Zeeland 'Zijn wij vandaag eigenlijk verzekerd?' Leesdeken PE MAKKELIJKSTE MOEVER ONLINE De deken met mouwen! Bestel nü op: www.moederdagoutlet.nl/leesdeken m m mm IV H m mr W 91 mm mm m w Mw tèm PZC Donderdag 7 mei 2009 29 Zeeuwse jongeren 'krijgen' slipcursus van hun verzekeraar. door Wendy van den Hurk GOES - Ach, ik kan nog best voorbij die vrachtwagen. Hoezo veilig uit de berm komen? En zon noodstop, dat is toch gewoon een kwestie van rem men? Dif nonchalance raakt al snel verloren als jongeren hun wagen het Trials-terrein opdraaien. Bij de meeste dodelijke verkeerson gelukken zijn jongeren betrokken. Reden vopr verzekeraars om hen dan maar een extra hoge premie te laten betalen. Toch helpt dat niet, concludeert het Verbond van Ver zekeraars. Daarom nodigde die al haar Zeeuwse, Groningse, Utrecht se, Friese, Drentse en Overrijsselse klanten onder de 27 jaar uit voor Trials, the ultimate driving test, vele malen goedkoper dan normaliter. Maandag was er weer een, de hele dag lang, bij verkeersveiligheids- centrum Dek in Goes. En die dag begint vroeg. Het hoor bare gegaap en gepruttel van de koffiemachine worden pas over stemd als Eltjo Bieckmann, rnana- ger bij Trials, zijn groep peilt. „Wie van jullie heeft wel eens een slippertje gemaakt?" Hoe kort som mige deelnemers hun roze pasje nog maar hebben, de eerste han den gaan de lucht in. Maar écht wakker worden ze pas, zodra in op de passagiersstoel naast coach Vijfhonderd Zeeuwse jongeren doen dit jaar mee aan de Trials-verkeersveiligheidstest, een geste van hun verzeke raar. foto Willem Mieras Arjan stappen. Zijn Chevrolet - ge huurd nog wel - slalomt als een gek om de oranje pionnen en komt met knarsende remmen tot stilstand. „Toch maar je gordel om?" Natuurlijk laat Arjan - die het ter rein zijn speeltuin noemt - ook zien hoe het wél moet. Recht voor je kijken is het geheim. „En beide handen aan het stuur. Anders kun je nooit op tijd terugsturen in noodsituaties." De elandproef die volgt lijkt echter een noodsituatie op zich, zo wild als hij de auto laat slippen op het asfalt. Iedereen is stil. „Zijn wij vandaag eigenlijk verzekerd?", vraagt een jongen aarzelend. „Jul lie hoeven dit uiteraard niet na te doen", sust Arjan. De instructeur zegt dat hij 65 reed, maar dat de ge volgen fataal kunnen zijn wanneer je honderd of meer rijdt in zo'n si tuatie. De toon is gezet. Moet je nagaan als je ook nog een slok op zou heb ben, fluisteren twee jongens tegen elkaar. Bij de volgende test, waar bij instructeur Ko leert hoe je een noodstop moet maken op een nat wegdek, blijkt iedereen veel harder te kunnen remmen dan die denkt of in eerste instantie doet. En dat de ABS werkt. „Jahaaa", zegt Ko, terwijl achter hem een witte ver laagde Corsa over de drempel stui tert, „Hoe harder je rijdt, hoe lan ger je remweg. Wel vier keer zo lang als je snelheid verdubbelt. Houd daar rekening mee, jon gens." De luxe lunch bij Van der Valk doet bijna vermoeden dat de premies inderdaad veel te hoog zijn. Maar bovenal dat het maar goed is dat de elandproef plaats vond vóór de aspergesoep met zalmsnippers. Na de lunch houdt Mark Vaane van de bijna gelijknamige rijschool het portier open van zijn Dodge: tijd om te checken hoe het met de rijstijl is gesteld. Ahum. Die van de jonkies zijn beduidend beter. Na nog een ritje met de vrachtwa gen, om te laten zien hoe zo'n do de hoek nou werkelijk is en waar om de bakken nooit snel optrek ken („ik weet nu waarom je rich ting moet aangeven op een roton de") zit de dag erop. Conclusie? Al tijd recht voor je kijken, twee han den aan het stuur en gordel om. Zeker als je naast Arjan zit. O Dit jaar zijn alle Trials-dagen vol geboekt, maar volgend jaar zijn er nieuwe. Check de video van de elandproef op www.pzc.nl -morgen in huis* -gratis ingepakt in cadeauverpakking M0EDEHiM0Ufi.£f*lli.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 31