Fietsdrager
wordt hightech
Goed betalen voor tomaten, maar aan wie?
KOOPWAAR
PZC Woensdag-29 april 2009 1 7
rentie: zo ontwikkelde Thule een
gootje dat dienstdoet als afneemba
re op- en afrijplank. Minder han
dig. maar wellicht wat lichter.
Overigens is het gewicht ook in an
dere opzichten een punt van aan
dacht. Zo kan de ene drager zelf
meer verwerken dan de andere.
Nog iets om op te letten: bij de
meeste auto's mag er maximaal
75 kilogram op de trekhaak rusten.
Voor drie fietsen was dat ruim vol
doende. Maar een zware drager
met twee elektrische fietsen kan
zomaar te zwaar zijn. Zeker bij
een auto die maar 50 kilo op zijn
trekhaak mag hebben. Vooraf con
troleren dus. Kijk dan meteen
naar extra wensen van het auto
merk. Bijvoorbeeld: Daihatsu advi
seert een Cuore met fietsdrager
aan te passen met zwaardere ach
terveren. Om problemen met de
wegligging te voorkomen. Dat is
ook bij andere kleine auto's iets
om op te letten.
Méér fietsen vervoeren? Er be
staan ook klassieke fietsdragers
voor drie stuks, maar veelal zal de
keuze dan eerder op een dakdrager
vallen. Goedkoop, na het gebruik
makkelijk op te bergen en je kunt
er wel vier fietsen op kwijt.
Nadelen zijn er ook. Zo is het een
heel gedoe de fietsen op het dak te
tillen en vast te zetten. Bovendien
werkt het geheel als een windvan
ger. Dat is goed in het stuur te voe
len bij zijwind. Bovendien neemt
het brandstofverbruik van de auto
fors toe. Soms wel met een kwart.
Vergeet de stellage op het dak voor
al niet wanneer er een lage onder
doorgang in de route zit. Of bij
voorbeeld zo'n hoogtebalk boven
de ingang van een parkeerplaats.
Vergis u niet: vooral op toeris
tische locaties gaat het regelmatig
mis en worden complete dragers
met fietsen en al van het dak ge
rukt. Dure grap.
www.thuledakdragers.nl
www.twinnyload.nl
www.fietsendragers.nl
Reageren? consument@wegener.nl
ternatieve oplossing van de concur-
Eert uw vader en uw moeder. Ja na
tuurlijk. Maar vergeet de boer en
de tuinder niet, want zonder hen
geen tarwe en tomaten. Het komt
terug: waardering voor boeren. Maar de
boer is voor de burgers nog geen held. En
stuitend groot is nog steeds het verschil
tussen de prijs die wij, argeloze consumen
ten in de winkel betalen voor een bos wor
telen en de prijs die de tuinder ervoor
krijgt. Kruideniers worden miljonair, maar
overal in Europa gaan boeren er bijkans on
derdoor. Terwijl wij het eerder de boeren
gunnen, ons huishoudgeld, dan het super-
management in de kantoren.
Esther de Lange, een Nederlands lid van
het Europarlement met, zonde dat ik het
zeg, een eigenaardig kapsel (zie Estherde-
lange.nl), wil onderzoeken wat er gebeurt
onderweg tussen boer en winkel. Hoe de
prijs van agrarische producten tot stand
komt en hoe het kan dat een boer verlies
maakt op een product waar de kruidenier
op hetzelfde moment 22 procent winst op
maakt. Ik weet van veel grovere winsten.
Maar alleen al het voornemen tot onder
zoek jaagt kruideniers in de gordijnen.
De Nederlandse kruideniers zijn verenigd
in het Centraal Bureau Levensmiddelen
handel (CBL). Mare Jansen is CBL-woord-
voerder, de sprekende pop van de super
marktconcerns. Hij zegt dat het niet goed
is als openbaar wordt gemaakt wie op wel
ke plek wat aan een bos wortelen verdient.
Want dat zou de vrije markt belemmeren.
Maar hoe, dat zei hij er niet bij.
Zielsgraag wil ik weten waar mijn centen
blijven, want ik wil er invloed op hebben.
Mijn geld moet naar de mannen en vrou
wen die er het meest voor gedaan hebben.
De boeren. En vergeet de vissers niet.
Daarom koop ik vis in Den Oever op de af
slag. Daarom drink ik Gulpener bier. Om
dat de brouwer de boeren in Limburg iets
beter betaalt. Daarom eet ik de beste fa-
briekskaas van Nederland. Omdat Cono-
kaasmakers in de Beemster het meest van
alle kaasfabrieken voor de melk betalen.
Niet genoeg, het mag meer zijn van mijn
centen, maar zie, ik weet het tenminste en
heb de illusie dat ik kan kiezen voor de boe
ren en niet grof beduveld word.
Zoals Fien laatst Ik ken haar niet en weet
ook haar achternaam niet. Ze schrijft af en
toe op de website Foodlog.nl, een levendi
ge website waarop zo'n beetje alles over
hoop gehaald wordt wat met eten en drin
ken te maken heeft.
Fien schreef: 'Vanmiddag kocht ik bij mijn
biowinkel een kilo Hollandse trostomaten
voor 6,90 euro. De eerste dit jaar, want ik
eet zo'n beetje volgens de seizoenen. Fiets
ik op de terugweg langs een kleine Turkse
groenteboer en zie ik daar prachtige Hol
landse tomaten uitgestald voor slechts 0,95
de kilo. Gggrrr. De laatste tijd erger ik me
vaker mateloos als ik bijvoorbeeld net
spruitjes heb gekocht en bij de super zie
dat ik voor biologisch vijf of zes keer
meer betaal dan voor niet-biologisch. Door
wie ik belazerd word, weet ik niet.' Dan
weet ze nog niet eens het verschil tussen
de prijs die supermarktinkopers betalen
voor de spruitjes en wat ze er Fien voor
durven vragen.
Zeker is dat de biologische winkel Fien ge
woon heeft opgelicht Het telen van biologi
sche tomaten vergt niet zoveel meer in
spanning bij zoveel minder opbrengst, dat
de 7 euro voor een kilo redelijk zou zijn.
Sterker, de beste en lekkerste tomaten zijn
vrijwel volledig biologisch geteeld in Ne
derland, het spook van de gifspuit is allang
verjaagd. Daar wil ik de tuinders voor belo
nen. Voor zijn fantastischde product. Zoals
ik ook graag veel betaal voor bruine bonen
uit Zeeuws Vlaanderen. Maar het CBL,
waar ook biologische winkels lid van zijn,
houdt mij dom, pikt mijn geld in en noemt
dat vrije marktwerking.
Reageren? klootwijk@wegener.nl
door Wouter Klootwijk
spaarmodel? Speciaal voor de fiets-
grage Nederlanders zijn er alterna
tieve 'draagtrekhaken' ontwikkeld.
Helaas bind je de kat daarmee ken
nelijk op het spek. Bij trekhaakspe
cialist Bosal constateert men name
lijk dat menig eigenaar zich niet
kan beheersen (of niet beter weet)
en toch ook 'illegaal' een trailer
achter de auto hangt.
Dat gevaar wordt voorkomen met
een nieuw ontwikkelde maatwerk
oplossing zónder trekhaak. Een bij
geleverde speciale (Nederlandse)
fietsdrager wordt in een soort bajo
netsluiting geschoven. Onze eerste
praktijkkennismaking leert dat het
systeem verrassend eenvoudig
werkt. Goedkoop is het niet: inclu
sief montage 700 tot 800 euro.
Nu het zonnige seizoen
weer begonnen is, laden
honderdduizenden
liefhebbers hun stalen ros
achterop de auto om in een
mooie omgeving te gaan
fietsen. Maar hoe moet dat
bij zo'n moderne 'groene'
auto zonder trekhaak? En
wat doe je met die zware
alol/frirz-kn fistSSfl?
door Rob van Ginneken
Aan fietsdragers geen ge
brek. In ons land zwer
ven er misschien wel
vier miljoen rond.
Soms rommel van een
paar tientjes, waarbij de fietsen op
de snelweg vervaarlijk wapperend
achter de auto hangen. Maar geluk
kig vooral solide dragers met een
fatsoenlijke kentekenplaathouder,
verlichting en het bijbehorende ka
belsetje. De grote namen zijn
Thule, TWinny Load en Spinder.
Meteen de eerste tip: kijk ook eens
naar de uitvoeringen met een kan
telmechanisme. Daarmee kun je
de fietsen op een parkeerplaats on
derweg even voor de achterklep
van een hatchback wegklappen.
Vanwege nieuwe ontwikkelingen
in de autowereld worden er dit
voorjaar opvallend veel andere
creatieve oplossingen gelanceerd.
Veel ultrazuinige auto's zoals de
Toyota Prius mogen door hun spe
ciale aandrijftechniek niets trek
ken. Ook voor sommige kleine au
to's zijn aanhangers verboden ge
bied. Bij kleintjes zoals de Dai
hatsu Cuore, Toyota Aygo of Ford
Ka kan de motor door zware belas
ting ook "oververhit raken.
Hoe moet dat dan met onze 'natio
nale' fietsdrager achterop zo'n
Ook de meer alledaagse
fietsdragers ontwikke
len zich. Bijvoorbeeld
vanwege de elektrische
fietsen. Razend populair onder
mensen die graag lange toertoch
ten maken. Maar ja, ril zo'n ding
met een gewicht van rond de 28
kilo maar eens achterop je auto!
Zelfs zonder de accu is dat
nog een hele hijs. Twinny
Load bedacht daarop een
antwoord: een fietsdrager
met ingebouwde lift. )e
laat het geheel met een
soort schaarmechanisme
op straat zakken, rolt de
fietsen erop en draait het
hele spul met een slinger
weer omhoog. Kind kan de
was doen.
Of toch niet? Zo dreigt de Bike-
Lift met al die scharnierpunten bij
voorbeeld een zwabberig geheel te
worden. Bij een test van het nieu
we fenomeen blijkt dat mee te val
len. Tijdens het aandraaien, trek je
de speling namelijk uit het mecha
nisme en ontstaat een stabiel ge
heel. Uiteraard is het prijskaartje
(549 euro) even slikken. We stuit
ten ook op een niet verwacht min
punt: de BikeLift weegt dik 18 kilo.
In je uppie is het dus een heel ge
sjouw hem achter de auto te beves
tigen. Wat dat betreft, valt er ook
best wel wat te zeggen voor de al-
De 'alternatieve' draagtrek-
haak is vooral geschikt voor
kleine auto's. foto GPD