Fietsdrager wordt hightech Goed betalen voor tomaten, maar aan wie? KOOPWAAR PZC Woensdag-29 april 2009 1 7 rentie: zo ontwikkelde Thule een gootje dat dienstdoet als afneemba re op- en afrijplank. Minder han dig. maar wellicht wat lichter. Overigens is het gewicht ook in an dere opzichten een punt van aan dacht. Zo kan de ene drager zelf meer verwerken dan de andere. Nog iets om op te letten: bij de meeste auto's mag er maximaal 75 kilogram op de trekhaak rusten. Voor drie fietsen was dat ruim vol doende. Maar een zware drager met twee elektrische fietsen kan zomaar te zwaar zijn. Zeker bij een auto die maar 50 kilo op zijn trekhaak mag hebben. Vooraf con troleren dus. Kijk dan meteen naar extra wensen van het auto merk. Bijvoorbeeld: Daihatsu advi seert een Cuore met fietsdrager aan te passen met zwaardere ach terveren. Om problemen met de wegligging te voorkomen. Dat is ook bij andere kleine auto's iets om op te letten. Méér fietsen vervoeren? Er be staan ook klassieke fietsdragers voor drie stuks, maar veelal zal de keuze dan eerder op een dakdrager vallen. Goedkoop, na het gebruik makkelijk op te bergen en je kunt er wel vier fietsen op kwijt. Nadelen zijn er ook. Zo is het een heel gedoe de fietsen op het dak te tillen en vast te zetten. Bovendien werkt het geheel als een windvan ger. Dat is goed in het stuur te voe len bij zijwind. Bovendien neemt het brandstofverbruik van de auto fors toe. Soms wel met een kwart. Vergeet de stellage op het dak voor al niet wanneer er een lage onder doorgang in de route zit. Of bij voorbeeld zo'n hoogtebalk boven de ingang van een parkeerplaats. Vergis u niet: vooral op toeris tische locaties gaat het regelmatig mis en worden complete dragers met fietsen en al van het dak ge rukt. Dure grap. www.thuledakdragers.nl www.twinnyload.nl www.fietsendragers.nl Reageren? consument@wegener.nl ternatieve oplossing van de concur- Eert uw vader en uw moeder. Ja na tuurlijk. Maar vergeet de boer en de tuinder niet, want zonder hen geen tarwe en tomaten. Het komt terug: waardering voor boeren. Maar de boer is voor de burgers nog geen held. En stuitend groot is nog steeds het verschil tussen de prijs die wij, argeloze consumen ten in de winkel betalen voor een bos wor telen en de prijs die de tuinder ervoor krijgt. Kruideniers worden miljonair, maar overal in Europa gaan boeren er bijkans on derdoor. Terwijl wij het eerder de boeren gunnen, ons huishoudgeld, dan het super- management in de kantoren. Esther de Lange, een Nederlands lid van het Europarlement met, zonde dat ik het zeg, een eigenaardig kapsel (zie Estherde- lange.nl), wil onderzoeken wat er gebeurt onderweg tussen boer en winkel. Hoe de prijs van agrarische producten tot stand komt en hoe het kan dat een boer verlies maakt op een product waar de kruidenier op hetzelfde moment 22 procent winst op maakt. Ik weet van veel grovere winsten. Maar alleen al het voornemen tot onder zoek jaagt kruideniers in de gordijnen. De Nederlandse kruideniers zijn verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelen handel (CBL). Mare Jansen is CBL-woord- voerder, de sprekende pop van de super marktconcerns. Hij zegt dat het niet goed is als openbaar wordt gemaakt wie op wel ke plek wat aan een bos wortelen verdient. Want dat zou de vrije markt belemmeren. Maar hoe, dat zei hij er niet bij. Zielsgraag wil ik weten waar mijn centen blijven, want ik wil er invloed op hebben. Mijn geld moet naar de mannen en vrou wen die er het meest voor gedaan hebben. De boeren. En vergeet de vissers niet. Daarom koop ik vis in Den Oever op de af slag. Daarom drink ik Gulpener bier. Om dat de brouwer de boeren in Limburg iets beter betaalt. Daarom eet ik de beste fa- briekskaas van Nederland. Omdat Cono- kaasmakers in de Beemster het meest van alle kaasfabrieken voor de melk betalen. Niet genoeg, het mag meer zijn van mijn centen, maar zie, ik weet het tenminste en heb de illusie dat ik kan kiezen voor de boe ren en niet grof beduveld word. Zoals Fien laatst Ik ken haar niet en weet ook haar achternaam niet. Ze schrijft af en toe op de website Foodlog.nl, een levendi ge website waarop zo'n beetje alles over hoop gehaald wordt wat met eten en drin ken te maken heeft. Fien schreef: 'Vanmiddag kocht ik bij mijn biowinkel een kilo Hollandse trostomaten voor 6,90 euro. De eerste dit jaar, want ik eet zo'n beetje volgens de seizoenen. Fiets ik op de terugweg langs een kleine Turkse groenteboer en zie ik daar prachtige Hol landse tomaten uitgestald voor slechts 0,95 de kilo. Gggrrr. De laatste tijd erger ik me vaker mateloos als ik bijvoorbeeld net spruitjes heb gekocht en bij de super zie dat ik voor biologisch vijf of zes keer meer betaal dan voor niet-biologisch. Door wie ik belazerd word, weet ik niet.' Dan weet ze nog niet eens het verschil tussen de prijs die supermarktinkopers betalen voor de spruitjes en wat ze er Fien voor durven vragen. Zeker is dat de biologische winkel Fien ge woon heeft opgelicht Het telen van biologi sche tomaten vergt niet zoveel meer in spanning bij zoveel minder opbrengst, dat de 7 euro voor een kilo redelijk zou zijn. Sterker, de beste en lekkerste tomaten zijn vrijwel volledig biologisch geteeld in Ne derland, het spook van de gifspuit is allang verjaagd. Daar wil ik de tuinders voor belo nen. Voor zijn fantastischde product. Zoals ik ook graag veel betaal voor bruine bonen uit Zeeuws Vlaanderen. Maar het CBL, waar ook biologische winkels lid van zijn, houdt mij dom, pikt mijn geld in en noemt dat vrije marktwerking. Reageren? klootwijk@wegener.nl door Wouter Klootwijk spaarmodel? Speciaal voor de fiets- grage Nederlanders zijn er alterna tieve 'draagtrekhaken' ontwikkeld. Helaas bind je de kat daarmee ken nelijk op het spek. Bij trekhaakspe cialist Bosal constateert men name lijk dat menig eigenaar zich niet kan beheersen (of niet beter weet) en toch ook 'illegaal' een trailer achter de auto hangt. Dat gevaar wordt voorkomen met een nieuw ontwikkelde maatwerk oplossing zónder trekhaak. Een bij geleverde speciale (Nederlandse) fietsdrager wordt in een soort bajo netsluiting geschoven. Onze eerste praktijkkennismaking leert dat het systeem verrassend eenvoudig werkt. Goedkoop is het niet: inclu sief montage 700 tot 800 euro. Nu het zonnige seizoen weer begonnen is, laden honderdduizenden liefhebbers hun stalen ros achterop de auto om in een mooie omgeving te gaan fietsen. Maar hoe moet dat bij zo'n moderne 'groene' auto zonder trekhaak? En wat doe je met die zware alol/frirz-kn fistSSfl? door Rob van Ginneken Aan fietsdragers geen ge brek. In ons land zwer ven er misschien wel vier miljoen rond. Soms rommel van een paar tientjes, waarbij de fietsen op de snelweg vervaarlijk wapperend achter de auto hangen. Maar geluk kig vooral solide dragers met een fatsoenlijke kentekenplaathouder, verlichting en het bijbehorende ka belsetje. De grote namen zijn Thule, TWinny Load en Spinder. Meteen de eerste tip: kijk ook eens naar de uitvoeringen met een kan telmechanisme. Daarmee kun je de fietsen op een parkeerplaats on derweg even voor de achterklep van een hatchback wegklappen. Vanwege nieuwe ontwikkelingen in de autowereld worden er dit voorjaar opvallend veel andere creatieve oplossingen gelanceerd. Veel ultrazuinige auto's zoals de Toyota Prius mogen door hun spe ciale aandrijftechniek niets trek ken. Ook voor sommige kleine au to's zijn aanhangers verboden ge bied. Bij kleintjes zoals de Dai hatsu Cuore, Toyota Aygo of Ford Ka kan de motor door zware belas ting ook "oververhit raken. Hoe moet dat dan met onze 'natio nale' fietsdrager achterop zo'n Ook de meer alledaagse fietsdragers ontwikke len zich. Bijvoorbeeld vanwege de elektrische fietsen. Razend populair onder mensen die graag lange toertoch ten maken. Maar ja, ril zo'n ding met een gewicht van rond de 28 kilo maar eens achterop je auto! Zelfs zonder de accu is dat nog een hele hijs. Twinny Load bedacht daarop een antwoord: een fietsdrager met ingebouwde lift. )e laat het geheel met een soort schaarmechanisme op straat zakken, rolt de fietsen erop en draait het hele spul met een slinger weer omhoog. Kind kan de was doen. Of toch niet? Zo dreigt de Bike- Lift met al die scharnierpunten bij voorbeeld een zwabberig geheel te worden. Bij een test van het nieu we fenomeen blijkt dat mee te val len. Tijdens het aandraaien, trek je de speling namelijk uit het mecha nisme en ontstaat een stabiel ge heel. Uiteraard is het prijskaartje (549 euro) even slikken. We stuit ten ook op een niet verwacht min punt: de BikeLift weegt dik 18 kilo. In je uppie is het dus een heel ge sjouw hem achter de auto te beves tigen. Wat dat betreft, valt er ook best wel wat te zeggen voor de al- De 'alternatieve' draagtrek- haak is vooral geschikt voor kleine auto's. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 17