Stem over toeristisch Zeeland 'LATTE wijst de weg' Buitengebied in nieuw katern op dinsdag TOERISME fik tzf£tigk£m?.. PZC Zaterdag 2 mei 2009 1 5 EDITH RAMAKERS De lezersredacteur Is bereikbaar per post op het adres van de Centrale Redactie van de PZC, Park Veldzigt35, Postbus 91 4330 AB Middelburg. Telefoon: 0118-434005 E-mail: Lezersredacteur@pzc.nl Het forum waarop lezers zich kunnen uiten over actuele zaken is bereikbaar via internet; www.pzc.nl EVEN Zeeland heeft nu de kans om zich als de ideale provincie te presente ren voor een korter of langer ver blijf En niet alleen omdat staatsse cretaris Heemskerk opriep om in tijden van crisis in eigen land op vakantie te gaan. Zeeland is nog re delijk ongerept, authentiek en voelt prettig vertrouwd aan. Kort om: Zeeland wordt langs de lat van LATTE gelegd en komt er niet slecht vanaf LATTE is een uitvinding van Her man Konings. 'Het komt van kof fie met latte'. LATTE als de moder ne vervolmaking. Konings is Belg, docent aan de universiteit van Leu ven, psycholoog en trendwatcher. Hij sprak de opmerkelijke woor den onlangs uit bij een bijeen komst van het Centrum voor Beel dende Kunst Zeeland, de kring Zeeland van de architectenorgani satie BNA en de stichting het Zeeuwse Gezicht. Konings, een begenadigd spreker, die het publiek gemakkelijk een uur lang kon boeien, had wel een mening over een gezonde Zeeuw se verblijfs- en recreatiesector, long en oud hebben een grote inte resse in de lokale cultuur. Ze zoe ken naar authenticiteit, zeker als ze óp vakantie zijn. De toerist wil contact met de plaatselijke bevol king krijgen en het Zeeuwse platte land en de kust opsnuiven. Deze vorm van toerisme is een soort 'slow travelling'. Het is de toerist van nu die de gebaande paden ver laat, als een soort verwende avon turier. Als de sector de LATTE-factor in de gaten houdt, wordt ingespeeld op de wensen van de gast van nu en in de toekomst. De L staat voor lokaal, voor alle goede dingen 'van hier'. De A slaat op authenticiteit en houdt echtheid met een vleug je nostalgie in. De T voor Traceer baar en maakt zonneklaar waar de vis, de jam, het kaasje, de lamsoor en de boterbabbelaar vandaan ko men. De tweede T staat voor Te Vertrouwen waarbij kwaliteit een vereiste is. Bij de E hoort Ethisch en daar passen alleen maar verant woorde producten bij. Toeristisch Zeeland kan de lat hoog leggen. Vijf stellingen als opwarmertje voor het debat over toerisme. Zeeuwse Ondernemers in de recreatieve en toeristische sector hebben onlangs een vragenlijst van de krant ontvan gen, waarin ze uitgenodigd wer den om mee te doen aan een on derzoekje over de betekenis en kansen van toerisme voor Zee land. Ook kregen zij vijf stellingen voorgelegd. Vanaf vandaag kan ie- deren via de site www.pzc.nl/toerismedebat stem men op vijf stellingen: Er is nog genoeg ruimte voor grootschalige vakantieparken. 2. Zonder zon is Zeeland niets. 3. Zeeland is te duur, prijst zich zelf uit de markt. 4. Toerisme is goed voor Zee land. 5. Zeeland is de ideale water sportprovincie. De uitslag van deze stellingen en de resultaten van het onderzoek onder ondernemers vormen de ro de draad voor het PZC-debat over Toerisme dat 14 mei in Domburg aan de Babehveg 2 in de Parel (aan vang 14.00 uur) wordt gehouden. De vragenlijsten van de onderne mers worden momenteel ver werkt. Ondernemers kunnen nog tot 2 mei hun enquêteformulier opsturen naar de PZC. Enkele voorzichtige conclusies uit het onderzoek zijn al te trekken. Ondernemers lijken ondanks de kredietcrisis niet pessimistisch over de toekomst. Het leeuwen deel verwacht toch een goed sei zoen en geeft aan dat de perspec tieven gunstig zijn. Ondernemers durven te investeren in hun be drijf Seizoensverlenging heeft een im puls nodig, omdat Zeeland in het voor- en najaar te weinig vermaak biedt. Maar toch waren de ant woorden op deze vraag niet eens luidend. Een aantal vindt het juist prettig dat het in het naseizoen Ondernemers in toeristische sector verwachten ondanks crisis een goed seizoen rustig is. 'Daar houdt ook een groep toeristen van'. „Pas op", waarschuwt een ondernemer, „er mag niet getrokken worden aan een dood paard. Na het seizoen zijn mensen het beu om naar de zee en het strand te gaan." Een aantal ondernemers is het met el kaar eens om te investeren in bij zondere slechtweervoorzieningen. 'Dan wordt Zeeland minder afhan kelijk van mooi weer'. Ze roepen op tot minder regels en bureaucra tie. Verlaag ook de parkeertarieven en toeristenbelasting. Onderne mers steken ook de hand in eigen boezem: we moeten niet te duur worden. Kom naar het PZC-debat over toerisme. Donderdag 14 mei, 14.00 uur, in De Parel in Domburg. Aanmelden: debat@pzc.nl www.pzc.nl/toerismedebat POSTVAK Vanaf dinsdag wordt er wekelijks een katern Buitengebied ge maakt. Het is een Buitengebied nieuwe stijl, verpakt in een stevig katern. De opmaak is te vergelijken met de nieuwe UitGids. Door deze vernieuwing vervallen de pagina's Buitengebied op dins dag en zaterdag. Wekelijks komen er drie thema's aan bod: Landbouw, visserij, infra structuur: wandelen en fietsen en varen en ten slotte tuinen en tuinmeubelen en natuur. De verhalen in het nieuwe katern worden rijkelijk geïllustreerd en veel vertrouwde series krijgen er een plaats. De groentenrubriek van Ondine van der Vleuten verhuist van de UitGids naar Buitenge bied. Het weekboek van een herder wordt ondergebracht in Buiten gebied. Nieuw is ook de tuinrubriek van Claudia Sondervan. De ru brieken van Adrie Karman en Chiel Jacobusse blijven gehandhaafd. Streektaal en de Raadkaart verhuizen van Buitengebied naar de maandagkrant. De historische en cultureel getinte verhalen hebben geen plaats meer gekregen in het nieuwe katern. He belangrijkste openingsverhaal van dinsdag gaat over geoormerk te lammetjes. r iVAW!?.... heejea^wecee^s &e~p&oe>ece-p u&usrep. /n c&

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 15