Theologe op hoge hakken media 39 Elke maandag presenteert Jacobine Geel Schepper Co, een programma over actuele ontwikkelingen rond levensbeschouwing. De theologe balanceert tussen het innerlijke, het spirituele en een lonkende verslaving aan aandacht, door Anneke Wijsman i heimwee tv Muppetshow Ti;:,, media@wegener.nl 024-3650570 PZC Zaterdag 2 mei 2009 Wie na vijf trappen de Am sterdamse woonkamer van Jacobine Geel (1963) bin nengaat, stapt een oase van rust binnen. Hoog bo ven het Amsterdamse stadsgewoel creëerde zij een eigen wereld waar alles zijn plaats heeft. Ruim, rustig én knus. Het blikvangen- de bloemstuk op de grote houten eettafel maakte ze zelf Ze kocht onlangs een naaima chine, want 'het is lekker om met je handen te werken als je veel met je hoofd bezig bent'. Haar eerste werkstuk is een jogging pak voor zoon Jacco. „Ik begin niet met een mouwloos aangerimpeld jurkje, dat is te makkelijk", zegt de tv-presentatrice. 'Makkelijk' is een woord dat niet bij haar lijkt te passen. Of het moet haar carrière zijn, die zich ogenschijnlijk als vanzelf ontrolde toen ze als afgestudeerd theoloog een preekwedstrijd won en voor de televisie werd gevraagd. Geel is naar eigen zeggen ie mand die daar vol overgave in stapt. „Pas achteraf denk ik, dat is toch wel heel wat. Kan ik dat wel?" Al jaren presenteert Geel bij de NCRV pro gramma's die de diepte niet schuwen, zoals het wekelijkse Schepper Co. „Er zijn altijd mensen die zich willen afvragen wie ze zijn, die een verbinding willen tussen het levens beschouwelijke en de wereld van nu." Ze is dan 'de elegante verschijning die het ook nog ergens over heeft', zoals ze zichzelf om schrijft. De domineesdochter had met haar oplei ding zelf ook dominee kunnen worden, maar deed dat niet. „Ik heb veel te hoge hak ken om dominee te zijn. Het contrast tussen mijn uiterlijk en mijn achtergrond en belang stellingssfeer is juist zo leuk. Het is een rede lijk unieke positie: ik leef ervan. Ik kan me in heel veel werelden inleven en tussen die werelden schakelen. Dat is mijn talent." Bij de harde gelovige kern op de Veluwe zit ten niet haar fans, lacht ze. Ja, ze gelooft in God. „Ik weet me in Zijn hand geborgen." Haar God is er een van 'zachtheid'. „Je mag telkens opnieuw beginnen en laten we voor al leven vóór de dood, daar draait het om." Ajs kind was ze bloedserieus, zelfs zwaar op de hand. „Toen mijn ouders met ons gezin voor zendingswerk een paar jaar naar Indo nesië vertrokken, voelde ik me als oudste heel verantwoordelijk voor mijn zusjes. Ik was 7. Maar ik hoorde naar mijn gevoel qua rol meer bij mijn ouders, dan bij 'de kinde ren'." Pas toen ze in Amsterdam ging stude ren, werd ze lichter. Kwam ze los. Theologie studenten lijken nou niet direct de mensen die op tafel dansen. „Toch wel, vergis je niet." Ze werd niet alleen losser, ze voelde zich ook jonger. „En sinds ik een kind heb, geldt dat helemaal. Een kind maakt je jong." Van Indonesië leerde ze dat de wereld groter is dan Nederland, dat God groter is dan Ne derland. Midden jaren negentig ging ze voor het eerst terug naar het land waar ze als kind woonde. „Het was een openbaring dat alles er nog was. Dat ik er heen kan wan neer ik wil. Ik merkte dat ik me daar gedra gen voel. Ik lean daar zijn wie ik ben." Ze is 'veel breder dan godsdienst' zegt ze. Ze profileert zich graag als 'de vrouw die van wanten weet en een groter deel van de tijd met de publieke zaak bezig is dan met theo logie'. Ze presenteert tv-programma's, schrijft columns, preekt in kerken en is dag voorzitter bij allerlei bijeenkomsten. Als ze een column schrijft over Wilders, weet ze dat haar mailbox overloopt. Als ze een be paald truitje aantrekt, weet ze dat er 'geheid' een foto op sites als Mokkels.nl verschijnt. Op straat wordt ze aangesproken over haar werk, opvallend vaak door Surinaamse man nen. Maar ook door chique dames uit het Gooi. Aandacht is verslavend, weet ze. Maar mede door haar achtergrond zal ze niet gauw 'ten onder gaan in ijdelheid', denkt ze. Haar ge loof geeft haar een opdracht in het leven: in gesprek gaan met anderen, zonder vooroor delen. En dat steeds weer blijven doen, ook als je het niet leuk meer vindt. Praten bij voorbeeld met de mensen die bang zijn voor de islam. Zich afzijdig houden of des noods emigreren, ziet ze niet als haar weg. „Hallo, we moeten het hier wel leefbaar ma ken. Heb uw vijanden lief, ga er maar aan staan. Dat vereist leiderschap, over je eigen leven om te beginnen. Jezus was iemand die dat deed. Die probeerde het na drie keer nog een vierde keer. Goede leiders, zoals Nelson Mandela, zijn inspirerende voorbeelden die kracht geven. Obama heeft het soort leider schap dat we nodig hebben." Ze is oprecht nieuwsgierig en soms ook ronduit verbaasd. „Hoe kunnen wij wild en thousiast zijn over Obama, terwijl tegelijker tijd Wilders nu de meeste stemmen zou ha len? De grote verbinder tegenover de man die vooralsnog vooral verdeelt. Ik snap dat echt niet." Ook thuis speelt het geloof een belangrijke rol. Haar man zit weliswaar in de informatisering, maar is van huis uit ook theoloog. „We weten dus van elkaar waar we het over hebben." In zo'n gezin, denkt ze, krijgt hun zoon de spirituele dimensie vanzelf mee. „Misschien zit het al in zijn DNA. Pas zei hij: 'God zit in je hoofd en zegt goede dingen'. Dat vond ik een heel mooie om schrijving. Tegelijkertijd realiseer ik me: de Bijbel is voor hem nu nog een zelfde soort boek als De Kleine Kapitein. Maar het is leuk dat hij gevoelig is voor verhalen. Hij houdt van taal en dat heeft alles met godsdienst te maken. Hij gaat ook geregeld mee als ik moet preken." - Schepper Co, maandag, Nederland 2, 17.10 uur foto's GPD Reageren? redactie.media@wegener.nl -.3 - In Heimwee TV worden elke week tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. Waldorf: 'Net als je denkt dat dit de al lerslechtste show ooit was, gebeurt er iets prachtigs!' Statler: 'Wat dan?' Waldorf: 'Het is afgelopen!' Beiden: 'Woehaahha!" Aldus de twee bekendste zeuropa's van de jaren zeventig. Iedere week kamden ze vol overgave de Muppet show af Desalniettemin zaten ze ie dere week weer trouw in hun loge te kijken en met hen miljoenen mensen wereldwijd. Van 1976 tot 1981 werd de show in 106 landen vertoond. De Muppets waren dan ook revolutionair: poppen die zon gen, praatten, dansten én vochten, dat was nog nooit vertoond. Jim Henson, die de Muppets bedacht, blies met zijn show het oubollige imago van poppentheater in één zucht omver. Dat was voor de jongste jeugd wel even wennen. Daar zat je dan met je broertjes en zusjes met open mond te staren naar een lichtelijk opvliegend varken (Miss Piggy) dat een arme kikker (kermit) volledig in elkaar timmerde. Omdat je ouders dubbel lagen, giechelde je maar mee. Stiekem wist je als 6-ja- rige wel dat het meer slapstick dan echte agressie was. Want in de Muppet-wereld deed nooit iets echt pijn. In het bonte theater ka kelden de kippen vrolijk verder als de Zweedse kok ('mokmokmok!') hen in de pan propte en onderging labassistent Beaker, lijdzaam 'mie miemie' piepend, de vreemde ex perimenten van dokter Bunsen Ho- neydew. In deze totale chaos pro beerde Kermit als presentator wan hopig lijn te brengen. Iedere aflevering kwam er een be kende menselijke ster langs. En net als de kijkers thuis, gingen ze zo op in het poppenspektakel, dat zij ook vergaten dat hun tegenspelers door acteurs bediende marionet ten waren. Het succes van de Mup pets werd zo gigantisch, dat ze hun theater verlieten om de wereld in te trekken. Geen goed plan. In de échte buitenwereld viel op dat het toch echt maar poppen waren. De Muppets verdwenen naar de achtergrond om in 1996 een mis lukte comeback te maken met Mup pets Tonight. Toen was hun geeste lijk vader al overleden. De begrafe nis van Jim Henson was ontroe rend. Hij werd ten grave gedragen door vijftig Muppets die het lied Just one person zongen. Big Bird, de Amerikaanse Pino, zong een jaar la ter bij de herdenkingsdienst het Kermit-lied It's not easy being green'. Want hoe wild de Muppets soms ook waren, het waren wél poppen met een hart. Ivar Hoekstra

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 137