Welkom bij Hallo! Bedrijfsoverdracht vergt tijd en aandacht C o I of o n Start enquête kamer van koophandel DE ZAKELIJKE COMMUNITY VOOR ONDERNEMERS Succesvolle bedrijfsoverdracht? Zó doe je dat! HA 0! Marc van Gurp en Rein van Erp. Natuurlijk kennen ze het klappen van de zweep. Vanuit het kan toor van Mazars in Terneuzen hebben registeraccountant Jan Gijsel en fiscaal jurist Mare Heijens dagelijks contact met onderne mers. "Wij merken dat veel ondernemers de stap richting bedrijfsover dracht uitstellen. Dat is begrijpelijk maar niet verstandig. Een bedrijfs overdracht moetje op tijd en met zorg voorbereiden." Als de leeftijd van een ondernemer richting de vijftig gaat, wordt het tijd om over de toekomst na te denken. "Een ondernemer moet een duidelij ke visie op het eindpunt gaan ontwik kelen. En daar vervolgens naartoe werken." Dat laatste betekent dat het bedrijf ovemameklaar gemaakt wordt. Gebeurt dit niet tijdig, dan kan de opbrengst van de onderne ming namelijk wel eens vies tegenval len. beeld van de waarde van hun onder neming. Voor de ondernemers is de verkoop van de onderneming en het geld dat daarbij gebeurd wordt, vaak de kroon op het werk. De koper kijkt daar ech ter heel- anders naar. Voor hem zit de waarde in de toekomst en is deze af hankelijk van de financiering, de in vesteringen en de marge. "De koper rekent, in meer of mindere mate, op basis van de terugverdiencapaciteit. De verwachtingen van de koper en de verkoper kunnen daardoor soms ver uit elkaar liggen." Afhankelijk Als een onderneming sterk afhanke lijk is van één persoon, drukt dit bij voorbeeld de waarde. Datzelfde is aan de hand als blijkt dat de verkoper 'dag en nacht' met de zaak in de weer is. "Voor de 'oude garde' is dat vrij nor maal. Jongere mensen zoeken echter meer balans in hun leven en willen niet meer 80 uur werken. Door de cijfers te nonnaliseren haal je dergelijke bij zonderheden eruit. Dit kan beteke nen dat de nieuwe eigenaar een extra medewerker nodig heeft. Dat heeft vanzelfsprekend invloed op de prijs." Complex Het beeld dat Gijsel en Heijens schet sen is complex. Door tijdig over over name na te denken, kunnen veel ver rassingen voorkomen worden. Boven dien zijn er tal van fiscale faciliteiten waar de ondernemer gebruik van kan maken, mits hij daar tijdig mee be gint. "Je kunt daardoor werken naar een juridisch zo optimaal mogelijke structuur. Daarnaast, en dat speelt on miskenbaar een rol, heeft een onder nemer tijd nodig om aan het idee te wennen. Iedereen weet dat hij vroeg of laat moet stoppen. Door op tijd te beginnen voorkom je emotionele klappen en financiële tegenvallers." Waarde In de ogen van Gijsel en Heijens heb ben weinig ondernemers een goed In het Ondernemingshuis vindt u informatie en advies over alle onderwerpen die met uw bedrijf te maken hebben. U bent er welkom voorbeen gericht advies en praktische informatie. De drie partners van het Ondernemingshuis zijn Syntens, Innovatienetwerk voor ondernemers, de regionale ontwikkelingsmaatschappij N.V. REWIN Wést-Brabant en de Kamer van Koophandel Zuid-West Nederland. Ondernemingshuis Mozartlaan 7, 4837 EH Breda Postbus 3182, 4800 DD Breda Telefoon (076) 564 69 60 -Syntens (076) 564 67 00 -Rewin (076) 564 67 80 -KvK (076) 564 68 00 Fax (076) 564 69 76 internet: www.syntens.nl, e-mail: breda@syntens.nl internet: www.rewin.nl, e-mail: west-brabant@rewin .nI internet: www.kvk.ril, e-mail: info-zuidwest@kvk.nl Welkom bij Hallo! het zake lijke relatienetwerk voor ondernemers. Deze community is hét onafhankelijke betrouwba re online platform waar (toekom stige) ondernemers elkaar ont moeten, hun zakelijke vragen en problemen aan elkaar voorleg gen, ervaringen uitwisselen en met elkaar netwerken. Hallo! is een initiatief van de Kamer van Koophandel en samen met onder nemers ontwikkeld. Op basis van on derzoek is de behoefte aan een relatie netwerk in de markt getoetst en in sa menspraak met ondernemers de speci fieke functionaliteiten van Hallo! be paald. Door de koppeling van www.kvk.nl met de community wordt de website voor ondernemers een complete zakelijke omgeving. Een omgeving waar ze niet alleen ob jectieve informatie over het onderne merschap vinden, maar waar ze ook hun bedrijf aan andere ondernemers presenteren, antwoord op zakelijke vragen krijgen, ervaringen kunnen de len en uitgebreid kunnen netwerken. De naam Hallo! is gebaseerd op een nieuwjaarsbijeenkomst van een regio nale Kamer. Het evenement was op gezet als een laagdrempelige netwerk bijeenkomst. Zo moet Hallo! ook worden gezien: toegankelijk, voor al le ondernemers in Nederland. De KvK biedt een centraal platform zon der een verborgen commerciële agen da en bijbedoelingen. Door goed te monitoren wordt vervuiling van de si te tegengegaan. Hallo! kan ook op re gionaal niveau een grote toegevoegde waarde hebben. Via regionale groe pen kan nieuws en informatie uit re gio onderling verdeeld worden. Meer informatie: www.kpk.nl/lialIo 09 Denkt u wel eens aan de verkoop van uw bedrijf? En weet u welke factoren meespelen om tot een succesvolle bedrijfsoverdracht te komen? Laat u tijdig voorlichten en kom naar de gratis Themadag Bedrijfsover dracht van de Kamer van Koophan del op maandag 18 mei 2009 van 19.00 tot 22.30 uur. Tijdens deze in spirerende avond krijgt u informatie over wat er precies komt kijken bij de overdracht van een bedrijf. Presentaties van deskundigen Adviseurs van Mazars Accountants Belastingadviseurs, hoofdsponsor van de Themadag, geven samen met on dernemers de volgende praktische presentaties: - Financieel- en ftscaahriendelijke over dracht van uw eenmanszaak of vof; - De BV: aandachtspunten bij het ver koopproces van uw (familie)bedrijf; - Waardebepaling van uw onderneming bij verkoop qf beëindiging. Netwerken en persoonlijk advies U kunt uw persoonlijke situatie met deskundigen (zoals accountants, nota rissen, coiporate finance adviseurs, ad vocaten en banken) bespreken en met andere ondernemers van gedach ten wisselen. Hiervoor kunt u de ad- viesmarkt bezoeken. Cratis adviesgesprek Deelnemers aan de presentaties ont vangen na afloop een tegoedbon die recht geeft op een gratis individueel adviesgesprek van een uur met een ad viseur van Mazars. Deze spreekdag vindt plaats op dinsdag 2 juni bij de KvK in Breda en op woensdag 3 juni bij KvK in Middelburg. Meld u aan! De themadag Bedrijfsoverdracht vindt plaats in De Mythe in Goes. De toegang is gratis, wel moet u zich van tevoren aanmelden. Kijk voor meer informatie op www.kvk.nl /succesfactoren Niet eerder was de arbeidsmarkt zo in beweging als nu. Voor be drijven en overheden is het dan ook belangrijk een actueel inzicht te hebben in de recente ontwikke lingen zodat ze gericht actie kun nen ondernemen. Binnenkort starten de KvK en Ribiz weer hun gezamenlijk meting naar de omvang en ontwikkelingen op de Zeeuwse arbeidsmarkt. In totaal krij gen 15.000 bedrijven en instellingen schriftelijk vragen voorgelegd over het huidige aantal banen, vacatures en de verwachte ontwikkelingen voor het komende jaar. Het resultaat wordt in het najaar van 2009 bekend gemaakt. In 2008 telde Zeeland 174.000 banen, het grootste aantal sinds het begin van de registratie eind jaren tachtig. Bijna de helft van het to taal aantal banen in Zeeland zit in de sectoren industrie, handel en zorg. De sector zorg en welzijn kent groot ste groei. De grootste dalers waren de sectoren landbouw en industrie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 87