Fiat, GM Europe en Chrysler: Fiat-topman Sergio Marchi 'D 'De techniek van Opel zal Duits blijven' Ë3 "it S h 13 Fiat wil Chrysler, Opel en andere automerken van General Motors Europe overnemen. Dat moet een bedrijf opleveren dat zes tot zeven miljoen auto's per jaar gaat maken, genoeg om te overleven. MHBBm IE5S2ÉÈIIHËI 13 E^H H3© j— M 13 <lp ;y ,rt" 1 O Woensdag 6 mei 2009 PZC Fiat-topman Sergio Marchi- onne beoogt een samen smelting van Fiat, GM Eu ropa (Opel en Saab) en Chrysler. Dat betekent dat de merken Fiat (inclusief bestel wagens), Lancia, Alfa Romeo, Abarth, Opel, Saab, Vauxhall, Chrysler, )eep, Dodge en GEM (elektrische auto) samengevoegd worden. Fiat-Opel zou Volkswagen AG moeten overtreffen als grootste au toproducent van Europa, met een productie van 6 miljoen auto's per jaar. Mocht het plan van de grond komen, dan wordt het nieuwe Eu ropese autobedrijf op termijn deels naar de beurs gebracht. GM en de familie Agnelli (van Fiat) worden aandeelhouders. Het be staande Fiat wordt in twee delen opgesplitst. Luxe automerken Fer rari en Maserati, vrachtwagendivi sie Iveco en landbouwmachinebe- drijf CNH gaan niet mee. Fiat wil geen geld betalen voor GM Europa, aangezien General Motors zo ongeveer failliet is. Om dit plan van de grond te krijgen, en banen te redden, is staatssteun nodig van Duitsland, Engeland, Zweden en België. Die moeten voor 5 tot 7 miljard euro kredietga ranties ophoesten. De Fiat Groep maakte in 2008 een nettowinst van 1,7 miljard euro, on danks inzakkende verkopen in het vierde kwartaal. De Italianen zijn al weer vier jaar winstgevend. Er zijn reserves in Duitsland over het plan van Marchionne, zowel in de politiek als bij vakbonden. Vol gens zakenkrant de Financial Ti mes heeft de Duitse regering een lijst met veertien eisen opgesteld, onder meer over het hoofdkan toor, de steun van vakbonden en het openhouden van Opel-fabrie- ken. Er is in heel Europa vrees voor banenverlies. Er zijn naast Fiat nog andere be langstellenden voor Opel, het kern onderdeel van GM Europa. De Ca nadese producent van auto-onder- delen Magna heeft interesse, even als de staatsfondsen van Abu Dha bi en Singapore en enkele opkoop fondsen. Ook voor Chrysler hoeft Fiat de portemonnee niet te trekken. Het plan is om de noodlijdende Ameri kaanse autofabrikant, die uitstel van betaling heeft aangevraagd, te verkopen aan de Amerikaanse en Canadese overheid, de Amerikaan se vakbond van werknemers in de autoindustrie en Fiat. De Italianen krijgen een deelneming van in eer ste instantie 20 procent in ruil voor knowhow over het maken van kleine, zuinige auto's, de spe cialiteit van Fiat. De deal over Chrysler is overigens nog geen gelopen race. Een groep schuldeisers heeft bij de faillisse- mentsrechter protest aangetekend omdat ze benadeeld wordt ten gunste van crediteuren met min der wettelijke rechten. Banen op het spel na overname CM door Fiat Door het bod van Fiat om de Europese activiteiten van General Motors over te nemen, ontstaat de grootste autofabriek ter wereld na die van Toyota. Door het plan staan mogelijk duizenden banen op de tocht. Personeel A y |g33E3HHSElll Fiat 38.100 f inÉ" ffl Autoproduktie (2008) Aantal werknemers per land fiïï] ftïï] Ierland 15 Gr.-Brittannië Noorwegen 4.729 25 Denemarken 25zn y Nederland yr[lï3(ffi België/Lux. Frankrijk 2 584 1.483 4.200 Oostenrijk Hongarije 1.640 640 Zwitserland 306 vJ Spanje - 7.000 pïïi om Portugal Italië 73 1.763 21.100 Griekenland Turkije Zuidoost- 28 69 7.000 Europa 986 Patrick Schipper is Vectrarijder en voorzitter van de Crazy Opel Drivers, een club van voorname lijk Limburgse Opelrijders. „Opel en Fiat kennen van oudsher een andere cultuur, maar uiteindelijk zijn alle liefhebbers ook gewoon autoliefhebbers. Er zijn natuur lijk altijd fanatiekelingen die sa mengaan helemaal niet zien zit ten, maar ik ben zelf wat ruim- denkender." „Ik denk dat een eventuele over name geen kwaad kan. De tech niek van Opel zal volgens mij al tijd Duits blijven, het is puur een centenkwestie. En er is nu al sprake van samenwerking: Opeis rijden al een paar jaar rond met dieselmotoren van Fiat." Schipper is niet bang dat Fiat Opel van zijn eigenheid berooft. „Daar is Opel een veel te sterk merk voor, het zou niet slim zijn om ze in elkaar te laten opgaan." Het verschil tussen Opel en Fiat? „Dat zit 'm toch in de Deutsche Gründlichkeit. De betrouwbaar heidsfactor is wat groter dan bij de meeste Italiaanse merken. Dat Wie stopt de wervelwind Sergio Marchionne? Na Fiat weer tot leven te hebben gebracht wil de 'supermanager' met Chrysler en Opel een nieuw mondiaal concern creëren, groot genoeg om te kunnen overleven na de crisis. Pokeraar of goede rekenaar? door Eelco van der Linden infographic: CN bron: Fiat. General Motors e man van zes miljoen'. In de jaren '70 was het een populaire Amerikaanse tv-serie over een astronaut die na een ongeluk bijna dood was en met nieuwe bionische lichaamsde len bovenmenselijke snelheid, kracht en visie verkreeg. Sergio Marchionne heeft niets van een astronaut, maar met zijn slob bertrui en Amerikaanse no-non- senseaanpak leek hij voor de Italia nen in 2004 zeker van een andere planeet te komen. Zijn daadkracht en visie waren misschien niet bovenmenselijk, maar wel nieuw en effectief. In re cordtempo saneerde Marchionne het zieltogende Fiat-concern door flinke stukken uit het ambtelijk denkende management weg te snijden, rigoureus te verjongen en te internationaliseren. En nu beheerst 'zes miljoen' zijn denken. Het is het aantal auto's dat een concern minimaal moet produceren wil het nog toekomst hebben. Ook de oude Fiat-pa triarch Gianni Agnelli had dat ge tal ooit genoemd, maar nadien nam de fragmentatie alleen maar toe. Het verschil nu is dat iedereen denkt dat er in de wereld maar plaats is voor een handvol autopro ducenten en Marchionne niet Gianni Agnelli is. De 56-jarige en kettingrokende manager heeft een persoonlijke ge schiedenis en karaktereigenschap pen die van hem volgens velen de juiste persoon maken om de klus te klaren: Italianen, Duitsers en Amerikanen tot elkaar veroorde len en voor het eind van de zomer Patrick Schipper bij zijn Opel Vectra.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10