'Mijn jongensdroom vervuld' E Huize Seat houdt voorjaarsbeurt auto Hoe goedkoop milt u m hebben? 31 Nu tijdelijk: 6.995,- Nu tijdelijk: 8.995,- KLASSIEKER Wolfgang Nijholt en zijn Matra Murena 2.2 uit 1981 door Lucas Boot r zijn er bij die aan Wolf gang Nijholt uit 's-Heeren- hoek vragen of hij een Ferra ri heeft. De argeloze passant zou de auto met z'n opvallende, hoekige uiterlijk en de knalrode lak inderdaad aan kunnen zien voor een kanon uit Modena. Het gaat echter over een Talbot Matra Murena 2.2 uit 1981. Het opvallend ste aan deze Franse sportwagen is het interieur. Hierin tref je name lijk liefst drie stoelen aan. „Twee volwassenen en een kind kunnen er wel op zitten, maar daar is dan ook alles mee gezegd." Uniek is de ze trio-opzet niet. De voorganger van de Murena, de Bagheera, be schikte voorin ook over drie zetels. Wel had de Matra Murena de pri meur met een nagenoeg roestvrije chassis-carrossérie constructie. Corrosie, waar de Bagheera een abonnement op had, maakte dank zij het verzinkte chassis en het uit polyester en glasvezel vervaardigde koetswerk amper kans. Bovendien was de constructie superstijf, wat het sportieve weggedrag ten goede kwam. De chassis-carrosserie tech niek werd later in de jaren tachtig ook toegepast in de Renault Esp ace, nadat het doek voor de Mure na Matra in t983 was gevallen. Waarom nou zo'n Murena? Nij holt: „Een jaar of 25 geleden al weer stond er op het dorp een zil vergrijze Matra te koop. Ik denk dat ik toen besmet ben met het vi rus." Na z'n studie kocht hij zijn eerste Murena, een knalgele met een 1,6-liter motor. Ook een opval lend ding, natuurlijk. Met zijn hui dige rode exemplaar met een krachtiger 2,2-liter blok en een Fleischman-pakket (onder meer andere bumpers en sideskirts) maakt hij echter nog meer de blits. „Naast het opvallen is de kick ook het rijden zelf De weglig- ging is dankzij de onafhankelijke achterwielophanging, extra brede banden en middenmotor super." En toch is de lol er voor Nijholt nu wel af. „Mijn jongensdroom is vervuld. Ik zet 'm in de verkoop." Hebt u ook een bijzondere auto? Mail dan naar redactie@pzc.nl I PREMIERE 3 door Robbert Keegel Seat heeft de Leon, Altea en Altea XL een opfrisbeurtje gegeven. Maar de modellen mogen nog niet profiteren van alle motorische geneugten van het Volkswagen-concern. Het lijkt wel of Seat weer een beetje terug komt van die overbemeten merklo- go's van de afgelopen jaren, want de uiterlijk herziene versies van de Leon, de Altea en de Altea XL Sta tionwagon hebben een veel be scheidener merkvignet in een iets groter geworden grille. De koplam pen bij de drie modellen, die voor al aan de voorzijde vrijwel iden tiek zijn, mochten daarentegen een beetje groeien en ook de bum per is nu iets anders van vorm. Soortgelijke uiterlijke retouches zijn aan de achterkant toegepast, waarbij het enige echt opmerkelij ke de grotere achterruit is. Het in terieur is eveneens een beetje op geknapt, waarbij het allemaal nieuw oogt, maar met bescheiden middelen is vernieuwd. In motorisch opzicht is er meer nieuws. De 1,8 en 2,0 liter benzine motoren met directe injectie en turbo zijn van een nieuwe genera tie en daardoor zuiniger en soepe ler dan hun voorgangers. De twee liter is bovendien aangesterkt tot 211 pk, evenveel als in de VW Golf GTI. De overige benzinemotoren (1,4 en 1,6 liter zonder en 1,4 liter PZC Vrijdag 1 mei 2009 5 met turbo) zijn gelijk gebleven. Bij de diesels kreeg de sterkste tweeliter machine (170 pk) com- monrail-inspuiting, maar de ande re exemplaren mochten helaas nog niet profiteren van deze tech niek die voor een lager geluidsni veau en een verfijnder motorkarak ter zorgt. Het is vooral jammer dat de oude 1,9 liter diesels nu niet zijn vervangen door de 1,6 liter commonrail-machines die Volks wagen nu zelf stapsgewijs invoert. De sportiefste Seats profiteren daarentegen wel van het nieuwe elektronische sperdifferentieel - hier XDS genaamd - dat de aanwe zige grip beter benut. Maar blijk baar heeft Seat wel wat kritiek ge had op de iets te sportieve onder stelafstemming van de Leon, Altea en Altea XL, want over de hele li nie zijn vering en demping wat soepeler geworden. Verheugend is ook dat de prijzen over de hele li nie zijn verlaagd. flflR Dads Sandero v.a. E 7.995.-. Dacia Logan MCV va 3.995.- nc. GTW, 8PM on energielafcel. E-xcl varunjderingstijdrage. leges, kosten rijklaar maken Voorstóopregei-ng >s van toepassing ap auto's van 19S5 c 1G0G. voorslooppremie van roepassing, op ,r,ru standaarduitvoerip.G. Drukfouten, leiuewijziginger t» bouwjaar 1989 bedraagt Oete pre tificatieujljrigingen voorbehouder juie Oacïa 3 jaar f; jrmatie. de voorwaarde '^garantie/I00.000 km (hetgeen als eerste pereikt werd:;. 6 jr. plaatw n/o? eer. dealer hij u m de buurt 0900-899970G (€0.10 p/mm) o' kijk Min./max. verbr. voor getoonde modellen: 4,5 - 8,0l/100km, CO?: 120-185 g/km. Wolfgang Nijholt met zijn Matra Murena. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 77