een hemels huwelijk?
3nne: de man van zes miljoen
'Een Italiaanse auto 'leeft' wat meer'
'Er ligt voor iedereen een unieke kans'
Fiat-topman Sergio Marchionne
PZC Woensdag 6 mei 2009 I 1 1
is voor mij een van de redenen
om Opel te rijden. Maar ik hou
ook van de Opelmodellen en het
rijplezier."
Hij ligt er niet wakker van als er
vanuit Turijn ineens Italiaanse
ontwerpers naar Duitsland wor
den gestuurd. „Laat maar komen,
ik ben benieuwd wat daar uit zou
komen."
Fiat Ritmorijder Cor van Rees is
secretaris van de Fiat Club Neder
land. „Bij mij zal niet zo snel een
Opel op de stoep staan", scham
pert hij. „Ik hou niet van het de
sign. Ook het comfort speelt een
rol. Een Italiaanse auto 'leeft' wat
meer, de meeste Opeis zijn erg
saaie auto's. Maar dat is persoon
lijk, een gevoelskwestie."
Het verhaal dat Fiats sneller stuk
gaan is een mythe, stelt Van
Rees. „Ik rij mijn hele leven al
Fiat en natuurlijk is er weieens
wat, maar niet meer dan met an
dere merken. Ik ken ook genoeg
drama's met Opeis. Ik weet zeker
dat de kwaliteit van Fiat veel ho
ger ligt dan bij Opel. Fiats heb
ben alleen de naam dat ze slecht
zouden zijn en roesten, maar dat
is al lang niet meer zo."
Hij is 'niet zo heel happy' met de
overnameplannen. „Een paar jaar
geleden was er ook al samenwer
king. Toen reden er ineens Fiats
rondmet Opelbenzinemotoren
en Opeis met Fiatdiesels. Dat ont
neemt een merk zijn eigenheid,
luist Fiat is altijd heel vooruitstre
vend geweest met zijn motoren
en nu reden er ineens Fiats rond
met van die ouderwetse Opelmo-
toren." Van Rees denkt niet dat
er nu een eenheidsworst ont
staat. „Ze zullen proberen Fiat en
Opel hun eigenheid te laten be
houden. Maar er zullen wel een
aantal dingen hetzelfde worden,
zoals motoren en bodemplaten."
Cor van Rees bij zijn Fiat Ritmo in de sportieve Abarth-uitvoering.
foto Gert te Lintelo
foto Crazy Opel Drivers
een nieuwe, beursgenoteerde kolos
vormen met twaalf automerken,
160.000 werknemers en 80 miljard
euro omzet.
Marchionne, zoon van een carabi-
niere (politieagent), verruilde als
14-jarige met zijn familie de Cen-
traal-Italiaanse regio Abruzzen
voor Canada. Hij studeerde er rech
ten, bedrijfsmanagement en filoso-
fie. Russische literatuur, jazz en
opera zijn zijn grote passies, terwijl
Bach immer op de achtergrond
1 klinkt tijdens de non-stop vergade
ringen waaraan hij zijn medewer
kers pleegt te onderwerpen.
Marchionne is een man van ver
schillende talen, paspoorten en (be-
drijfs-) culturen.
Na in Canada en de Verenigde Sta
ten te hebben gewerkt als advocaat
en accountant, leidde en herstruc
tureerde hij verschillende Zwitser
se bedrijven, de laatste gelieerd aan
het Fiat-concern. Na de dood van
Gianni en Umberto Agnelli kreeg
hij als volstrekt onbekende de sleu
tels van het dagelijks twee miljoen
euro verlies makende en bijna fail
liete Fiat. T\vee jaar later was het be
drijf er weer bovenop.
Marchionne is even onorthodox als
creatief. Hij deed zich voor als
klant en leverancier om het
Fiat-systeem te testen, had even
veel oog voor de kantines als de di
rectiekamer. Hij wist het personeel
te motiveren en verantwoordelijk
heid te kweken door duidelijke doe
len te stellen.
Zijn industriële filosofie was het te
rugbrengen van de productie, snel
moderne en zuinige modellen ont
wikkelen en kosten besparen door
met de concurrent samerr te wer
ken ten aanzien van elk niet direct
Sergio Marchionne foto AP
zichtbaar onderdeel van een auto.
Dat laatste is precies wat hij nu in
het groot wil doen met Chrysler en
Opel, in de woorden van Marchion
ne 'een hemels huwelijk'.
De ervaringen tot nu toe voor een
dergelijke samenwerking zijn wei
nig positief Het machtige Daimler
heeft elf jaar lang geprobeerd zich
te integreren met Chrysler en liep
uiteindelijk gillend weg, een verlies
van 77 miljard afboekend.
De geschiedenis tussen Fiat en Ge
neral Motors-Opel is ook weinig
verheffend. De Amerikanen waren
van plan Fiat over te nemen, lieten
Fiat en Opel alvast samenwerken,
maar de muren bleven, en alles ket
ste uiteindelijk af Waarna de net
aangetreden Marchionne zijn faam
als rekenaar en onderhandelaar be
vestigde door de Amerikanen twee
miljard te laten betalen voor het
niet doorgaan van de deal.
Argwaan, cultuurverschillen en
kwaad bloed zijner dus genoeg,
maar de tijden zijn veranderd in
het voordeel van Marchionne. De
Amerikanen hebben weinig meer
te kiezen, en Opel eigenlijk ook
niet. Belangrijk is de mening van
de verschillende regeringen, die in
elk geval in de beginfase zullen
moeten bijspringen.
De Amerikaanse president Barack
Obama is Marchionne goed gezind
en de Duitse regering vindt zijn
plannen 'interessant'. Maar mis
schien wel het belangrijkste: de
beurs lijkt te geloven in het project,
wat de weerstand bij regeringen zal
verkleinen. Marchionne, die giste
ren al weer in Detroit was, weet
het allemaal zeker en wil de sleu
tels: „Er ligt voor iedereen een unie
ke kans."