Nissan maakt 370Z keihard
Voor meer vermogen en schoner milieu'
PREMIERE Vering en demping werken op hobbelig wegdek slechter dan bij voorganger
Vooral de lichtunits staan de nieuwe Nissan 370Z erg goed.
Nissan heeft zijn altijd zo
aantrekkelijke sportauto 'Z'
niet alleen een frisser jasje
gegeven, maar ook tech
nisch aangepast. Dat laatste
had niet gehoeven.
door Robbert Keegel
Hij begon ooit als 240Z
'Fairlady' en is als meest
verkochte sportauto aller
tijden allengs geëvolu
eerd. De laatste editie heette 350Z
en dat was de fijnste van allemaal,
waarbij ook de liefhebbers van
open rijden aan hun trekken kon
den komen, in de roadster.
Maar ook goede dingen moeten
kennelijk veranderen, dus is er nu
de 370Z, met een nog wat aantrek
kelijker carrosserie, waarbij vooral
de boemerangvorige lichtunits
voor en achter hoge waardering
verdienen. Die geven de toch al
vlotte carrosserie iets flitsends.
De verandering in de typeaandui
ding geeft al aan dat er nu een
3,7-liter zescilinder in zit die een
bewonderenswaardige 311 pk le
vert en de prestaties wat op
schroeft: een weer afgeregelde top
van 250 km/u, maar nu een accele
ratie van 0-100 in 5,3 seconden.
Ellen ter Avert uit Middelburg mail
de ons: het valt me op dat bijna alle
dieselauto's ook een turbo hebben
Waarom is dat eigenlijk en hoe
werkt een turbo
Chris van Winden van Autobe
drijf De Markies (Renault-
-dealer) in Bergen op Zoom
geeft tekst en uitleg.
door Lucas Boot
Chris van Winden: „Het
doel van een turbo is
tweeledig. Als je meer ver
mogen uit een relatief klei
ne cilinderinhoud wilt halen, kun
je dat doen met een turbo. Een an
der aspect is het milieu. Dieselmo
toren met turbo worden steeds
minder vervuilend. Doordat je
meer lucht in de cilinders pompt,
Dat stemt tot tevredenheid, vooral
in combinatie met de nieuwe zes
versnellingsbak die desgewenst
zelfbij het terugschakelen een dot
je tussengas geeft. Mag je zelfs dat
niet meer doen. Maar ook de ze-
ventrapsautomaat past wonderwel
goed in deze toch echte sportauto.
Dat brengt ons bij een minder ge
slaagd aspect van de vernieuwing.
De wielbasis is met liefst tien centi
meter ingekort, terwijl hij tegelijk
wat breder is geworden. Op het
oog dus een wat verminderde sta
biliteit ten gunste van wendbaar-
is de verbranding efficiënter en
dus zijn de uitlaatgassen schoner."
Het woord turbo is een samenvoe
ging van turbine boosted. Maar hoe
werkt zo'n turbo?
„De uitlaatgassen uit de cilinders
drijven een schoepenrad (turbine)
aan dat is gekoppeld aan een com
pressor. Deze compressor zuigt te
gelijkertijd verse lucht aan en perst
de lucht samen, waarna het lucht-
mengsel onder zeer hoge druk in
de inlaat wordt gepompt. Om
meer vermogen uit een motor te
halen, moet er een grotere hoeveel
heid diesel worden ingespoten.
Hoe meer brandstof er wordt ver
brand, hoe meer lucht-je nodig
hebt. En daar zorgt de turbo dus
voor."
Hebt u ook een vraag? Mail dan
naar redactie@pzc.nl
der stuurgedrag. Maar het pakt
niet helemaal goed uit, doordat
het onderstel werkelijk keihard is
geworden. Vering én demping zul
len hun werk op een circuit met
een asfaltlaag als een biljartlaken
misschien wel goed werken, maar
op hobbeliger wegdekken is het re
sultaat slechter dan bij voorganger
350Z. Maar de stuurprecisie is hele
maal in orde.
Daarbij maken carrosserie, banden
én de krachtiger motor een hoe
veelheid herrie die je ook in een
sportauto maar korte tijd aanvaard
baar kunt vinden. Zeker, de 350Z
mocht best een tikkeltje sportie
ver, maar de techneuten zijn een
bruggetje te ver doorgeschoten. In
de op komst zijnde roadster zal
het wel iets minder opvallen, maar
kan ook het comfort nooit aange
naam worden. De stoelen zijn ook
niet helemaal jofel, met hun te kor
te zittingen.
Hij ziet er wek geweldig uit en de
prijs blijft een sterk argument
vóór de 370Z: vanaf 59.400 euro,
twee mille bijbetalen voor de auto
maat.
PZC Vrijdag 1 mei 2009 7
KORT
Stop&Go verleent
Freelander C-label
Land Rover heeft zijn wat in po
pulariteit tanende Freelander
voorzien van enkele brandstofbe-
sparende maatregelen, waaronder
het eerste Stop&Go-systeem op
een terreinauto. Dit levert de die
selversie met handbak een C-label
op. Op de viercilinder diesel is dit
Stop&Go standaard.
Andere verbeteringen zijn onder
meer een schakelindicator, soft-
wareverbeteringen aan aandrijflijn-
systemen en geoptimaliseerde ban
den met onder meer een lagere rol-
weerstand. Ook van de Freelander
2 TD4 automaat en 3.2 V6 benzine
zijn verbruik en koolstofdioxi
de-emissies verder gereduceerd.
De 'vanaf-prijs' van de Freelander
2 bedraagt 39.900 euro.
Citroën brengt
de C4 by Loeb
Citroen maakt de ongekende ral
lysuccessen van de Fransman
Sébastien Loeb eindelijk op te gel
de, door het uitbrengen van een
speciale versie van de C4: de C4
by Loeb. Nu is het niet waarschijn
lijk dat het rally-aas, dat liefst vijf
wereldkampioenschappen achter
elkaar veroverde, zelf de carrosse
rieversieringen heeft getekend,
maar zeker van binnen heerst er
een lekker rally-sfeertje. Mooi le
ren stuur, aluminium pedalen en
pook en nog meer lekkers, terwijl
'normale' accessoires standaard
zijn, waaronder een navsys. Met
120 pk kost-ie 24.390 euro, met 150
pk 26.190 euro. In rood met witte
wielen of zwart met zwarte wie
len. De oplage is veertig stuks.
Alfa Romeo-import
keert terug bij Fiat
Na Kia heeft nu ook Alfa Ro
meo zijn importeurschap bij
het failliete Kroymans-autocon-
cern weggehaald en zelf ter hand
genomen. Garantie en service zijn
gewaarborgd en ook de levering
wordt zo snel mogelijk genormali
seerd. Het gaat hier om een terug
keer in de moederschoot, want
Kroymans wist pas in 2004 het Al-
fa-importeurschap los te peuteren
uit de fabrieksvestiging van Fiat
Auto Nederland te Lijnden. Daar
komt Alfa dus in het vertrouwde
nest, naast Fiat en Lancia. Klanten
kunnen zich met al hun vragen
wenden tot het Alfa Romeo servi
cecenter, bereikbaar via het gratis
nummer: 00800 2532 0000, of via
customercare.holland@fiat.com.
Volkswagen schrijft
rode cijfers
Volkswagen, het vlaggenschip
van het Duitse VW-concern,
is in het eerste kwartaal van dit
jaar in de rode cijfers beland. Het
onderdeel van de grootste autopro
ducent in Europa moest een opera
tioneel verlies in de boeken zetten
van 279 miljoen euro, vergeleken
met een winst van bijna een half
miljard euro in dezelfde periode
een jaar eerder.
De omzet daalde met ruim een
vijfde tot 14,3 miljard euro.
Het onderdeel Seat leed een ver
lies over de eerste drie maanden
van het jaar van 145 miljoen euro.
Dat werd vooral veroorzaakt door
het instorten van de Spaanse thuis
markt.
VRAAG VAN DE WEEK Waarom hebben bijna alle diesels een turbo?
Chris van Winden: „Het doel van een turbo is tweeledig."
foto Robert van den Berge