua: do, vr 16.15, za, zo, wo13.45 en 16.15 uur, Bolt (nl): za, zo 14.00 uur; Li mo: za, zo, wo 14.00 uur; Monsters vs aliens: za, zo wo 14.00 uur; 't BEEST II dolce e I'amaro: do en vr 20.30 uur; Conseguenze dell'amore: di 20.30 uur; TERNEUZEN VIEW Star Trek: doj-ma, di, wo 20.15 uur, vr 19.15 en 21.45 uur, za 16.00,19.15 en 21.45 uur, zo 16.00 en 20.15 uur; 17 Scène uit Comorra. door jos van der Burg Vergeet The Godfather: Go- morra schiet alle glamour rond de maffia aan flar den. De film van de Italiaanse re gisseur Matteo Garrone toont de Napolitaanse tak van de maffia als een op meedogenloos geweld gebaseerd systeem. Marco en Ciro zijn jonge twinti gers maar eigenlijk nog jongetjes. Ze zijn opgegroeid in de wijk Scampia in Napels, waar de maf fia regeert. Winkeliers betalen protectiegeld, de handel in drugs bloeit, geregeld zijn er schoten te horen en de politie is er zelden te zien. De twee knullen dromen van rijkdom, wat in het perspec tiefloze Scampia alleen kan wor den bereikt met een misdaadcar rière. Hun grote inspiratiebron is bendeleider Tony Montana in Brian De Palma's Scarface. Zij rui ken hun kans als de macht van de in hun wijk regerende maffia leider tanende lijkt. De kijker ziet twee zichzelf over schattende jongens, die het zicht op de werkelijke machtsverhou dingen kwijt zijn. Drie keer ra den hoe de camorra, de Napoli taanse maffiatak, op hun ambi ties reageert. Het verhaal over Marco en Ciro is één van de vijf verhalen die in Gomorra knap door elkaar zijn verweven en die laten zien hoe diep de camorra in de samenle ving is doorgedrongen. Het draait niet om een paar criminelen, maar om een systeem, waarin de onder- en de bovenwereld naad loos in elkaar overgaan. Aan de basis van Gomorra ligt het boek dat de onderzoeksjournalist Ro berto Saviano ruim twee jaar gele- den over de camorra publiceerde. Gomorra Regie: Matteo Garrone. Met: Toni Servillo, Ciro Petrone Te zien in Middelburg Met dat laatste doet Star Trek den ken aan traditionele oorlogsfilms, waarin de snelkookpan van het slagveld tot kameraadschap en sa menwerking noopt. Maar deze groentjes heten Kirk, Spock, Uhu- ra, McCoy, Scotty, Sulu en Che- kov, en Abrams en het uitgekiende acteursensemble kennen hun klas siekers zo goed dat we er geen mo ment aan twijfelen dat we naar jonge incarnaties van de oude ver trouwde ploeg kijken. Alle beman ningsleden komen sterk uit de startblokken, maar de show wordt naar behoren gestolen door de im pulsieve Kirk en de rationele Spock, die herhaaldelijk met el- de dat die macht verknoopt was met de onderwereld, het Vati- caan, de Rode Brigades, en, om het nog hermetischer te maken, met de vrijmetselarij loge P2. Is het nodig om dit allemaal te be grijpen? Welnee, II divo is een spektakel dat ook nog te genieten zou zijn als iedereen zijn teksten in het Italiaans zong. Bovendien is voor de Italianen Gobetto (de kleine gebochelde) zelf ook een raadsel. Een man die verantwoor delijk werd gehouden voor al het kwaad in dé wereld, voor de rech ter werd gesleept en uiteindelijk, in hoger beroep, overal voor werd vrijgesproken. Stel je voor dat hij schuldig was bevonden, zegt men in Italië, dat zou heb ben betekend dat het land al die jaren door een schurk was geleid! II divo Regie: Paolo Sorrentino Met: Toni Servillo, Anna Bonaiuto Te zien in Middelburg door Mark Moorman II divo, de met de juryprijs van Cannes bekroonde Italiaanse film van Paolo Sorrentino over het leven van de Italiaanse zevenvoudige premier Giulio Andreotti, opent met een aantal teksten. Het is een soort stoom cursus na-oorlogse Italiaanse poli tiek, waarin we leren dat de chris tendemocratische Andreotti een vaste waarde van de politiek was, die in allerlei functies aan maar liefst 33 regeringen heeft deelge nomen. Hij was kortom het cen trum van de macht in een perio- Toni Servillo als Andreotti.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 90