'Mijn jongensdroom vervuld'
E
Huize Seat houdt voorjaarsbeurt
auto
Hoe goedkoop milt u m hebben?
31
Nu tijdelijk: 6.995,-
Nu tijdelijk: 8.995,-
KLASSIEKER Wolfgang Nijholt en zijn Matra Murena 2.2 uit 1981
door Lucas Boot
r zijn er bij die aan Wolf
gang Nijholt uit 's-Heeren-
hoek vragen of hij een Ferra
ri heeft. De argeloze passant
zou de auto met z'n opvallende,
hoekige uiterlijk en de knalrode
lak inderdaad aan kunnen zien
voor een kanon uit Modena. Het
gaat echter over een Talbot Matra
Murena 2.2 uit 1981. Het opvallend
ste aan deze Franse sportwagen is
het interieur. Hierin tref je name
lijk liefst drie stoelen aan. „Twee
volwassenen en een kind kunnen
er wel op zitten, maar daar is dan
ook alles mee gezegd." Uniek is de
ze trio-opzet niet. De voorganger
van de Murena, de Bagheera, be
schikte voorin ook over drie zetels.
Wel had de Matra Murena de pri
meur met een nagenoeg roestvrije
chassis-carrossérie constructie.
Corrosie, waar de Bagheera een
abonnement op had, maakte dank
zij het verzinkte chassis en het uit
polyester en glasvezel vervaardigde
koetswerk amper kans. Bovendien
was de constructie superstijf, wat
het sportieve weggedrag ten goede
kwam. De chassis-carrosserie tech
niek werd later in de jaren tachtig
ook toegepast in de Renault Esp
ace, nadat het doek voor de Mure
na Matra in t983 was gevallen.
Waarom nou zo'n Murena? Nij
holt: „Een jaar of 25 geleden al
weer stond er op het dorp een zil
vergrijze Matra te koop. Ik denk
dat ik toen besmet ben met het vi
rus." Na z'n studie kocht hij zijn
eerste Murena, een knalgele met
een 1,6-liter motor. Ook een opval
lend ding, natuurlijk. Met zijn hui
dige rode exemplaar met een
krachtiger 2,2-liter blok en een
Fleischman-pakket (onder meer
andere bumpers en sideskirts)
maakt hij echter nog meer de
blits. „Naast het opvallen is de
kick ook het rijden zelf De weglig-
ging is dankzij de onafhankelijke
achterwielophanging, extra brede
banden en middenmotor super."
En toch is de lol er voor Nijholt
nu wel af. „Mijn jongensdroom is
vervuld. Ik zet 'm in de verkoop."
Hebt u ook een bijzondere auto?
Mail dan naar redactie@pzc.nl
I PREMIERE
3
door Robbert Keegel
Seat heeft de Leon, Altea en
Altea XL een opfrisbeurtje
gegeven. Maar de modellen
mogen nog niet profiteren
van alle motorische geneugten van
het Volkswagen-concern. Het lijkt
wel of Seat weer een beetje terug
komt van die overbemeten merklo-
go's van de afgelopen jaren, want
de uiterlijk herziene versies van de
Leon, de Altea en de Altea XL Sta
tionwagon hebben een veel be
scheidener merkvignet in een iets
groter geworden grille. De koplam
pen bij de drie modellen, die voor
al aan de voorzijde vrijwel iden
tiek zijn, mochten daarentegen
een beetje groeien en ook de bum
per is nu iets anders van vorm.
Soortgelijke uiterlijke retouches
zijn aan de achterkant toegepast,
waarbij het enige echt opmerkelij
ke de grotere achterruit is. Het in
terieur is eveneens een beetje op
geknapt, waarbij het allemaal
nieuw oogt, maar met bescheiden
middelen is vernieuwd.
In motorisch opzicht is er meer
nieuws. De 1,8 en 2,0 liter benzine
motoren met directe injectie en
turbo zijn van een nieuwe genera
tie en daardoor zuiniger en soepe
ler dan hun voorgangers. De twee
liter is bovendien aangesterkt tot
211 pk, evenveel als in de VW Golf
GTI. De overige benzinemotoren
(1,4 en 1,6 liter zonder en 1,4 liter
PZC Vrijdag 1 mei 2009 5
met turbo) zijn gelijk gebleven.
Bij de diesels kreeg de sterkste
tweeliter machine (170 pk) com-
monrail-inspuiting, maar de ande
re exemplaren mochten helaas
nog niet profiteren van deze tech
niek die voor een lager geluidsni
veau en een verfijnder motorkarak
ter zorgt. Het is vooral jammer dat
de oude 1,9 liter diesels nu niet
zijn vervangen door de 1,6 liter
commonrail-machines die Volks
wagen nu zelf stapsgewijs invoert.
De sportiefste Seats profiteren
daarentegen wel van het nieuwe
elektronische sperdifferentieel -
hier XDS genaamd - dat de aanwe
zige grip beter benut. Maar blijk
baar heeft Seat wel wat kritiek ge
had op de iets te sportieve onder
stelafstemming van de Leon, Altea
en Altea XL, want over de hele li
nie zijn vering en demping wat
soepeler geworden. Verheugend is
ook dat de prijzen over de hele li
nie zijn verlaagd.
flflR
Dads Sandero v.a. E 7.995.-. Dacia Logan MCV va 3.995.- nc. GTW, 8PM on energielafcel. E-xcl varunjderingstijdrage. leges, kosten rijklaar maken Voorstóopregei-ng >s van toepassing ap auto's van 19S5 c
1G0G. voorslooppremie van roepassing, op ,r,ru
standaarduitvoerip.G. Drukfouten, leiuewijziginger
t» bouwjaar 1989 bedraagt Oete pre
tificatieujljrigingen voorbehouder
juie Oacïa 3 jaar f;
jrmatie. de voorwaarde
'^garantie/I00.000 km (hetgeen als eerste pereikt werd:;. 6 jr. plaatw
n/o? eer. dealer hij u m de buurt 0900-899970G (€0.10 p/mm) o' kijk
Min./max. verbr. voor getoonde modellen: 4,5 - 8,0l/100km, CO?: 120-185 g/km.
Wolfgang Nijholt met zijn Matra Murena.
foto Willem Mieras