Binnenland Vliegende auto nog niet voor particulier Teeven heeft infiltrant in PVV KRA5.NL Donner wil flex-AOW snel invoeren KURHAUS SCHEVENINGEN waarom zou je méér betalen BOEK ONLINE of bel 0900 - 9697 is cPm 4 Dinsdag 28 april 2009 PZC Luxe 5-sterren hotel aan de boulevard! Aankomstdata: dagelijks (m.u.v. zondag) van 4/5 t/m 31/10 Ga genieten in het altijd gezellige en bruisende Scheveningen! Want Scheveningen heeft alles voor een heerlijk verblijf! Een gezellige boulevard, strand, zee, talloze winkels en leuke restaurantjes.- En KRAS.NL heeft het gehele jaar een superaanbieding voor u! U verblijft in het luxe 5-sterren Steigenberger Kurhaus Hotel vanwaar u een fascinerend uitzicht heeft over de Noordzee. Een 2-daags verblijf boekt u al vanaf slechts 99 p.p. inclusief ontbijt, 1 glas champagne in de Kurbar en 1 x entree p.p. tot Holland Casino! Maak een heerlijke wandeling over het strand, bezoek Sealife Scheveningen en kom bij op een gezellig terrasje! Prijzen zijn per persoon, o.b.v. 2 personen. Reserveringskosten 17,50 per boeking (verplicht). Zie www.kras.nl/50179 DEN HAAG - Minister Piet Hein Donner en staatssecretaris Jetta Klijnsma (Sociale Zaken) willen een snelle invoering van de flex-AOW, waarmee mensen vrij willig hun AOW later kunnen la ten ingaan. Dat blijkt uit brieven van Donner en Klijnsma aan sociale partners en de TXveede Kamer. Een Kamer meerderheid had eerder deze maand voorgesteld het wetsvoor stel voor de flex-AOW aan te hou den, omdat werkgevers en vakbon den het plan voor vrijwillig door werken willen meenemen in hun advies over het verhogen van de PETER MÜEBH De overheid stelt alles in het werk om de eerste vliegende auto zo snel mogelijk werkelijkheid te laten worden. De PAL-V lijkt vooral handig voor hulpdiensten; bestrijding van files ligt niet voor de hand. pensioengerechtigde leeftijd. Dat advies wordt voor oktober ver wacht. De bewindslieden willen daar niet op wachten. Donner vraagt de sociale partners op korte termijn te reageren op het plan voor vrijwillig doorwer ken. Hij zegt het te betreuren als werk gevers en de vakbeweging hun reactie aanhouden. De minister gaat nu bekijken hoe het plan zon der hun advies verder uitgevoerd kan worden. Met de flex-AOW moeten mensen hun staatspensioen maximaal vijf jaar later kunnen opnemen. Of de vliegende auto zowel juri disch als commercieel haalbaar is moet nog blijken. De ministeries van Verkeer en Waterstaat en van Economische Zaken beloven in ie der geval mee te denken met John Bakker, de fabrikant van de PAL-V. Dat bleek gisteren tijdens een 'testvlucht'. Daarmee volgt de overheid een aanbeveling op van de commissie Noordzij. Die pre senteerde vorig jaar adviezen om nieuwe initiatieven in de trans portsector niet direct in de kiem te laten smoren door allerlei regel tjes. Een vliegende auto legaal maken vergt veel moeite* omdat voor het voertuig zowel de regels voor vlieg tuigen als voor auto's moeten gel den. Daar zit een spanningsveld tussen, zegt een woordvoerder van de Luchtvaartinspectie: „Een auto moet bijvoorbeeld robuust zijn, een vliegtuig licht en gestroom lijnd." De 'autoregels' voor de Autoplane was de eerste poging, in 1917 Het spreekt tot de verbeelding, een vliegende auto. In (teken-)films komt die dan ook regelmatig terug. Plannen om er echt een te maken zijn er al jaren. De uitvoering blijkt vaak lastig, tot massaproductie komt het niet. In 1917 deed Glenn Curtiss de eerste serieuze poging met zijn Au toplane. Een testvlucht mislukte. In 1973 combineerde Henry Smolinski een bestaand vliegtuig met een au to, een Cessna en een Ford. De uitvinding explodeerde in de lucht, alle in zittenden kwamen om. Op dit moment werken Amerikaanse ingenieurs aan een auto die de vleu gels kan inklappen. De Terrafugia Transition hield begin maart de eerste proefvlucht. Het voertuig gaat in de toekomst 194.000 dollar kosten. In januari ging avonturier Giles Cardozo de lucht in met de Skycar, die wordt aangedreven door propellers en aan een glijscherm hangt. Op het land is de maximale snelheid 193 kilometer per uur, in de lucht 110. Het ontwerp lijkt op een buggy, maar voor de toekomst staat een model ge pland dat meer doet denken aan een echte auto. PAL-V zullen niet de grootste be lemmering zijn, omdat die geba seerd is op een bestaande driewie ler, de zogenoemde Carver. Hoe lang het duurt om het voertuig le gaal te laten vliegen durft de woordvoerder niet te zeggen. „Dit is zo innovatief. Maar je kunt na tuurlijk niet zo maar overal op de weg gaan landen en stijgen." De Luchtvaartinspectie en de Rijks dienst voor het wegverkeer den ken al anderhalfjaar mee met Bak ker. Ze gaan pas echt aan de slag als die een officieel verzoek tot cer tificering indient. Dat is neg niet gebeurd. In ieder geval zal de chauffeur/piloot zowel een rijbe wijs als een vliegbrevet moeten hebben. Of er speciale brevetten vóór voertuigen als de PAL-V ko men, kan de woordvoerder van de Luchtvaartinspectie niet zeggen. Het plan is dat politie en andere hulpdiensten als eerste de PAL-V gaat gebruiken. Het Korps landelij ke politiediensten gaf al eerder aan patrouilles in vliegende auto's wel te zien zitten. Bakker ziet de PAL-V ook als een oplossing van het fileprobleem. „Hilarisch", noemt Henk Meurs, hoogleraar ruimtelijke mobiliteit aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, die gedachte. Om het aantal files daadwerkelijk te doen verminderen moet minstens 10 procent van het huidige aantal au to's op de weg verdwijnen. „Die automobilisten kunnen niet alle maal gaan vliegen, dan krijg je ook nog eens files in de lucht." CzEHrKkTC, HE-B JE Al OE HAAn Nao WD-Kamerlid ziet geen kwaad in 'mol' bij de PW. DEN HAAG - Het was hem toege zegd door PW-Kamerleden Hero Brinkman en Raymond de Roon. Fred Teeven (WD) zou welkom zijn op besloten partijbijeenkom sten waarbij Wilders-sympathisan- ten aanwezig mochten zijn. „Maar toen ik me via de koninklij ke weg opgafj mocht ik niet ko men", zegt Teeven. „Ik weet niet waarom." De WD'er bedacht daarop een list. Hij laat zich nu bijpraten door iemand die in ieder geval doet als of hij sympathisant is en wel met open armen door de partij van Geert Wilders wordt ontvangen. „Of het een vrouw of man is, zeg ik niet. Ik vertel u ook niet of het om één, twee of drie mensen gaat. Want dan maken we het de PVV wel super makkelijk." Wat hoort u van uw informant „Dat de taal die de PW op die bij eenkomsten aanslaat nog harder is dan in de Tweede Kamer. Ze pra ten met weinig respect over men sen en bepaalde bevolkingsgroe pen." Waarom bent u zo geïnteresseerd in wat er op besloten PW-bijeen- komsten wordt gezegd? „Ik wil weten of de redelijkheid die ze naar buiten brengen ook overeenkomt met wat ze echt den ken. Party watching (het bestude ren en analyseren van politieke partijen, red.) is niet zo vreemd, hoor. Dat is heel gebruikelijk. An dere partijen zijn bijvoorbeeld ook welkom op onze bijeenkomsten. Ze worden gewoon uitgenodigd. De WD gaat ook naar die van het CDA, D66 of de PvdA." Maar het stoort u dat de PVV u niet persoonlijk met open armen ontvangt? „Ik stoor me nergens aan. Maar ik vind dat openheid bij een demo cratische partij hoort." Al iets van uw PW-collega's ge hoord over uw actie? „Nee, niets. Maar ik zie ook niet wat er mis mee is." Motor: Mazda wankelmotor 213 pk Leeg gewicht: 550 kilo Brandstof: Euro 95/98, diesel, ethanol

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 4