een hemels huwelijk? 3nne: de man van zes miljoen 'Een Italiaanse auto 'leeft' wat meer' 'Er ligt voor iedereen een unieke kans' Fiat-topman Sergio Marchionne PZC Woensdag 6 mei 2009 I 1 1 is voor mij een van de redenen om Opel te rijden. Maar ik hou ook van de Opelmodellen en het rijplezier." Hij ligt er niet wakker van als er vanuit Turijn ineens Italiaanse ontwerpers naar Duitsland wor den gestuurd. „Laat maar komen, ik ben benieuwd wat daar uit zou komen." Fiat Ritmorijder Cor van Rees is secretaris van de Fiat Club Neder land. „Bij mij zal niet zo snel een Opel op de stoep staan", scham pert hij. „Ik hou niet van het de sign. Ook het comfort speelt een rol. Een Italiaanse auto 'leeft' wat meer, de meeste Opeis zijn erg saaie auto's. Maar dat is persoon lijk, een gevoelskwestie." Het verhaal dat Fiats sneller stuk gaan is een mythe, stelt Van Rees. „Ik rij mijn hele leven al Fiat en natuurlijk is er weieens wat, maar niet meer dan met an dere merken. Ik ken ook genoeg drama's met Opeis. Ik weet zeker dat de kwaliteit van Fiat veel ho ger ligt dan bij Opel. Fiats heb ben alleen de naam dat ze slecht zouden zijn en roesten, maar dat is al lang niet meer zo." Hij is 'niet zo heel happy' met de overnameplannen. „Een paar jaar geleden was er ook al samenwer king. Toen reden er ineens Fiats rondmet Opelbenzinemotoren en Opeis met Fiatdiesels. Dat ont neemt een merk zijn eigenheid, luist Fiat is altijd heel vooruitstre vend geweest met zijn motoren en nu reden er ineens Fiats rond met van die ouderwetse Opelmo- toren." Van Rees denkt niet dat er nu een eenheidsworst ont staat. „Ze zullen proberen Fiat en Opel hun eigenheid te laten be houden. Maar er zullen wel een aantal dingen hetzelfde worden, zoals motoren en bodemplaten." Cor van Rees bij zijn Fiat Ritmo in de sportieve Abarth-uitvoering. foto Gert te Lintelo foto Crazy Opel Drivers een nieuwe, beursgenoteerde kolos vormen met twaalf automerken, 160.000 werknemers en 80 miljard euro omzet. Marchionne, zoon van een carabi- niere (politieagent), verruilde als 14-jarige met zijn familie de Cen- traal-Italiaanse regio Abruzzen voor Canada. Hij studeerde er rech ten, bedrijfsmanagement en filoso- fie. Russische literatuur, jazz en opera zijn zijn grote passies, terwijl Bach immer op de achtergrond 1 klinkt tijdens de non-stop vergade ringen waaraan hij zijn medewer kers pleegt te onderwerpen. Marchionne is een man van ver schillende talen, paspoorten en (be- drijfs-) culturen. Na in Canada en de Verenigde Sta ten te hebben gewerkt als advocaat en accountant, leidde en herstruc tureerde hij verschillende Zwitser se bedrijven, de laatste gelieerd aan het Fiat-concern. Na de dood van Gianni en Umberto Agnelli kreeg hij als volstrekt onbekende de sleu tels van het dagelijks twee miljoen euro verlies makende en bijna fail liete Fiat. T\vee jaar later was het be drijf er weer bovenop. Marchionne is even onorthodox als creatief. Hij deed zich voor als klant en leverancier om het Fiat-systeem te testen, had even veel oog voor de kantines als de di rectiekamer. Hij wist het personeel te motiveren en verantwoordelijk heid te kweken door duidelijke doe len te stellen. Zijn industriële filosofie was het te rugbrengen van de productie, snel moderne en zuinige modellen ont wikkelen en kosten besparen door met de concurrent samerr te wer ken ten aanzien van elk niet direct Sergio Marchionne foto AP zichtbaar onderdeel van een auto. Dat laatste is precies wat hij nu in het groot wil doen met Chrysler en Opel, in de woorden van Marchion ne 'een hemels huwelijk'. De ervaringen tot nu toe voor een dergelijke samenwerking zijn wei nig positief Het machtige Daimler heeft elf jaar lang geprobeerd zich te integreren met Chrysler en liep uiteindelijk gillend weg, een verlies van 77 miljard afboekend. De geschiedenis tussen Fiat en Ge neral Motors-Opel is ook weinig verheffend. De Amerikanen waren van plan Fiat over te nemen, lieten Fiat en Opel alvast samenwerken, maar de muren bleven, en alles ket ste uiteindelijk af Waarna de net aangetreden Marchionne zijn faam als rekenaar en onderhandelaar be vestigde door de Amerikanen twee miljard te laten betalen voor het niet doorgaan van de deal. Argwaan, cultuurverschillen en kwaad bloed zijner dus genoeg, maar de tijden zijn veranderd in het voordeel van Marchionne. De Amerikanen hebben weinig meer te kiezen, en Opel eigenlijk ook niet. Belangrijk is de mening van de verschillende regeringen, die in elk geval in de beginfase zullen moeten bijspringen. De Amerikaanse president Barack Obama is Marchionne goed gezind en de Duitse regering vindt zijn plannen 'interessant'. Maar mis schien wel het belangrijkste: de beurs lijkt te geloven in het project, wat de weerstand bij regeringen zal verkleinen. Marchionne, die giste ren al weer in Detroit was, weet het allemaal zeker en wil de sleu tels: „Er ligt voor iedereen een unie ke kans."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 11