Jong talent grijpt macht
op éénakterfestival
De goedkoopste autoverzekering BenZeker
van Nederland?
Waar het hart vol van is,
lopen de oren van over
PZC Maandag 27 april 2009 1 9
'Middelburgs
Spiegeltheater heeft
de juiste sfeer'.
door Marcel Modde
MIDDELBURG - Het éénakterfestival
in Middelburg is een blijvertje.
Sfeer en uitstraling van het Spiegel
theater sluiten naadloos aan bij de
doelstelling van het jaarlijkse eve
nement van het Zeeuws Centrum
voor Amateurtheater (ZCA), con
ga cludeerde voorzitter Daan van der
Wekken na drie dagen toneel in
de provinciehoofdstad.
Daarmee lijkt het festival na jaren
jj van omzwervingen na de sluiting
van Mondragon in Zierikzee (de
bakermat) weer een vaste stek te
hebben gevonden. Het verblijf in
De Mythe en 't Beest in Goes was
volgens Van der Wekken finan
cieel niet vol te houden. De provin
ciale subsidie bleef achter bij de
Gonda van Eijnde in haar rol van Flo-
rette bij theatergroep Intermezzo.
verwachtingen en dat maakte het
grote theater eenvoudigweg te
duur.
Daar kwam nog bij dat de omvang
van De Mythe minder goed paste
bij het intieme karakter van het
nakterfestival, moet Van der Wek
ken achteraf erkennen.
Dat het ZCA-éénakterfestival vol
op bestaansrecht heeft, bewees het
opvallend grote aandeel van jeug
dig talent onder de veertien toneel
groepen die van vrijdag tot en met
zondag in de schijnwerpers stap
ten. Steffen Brinkhaus pakte met
een indrukwekkende solovoorstel
ling publiek én de vakjury in.
Dat gold zeker ook voor de eigen
producties van jongerengroep van
De Zeeuwse Komedie, Theater
groep Zierilc en het Middelburgse
Roos.
Maar ook oudgedienden als To
neelvereniging Heer Hendrik en
Intermezzo kregen van theaterdo
centen Herman Bolten en Luc Ei-
sema de roos toegeworpen. Jury
voorzitter Ron Lubbersen roemde
het 'enorme bravoure' van de voor
stellingen op het éénakterfestival
2009.
AGENDA
OP PAD
(W)onderwaterwereld
Een medewerker van het museum gaat
met kinderen de tuin in om in de vijver
te zoeken naar diertjes. Voor kinderen
vanaf 6 jaar. Aanmelden: 0 118-582620.
Oostkapelle, Terra Maris, 13.00-14.30 u.
Engelen, goden en helden
Lezing over verhalen uit een multiculture
le kinderbijbel door Janny van der Molen.
Middelburg, Zwse Bibliotheek, 19.30 u.
Incatrail
Berggids Peter Schoorstra houdt lezing
over zijn voettochten door de bergen
naar Machu Picchu, de heilige Incastad.
Vlissingen, bibliotheek 't Spui, 20.00 u.
FILMS
BERGEN OP ZOOM
Cinem'actueel,
Monsters vs Aliens (nl): 13.45 u; Beverly
Hills Chihuahau: 13.45 en 16.00 u; He's
just not that into you: 16.00 en 20.00 u;
Maanprinses: 13.45 u; Fast Furious:
13.45 en 16.00 u; Limo: 13.45 u; 17
Again: 16.00 en 20.00 u; Gomorra: 20.30
u.
GOES
't Beest, geen voorstelling
Merral,
Bride Wars: 19.00 u; Shopaholic: 19.30
u; Defiance: 21.45 u; Fast Furious:
16.15, 19.15 en 21.30 u; He's just nog
that into you: 19.15 en 21.45 u; The Boat
that Rocked: 21.30 u; Beverly Hills Chi
huahua (nl): 13.45 en 16.30 u; Bolt (nl):
14.00 u; Limo: 14.00 en 16.15 u; Mon
ster vs Aliens (nl): 14.00 en 16.00 u.
MIDDELBURG
Schuttershof,
Kikkerdril: 14.00 u; Versailles: 20.00 u.
OOSTBURG
Ledeltheater,
Bride Wars: 20.00 u.
TERNEUZEN
View,
17 Again: 16.00 en 20.00 u; He's just not
that into you: 16.15 en 20.15 u; Fast
Furious: 20.30 u; Bride Wars: 20.30 u; Be
verly Hills Chihuahua: 14.00 en 16.15 u;
Limo: 13.45 u; Monsters vs Aliens: 14.00
en 16.00 u; Bolt (nl): 14.15 u;
VLISSINGEN
CineCity,
The International: 22.00 u; The Reader:
19.30 u; The uninvited: 22.00 u;
The boat that rocked: 19.15 u; Mijn va
der is een detective: 11.00 en 14.00 u;
Monsters vs aliens: 11.00 en 13.45 u;
Slumdog Millionaire: 19.30 u; Kikkerdril:
11.00 en 14.00 u; Knowing: 19.15 en
22.00 u; Limo: 11.00 en 13.45 u; He's
just not that into you: 16.15 en 19.00 u;
Igor: 11.00 en 14.00 u; Inkheart: 16.30 u;
Donkey Punch: 22.00 u; Dragonball, Evo
lution: 16.15 u; Fast Furious: 16.00,
19.00 en 21.45 u; Bride wars: 16.30 u;
17 again: 16.15,19.15 en 21.45 u; Bever
ly hills Chihuahua: 11.00 en 14.00 en
16.15 u; Sneak: 22.00 u; Bolt (nl): 11.00
en 14.00 u.
Meer agendanieuws op www.pzc.nl
NADER BESCHOUWD
door Willem Nijssen
Soms is toneel gemaakt om van bo
venaf, vanaf een oplopende tribu
ne, te bekijken. Neem nu 'Laat op
de avond na een korte wandeling'
van het gerenommeerde gezelschap De
Koe. Voor de voorstelling kijk je neer op
een smetteloos witte speelvloer. Rechts
zitten de acteurs al klaar, in een tuinmeu-
bel-achtige setting, de benen losjes op of
in een bloembak. Je hebt het op dat mo
ment nog niet helemaal door, maar wel
zodra de zaallichten uitdoven en de to-
neellichten (fel natuurlijk, door al dat
wit) opgloeien. Met kletsende sopgelui-
den komen twee mannen op, en heel die
prachtige witte vloer ligt binnen enkele
seconden vol met zwarte smerige mod-
dersporen. Daar hadden ze dus, tot hun
knieën, in gezeten...
Later zullen er nog flessen rode wijn over
die stronterige vloer worden uitgegoten
(met nog weer een ander, bloederig ef
fect) en zal er door een van de acteurs al -
buikschuivend door al die smurrie gegle
den worden. Een binnen het verhaal pas
sende wanhoopsdaad misschien, maar
dit alles heeft natuurlijk ook wel iets van
een performance. Met een gemakkelijke,
nauwelijks mis te verstane symboliek.
Het smetteloze (van de wereld, van de
liefde, van elk zo onschuldig begonnen le
ven) wordt binnen de kortste keren, en
meedogenloos, bevuild.
Er is ook nog wel een andere uitleg moge
lijk. De twee mannen beweren vrienden
van elkaar te zijn, en ze overladen elkaar
ook met complimenten en vriendschaps
betuigingen. Even later (want wat achter
op geraakt bij die wandeling uit de titel)
voegen hun vrouwen zich bij hen. Mooie
en beschaafde poppetjes, die ook al heel
goed weten hoe ze elkaar moeten prijzen
met de inrichting van de keuken of met
hun uiterlijk. Maar uiteindelijk is ieder
een alleen maar vervuld van zichzelf, en
praat ook iedereen alleen maar over zich
zelf. Hun conversatie, hun genoeglijke sa
menzijn („Dit moeten we vaker doen...")
is niets dan een laagje vernis over een ba
naal egocentrisme. En daarmee bevuilen
zij dus hun omgeving.
Was dat nodig, al die modder? De
vraag stellen, is hem beantwoorden. Ei
genlijk niet, nee. Niet voor mij, althans.
Het past wel zeer goed in de filosofie van
De Koe. Op hun website lees je onder an
dere: 'Een speleologisch onderzoek in de
donkerste spelonken van de menselijke
ziel, dat kan als de artistieke krachtlijn
van De Koe worden beschouwd. Hartver-
overend oprecht theater maken vanuit
een filosofisch bedremmeld zijn over
mens en wereld. Onderzoek voeren naar
het wezen van de mens in al zijn com
plexiteit, eeuwig geklemd tussen liefde en
eigenliefde, tussen machtsgeilheid en
plichtsbesef, tussen inzicht en emotie, tus-
'De vrouwen weten ook heel goed hoe ze elkaar moeten prijzen.' foto Koen Broos
sen luciditeit en waanzin. Op het toneel
op zoek gaan naar de donkerste krochten
van geest en hart en ziel; en dat -als het
goed is- met een mengeling van de meest
lichtvoetige poëzie, de meest beklijvende
humor en zo scherp mogelijk geformu
leerde inzichten.'
Humor en scherpe formuleringen, daar
zit het stuk inderdaad vol mee. En die
dringen dat modderige beeld wel sterk
naar de achtergrond, en dus stoorde die
zware symboliek tenslotte ook niet. Cy
nisme en zelfspot van personages, die in
hun egocentrisme wel erg herkenbaar
zijn. Die wel heel graag vrienden willen
hebben, en vrienden willen zijn, maar
daar niet echt toe in staat zijn. Hun wan
hopige zoeken roept vreemd genoeg vaak
een glimlach op, terwijl het eigenlijk heel
triest is.
En bovendien gaat het ook niet snel ver
velen, ook al zijn de kaarten eigenlijk van
af het begin reeds geschud en zie je wei
nig evolutie. Dat kan niets anders beteke
nen, dan dat dit thema ook ons toeschou
wers heel erg dicht op ons vel moet zit
ten. Voor de acteurs loopt de mond, voor
ons lopen de oren over van waar het hart
van vol is.
Deze week
Op dinsdag 28 april komt 'De Grote Lief
de' naar Middelburg. In dit 'Droste-stuk'
(waarin de acteur een acteur speelt, die
dan ook in het stuk toneel speelt) wor
den de rollen ingevuld door drie ster-ar
tiesten: Kitty Courbois, Derek de Lint en
Renée Soutendijk. Ter gelegenheid van
de sluiting van Theater De Liefde speelt
een acteur, samen met zijn vrouw, de au
tobiografische afscheidsvoorstelling. Een
liefdesdrama, maar ook, volgens de Tele
graaf, 'een amusant kijkje achter de scher
men van de toneelwereld'.
BenZeker.nl vergelijkt en helpt u op weg!