Fiat, GM Europe en Chrysler:
Fiat-topman Sergio Marchi
'D
'De techniek van Opel zal Duits blijven'
Ë3 "it S h
13
Fiat wil Chrysler, Opel en andere automerken
van General Motors Europe overnemen. Dat
moet een bedrijf opleveren dat zes tot zeven
miljoen auto's per jaar gaat maken, genoeg
om te overleven.
MHBBm
IE5S2ÉÈIIHËI
13
E^H H3© j—
M 13 <lp ;y ,rt"
1 O Woensdag 6 mei 2009 PZC
Fiat-topman Sergio Marchi-
onne beoogt een samen
smelting van Fiat, GM Eu
ropa (Opel en Saab) en
Chrysler. Dat betekent
dat de merken Fiat (inclusief bestel
wagens), Lancia, Alfa Romeo,
Abarth, Opel, Saab, Vauxhall,
Chrysler, )eep, Dodge en GEM
(elektrische auto) samengevoegd
worden.
Fiat-Opel zou Volkswagen AG
moeten overtreffen als grootste au
toproducent van Europa, met een
productie van 6 miljoen auto's per
jaar. Mocht het plan van de grond
komen, dan wordt het nieuwe Eu
ropese autobedrijf op termijn
deels naar de beurs gebracht. GM
en de familie Agnelli (van Fiat)
worden aandeelhouders. Het be
staande Fiat wordt in twee delen
opgesplitst. Luxe automerken Fer
rari en Maserati, vrachtwagendivi
sie Iveco en landbouwmachinebe-
drijf CNH gaan niet mee.
Fiat wil geen geld betalen voor
GM Europa, aangezien General
Motors zo ongeveer failliet is. Om
dit plan van de grond te krijgen,
en banen te redden, is staatssteun
nodig van Duitsland, Engeland,
Zweden en België. Die moeten
voor 5 tot 7 miljard euro kredietga
ranties ophoesten.
De Fiat Groep maakte in 2008 een
nettowinst van 1,7 miljard euro, on
danks inzakkende verkopen in het
vierde kwartaal. De Italianen zijn
al weer vier jaar winstgevend.
Er zijn reserves in Duitsland over
het plan van Marchionne, zowel in
de politiek als bij vakbonden. Vol
gens zakenkrant de Financial Ti
mes heeft de Duitse regering een
lijst met veertien eisen opgesteld,
onder meer over het hoofdkan
toor, de steun van vakbonden en
het openhouden van Opel-fabrie-
ken. Er is in heel Europa vrees
voor banenverlies.
Er zijn naast Fiat nog andere be
langstellenden voor Opel, het kern
onderdeel van GM Europa. De Ca
nadese producent van auto-onder-
delen Magna heeft interesse, even
als de staatsfondsen van Abu Dha
bi en Singapore en enkele opkoop
fondsen.
Ook voor Chrysler hoeft Fiat de
portemonnee niet te trekken. Het
plan is om de noodlijdende Ameri
kaanse autofabrikant, die uitstel
van betaling heeft aangevraagd, te
verkopen aan de Amerikaanse en
Canadese overheid, de Amerikaan
se vakbond van werknemers in de
autoindustrie en Fiat. De Italianen
krijgen een deelneming van in eer
ste instantie 20 procent in ruil
voor knowhow over het maken
van kleine, zuinige auto's, de spe
cialiteit van Fiat.
De deal over Chrysler is overigens
nog geen gelopen race. Een groep
schuldeisers heeft bij de faillisse-
mentsrechter protest aangetekend
omdat ze benadeeld wordt ten
gunste van crediteuren met min
der wettelijke rechten.
Banen op het spel na overname CM door Fiat
Door het bod van Fiat om de Europese activiteiten van General Motors over
te nemen, ontstaat de grootste autofabriek ter wereld na die van Toyota.
Door het plan staan mogelijk duizenden banen op de tocht.
Personeel A
y |g33E3HHSElll
Fiat 38.100 f
inÉ" ffl Autoproduktie (2008)
Aantal werknemers per land
fiïï] ftïï]
Ierland
15
Gr.-Brittannië Noorwegen
4.729 25
Denemarken
25zn y
Nederland yr[lï3(ffi
België/Lux. Frankrijk
2 584 1.483 4.200 Oostenrijk Hongarije
1.640 640
Zwitserland
306
vJ Spanje -
7.000
pïïi om
Portugal Italië
73 1.763 21.100
Griekenland Turkije Zuidoost-
28 69 7.000 Europa
986
Patrick Schipper is Vectrarijder
en voorzitter van de Crazy Opel
Drivers, een club van voorname
lijk Limburgse Opelrijders. „Opel
en Fiat kennen van oudsher een
andere cultuur, maar uiteindelijk
zijn alle liefhebbers ook gewoon
autoliefhebbers. Er zijn natuur
lijk altijd fanatiekelingen die sa
mengaan helemaal niet zien zit
ten, maar ik ben zelf wat ruim-
denkender."
„Ik denk dat een eventuele over
name geen kwaad kan. De tech
niek van Opel zal volgens mij al
tijd Duits blijven, het is puur een
centenkwestie. En er is nu al
sprake van samenwerking: Opeis
rijden al een paar jaar rond met
dieselmotoren van Fiat."
Schipper is niet bang dat Fiat
Opel van zijn eigenheid berooft.
„Daar is Opel een veel te sterk
merk voor, het zou niet slim zijn
om ze in elkaar te laten opgaan."
Het verschil tussen Opel en Fiat?
„Dat zit 'm toch in de Deutsche
Gründlichkeit. De betrouwbaar
heidsfactor is wat groter dan bij
de meeste Italiaanse merken. Dat
Wie stopt de wervelwind
Sergio Marchionne? Na Fiat
weer tot leven te hebben
gebracht wil de
'supermanager' met
Chrysler en Opel een nieuw
mondiaal concern creëren,
groot genoeg om te kunnen
overleven na de crisis.
Pokeraar of goede rekenaar?
door Eelco van der Linden
infographic: CN bron: Fiat. General Motors
e man van zes
miljoen'. In de
jaren '70 was het
een populaire
Amerikaanse
tv-serie over een astronaut die na
een ongeluk bijna dood was en
met nieuwe bionische lichaamsde
len bovenmenselijke snelheid,
kracht en visie verkreeg.
Sergio Marchionne heeft niets van
een astronaut, maar met zijn slob
bertrui en Amerikaanse no-non-
senseaanpak leek hij voor de Italia
nen in 2004 zeker van een andere
planeet te komen.
Zijn daadkracht en visie waren
misschien niet bovenmenselijk,
maar wel nieuw en effectief. In re
cordtempo saneerde Marchionne
het zieltogende Fiat-concern door
flinke stukken uit het ambtelijk
denkende management weg te
snijden, rigoureus te verjongen en
te internationaliseren.
En nu beheerst 'zes miljoen' zijn
denken. Het is het aantal auto's
dat een concern minimaal moet
produceren wil het nog toekomst
hebben. Ook de oude Fiat-pa
triarch Gianni Agnelli had dat ge
tal ooit genoemd, maar nadien
nam de fragmentatie alleen maar
toe. Het verschil nu is dat iedereen
denkt dat er in de wereld maar
plaats is voor een handvol autopro
ducenten en Marchionne niet
Gianni Agnelli is.
De 56-jarige en kettingrokende
manager heeft een persoonlijke ge
schiedenis en karaktereigenschap
pen die van hem volgens velen de
juiste persoon maken om de klus
te klaren: Italianen, Duitsers en
Amerikanen tot elkaar veroorde
len en voor het eind van de zomer
Patrick Schipper bij zijn Opel Vectra.