Nissan maakt 370Z keihard Voor meer vermogen en schoner milieu' PREMIERE Vering en demping werken op hobbelig wegdek slechter dan bij voorganger Vooral de lichtunits staan de nieuwe Nissan 370Z erg goed. Nissan heeft zijn altijd zo aantrekkelijke sportauto 'Z' niet alleen een frisser jasje gegeven, maar ook tech nisch aangepast. Dat laatste had niet gehoeven. door Robbert Keegel Hij begon ooit als 240Z 'Fairlady' en is als meest verkochte sportauto aller tijden allengs geëvolu eerd. De laatste editie heette 350Z en dat was de fijnste van allemaal, waarbij ook de liefhebbers van open rijden aan hun trekken kon den komen, in de roadster. Maar ook goede dingen moeten kennelijk veranderen, dus is er nu de 370Z, met een nog wat aantrek kelijker carrosserie, waarbij vooral de boemerangvorige lichtunits voor en achter hoge waardering verdienen. Die geven de toch al vlotte carrosserie iets flitsends. De verandering in de typeaandui ding geeft al aan dat er nu een 3,7-liter zescilinder in zit die een bewonderenswaardige 311 pk le vert en de prestaties wat op schroeft: een weer afgeregelde top van 250 km/u, maar nu een accele ratie van 0-100 in 5,3 seconden. Ellen ter Avert uit Middelburg mail de ons: het valt me op dat bijna alle dieselauto's ook een turbo hebben Waarom is dat eigenlijk en hoe werkt een turbo Chris van Winden van Autobe drijf De Markies (Renault- -dealer) in Bergen op Zoom geeft tekst en uitleg. door Lucas Boot Chris van Winden: „Het doel van een turbo is tweeledig. Als je meer ver mogen uit een relatief klei ne cilinderinhoud wilt halen, kun je dat doen met een turbo. Een an der aspect is het milieu. Dieselmo toren met turbo worden steeds minder vervuilend. Doordat je meer lucht in de cilinders pompt, Dat stemt tot tevredenheid, vooral in combinatie met de nieuwe zes versnellingsbak die desgewenst zelfbij het terugschakelen een dot je tussengas geeft. Mag je zelfs dat niet meer doen. Maar ook de ze- ventrapsautomaat past wonderwel goed in deze toch echte sportauto. Dat brengt ons bij een minder ge slaagd aspect van de vernieuwing. De wielbasis is met liefst tien centi meter ingekort, terwijl hij tegelijk wat breder is geworden. Op het oog dus een wat verminderde sta biliteit ten gunste van wendbaar- is de verbranding efficiënter en dus zijn de uitlaatgassen schoner." Het woord turbo is een samenvoe ging van turbine boosted. Maar hoe werkt zo'n turbo? „De uitlaatgassen uit de cilinders drijven een schoepenrad (turbine) aan dat is gekoppeld aan een com pressor. Deze compressor zuigt te gelijkertijd verse lucht aan en perst de lucht samen, waarna het lucht- mengsel onder zeer hoge druk in de inlaat wordt gepompt. Om meer vermogen uit een motor te halen, moet er een grotere hoeveel heid diesel worden ingespoten. Hoe meer brandstof er wordt ver brand, hoe meer lucht-je nodig hebt. En daar zorgt de turbo dus voor." Hebt u ook een vraag? Mail dan naar redactie@pzc.nl der stuurgedrag. Maar het pakt niet helemaal goed uit, doordat het onderstel werkelijk keihard is geworden. Vering én demping zul len hun werk op een circuit met een asfaltlaag als een biljartlaken misschien wel goed werken, maar op hobbeliger wegdekken is het re sultaat slechter dan bij voorganger 350Z. Maar de stuurprecisie is hele maal in orde. Daarbij maken carrosserie, banden én de krachtiger motor een hoe veelheid herrie die je ook in een sportauto maar korte tijd aanvaard baar kunt vinden. Zeker, de 350Z mocht best een tikkeltje sportie ver, maar de techneuten zijn een bruggetje te ver doorgeschoten. In de op komst zijnde roadster zal het wel iets minder opvallen, maar kan ook het comfort nooit aange naam worden. De stoelen zijn ook niet helemaal jofel, met hun te kor te zittingen. Hij ziet er wek geweldig uit en de prijs blijft een sterk argument vóór de 370Z: vanaf 59.400 euro, twee mille bijbetalen voor de auto maat. PZC Vrijdag 1 mei 2009 7 KORT Stop&Go verleent Freelander C-label Land Rover heeft zijn wat in po pulariteit tanende Freelander voorzien van enkele brandstofbe- sparende maatregelen, waaronder het eerste Stop&Go-systeem op een terreinauto. Dit levert de die selversie met handbak een C-label op. Op de viercilinder diesel is dit Stop&Go standaard. Andere verbeteringen zijn onder meer een schakelindicator, soft- wareverbeteringen aan aandrijflijn- systemen en geoptimaliseerde ban den met onder meer een lagere rol- weerstand. Ook van de Freelander 2 TD4 automaat en 3.2 V6 benzine zijn verbruik en koolstofdioxi de-emissies verder gereduceerd. De 'vanaf-prijs' van de Freelander 2 bedraagt 39.900 euro. Citroën brengt de C4 by Loeb Citroen maakt de ongekende ral lysuccessen van de Fransman Sébastien Loeb eindelijk op te gel de, door het uitbrengen van een speciale versie van de C4: de C4 by Loeb. Nu is het niet waarschijn lijk dat het rally-aas, dat liefst vijf wereldkampioenschappen achter elkaar veroverde, zelf de carrosse rieversieringen heeft getekend, maar zeker van binnen heerst er een lekker rally-sfeertje. Mooi le ren stuur, aluminium pedalen en pook en nog meer lekkers, terwijl 'normale' accessoires standaard zijn, waaronder een navsys. Met 120 pk kost-ie 24.390 euro, met 150 pk 26.190 euro. In rood met witte wielen of zwart met zwarte wie len. De oplage is veertig stuks. Alfa Romeo-import keert terug bij Fiat Na Kia heeft nu ook Alfa Ro meo zijn importeurschap bij het failliete Kroymans-autocon- cern weggehaald en zelf ter hand genomen. Garantie en service zijn gewaarborgd en ook de levering wordt zo snel mogelijk genormali seerd. Het gaat hier om een terug keer in de moederschoot, want Kroymans wist pas in 2004 het Al- fa-importeurschap los te peuteren uit de fabrieksvestiging van Fiat Auto Nederland te Lijnden. Daar komt Alfa dus in het vertrouwde nest, naast Fiat en Lancia. Klanten kunnen zich met al hun vragen wenden tot het Alfa Romeo servi cecenter, bereikbaar via het gratis nummer: 00800 2532 0000, of via customercare.holland@fiat.com. Volkswagen schrijft rode cijfers Volkswagen, het vlaggenschip van het Duitse VW-concern, is in het eerste kwartaal van dit jaar in de rode cijfers beland. Het onderdeel van de grootste autopro ducent in Europa moest een opera tioneel verlies in de boeken zetten van 279 miljoen euro, vergeleken met een winst van bijna een half miljard euro in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet daalde met ruim een vijfde tot 14,3 miljard euro. Het onderdeel Seat leed een ver lies over de eerste drie maanden van het jaar van 145 miljoen euro. Dat werd vooral veroorzaakt door het instorten van de Spaanse thuis markt. VRAAG VAN DE WEEK Waarom hebben bijna alle diesels een turbo? Chris van Winden: „Het doel van een turbo is tweeledig." foto Robert van den Berge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 79