Binnenland
Vliegende auto nog
niet voor particulier
Teeven heeft infiltrant in PVV
KRA5.NL
Donner wil flex-AOW
snel invoeren
KURHAUS SCHEVENINGEN
waarom zou je méér betalen
BOEK ONLINE of bel 0900 - 9697 is cPm
4 Dinsdag 28 april 2009 PZC
Luxe 5-sterren hotel aan de boulevard!
Aankomstdata: dagelijks (m.u.v. zondag) van
4/5 t/m 31/10
Ga genieten in het altijd gezellige
en bruisende Scheveningen! Want
Scheveningen heeft alles voor een heerlijk
verblijf! Een gezellige boulevard, strand,
zee, talloze winkels en leuke restaurantjes.-
En KRAS.NL heeft het gehele jaar een
superaanbieding voor u! U verblijft in het luxe
5-sterren Steigenberger Kurhaus Hotel
vanwaar u een fascinerend uitzicht heeft over
de Noordzee. Een 2-daags verblijf boekt u
al vanaf slechts 99 p.p. inclusief ontbijt, 1
glas champagne in de Kurbar en 1 x entree
p.p. tot Holland Casino! Maak een heerlijke
wandeling over het strand, bezoek Sealife
Scheveningen en kom bij op een gezellig
terrasje! Prijzen zijn per persoon, o.b.v. 2
personen. Reserveringskosten 17,50 per
boeking (verplicht).
Zie www.kras.nl/50179
DEN HAAG - Minister Piet Hein
Donner en staatssecretaris Jetta
Klijnsma (Sociale Zaken) willen
een snelle invoering van de
flex-AOW, waarmee mensen vrij
willig hun AOW later kunnen la
ten ingaan.
Dat blijkt uit brieven van Donner
en Klijnsma aan sociale partners
en de TXveede Kamer. Een Kamer
meerderheid had eerder deze
maand voorgesteld het wetsvoor
stel voor de flex-AOW aan te hou
den, omdat werkgevers en vakbon
den het plan voor vrijwillig door
werken willen meenemen in hun
advies over het verhogen van de
PETER MÜEBH
De overheid stelt alles in het werk om de eerste
vliegende auto zo snel mogelijk werkelijkheid te
laten worden. De PAL-V lijkt vooral handig voor
hulpdiensten; bestrijding van files ligt niet voor de
hand.
pensioengerechtigde leeftijd. Dat
advies wordt voor oktober ver
wacht. De bewindslieden willen
daar niet op wachten.
Donner vraagt de sociale partners
op korte termijn te reageren op
het plan voor vrijwillig doorwer
ken.
Hij zegt het te betreuren als werk
gevers en de vakbeweging hun
reactie aanhouden. De minister
gaat nu bekijken hoe het plan zon
der hun advies verder uitgevoerd
kan worden.
Met de flex-AOW moeten mensen
hun staatspensioen maximaal vijf
jaar later kunnen opnemen.
Of de vliegende auto zowel juri
disch als commercieel haalbaar is
moet nog blijken. De ministeries
van Verkeer en Waterstaat en van
Economische Zaken beloven in ie
der geval mee te denken met John
Bakker, de fabrikant van de
PAL-V. Dat bleek gisteren tijdens
een 'testvlucht'. Daarmee volgt de
overheid een aanbeveling op van
de commissie Noordzij. Die pre
senteerde vorig jaar adviezen om
nieuwe initiatieven in de trans
portsector niet direct in de kiem
te laten smoren door allerlei regel
tjes.
Een vliegende auto legaal maken
vergt veel moeite* omdat voor het
voertuig zowel de regels voor vlieg
tuigen als voor auto's moeten gel
den. Daar zit een spanningsveld
tussen, zegt een woordvoerder van
de Luchtvaartinspectie: „Een auto
moet bijvoorbeeld robuust zijn,
een vliegtuig licht en gestroom
lijnd." De 'autoregels' voor de
Autoplane was de eerste poging, in 1917
Het spreekt tot de verbeelding, een vliegende auto. In (teken-)films komt
die dan ook regelmatig terug. Plannen om er echt een te maken zijn er al
jaren. De uitvoering blijkt vaak lastig, tot massaproductie komt het niet.
In 1917 deed Glenn Curtiss de eerste serieuze poging met zijn Au
toplane. Een testvlucht mislukte.
In 1973 combineerde Henry Smolinski een bestaand vliegtuig met een au
to, een Cessna en een Ford. De uitvinding explodeerde in de lucht, alle in
zittenden kwamen om.
Op dit moment werken Amerikaanse ingenieurs aan een auto die de vleu
gels kan inklappen. De Terrafugia Transition hield begin maart de eerste
proefvlucht. Het voertuig gaat in de toekomst 194.000 dollar kosten.
In januari ging avonturier Giles Cardozo de lucht in met de Skycar, die
wordt aangedreven door propellers en aan een glijscherm hangt. Op het
land is de maximale snelheid 193 kilometer per uur, in de lucht 110. Het
ontwerp lijkt op een buggy, maar voor de toekomst staat een model ge
pland dat meer doet denken aan een echte auto.
PAL-V zullen niet de grootste be
lemmering zijn, omdat die geba
seerd is op een bestaande driewie
ler, de zogenoemde Carver. Hoe
lang het duurt om het voertuig le
gaal te laten vliegen durft de
woordvoerder niet te zeggen. „Dit
is zo innovatief. Maar je kunt na
tuurlijk niet zo maar overal op de
weg gaan landen en stijgen." De
Luchtvaartinspectie en de Rijks
dienst voor het wegverkeer den
ken al anderhalfjaar mee met Bak
ker. Ze gaan pas echt aan de slag
als die een officieel verzoek tot cer
tificering indient. Dat is neg niet
gebeurd.
In ieder geval zal de
chauffeur/piloot zowel een rijbe
wijs als een vliegbrevet moeten
hebben. Of er speciale brevetten
vóór voertuigen als de PAL-V ko
men, kan de woordvoerder van de
Luchtvaartinspectie niet zeggen.
Het plan is dat politie en andere
hulpdiensten als eerste de PAL-V
gaat gebruiken. Het Korps landelij
ke politiediensten gaf al eerder aan
patrouilles in vliegende auto's wel
te zien zitten.
Bakker ziet de PAL-V ook als een
oplossing van het fileprobleem.
„Hilarisch", noemt Henk Meurs,
hoogleraar ruimtelijke mobiliteit
aan de Radboud Universiteit in
Nijmegen, die gedachte. Om het
aantal files daadwerkelijk te doen
verminderen moet minstens 10
procent van het huidige aantal au
to's op de weg verdwijnen. „Die
automobilisten kunnen niet alle
maal gaan vliegen, dan krijg je ook
nog eens files in de lucht."
CzEHrKkTC, HE-B JE Al OE HAAn Nao
WD-Kamerlid ziet
geen kwaad in 'mol'
bij de PW.
DEN HAAG - Het was hem toege
zegd door PW-Kamerleden Hero
Brinkman en Raymond de Roon.
Fred Teeven (WD) zou welkom
zijn op besloten partijbijeenkom
sten waarbij Wilders-sympathisan-
ten aanwezig mochten zijn.
„Maar toen ik me via de koninklij
ke weg opgafj mocht ik niet ko
men", zegt Teeven. „Ik weet niet
waarom."
De WD'er bedacht daarop een
list. Hij laat zich nu bijpraten door
iemand die in ieder geval doet als
of hij sympathisant is en wel met
open armen door de partij van
Geert Wilders wordt ontvangen.
„Of het een vrouw of man is, zeg
ik niet. Ik vertel u ook niet of het
om één, twee of drie mensen gaat.
Want dan maken we het de PVV
wel super makkelijk."
Wat hoort u van uw informant
„Dat de taal die de PW op die bij
eenkomsten aanslaat nog harder is
dan in de Tweede Kamer. Ze pra
ten met weinig respect over men
sen en bepaalde bevolkingsgroe
pen."
Waarom bent u zo geïnteresseerd
in wat er op besloten PW-bijeen-
komsten wordt gezegd?
„Ik wil weten of de redelijkheid
die ze naar buiten brengen ook
overeenkomt met wat ze echt den
ken. Party watching (het bestude
ren en analyseren van politieke
partijen, red.) is niet zo vreemd,
hoor. Dat is heel gebruikelijk. An
dere partijen zijn bijvoorbeeld ook
welkom op onze bijeenkomsten.
Ze worden gewoon uitgenodigd.
De WD gaat ook naar die van het
CDA, D66 of de PvdA."
Maar het stoort u dat de PVV u
niet persoonlijk met open armen
ontvangt?
„Ik stoor me nergens aan. Maar ik
vind dat openheid bij een demo
cratische partij hoort."
Al iets van uw PW-collega's ge
hoord over uw actie?
„Nee, niets. Maar ik zie ook niet
wat er mis mee is."
Motor: Mazda wankelmotor 213 pk
Leeg gewicht: 550 kilo
Brandstof: Euro 95/98, diesel, ethanol