www.pzc.nl/uit selectie 6 Donderdag 30 april 2009 PZC door Jeanette Vergouwen Ton Koopman komt glimla chend het tuinpad op. Direc te aanleiding voor een ge sprek met hem thuis is zijn optre den met het Amsterdam Baroque Orchestra (ABO) zaterdagavond in de Grote Kerk in Veere op uitnodi ging van MuziekPodium Zeeland. Door de zijdeur golft klavecimbel- muziek naar buiten. Zijn vrouw Ti- ni Mathot oefent voor het volgen de optreden. „We zijn al zesendertig jaar ge trouwd, samen hebben we drie dochters en twee kleinkinderen. Muziek is een belangrijke factor in ons leven. We treden regelmatig sa men op en Tini maakte alle opna men van het Amsterdam Baroque Orchestra en verzorgde de techni sche kant van de vele plaat- en cd-producties." Ton Koopman is en blijft een feno meen in de wereld van de barok muziek. Hij heeft baanbrekend werk verzet en krijgt in Europa en Amerika veel waardering. Eind dit jaar wordt hij 65, maar hij is nog niet van plan om met pensioen te gaan en hij bruist nog van energie. Koopman studeerde klavecimbel, orgel en muziekwetenschappen en legde zich als dirigent toe op het 17de en 18de eeuwse repertoire. Hij stelt voor zichzelf duidelijke grenzen. „De grens voor het ABO ligt bij de klassiek, hoewel ik in de toekomst ook nog de oratoria van Mendels sohn wil uitvoeren. Muziek van vóór 1600 voer ik bijna nooit uit. Met grote symfonische orkesten voer ik Schubert, Schumann en Mendelssohn uit, maar de hoogro mantiek is voor mij een brug te ver. Je moet je grenzen kennen, een keertje de Boetepsalmen van Lassus is prima, ik heb ook één keer de Zigeunerlieder van Brahms gecombineerd met motetten van Bach. Dat was een bijzondere erva ring. Ik meen dat veel mensen uit de oude muziekwereld te snel over gaan tot uitvoeren van 19de eeuw- se muziek. Ik heb bewondering voor het improvisatie-element in de orgelmuziek van Messiaen, maar de rest van zijn muziek be grijp ik gewoon niet. Dat laat ik dan aan anderen over." Als de interpretatie van koralen ter sprake komt, wordt Koopman een en al enthousiasme. „Je moet gevoel hebben voor de tekst en de dramatiek. De tempi la gen vroeger te laag en zijn nu soms aan de hoge kant. Wat is au thentiek? Het gaat erom of de emo tie van de achttiende eeuw over komt. De Passionen uitvoeren is geen machogebeuren en applaudis seren na een uitvoering mag van mij, maar het is wel de taak van de dirigent om de stilte minimaal één minuut vast te houden." Ton Koopman treedt op tijdens grote festivals over de hele wereld. Hij ziet het opnemen van alle can tates van Bach als een mammoet project en ook een beetje als een levenswerk. Hij kreeg hiervoor een aantal prijzen en is momen teel bezig met het opnemen van het oeuvre van Dieterich Buxtehu- de, de geestelijke vader van Bach. Koopman treedt op als gastdiri- gent, verzorgt vele concerten als or ganist en klavecinist, publiceert re gelmatig en doceert klavecimbel aan het Conservatorium in Den Haag en musicologie aan de Uni versiteit van Leiden. Daarnaast is hij erelid van de Royal Academy of Music in Lon den en artistiek leider van het jaar lijkse festival Itinéraire Baroque in Frankrijk. Dat hij en het ABO dit jaar geen subsidie krijgen, heeft diepe won den geslagen. „Ik begrijp dit niet. Er wordt veel subsidie gegeven aan pop en jazz en dat mag, maar de klassieke mu ziek moet niet verwaarloosd wor den. De criteria om subsidie toe te wijzen onderstrepen toch de kwali teit en daar voldoen wij volledig aan. Er loopt nu een proces en er komt een evaluatie. Ik hoop echt dat de commissie terugkomt op de ze voor het ABO toch desastreuze beslissing. De Matthaus Passion uitvoering 2009 hebben we moe ten afgelasten. Zonder de subsidie moeten we grote projecten en bui tenlandse reizen annuleren. De mi nister verbergt zich achter het fonds dat de subsidies heeft toege wezen of geweigerd. Het heeft me knap bitter gemaakt, maar ik laat er mijn leven niet door verknallen. Het heeft ons ernstig benadeeld, de subsidie is voor mij om onbe grijpelijke redenen afgewezen en er is geen echt overleg geweest." Koopman blijft hameren op het uitzonderlijke van het ensemble en het feit dat ABO door zijn inter- nationale uitstraling een ambassa deur is voor Nederland. Als Frankrijk of enkele Nederland se provincies over de brug komen met subsidiegeld, is Koopman be reid om voor hen concerten te ver zorgen. „Over geld moet je gewoon kun nen praten. Ik vind het heerlijk dat ik in november een bijdrage mag leveren aan het Handelpro- gramma in Zeeland en dat ik vol gend jaar samen met mijn vriend en collega Jordi Savall optreed in Veere." Dat brengt het gesprek op het Haydnjaar en op het concert in Veere zaterdagavond 2 mei. Koopman toont in dit verband zijn favoriete ruimte in huis: de bi bliotheek waar vele oude boeken en partituren in de wandkasten COLOFON UitCids: elke donderdag als bijlage bij de PZC. Informatie over voorstellingen, restau rants, exposities, winkels, evenementen en films. U kunt ons informeren: E-maif: uitgids@pzc.nl Website: www.pzc.nl/uit - op de si te is een formulier beschikbaar, waar u alle gegevens over voorstel ling of evenement kunt invullen. PZC-redactiesecretariaat, Postbus 91,4330 AB Middelburg. Telefoon: 0118 434010 Redactie: Jan van Damme: 0118 434014, j.vandamme@pzc.nl Rolf Bosboom: 0118 434006, r.bosboom@pzc.nl Advertenties: Verkoopteam Zeeland: 0118 434070, teamzeeland@bndestem-pzc.nl Kiss Forever De Kiss Forever Band uit Honga rije komt vanavond op Koningin nedag speciaal voor 'Survivors- land' naar Café 't Schuttershof in Middelburg. Passend in de traditie van het optreden op deze dag van een topband brengt de groep een speciale show, die net zo bombas tisch belooft te worden als de ech te Kiss. Donderdag 30 april, Café 't Schuttershof, Middelburg, 21.30 uur. Van Houts De Ket Het programma Achterlijker dan dwars van George van Houts en Tom de Ket wordt kortweg samen gevat als 'nieuwe hersenhumor van genadeloos duo'. Op hun onnavolgbare wijze zetten Van Houts en De Ket met hun on gebreidelde fantasie situaties op de planken die gelijktijdig hilarisch en sociaal geëngageerd zijn. Woensdag 6 mei, Stadsschouwburg, Middelburg, 20.00 uur Purper sinds 1980 Bij de nieuwe show Purper sinds 1980 hebben Frans Mulder, Erik Brey, Rob Verheijen en Marco Braam als gastvedette zangeres en cabaretière Gerrie van der Klei in hun midden. Samen zetten ze een programma neer vol amusement en close harmony. Belangrijke in grediënten zijn ook: zinnig amuse ment en geraffineerde humor. Zaterdag 2 mei, De Maagd, Bergen op Zoom, 20.00 uur. Klaas Hofstra De theatermonoloog Nacht der Gi rondijnen van Klaas Hofstra is een bewerking van de gelijknamige no velle van J. Presser uit 1957. De tijd dringt. Jacques Suasso bevindt zich in een precaire situatie. Van uit de strafbarak van Kamp Wes- terbork zal hij over enkele dagen op transport worden gesteld. Zaterdag 2 mei, Theater De Wegwijzer, Nieuw- en St. Joosland, 20.30 uur. Ton Koopman achter zijn klavecimbel in de bibliotheek, de meest geliefde plek in zijn woning in Bussum.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 88