www.pzc.nl/uit
selectie
6 Donderdag 30 april 2009 PZC
door Jeanette Vergouwen
Ton Koopman komt glimla
chend het tuinpad op. Direc
te aanleiding voor een ge
sprek met hem thuis is zijn optre
den met het Amsterdam Baroque
Orchestra (ABO) zaterdagavond in
de Grote Kerk in Veere op uitnodi
ging van MuziekPodium Zeeland.
Door de zijdeur golft klavecimbel-
muziek naar buiten. Zijn vrouw Ti-
ni Mathot oefent voor het volgen
de optreden.
„We zijn al zesendertig jaar ge
trouwd, samen hebben we drie
dochters en twee kleinkinderen.
Muziek is een belangrijke factor in
ons leven. We treden regelmatig sa
men op en Tini maakte alle opna
men van het Amsterdam Baroque
Orchestra en verzorgde de techni
sche kant van de vele plaat- en
cd-producties."
Ton Koopman is en blijft een feno
meen in de wereld van de barok
muziek. Hij heeft baanbrekend
werk verzet en krijgt in Europa en
Amerika veel waardering. Eind dit
jaar wordt hij 65, maar hij is nog
niet van plan om met pensioen te
gaan en hij bruist nog van energie.
Koopman studeerde klavecimbel,
orgel en muziekwetenschappen en
legde zich als dirigent toe op het
17de en 18de eeuwse repertoire.
Hij stelt voor zichzelf duidelijke
grenzen.
„De grens voor het ABO ligt bij de
klassiek, hoewel ik in de toekomst
ook nog de oratoria van Mendels
sohn wil uitvoeren. Muziek van
vóór 1600 voer ik bijna nooit uit.
Met grote symfonische orkesten
voer ik Schubert, Schumann en
Mendelssohn uit, maar de hoogro
mantiek is voor mij een brug te
ver. Je moet je grenzen kennen,
een keertje de Boetepsalmen van
Lassus is prima, ik heb ook één
keer de Zigeunerlieder van Brahms
gecombineerd met motetten van
Bach. Dat was een bijzondere erva
ring. Ik meen dat veel mensen uit
de oude muziekwereld te snel over
gaan tot uitvoeren van 19de eeuw-
se muziek. Ik heb bewondering
voor het improvisatie-element in
de orgelmuziek van Messiaen,
maar de rest van zijn muziek be
grijp ik gewoon niet. Dat laat ik
dan aan anderen over."
Als de interpretatie van koralen
ter sprake komt, wordt Koopman
een en al enthousiasme.
„Je moet gevoel hebben voor de
tekst en de dramatiek. De tempi la
gen vroeger te laag en zijn nu
soms aan de hoge kant. Wat is au
thentiek? Het gaat erom of de emo
tie van de achttiende eeuw over
komt. De Passionen uitvoeren is
geen machogebeuren en applaudis
seren na een uitvoering mag van
mij, maar het is wel de taak van de
dirigent om de stilte minimaal één
minuut vast te houden."
Ton Koopman treedt op tijdens
grote festivals over de hele wereld.
Hij ziet het opnemen van alle can
tates van Bach als een mammoet
project en ook een beetje als een
levenswerk. Hij kreeg hiervoor
een aantal prijzen en is momen
teel bezig met het opnemen van
het oeuvre van Dieterich Buxtehu-
de, de geestelijke vader van Bach.
Koopman treedt op als gastdiri-
gent, verzorgt vele concerten als or
ganist en klavecinist, publiceert re
gelmatig en doceert klavecimbel
aan het Conservatorium in Den
Haag en musicologie aan de Uni
versiteit van Leiden.
Daarnaast is hij erelid van de
Royal Academy of Music in Lon
den en artistiek leider van het jaar
lijkse festival Itinéraire Baroque in
Frankrijk.
Dat hij en het ABO dit jaar geen
subsidie krijgen, heeft diepe won
den geslagen.
„Ik begrijp dit niet. Er wordt veel
subsidie gegeven aan pop en jazz
en dat mag, maar de klassieke mu
ziek moet niet verwaarloosd wor
den. De criteria om subsidie toe te
wijzen onderstrepen toch de kwali
teit en daar voldoen wij volledig
aan. Er loopt nu een proces en er
komt een evaluatie. Ik hoop echt
dat de commissie terugkomt op de
ze voor het ABO toch desastreuze
beslissing. De Matthaus Passion
uitvoering 2009 hebben we moe
ten afgelasten. Zonder de subsidie
moeten we grote projecten en bui
tenlandse reizen annuleren. De mi
nister verbergt zich achter het
fonds dat de subsidies heeft toege
wezen of geweigerd. Het heeft me
knap bitter gemaakt, maar ik laat
er mijn leven niet door verknallen.
Het heeft ons ernstig benadeeld,
de subsidie is voor mij om onbe
grijpelijke redenen afgewezen en
er is geen echt overleg geweest."
Koopman blijft hameren op het
uitzonderlijke van het ensemble
en het feit dat ABO door zijn inter-
nationale uitstraling een ambassa
deur is voor Nederland.
Als Frankrijk of enkele Nederland
se provincies over de brug komen
met subsidiegeld, is Koopman be
reid om voor hen concerten te ver
zorgen.
„Over geld moet je gewoon kun
nen praten. Ik vind het heerlijk
dat ik in november een bijdrage
mag leveren aan het Handelpro-
gramma in Zeeland en dat ik vol
gend jaar samen met mijn vriend
en collega Jordi Savall optreed in
Veere." Dat brengt het gesprek op
het Haydnjaar en op het concert
in Veere zaterdagavond 2 mei.
Koopman toont in dit verband
zijn favoriete ruimte in huis: de bi
bliotheek waar vele oude boeken
en partituren in de wandkasten
COLOFON
UitCids: elke donderdag als bijlage
bij de PZC.
Informatie over voorstellingen, restau
rants, exposities, winkels, evenementen
en films.
U kunt ons informeren:
E-maif: uitgids@pzc.nl
Website: www.pzc.nl/uit - op de si
te is een formulier beschikbaar,
waar u alle gegevens over voorstel
ling of evenement kunt invullen.
PZC-redactiesecretariaat,
Postbus 91,4330 AB Middelburg.
Telefoon: 0118 434010
Redactie:
Jan van Damme: 0118 434014,
j.vandamme@pzc.nl
Rolf Bosboom: 0118 434006,
r.bosboom@pzc.nl
Advertenties:
Verkoopteam Zeeland:
0118 434070,
teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Kiss Forever
De Kiss Forever Band uit Honga
rije komt vanavond op Koningin
nedag speciaal voor 'Survivors-
land' naar Café 't Schuttershof in
Middelburg. Passend in de traditie
van het optreden op deze dag van
een topband brengt de groep een
speciale show, die net zo bombas
tisch belooft te worden als de ech
te Kiss.
Donderdag 30 april, Café 't
Schuttershof, Middelburg, 21.30 uur.
Van Houts De Ket
Het programma Achterlijker dan
dwars van George van Houts en
Tom de Ket wordt kortweg samen
gevat als 'nieuwe hersenhumor
van genadeloos duo'.
Op hun onnavolgbare wijze zetten
Van Houts en De Ket met hun on
gebreidelde fantasie situaties op de
planken die gelijktijdig hilarisch
en sociaal geëngageerd zijn.
Woensdag 6 mei, Stadsschouwburg,
Middelburg, 20.00 uur
Purper sinds 1980
Bij de nieuwe show Purper sinds
1980 hebben Frans Mulder, Erik
Brey, Rob Verheijen en Marco
Braam als gastvedette zangeres en
cabaretière Gerrie van der Klei in
hun midden. Samen zetten ze een
programma neer vol amusement
en close harmony. Belangrijke in
grediënten zijn ook: zinnig amuse
ment en geraffineerde humor.
Zaterdag 2 mei, De Maagd, Bergen op
Zoom, 20.00 uur.
Klaas Hofstra
De theatermonoloog Nacht der Gi
rondijnen van Klaas Hofstra is een
bewerking van de gelijknamige no
velle van J. Presser uit 1957. De tijd
dringt. Jacques Suasso bevindt
zich in een precaire situatie. Van
uit de strafbarak van Kamp Wes-
terbork zal hij over enkele dagen
op transport worden gesteld.
Zaterdag 2 mei, Theater De
Wegwijzer, Nieuw- en St. Joosland,
20.30 uur.
Ton Koopman achter zijn klavecimbel in de bibliotheek, de meest geliefde plek in zijn woning in Bussum.