Zeeland
'Zijn wij vandaag eigenlijk verzekerd?'
Leesdeken
PE MAKKELIJKSTE MOEVER ONLINE
De deken met mouwen!
Bestel nü op:
www.moederdagoutlet.nl/leesdeken
m m mm IV H m mr W 91 mm mm m w Mw tèm
PZC Donderdag 7 mei 2009 29
Zeeuwse jongeren
'krijgen' slipcursus
van hun verzekeraar.
door Wendy van den Hurk
GOES - Ach, ik kan nog best voorbij
die vrachtwagen. Hoezo veilig uit de
berm komen? En zon noodstop, dat
is toch gewoon een kwestie van rem
men? Dif nonchalance raakt al snel
verloren als jongeren hun wagen
het Trials-terrein opdraaien.
Bij de meeste dodelijke verkeerson
gelukken zijn jongeren betrokken.
Reden vopr verzekeraars om hen
dan maar een extra hoge premie te
laten betalen. Toch helpt dat niet,
concludeert het Verbond van Ver
zekeraars. Daarom nodigde die al
haar Zeeuwse, Groningse, Utrecht
se, Friese, Drentse en Overrijsselse
klanten onder de 27 jaar uit voor
Trials, the ultimate driving test, vele
malen goedkoper dan normaliter.
Maandag was er weer een, de hele
dag lang, bij verkeersveiligheids-
centrum Dek in Goes.
En die dag begint vroeg. Het hoor
bare gegaap en gepruttel van de
koffiemachine worden pas over
stemd als Eltjo Bieckmann, rnana-
ger bij Trials, zijn groep peilt.
„Wie van jullie heeft wel eens een
slippertje gemaakt?" Hoe kort som
mige deelnemers hun roze pasje
nog maar hebben, de eerste han
den gaan de lucht in. Maar écht
wakker worden ze pas, zodra in
op de passagiersstoel naast coach
Vijfhonderd Zeeuwse jongeren doen dit jaar mee aan de Trials-verkeersveiligheidstest, een geste van hun verzeke
raar. foto Willem Mieras
Arjan stappen. Zijn Chevrolet - ge
huurd nog wel - slalomt als een
gek om de oranje pionnen en
komt met knarsende remmen tot
stilstand. „Toch maar je gordel
om?"
Natuurlijk laat Arjan - die het ter
rein zijn speeltuin noemt - ook
zien hoe het wél moet. Recht voor
je kijken is het geheim. „En beide
handen aan het stuur. Anders kun
je nooit op tijd terugsturen in
noodsituaties."
De elandproef die volgt lijkt echter
een noodsituatie op zich, zo wild
als hij de auto laat slippen op het
asfalt. Iedereen is stil. „Zijn wij
vandaag eigenlijk verzekerd?",
vraagt een jongen aarzelend. „Jul
lie hoeven dit uiteraard niet na te
doen", sust Arjan. De instructeur
zegt dat hij 65 reed, maar dat de ge
volgen fataal kunnen zijn wanneer
je honderd of meer rijdt in zo'n si
tuatie.
De toon is gezet. Moet je nagaan
als je ook nog een slok op zou heb
ben, fluisteren twee jongens tegen
elkaar. Bij de volgende test, waar
bij instructeur Ko leert hoe je een
noodstop moet maken op een nat
wegdek, blijkt iedereen veel harder
te kunnen remmen dan die denkt
of in eerste instantie doet. En dat
de ABS werkt. „Jahaaa", zegt Ko,
terwijl achter hem een witte ver
laagde Corsa over de drempel stui
tert, „Hoe harder je rijdt, hoe lan
ger je remweg. Wel vier keer zo
lang als je snelheid verdubbelt.
Houd daar rekening mee, jon
gens."
De luxe lunch bij Van der Valk
doet bijna vermoeden dat de
premies inderdaad veel te hoog
zijn. Maar bovenal dat het maar
goed is dat de elandproef plaats
vond vóór de aspergesoep met
zalmsnippers.
Na de lunch houdt Mark Vaane
van de bijna gelijknamige rijschool
het portier open van zijn Dodge:
tijd om te checken hoe het met de
rijstijl is gesteld. Ahum. Die van de
jonkies zijn beduidend beter.
Na nog een ritje met de vrachtwa
gen, om te laten zien hoe zo'n do
de hoek nou werkelijk is en waar
om de bakken nooit snel optrek
ken („ik weet nu waarom je rich
ting moet aangeven op een roton
de") zit de dag erop. Conclusie? Al
tijd recht voor je kijken, twee han
den aan het stuur en gordel om.
Zeker als je naast Arjan zit.
O Dit jaar zijn alle Trials-dagen vol
geboekt, maar volgend jaar zijn
er nieuwe. Check de video van
de elandproef op www.pzc.nl
-morgen in huis*
-gratis ingepakt in
cadeauverpakking
M0EDEHiM0Ufi.£f*lli.