crisis Uitleven in inloopkast binnen buiten n ■I tt «r nu $g§ PZC zaterdag 2 mei 2009 Geen levensgroot met tegeltjes be kleed vliegtuig bij het Italiaanse Mozaïekbedrijf Bisazza. Ook geen metersho ge wereldbol van Swarovski- kristallen. Het is crisis, ook in de designwereld. De laatste jaren schreeuwden meubelbedrijven, ontwerpers en vooral de ontwerpen zelf in Milaan om de aandacht: het een nog gekker, groter en glimmender dan het andere. Niet alleen op de reusachtige beurs vloer van twintig hallen groot, maar vooral in de stad showden ze hun nieuws. Heel vaak ook gelimiteerde edities die te gen enorme bedragen van de hand gingen. Dat past niet meer in deze tijd. Want ko pers houden de hand op de knip. Deelne mers aan de jaarlijkse designhemel, de Itali aanse meubelbeurs Salone del Mobile, ge ven toe: de verkopen zijn flink gedaald, soms met wel 30 procent. En buiten dat, het is natuurlijk helemaal niet duurzaam. Waar het heengaat met de wereld en de economie, is nog koffiedik kijken. Maar in de straten van Milaan kon je het de afgelo pen weken overal horen: producten van nu moeten waar voor hun geld bieden, eeu wigheidswaarde hebben en vriendelijk zijn voor mens en milieu. Voor heel veel design- bedrijven betekent dat een moment van be zinning. Studio Job Smeets, dat de tijdgeest de laat ste jaren goed aanvoelt met zijn uitvergrote kunstzinnige designinstallaties, heeft ook nu een vooruitziende blik. Smeets moet al lang voor de crisis echt toesloeg, zijn be gonnen aan zijn profetische werk: een enorm glas-in- loodraam waarin Jezus nog eens wordt gekruisigd in een zondige wereld vol bommen, reageerbuizen en stomende fabriekstorens. En een nogal uit de kluiten gewassen blad met eetgerei van gecorro- deerd ijzer met als titel 'Het laatste avondmaal'. Nota be ne gesponsord door ING en Uit de Skitsch-collectie: een theepot van Maarten Baas. frOOOO De jaarlijkse meubelbeurs in Milaan, eind april, was ook dit jaar een stampend circus met rondhollende designliefhebbers en scheepsladingen verse aanvoer van meubels. Maar de crisis viel ook hier niet te ontkennen. door Renske Schriemer i' .liU/v a-h; INI Met een boekenprint beplakte kast van Skitsch. met een presentatie in een kapel in het centrum van Milaan, lijkt ook hij zich de vragen van deze tijd te stellen. Natuurlijk draait de we reld voorlopig wel door en zullen we ook in 2009 nog banken en stoelen kopen. Die zijn er ook nog steeds in overvloed. Maar wat schotelen de designbedrij- ven ons voor en wat zul len we kiezen? Dat is zoe ken voor beide partijen. Waar de ene firma de adem inhoudt, gaat de an der juist nu voor een up grade. Zo heeft het Itali aanse meubelmerk Zanotta de banken en stoelen bekleed met leer van een hogere kwaliteit: mooier, zachter maar ook flink duurder. Dat is een bewuste keus, legde een woordvoerder uit. „Mensen denken nu langer na over een aankoop. Een bank moet het echt helemaal zijn. Dan mag het meer kosten. Dat is juist duurzaam." Daar draait het om: duurzaamheid. Ont werpers die zich altijd al rekenschap gaven van mens en milieu, staan in het volle licht. Het Nederlandse Arco Meubel bij voorbeeld, dat al jaren tijdloze en duurza me tafels en stoelen ontwikkelt. Of de Nieuw-Zeelandse ontwerper David Tru- bridge, die met zijn ecologisch verantwoor de lampen hoge ogen gooide in Milaan. Ook in de vormgeving valt op dat het alle maal natuurlijk en bescheidener mag. Tichelaar Makkum presenteerde in Milaan een eenvoudig pottenbakkersservies, ter wijl het vorig jaar pronk stukken en tulpenvazen bracht in gelimiteerde edi ties. De Britse ontwerper Jasper Morrisson, bedenker van de term 'supernormal' voor ontwerpen waar het design niet vanaf druipt, kwam met Pipe Family, een serie tafels en stoelen gemaakt voor het merk Ma- gis, dat uitblinkt in sober heid en herkenbaarheid. De Finse fabrikant Artek Pipe Family roept de sfeer op van een café of brasserie. maakte een statement met slechts één stoel in de stand. Het was een zitmeubel van de hand van de Japanse ontwerper Shigeru Ban, die bestaat uit L-vormige componen ten die desgewenst ook tot een tafeltje of bankje gevormd kunnen worden. De com ponenten zelf zijn helemaal eco, want ze bestaan uit een mix van gerecycled plastic en houtsnippers. Met de leus One Chair is enough zegt het bedrijf: waarom steeds nieuwe stoelen verzinnen, maken en ko pen als je één goede stoel hebt? En als ie niet meer goed is? Dan kun je hem toch repareren, in plaats van weg gooien? „Maak spullen waar we zó van houden, dat we ze willen repareren", stel de Joanna van der Zanden van Platform2i tijdens het Dutch Designforum in Milaan. Die Amsterdamse organisatie breekt een lans voor het opknappen van meubels in de campagne Stop recycling, start repairing. Dat even briljante als simpele idee slaat aan: tik de leus in bij Google en je krijgt bijna een miljoen hits. Opzienbarend in een tijd van crisis was de lancering van Skitsch, een nieuw Italiaans designlabel annex winkel in Milaan. Zaken man Renato Preti wist vanuit het niets een indrukwekkende presentatie in elkaar te sleutelen. Met nieuw werk van vooraan staande, internationale ontwerpers, onder wie ook veel Nederlanders (Kiki van Eijk, Joost van Bleiswijk, Maarten Baas, Bertjan Pot). Maar hoewel er echt mooie dingen bij za ten, is het wellicht niet helemaal 2009 orn met een zak geld en goede connecties een winkel vol glanzende schappen te vullen. www.magisdesign.com www.cosmit.it www.zonatortona.net www.artek.fi www.skitsch.com www.tichelaar.nl www.davidtrubridge.com www.zanotta.it www.arcomeubel.nl vy Reageren? redactie.wonen@wegener.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 121