Jong talent uit Middelburg Het nut van een financieel plan O U De Column pas begonnen fi Afdingen 02 Alex (It* Bakker: ,,Er is meer dan ooit behoefte aan een socialere financiële zorg." Foto: duofoto Alex de Bakker en ABN/AMRO gingen ruim een jaar geleden na een dienstverband van 28 jaar in goede harmonie uit elkaar. De Middelburger nam vervolgens rustig de tijd om zich te oriënteren op het zelfstandig ondernemerschap. Per 1 januari 2009 zag zijn bedrijf EstatePlan het levenslicht, dat de focus heeft op financiële coaching van bedrijven en particulieren. door Henk van dc Voorde „Te veel mensen starten overhaast een eigen bedrijf op. Die fout wilde ik niet maken. Je kan wel zeggen dat je in eigen beheer financiële diensten gaat verkopen, maar wat is je visie? De kans van slagen is veel groter als je de tijd neemt om alles in elkaar te la ten vallen", aldus Alex de Bakker. EstatePlan begeleidt en bemiddelt op het gebied van financiële tijdsplan ning. Het bedrijf opereert als finan ciële coach bij vaststelling van de hui dige en gewenste toekomstige finan ciële situatie van- de klant. De prille onderneming brengt financiële samen hang in kaart onder het mom dat overzicht leidt tot rust. EstatePlan maakt de consequenties van gewijzig de (financiële) omstandigheden in zichtelijk zoals bij huwelijk, samenwo nen, aan- of verkoop van vastgoed, vermogensbeheer, scheiden, overlij den. Het eenmansbedrijf is in het be zit van een vergunning van de Autori teit Financiële Markten (AFM) voor financiële dienstverlening in het ka der van hypotheken, financieringen, sparen en beleggen. „Wij zorgen voor rust in de financiële huishou ding. Een financieel plan geeft hou vast. Het is misschien even doorbij ten, maar zonder plan zijn goede re sultaten een toevalstreffer. De toe komst is te belangrijk om aan het toe val over te laten. Met EstatePlan als klankbord en vraagbaak houdt men de geest scherp. Wij coachen de klant omdat we ervan uitgaan dat deze de regie zeifin handen moet houden", al dus de voormalige hypotheekadviseur bij ABN/AMRO. „Het beleid van de bank en mijn gevoel groeiden steeds meer uit elkaar. Hierdoor kon ik steeds minder mijn visie kwijt bin nen het bankbeleid. Ik heb besloten om als zelfstandig ondernemer op te pakken wat het bankwezen heeft la ten liggen, namelijk: een betere en so cialere financiële zorg. De kredietcri sis heeft ons ervan bewust gemaakt dat we op een socialere manier met el kaar om moeten gaan en niet meer zo productgericht. Er komt een gewijzig de beloningsstructuur tot stand. De provisie wordt gekapitaliseerd op ba sis van transparante beloning. Nu is het nog zo dat veelal niet duidelijk is hoeveel er wordt verdiend aan het af sluiten van een hypotheek. Daar wil Naam: Alex de Bakker (48). Woonplaats: Middelburg. Bedrijf: Estate Plan. Begonnen: 1 januari 2009. Meevaller: de kredietcrisis biedt kansen voor nieuw financieel den ken. Tegenvaller: het missen van de so ciale contacten met vroegere colle ga's. E-mail: alex@estateplan.nl Website: www.estateplan.nl men paal en perk aan stellen. Overi gens rekenen wij voor onze dienstver lening een transparant uurtarief', zegt Alex de Bakker wiens partner Sandrien Wiersum eveneens nauw be trokken is bij het reilen en zeilen van dc startende onderneming. De Bakker legt uit dat met name door ontwikkelingen als de kredietcri sis en het sluiten van diverse bankkan toren er behoefte is ontstaan aan een 'vertrouwde' intermediair die een bre dere financiële advisering kan leve ren. Men is op zoek naar een 'zoekma chine' om in de Nederlandse finan ciële markt het beste product te kun nen kiezen. De klant ondervindt na melijk moeilijkheden om de lange ter mijn planning op financieel gebied te definiëren en de levensloop daarin te .integreren. Wij zijn een financiële planner die zorgt voor een helder en overzichtelijk financieel beeld van de huidige en toekomstige situatie van de particuliere of zakelijke klant. Esta tePlan zorgt voor rust en structuur. Bij financiële keuzes in het leven zo als bij de aankoop van onroerend goed, scheiding of overlijden, komen wij in beeld." EstatePlan heeft een kennisnetwerk opgericht waar diverse professies in sa menkomen die te maken hebben met bezit (estate). Het bedrijf kan waar no dig gebruik maken van de specialisti sche kennis van notaris mr. Eric Stur- kenboom, advocaat mr. Sarah Köller, bouwkundige mr. Jan de Keuning, taxateur Sonja Bogaard en uitvaarton dernemer Anke Wattel. Omgekeerd kunnen deze specialisten een beroep doen op de financiële expertise van De Bakker. De beste tien vmbo- scholie- renbedrijven van ons land namen het begin april tijdens de finale in de kuip tegen elkaar op in de strijd om de titelBeste Lea rning Company van Nederland'. Zeven leerlingen van het Calvijn College uit Middelburg kwamen als beste jonge ondernemers uit de bus. In totaal verkochten zij in vijf maanden tijd 120 Gi- ga-Stickies. De beste prestatie, oordeelde de jury. door Ron Gregoor MIDDELBURG - De actie van de Calvijn- leerlingen uit Middelburg was een onderdeel van het program ma van Stichting Jong ondernemen. Het ondernemersprogramma van Jong Ondernemen leert vmbo- scho- lieren via aandelenuitgifte en in- en verkooptechnieken slim en met suc ces te ondernemen, de winnende on derneming uit Middelburg, bestaande uit zeven vmbo- vierdeklassers, heb ben hun USB- stick, genaamd Giga- Sticky, dankzij hun solide bedrijfsplan succesvol op de markt gebracht. Deze USB- stick is vormgegeven als arm band, zodat de gebruiker altijd een extra geheugensteun bij de hand heeft. De jury was onder de indruk van de gehele prestatie van deze scholieren. Het is een zeer gemotiveerd team", lichtte Wiet de Bruijn, voorzitter van de jury en bedenker van de Boedel- bak, toe. Met de naamkeuze en de winstverdeling lieten ze zien oog te hebben voor maatschappelijke proble men." Van de verkoopprijs van 10,99 euro gaat 50 cent naar stichting De Hoop in Dordrecht, die hulp biedt aan on der meer drugsverslaafden. De deelnemers, vmbo- leerlingen in de leeftijd van 14 tot 17 jaar, kiezen voor het programma-van Jong Onder nemen een relatiegeschenk uit en zet ten dat op inventieve wijze in de markt. In totaal hebben 101 Learning Companies van dertig scholen meege daan aan het programma. De tien bes te ondernemingen presenteerden on- O f-H 'de Ondernemer' is een uitgave van BN/DeStem IPZC. 'de Ondernemer' verschijnt in een oplage van 270.000 exemplaren. Uitgever: Adelinde Geerings Bladmanager: Johan van den Kieboom Redactie: Ron Gregoor Accountmanagers: los van Dongen Marcel Schreur Vormgeving: Hans Willekes der meer shawls, laserlampjes en bu reauklokjes met fotolijstjes.Het Lear ning Company programma is in 2006 door Stichting Jong Ondernemen in het leven geroepen om vmbo- studen ten op een speelse en leerzame ma nier in contact te brengen met het on dernemerschap. Sinds de start hebben al bijna 250 ondernemingen deelgeno men aan het programma. Het team van het Calvijn College bestaat uit: di recteur Koen Maljaars, secretaresse Si- mone van Keulen, inkoper Pieter Pro voost, verkopen Liseth Poortvliet, boekhouders Charina Roos en Mar tin Hage en personeelssecretaris Sam de Visser. Adresgegevens: Postbus 3805,4800 DV Breda, T: 076 - 5 312 277, F: 076 - 5 312 274 E: deondernemer@bndestem-pzc.nl I: www.deondememer.nl Dames en heren onderne mers, ik ben vreselijk jaloers op jullie. Ik heb een mateloze bewondering voor mensen die met hun zakelijk inzicht overal geld uit slaan. Ik ben wat dat betrefteen busi- ness-nerd, betaal overal de hoofdprijs voor. Nu ben ik be zig met de inrichting van een nieuw appartement. 'Afdin gen, zo veel mogelijk, bij alles watje koopt', zegt mijn zwa ger, die zelf een goedlopende zaak heeft. Helaas, ondanks alle moeite nemen ze me niet serieus. 8 Het begint al bij de koop van g het appartement. Je gaat on- derhandelen, denkt dat je een heel eind komt, maar uiteinde lijk betaal je amper tweedui zend minder dan de vraag prijs. Terwijl je voor je eigen huis zo'n vijftienduizend moet inleveren. En dan gaat de carrousel draaien. Keuken, badkamer, vloer, stukadoor, schilder, meubels. Het zal toch wel één keer lukken om j| ergens iets van de prijs af te 1 krijgen. 'Bij ons krijg je tien j procent korting', roepen ze ons op de meubeleboulevard al toe. Daar moet dus nog I wat meer in zitten. Je zit dan een paar uur in zo'n zaak, on derhandelt en bestelt, je zet je handtekening en loopt te gen half tien 's avonds tevre den de zaak uit. Je komt thuis, rekent alles nog even na en kom tot de conclusie dat de totale korting amper tien procent is. En dat kreeg iedereen al. Zo gaat het met alles. Maar nu hebben we het lek boven. Zaten we vorige week in heftige kortingsdis cussie, loopt de verkoper even weg voor overleg met zijn baas, stoot mijn vrouw me aan en fluistert: 'Goed ge daan, maar je moet er niet bij lachen.' Je bent nooit te oud om te leren. Dames en heren ondernemers, jullie zijn ge waarschuwd. Vanaf nu staat er voor jullie neus een staal harde onderhandelaar die het onderste uit de kan wil heb ben. Zal ik het deksel wel weer op mijn neus krijgen. Ron Gregoor Reacties kunt u sturen naar: r.gregoor@bndestem-pzc.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 80