Jong talent grijpt macht op éénakterfestival De goedkoopste autoverzekering BenZeker van Nederland? Waar het hart vol van is, lopen de oren van over PZC Maandag 27 april 2009 1 9 'Middelburgs Spiegeltheater heeft de juiste sfeer'. door Marcel Modde MIDDELBURG - Het éénakterfestival in Middelburg is een blijvertje. Sfeer en uitstraling van het Spiegel theater sluiten naadloos aan bij de doelstelling van het jaarlijkse eve nement van het Zeeuws Centrum voor Amateurtheater (ZCA), con ga cludeerde voorzitter Daan van der Wekken na drie dagen toneel in de provinciehoofdstad. Daarmee lijkt het festival na jaren jj van omzwervingen na de sluiting van Mondragon in Zierikzee (de bakermat) weer een vaste stek te hebben gevonden. Het verblijf in De Mythe en 't Beest in Goes was volgens Van der Wekken finan cieel niet vol te houden. De provin ciale subsidie bleef achter bij de Gonda van Eijnde in haar rol van Flo- rette bij theatergroep Intermezzo. verwachtingen en dat maakte het grote theater eenvoudigweg te duur. Daar kwam nog bij dat de omvang van De Mythe minder goed paste bij het intieme karakter van het nakterfestival, moet Van der Wek ken achteraf erkennen. Dat het ZCA-éénakterfestival vol op bestaansrecht heeft, bewees het opvallend grote aandeel van jeug dig talent onder de veertien toneel groepen die van vrijdag tot en met zondag in de schijnwerpers stap ten. Steffen Brinkhaus pakte met een indrukwekkende solovoorstel ling publiek én de vakjury in. Dat gold zeker ook voor de eigen producties van jongerengroep van De Zeeuwse Komedie, Theater groep Zierilc en het Middelburgse Roos. Maar ook oudgedienden als To neelvereniging Heer Hendrik en Intermezzo kregen van theaterdo centen Herman Bolten en Luc Ei- sema de roos toegeworpen. Jury voorzitter Ron Lubbersen roemde het 'enorme bravoure' van de voor stellingen op het éénakterfestival 2009. AGENDA OP PAD (W)onderwaterwereld Een medewerker van het museum gaat met kinderen de tuin in om in de vijver te zoeken naar diertjes. Voor kinderen vanaf 6 jaar. Aanmelden: 0 118-582620. Oostkapelle, Terra Maris, 13.00-14.30 u. Engelen, goden en helden Lezing over verhalen uit een multiculture le kinderbijbel door Janny van der Molen. Middelburg, Zwse Bibliotheek, 19.30 u. Incatrail Berggids Peter Schoorstra houdt lezing over zijn voettochten door de bergen naar Machu Picchu, de heilige Incastad. Vlissingen, bibliotheek 't Spui, 20.00 u. FILMS BERGEN OP ZOOM Cinem'actueel, Monsters vs Aliens (nl): 13.45 u; Beverly Hills Chihuahau: 13.45 en 16.00 u; He's just not that into you: 16.00 en 20.00 u; Maanprinses: 13.45 u; Fast Furious: 13.45 en 16.00 u; Limo: 13.45 u; 17 Again: 16.00 en 20.00 u; Gomorra: 20.30 u. GOES 't Beest, geen voorstelling Merral, Bride Wars: 19.00 u; Shopaholic: 19.30 u; Defiance: 21.45 u; Fast Furious: 16.15, 19.15 en 21.30 u; He's just nog that into you: 19.15 en 21.45 u; The Boat that Rocked: 21.30 u; Beverly Hills Chi huahua (nl): 13.45 en 16.30 u; Bolt (nl): 14.00 u; Limo: 14.00 en 16.15 u; Mon ster vs Aliens (nl): 14.00 en 16.00 u. MIDDELBURG Schuttershof, Kikkerdril: 14.00 u; Versailles: 20.00 u. OOSTBURG Ledeltheater, Bride Wars: 20.00 u. TERNEUZEN View, 17 Again: 16.00 en 20.00 u; He's just not that into you: 16.15 en 20.15 u; Fast Furious: 20.30 u; Bride Wars: 20.30 u; Be verly Hills Chihuahua: 14.00 en 16.15 u; Limo: 13.45 u; Monsters vs Aliens: 14.00 en 16.00 u; Bolt (nl): 14.15 u; VLISSINGEN CineCity, The International: 22.00 u; The Reader: 19.30 u; The uninvited: 22.00 u; The boat that rocked: 19.15 u; Mijn va der is een detective: 11.00 en 14.00 u; Monsters vs aliens: 11.00 en 13.45 u; Slumdog Millionaire: 19.30 u; Kikkerdril: 11.00 en 14.00 u; Knowing: 19.15 en 22.00 u; Limo: 11.00 en 13.45 u; He's just not that into you: 16.15 en 19.00 u; Igor: 11.00 en 14.00 u; Inkheart: 16.30 u; Donkey Punch: 22.00 u; Dragonball, Evo lution: 16.15 u; Fast Furious: 16.00, 19.00 en 21.45 u; Bride wars: 16.30 u; 17 again: 16.15,19.15 en 21.45 u; Bever ly hills Chihuahua: 11.00 en 14.00 en 16.15 u; Sneak: 22.00 u; Bolt (nl): 11.00 en 14.00 u. Meer agendanieuws op www.pzc.nl NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Soms is toneel gemaakt om van bo venaf, vanaf een oplopende tribu ne, te bekijken. Neem nu 'Laat op de avond na een korte wandeling' van het gerenommeerde gezelschap De Koe. Voor de voorstelling kijk je neer op een smetteloos witte speelvloer. Rechts zitten de acteurs al klaar, in een tuinmeu- bel-achtige setting, de benen losjes op of in een bloembak. Je hebt het op dat mo ment nog niet helemaal door, maar wel zodra de zaallichten uitdoven en de to- neellichten (fel natuurlijk, door al dat wit) opgloeien. Met kletsende sopgelui- den komen twee mannen op, en heel die prachtige witte vloer ligt binnen enkele seconden vol met zwarte smerige mod- dersporen. Daar hadden ze dus, tot hun knieën, in gezeten... Later zullen er nog flessen rode wijn over die stronterige vloer worden uitgegoten (met nog weer een ander, bloederig ef fect) en zal er door een van de acteurs al - buikschuivend door al die smurrie gegle den worden. Een binnen het verhaal pas sende wanhoopsdaad misschien, maar dit alles heeft natuurlijk ook wel iets van een performance. Met een gemakkelijke, nauwelijks mis te verstane symboliek. Het smetteloze (van de wereld, van de liefde, van elk zo onschuldig begonnen le ven) wordt binnen de kortste keren, en meedogenloos, bevuild. Er is ook nog wel een andere uitleg moge lijk. De twee mannen beweren vrienden van elkaar te zijn, en ze overladen elkaar ook met complimenten en vriendschaps betuigingen. Even later (want wat achter op geraakt bij die wandeling uit de titel) voegen hun vrouwen zich bij hen. Mooie en beschaafde poppetjes, die ook al heel goed weten hoe ze elkaar moeten prijzen met de inrichting van de keuken of met hun uiterlijk. Maar uiteindelijk is ieder een alleen maar vervuld van zichzelf, en praat ook iedereen alleen maar over zich zelf. Hun conversatie, hun genoeglijke sa menzijn („Dit moeten we vaker doen...") is niets dan een laagje vernis over een ba naal egocentrisme. En daarmee bevuilen zij dus hun omgeving. Was dat nodig, al die modder? De vraag stellen, is hem beantwoorden. Ei genlijk niet, nee. Niet voor mij, althans. Het past wel zeer goed in de filosofie van De Koe. Op hun website lees je onder an dere: 'Een speleologisch onderzoek in de donkerste spelonken van de menselijke ziel, dat kan als de artistieke krachtlijn van De Koe worden beschouwd. Hartver- overend oprecht theater maken vanuit een filosofisch bedremmeld zijn over mens en wereld. Onderzoek voeren naar het wezen van de mens in al zijn com plexiteit, eeuwig geklemd tussen liefde en eigenliefde, tussen machtsgeilheid en plichtsbesef, tussen inzicht en emotie, tus- 'De vrouwen weten ook heel goed hoe ze elkaar moeten prijzen.' foto Koen Broos sen luciditeit en waanzin. Op het toneel op zoek gaan naar de donkerste krochten van geest en hart en ziel; en dat -als het goed is- met een mengeling van de meest lichtvoetige poëzie, de meest beklijvende humor en zo scherp mogelijk geformu leerde inzichten.' Humor en scherpe formuleringen, daar zit het stuk inderdaad vol mee. En die dringen dat modderige beeld wel sterk naar de achtergrond, en dus stoorde die zware symboliek tenslotte ook niet. Cy nisme en zelfspot van personages, die in hun egocentrisme wel erg herkenbaar zijn. Die wel heel graag vrienden willen hebben, en vrienden willen zijn, maar daar niet echt toe in staat zijn. Hun wan hopige zoeken roept vreemd genoeg vaak een glimlach op, terwijl het eigenlijk heel triest is. En bovendien gaat het ook niet snel ver velen, ook al zijn de kaarten eigenlijk van af het begin reeds geschud en zie je wei nig evolutie. Dat kan niets anders beteke nen, dan dat dit thema ook ons toeschou wers heel erg dicht op ons vel moet zit ten. Voor de acteurs loopt de mond, voor ons lopen de oren over van waar het hart van vol is. Deze week Op dinsdag 28 april komt 'De Grote Lief de' naar Middelburg. In dit 'Droste-stuk' (waarin de acteur een acteur speelt, die dan ook in het stuk toneel speelt) wor den de rollen ingevuld door drie ster-ar tiesten: Kitty Courbois, Derek de Lint en Renée Soutendijk. Ter gelegenheid van de sluiting van Theater De Liefde speelt een acteur, samen met zijn vrouw, de au tobiografische afscheidsvoorstelling. Een liefdesdrama, maar ook, volgens de Tele graaf, 'een amusant kijkje achter de scher men van de toneelwereld'. BenZeker.nl vergelijkt en helpt u op weg!

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 21