Honderdjarige snakt naar spektakel Den Haag stimuleert verkoop nieuwere en schonere auto met Slooppremie. F PZC Donderdag 7 mei 2009 3>5 De Giro, begonnen in 1909, is vooral een Italiaans feestje. door Edward Swier VENETIË - Goede ideeën schreeu wen om een kopie. Dat zo onge veer moet de gedachte geweest zijn van La Gazzetta dello Sport. In Frankrijk organiseerde L'Auto al en kele jaren een wielerronde, de Tour de France, met een geweldige im puls voor de losse verkoop van het blad. Dat nu wilden de Italianen ook. Kranten verkopen! En het werkte. In 1909 werd de Giro d'Italia gebo ren. Vanaf dat moment kende de groei van de roze sportkrant geen grenzen. Nu nog lezen bijna tien miljoen Italianen dagelijks de voet- bal-, basketbal-, autosport- en wie lerverhalen. Die zijn niet zelden spectaculair. Laat dat maar aan Itali anen over. De krantenmensen, en tegenwoordig het nog altijd aan La Gazzetta gelieerde zakenimperium RCS, trachten van iedere Giro weer een spektakelstuk te maken. Dat ontging de rest van Europa vaak, omdat de aandacht toch vooral op de Tour de France is gericht, maar veel meer dan de Ronde van Frank rijk is er in Italië ruimte voor verras singen. Niet in de laatste plaats om dat de Giro onbekende bergen op zoekt of voor net even te smalle straatjes kiest. De helikopterbeel- den, gemaakt met gevaar voor ei gen leven maken het allemaal nog net even indringender. Vaker dan in de Tour zijn de ver schillen in de top van het klasse ment minimaal. Meer ook dan de Ronde van Frankrijk zijn de ren ners in de bergritten op zichzelf aangewezen, omdat van teamwork op de Mortirolo, Zoncolan of Kron- platz nu eenmaal geen sprake kan zijn. Vicenzo Torriani, koersdirecteur van 1949 tot 1993, wist als geen an der traditie en theater met elkaar te verbinden. Hij geloofde daadwerke lijk dat de Giro het door de TXveede Wereldoorlog gedesillusioneerde Italië van de ondergang had gered, door het volk de zo verlangde sen satie te bieden. Faustino Coppi en Gino Bartali maakten er in die tijd een heldenepos in vele bedrijven van. Torriani: „De Giro daagt de Vaker dan in de Tour zijn de verschillen in de top van het klassement minimaal tijd uit. Een Giro organiseren is als een theaterspektakel voorbereiden. De artiesten moeten een dramati sche strijd met elkaar voeren, met de natuurelementen, met de ver moeidheid." De Italiaan is een opportunist eer ste klas. Hij draait graag met alle winden mee. Je zou ook kunnen zeggen dat hij zich makkelijk aan al le situaties aanpast. Dat hij graag de wind in de rug heeft om er zo voor deel uit te slepen. Al in de eerste ja ren van de Giro werden al te domi nante coureurs dringend gevraagd het volgende jaar maar niet meer mee te doen. Je zou de aandacht van de krantenlezer maar verliezen tenslotte. Veel meer dan de Tour heeft de Gi ro ook een belangrijke (politieke) rol in de Italiaanse maatschappij vervuld. Eind negentiende eeuw had de nationalistische strijder Giu seppe Garibaldi van een groot aan tal staatjes één Italië weten te sme den, maar de nieuwe natie miste nog wel wat wortels. De Giro zorg de daarvoor. „Door het evenement voelden de mensen zich verbon den met elkaar", weet Ludo van Klooster, samen met Paul Feld schrijver van 'De droom van de Gi ro'. In dat boek schetst hij de ge schiedenis van 'die andere ronde'. „Er is niets mooiers." Het is precies wat de Italiaan ook zelf voelt. Nog altijd wordt op school het belang van de Italiaanse wielerronde gedoceerd. Via het pro ject BiciScuola wordt de jeugd opge warmd. Alle bambini schilderen, te kenen en plakken knutselwerkjes, liefst roze natuurlijk. Makers van de mooiste projecten mogen als vips naar de start of finish, maar ook de niet gelauwerde schoolkinderen staan sowieso langs de kant van de weg als de corridori passeren. Het zelfde geldt voor de fabrieksarbei ders, het kantoorpersoneel en mid denstanders. In Frankrijk is dat, tij dens de Tour, heel anders. Die ron de valt natuurlijk ook in de zomer vakantie. Daardoor trekt de Tour bovendien erg veel buitenlandse wielerfans aan. De Giro is tot op heden toch vooral een typisch Italiaans onderonsje ge weest. Niet alleen was het meren deel van de winnaars van Italiaanse komaf, het aantal deelnemende Ita liaanse ploegen is (voor de Europe se wielerliefhebber) soms zelfs on aantrekkelijk groot. Honderd jaar Giro in cijfers Vijf Nederlanders hebben in de Ronde van Italië het roze leiderstricot gedragen. Wim van Est won in 1953 als eerste Nederlander een rit en mocht daarna de Maglia Rosa aantrekken. Na hem kregen ook Gerrit Voorting (1954), jean-Paul van Poppel (1986 en 1989), Erik Breukink (1987 en 1989) en Jeroen Blij- levens (1999) het roze om de schouders. In 1988 was Breukink overigens dicht bij de eindzege, hij werd tweede. In 1989 eindigde de huidige Ra- boploegleider als vierde, maar het zal altijd de vraag blijven hoe hoog hij was geëindigd als een hongerklop hem bespaard zou zijn gebleven. De Nederlanders wonnen 21 etappes. Jean-Paul van Poppel, die dit jaar zijn rentree in de Gi ro beleeft als ploegleider van Cervelo, is recordhouder met vier ritzeges. Johan van der Vel de en Wout Wagtmans won nen er ieder drie. De Beigen voelden zich in het verleden overigens meer dan thuis in Ita lië. Zij wonnen 151 etappes. Sinds de start van de aller eerste Giro in 1909 hebben de coureurs (in 1709 etappes) liefst 328.309 kilometer afge legd. Dit jaar komen daar 3457 kilometers bij. Liefst 64 maal was de eindwin naar-een Italiaan. Fiorenzo Magni was, in 1955, de oudste winnaar. Hij was 34 jaar en 5 maanden. Felice Gimondi stond het vaakst op het erepo dium: negen keer. Driemaal als winnaar (1967, 1969 en 1976), tweemaal als runner-up en vier keer als derde. Gino Bartali, Fausto Coppi en Gilberto Simo- ni haalden zevenmaal het po dium. Alfredo Binda (in 1925,1927," 1928,1929 en 1933), Fausto Coppi (1940, 1947, 1949, 1952 en 1953) en Eddy Merckx in 1968, 1970, 1972, 1973 en 1974 zijn recordhou ders met vijf eindzeges. Mer ckx droeg liefst -78 dagen de ro ze trui. Mario Cipollini won de mees te etappes: 42. DT^Haag^W^binnenkort^en^ieuwere krijgen van 750 o 9 - Voor het een economisch SLOOPPREMIE DEN HAAG: PERSONENAUTO'S OUDER DAN 9 JAAR (DIESEL) OF 14 JAAR (BENZINE) DE INGELEVERDE AUTO WORDT GESLOOPT TOT 1.000 KOOPPREMIE VAN CITROEN: VOOR ELKE AUTO DIE U WILT INRUILEN DE INGELEVERDE AUTO WORDT NIET GESLOOPT ALS DEZE NIEUW GENOEG IS TOT €3.000 De kooppremie geldt ook bovenop de slooppremie. indien deze van toepassing is* Kom snel langs bij de dealer. CITROËN prefereert TOTAL CITROEN C1 Vanafprijs 8.290 Kooppremie 500 Energielabel A* Bijtelïing 14% en geen BPM Nu al vanaf 7.790 CITROËN C3 Image Vanafprijs 14.650 Kooppremie 1.500 Imagevoordeel 10OO Airconditioning Radio/CD-speler Nu al vanaf 13.150 CITROEN GRAND C4 Picasso Vanafprijs 25.690 Kooppremie 2.000 Ligne Businessvoordeel 1.750 Geinlegreerd navigatiesysteem Lichtmetalen wielen Parkeersensoren Nu al vanaf 23.690 Gemiddeld brandstofverbruik (1999/100) Citroen C1 van 4,5 - 4,6l (1 op 21,7 - 22,2) C02 emissie 106-107 g./km, Citroen C3 van 5,7 - 7,0l (1 op 14,3 - 17,5) C02 emissie 119 - 172 g/km, Citroen C4 Picasso van 5,3 - 8,4l 1 op 11,9 - 18,9) CO, emissie 140 - 197 g/km. CRÉATIVE TECHNOLOGIE 'Sloopregeling wordt uitgevoerd door het Ministerie van VROM. Kijk voor de voorwaarden van de regeling op www.nationalesloopregeling.nl. Kooppremii auto. Prijzen zijn incl BTW en BPM, excl. verwijderingsbijdrage, leges en kosten rijklaar maken. Alle aanbiedingen zijn geldig t/'m 31 mei 2009 bij de aan naar de actievoorwaarden. Fleetklanten zijn uitgesloten van deze aanbiedingen. Afgebeelde modellen kunnen afwijken van de standaardmodellen Prijs- (0800-2487636) voor een proefrit of informatie, of kijk op www.citroen.nl. geldig bij inruil gebruikte auto en bij aanschaf van een nieuwe Je actie deelnemende Citroen-verkooppunten. Vraag uw dealer en spccificatiewijzigingen voorbehouden. Bel 0800-CITROEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 53