Als u de fout in bovenstaande zin niet ziet, mag u toch naar de universiteit... 'Het is broodnodig Docenten klagen steen en been over de gebrekkige taalvaardigheid van de studenten. Steeds meer universiteiten voeren daarom een verplichte taaltoets Nederlands in. De Erasmus Universiteit selecteert al op basis van de test. Maar hier blijft het niet bij. Inmiddels denkt de Vrije Universiteit ook na over een verplichte rekentoets. 1 O Donderdag 7 mei 2009 PZC Irriteert u zich ook zo a; die het Nederlands niet l door Maartje Huijben illustratie Ronald Visser ch, bij biologie is het toch helemaal niet belangrijk hoe het op papier staat. Jen- nefer, eerstejaars stu dent aan de Radboud Universiteit in Nijmegen spreekt klare taal. „Het gaat om de inhoud. Die moet kloppen. Een klein taaifoutje maakt toch niet uit." Ze is niet de enige student die er zo over denkt. Docenten klagen al jaren over het niveau van het Ne derlands in e-mails, tentamens maar ook in bijvoorbeeld de scrip ties. De eerstejaars presteren ver onder de maat, blijkt ook uit de taaltoets op de Erasmus Universi teit in Rotterdam. Afgelopen na jaar haalde slechts 17 procent van de studenten de verplichte taaltest in één keer. Een dramatische sco re, maar de test is volgens de uni versiteit niet te moeilijk. „De test bestaat uit vier onderdelen. Voor ieder gedeelte moet de student Tweederde Pabo zakt voor taaltoets p- Sinds het schooljaar 2006-2007 is de taal- en reken toets al verplicht voor eerste jaars studenten van de Pabo, de toekomstige docenten in het basisonderwijs. p- In dat eerste jaar zakte bijna de helft van de studenten aan de Pabo voor de rekentoets. Twee derde zakte voor de taaltoets die werd afgenomen. p- De expertgroep Doorlopende leerlijnen pleitte vorig jaar bij onderwijsminister Plasterk om de teugels in het taal- en reken onderwijs van basis- tot hoger onderwijs aan te halen. De ex pertgroep wil minimumeisen waar de scholieren aan moeten voldoen. p- De Erasmus Universiteit neemt de taaltoets op vier onderde len af. In oktober 2008 hadden studenten de meeste moeite met het onderdeel stijl: 30 pro cent behaalde een voldoende. Voor spelling-slaagde 54 pro cent, voor basisn'ederlands 70 procent. De minste problemen waren er met het onderdeel grammatica, waarvoor 84 pro cent een voldoende scoorde. 17 procent van de studenten behaalde een voldoende op al le vier de onderdelen. p- De faculteit der rechtsgeleerd heid aan de Radboud Universi teit in Nijmegen heeft al jaren als vast onderdeel schriftelijke vaardigheden en argumentatie in het curriculum. De universi teit toetst studenten niet op voorhand. een voldoende scoren", meldt woordvoerder Arnoud Houweling. Hij benadrukt dat taal ontzettend belangrijk is. „Onze studenten ko men in beroepen als advocaat en rechter terecht. Dan is taal juist heel belangrijk. Ze moeten ermee kunnen spelen in een pleidooi, maar ook een pleitnota in foutloos Nederlands kunnen schrijven. En een advocaat die gebrekkig Neder lands spreekt en schrijft, wordt niet serieus genomen." De Erasmus Universiteit is mo menteel de enige instelling die op basis van de taaltoets vóór de poort selecteert. De Vrije Universi teit (VU) in Amsterdam voert de test dit najaar verplicht in voor al le studenten. De Universiteit van Tilburg (UvT) verplicht enkel de rechtenstudenten. Beide kennen alleen een deelnameplicht. Een slechte score heeft geen conse quenties voor de studie. „Het is niet ondenkbaar dat dit in de toe komst wel gebeurt", meldt Tjits Roselaar, coördinator Nederlands aan de UvT. Rotterdam selecteert wél op basis van de test. Studen ten moeten binnen twee jaar een voldoende halen. De studenten van de Vrije Univer siteit scoorden vorig jaar met de taaltoets ook niet bijster goed: 14 procent scoorde dermate slecht dat er een bijspijkercursus moest volgen. „We zien een duidelijk ver schil tussen-studenten die van het hbo komen en studenten die recht streeks van het vwo instromen", zegt Eline van Straalen van Talen- centrum-VU. „De leerlingen van het vwo scoren beter, maar ook on der hen zijn er slechte resultaten. De studenten met Nederlands als ud-docent Nederlands en voorzitter van het Bureau Levende Talen, Toon van der Ven, windt er geen doekjes om. De taalvaardigheid van de huidige generatie studenten is ver beneden de maat. Het Bureau Levende Talen is de overkoepelende organisatie voor taalonderwijs. Van der Ven: „Wij roepei\al jaren samen met de docenten Nederlands dat er wat aan gedaan moet worden. Tot dusver gebeurde er weinig. Een docent Nederlands kan dat niet in zijn eentje veranderen. Er is ook geld en tijd nodig om extra lesuren Nederlands te kunnen geven." Van der Ven is bijzonder tevreden over de invoering van taaltoetsen op de universiteiten. „Nu wordt er iets aan het probleem gedaan. Het is weer onder de aandacht." Deels zijn de slechte taaiprestaties volgens het Bureau Levende Talen een gevolg van de instelling van de huidige generatie studenten. „Taal neemt niet echt een centrale plaats in hun leven in", zegt Van der Ven. „Ze gaan er slordig mee om." Deels ligt de schuld ook bij het onderwijs. De huidige generatie krijgt te weinig onderricht in het zakelijk Nederlands. „Studenten beseffen niet voldoende dat de taal in de chatbox anders is dan het zakelijk Nederlands. Ze weten bijvoorbeeld niet hoe een sollicitatiebrief er uitziet." moedertaal doen het mondjes maat beter dan studenten van al lochtone komaf" Volgens Van Straalen vormt de slechte taalvaardigheid een groot probleem in Nederland. „Dat moet worden opgelost bij de basis: het voortgezet onderwijs. Je zou mogen verwachten dat scholieren die van het vwo afkomen over vol doende taalvaardigheid beschik ken. Helaas is de praktijk weerbar stiger. Het blijkt dat de niveaus per school teveel verschillen." De VU voert de taaltoets de ko mende drie jaar in. De universiteit hoopt dat het daarna niet meer no dig is. „Wij willen hiermee vooral de aandacht vestigen op de slechte taalvaardigheid van studenten", zegt Van Straalen. „Het voortgezet onderwijs spreken we aan op de De oud-docent benadrukt dat het schoolsysteem waarschijnlijk niet de oorzaak is. „Ook in landen om ons heen, is de taalvaardigheid van jongeren afgenomen. In Groot-Brittannië is de situatie nijpend en ook in Berlijn beheersen de studenten onvoldoende hun taal." De oplossing is volgens Van dier Ven simpel: stel landelijke eisen voor scholieren die van het vwo afkomen. „De huidige eisen zijn blijkbaar niet voldoende", constateert hij. „Er moeten landelijke eisen worden gesteld aan de basisvakken zoals Nederlands, Engels en wiskunde. Nu is het nog zo dat iemand op het eindexamen een 4 voor Nederlands kan compenseren met een 8 voor natuurkunde en dus wordt toegelaten tot de universiteit. Zo'n persoon hoort daar natuurlijk helemaal niet thuis. Hetzelfde geldt voor de onderdelen binnen het vak Nederlands. Iemand kan een 5 voor begrijpend lezen compenseren met een 7 voor spreekvaardigheid. Daar moeten we vanaf." De oud-docent vindt het bewaken van de taalvaardigheid bovendien de taak van alle docenten. Dus ook van de leraren aardrijkskunde en biologie. „Vakdocenten moeten verslagen of scripties die bol staan van de taalfouten terugsturen naar de student. De scholen moeten aan dit soort basiszaken eisen stellen." resultaten van de leerlingen. Met de scholen die slecht scoren, bekij ken we hoe dat verbeterd kan wor den." Niet alleen de taalvaardigheid is een aandachtspunt van universitei ten. De Vrije Universiteit denkt er over om ook een verplichte reken toets voor de bètawetenschappen in te voeren.. „Maar dat is allemaal nog in een pril stadium", zegt Van Straalen. Op de technische univer siteiten is dit al langer gemeen goed. „Aan het begin van de oplei ding maken onze studenten de re kentoets", zegt Joost Bruysters van de Universiteit Twente. „Op basis daarvan bepalen we het niveau. De studenten die het nodig heb ben, krijgen bijscholing."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10