Dragen zonder trekhaak Het hangt af van de klasse' OP PAD Nieuwe fietsenrekken zijn geschikt voor kleine auto's en hybride bolides BMHnaam VRAAG VAN DE WEEK Hoe zit het met de energielabels? Hans van Dijk van Milieu Centraal: „De Europese Unie heeft besloten dat de energielabeis er voor auto's moesten komen." foto Ramon Mangold Hans Pollemans uit Biervliet mailde ons: Ik rijd een Volkswagen Golf Plus TDI met een D-label. Sommige, veel grote en onzuinigere auto's, zo als een BMW 52jd, krijgen een C-la- bel. Hoe kan dat? Hans van Dijk van Milieu Cen traal geeft tekst en uitleg. Milieu Centraal is een landelijke organi satie die consumenten mi lieu-informatie verstrekt. Deze informatie is getoetst door een forum van onafhankelijke des kundigen. door Lucas Boot Hans van Dijk: „Het heeft te maken met de grootte klasse van de auto. Deze klasse wordt bepaald op grond van de wielbasis. Daarnaast is het zo dat bij de totstandkoming van een enetgielabel naast de C02-uitstoot per kilometer en de verbruikscijfers ook wordt geke ken naar de afmetingen (lengte en breedte) van het voertuig. Vervol gens wordt de auto vergeleken met zijn 'gemiddelde klassegenoot' en dan wordt uiteindelijk bepaald wat voor label hij krijgt toegewe zen." „Het is dus een relatief label. Het kan daarom zo zijn dat een kleine auto die 1 op 20 rijdt een A-label heeft en een groter model uit een andere klasse dat onzuiniger en vervuilender is ook een A-label krijgt." „Onze overheid koppelt boven dien de BPM (aanschafbelasting op auto's, red.) aan het energiela- bel. A- en B-labels krijgen hier door korting op de BPM. De Euro pese Unie heeft besloten dat de energielabels er voor auto's moes ten komen. De landen mochten die regel wel zelf uitwerken, waar door de regelgeving niet overal het zelfde is. Hebt u ook een vraag? Mail dan naar redactie@pzc.nl PZC Vrijdag 24 april 2009 7 KORT Opel Insignia komt met OPC-power Opel, dat weliswaar door GM in de problemen is gebracht, maar zeker met de nieuwe Insig nia aan het scoren is, heeft inha kend op dat succes met spoed de sportversie daarvan geïntrodu ceerd. Die versie is voorzien van het wat dreigend overkomende eti ket OPC. Maar dat staat heel vrede lievend voor: Opel Performance Center, de afdeling die deze Insig nia 325 pk toebedeelde en 400 Nm, waardoor de brave zakenauto opeens in zes seconden naar de honderd kilometer per uur kan sprinten. Op 7 mei debuteert de In signia OPC, die vierwielaandrij- ving heeft om al die power aan de straatstenen te slijten, op de auto salon te Barcelona. Nissan zet publiek in elektrische auto Nissan, dat nog steeds van plan is om als eerste grote autofa brikant een elektrische auto in se rieproductie te nemen, heeft in Ja pan het publiek laten kennisma ken met een prototype van die elektrische auto. Die komt volgend jaar in Japan en Noord-Amerika op de markt. Nissan brengt deze geheel nieuw ontwikkelde elektri sche auto (met 80 pk motor en vlakke lithium-ion-batterijen) ver volgens in 2012 over de hele we reld in de verkoop. Door toepassing van de nieuwe vlakke accucellen kan het comple te accupakket onder de wagen vloer worden opgeborgen, zodat daar geen binnenruimte aan wordt opgeofferd. Nieuwe zuinige Goodyear-band Met de serie 'EfficientGrip' brengt Goodyear de eerste high-performance autoband. Die is ontworpen om het brandstofver bruik te verminderen. Hoewel de EfficientGrip een lage rolweer- stand biedt, beschikt de band toch over veel grip en uitstekende rem- prestaties. Volgens onderzoek van de Duitse test- en certificeringorga nisatie TÜV heeft de EfficientGrip een 13 procent lagere rolweer- stand, een 2 procent kortere rem weg en een 1,9 procent lager brand stofverbruik dan een vergelijkbare zomerband. Bovendien gaat een EfficientGrip 8 procent meer kilometers mee op aangedreven wielen en niet min der dan 49 procent op niet-aange- dreven wielen. De nieuwe Goo dyear EfficientGrip is al goedge keurd voor toepassing in eerste montage door verschillende autofa brikanten, zoals Renault voor de nieuwe Mégane en Mercedes-Benz voor de E-Klasse. Toyota blijft grootste autofabrikant Toyota is concurrent Volkswa gen toch voorgebleven als grootste autofabrikant ter wereld. Toyota verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar 1,76 miljoen auto's. Volkswagen verkocht in de zelfde periode 1,35 miljoen wa gens. Vorig jaar wist Toyota voor het eerst in 77 jaar General Motors van de troon te stoten als 's we relds grootste automaker. GM heeft de verkopen over het eerste kwartaal nog niet bekendgemaakt. De zon schijnt weer. Honderdduizenden liefheb bers laden hun stalen ros achterop de auto om in een mooie omgeving te gaan fiet sen. Maar hoe moet dat bij zo'41 moderne 'groene' auto zonder trekhaak? En wat doe je met loodzware elektrische fietsen? door Rob van Ginneken Aan fietsdragers geen ge brek. In ons land zwerven er misschien wel vier mil joen rond. Soms rommel van een paar tientjes, waarbij de fietsen op de snelweg vervaarlijk wapperend achter de auto hangen. Maar gelukkig vooral solide dra gers met een fatsoenlijke kenteken plaathouder, verlichting en het bij behorende kabelsetje. De grote na men zijn Thule, Twinny Load en Spinder. - Meteen de eerste tip: kijk ook eens naar de uitvoeringen met een kan telmechanisme. Daarmee kun je de fietsen op een parkeerplaats on derweg even voor de achterklep van een hatchback wegklappen. Vanwege nieuwe ontwikkelingen in de autowereld worden er dit Een ook voor hybride auto's die geen aanhanger mo gen trekken een oplossing zonder trekhaak. Een oplossing voor kleine auto's: geen voorjaar opvallend veel andere creatieve oplossingen gelanceerd. Veel ultrazuinige auto's mogen door hun speciale aandrijftechniek niets trekken. Denk aan de Prius, Civic en Insight hybrides. In andere gevallen kan hun motor tje door zware belasting ook over verhit raken. Voor kleintjes als de Cuore, Aygo, 107, Ka, Agila, Twin- go en dergelijke is een aanhanger daarom verboden gebied. Maar hoe moet dat dan met onze 'nationale' fietsdra- ger achterop zo'n spaarmodel? Spe ciaal voor de fiets- grage Nederlanders zijn er alternatieve 'draagtrekhaken' ontwikkeld. Helaas bind je de kat daar mee kennelijk op het spek. Bij trek haakspecialist Bo- sal constateert men namelijk dat menig eigenaar zich niet kan beheersen (of niet beter weet) en toch ook 'illegaal' trekhaak, wel een (Twinny Load) fietsdrager. foto's GPD een trailer achter de auto hangt. Dat gevaar wordt nu voorkomen met een nieuw ontwikkelde maat werkoplossing zónder trekhaak. Een bijgeleverde speciale fietsdra ger wordt in een soort bajonetslui ting geschoven. Onze eerste praktijkkennismaking leert dat het systeem verrassend eenvoudig werkt. Goedkoop is het niet: inclusief montage zeven- tot achthonderd euro. Ook de meer alledaagse fietsdra gers ontwikkelen zich. Bijvoor beeld vanwege de elektrische fiet sen. Razend populair onder men sen die graag lange toertochten ma ken. Maar ja, til zo'n ding met een gewicht van rond de 28 kilo maar eens achterop je auto! Zelfs zonder de accu (een paar kilo) is dat nog een hele hijs. De Nederlandse fa briek Twinny Load bedacht daar op een antwoord: een fietsdrager met ingebouwde lift. Je laat het ge heel met een soort schaarmecha- nisme op straat zakken, rolt de fiet sen erop en draait het hele spul met een slinger weer omhoog. Kind kan de was doen. Of toch niet? Zo dreigt de BikeLift met al die scharnierpunten bijvoor beeld een zwabberig geheel te wor den. Bij een test van het nieuwe fe nomeen blijkt dat mee te vallen. Tijdens het aandraaien, trek je de speling namelijk uit het mechanis me en ontstaat een stabiel geheel. Uiteraard is het prijskaartje (549 euro) even slikken. En we stuitten ook op een niet verwacht min punt: de BikeLift weegt dik acht tien kilo. In je uppie is het dus een heel gesjouw om hem achter de auto te bevestigen. Wat dat betreft, valt er ook best wel wat te zeggen voor de alternatieve oplossing van de concurrentie: een gootje dat dienst doet als afneembare op- en afrijplank. Minder handig, maar wellicht wat lichter. Vooraf wel even controleren of er aan de auto nog aanpassingen no dig zijn. Een voorbeeld: Daihatsu adviseert om de Cuore bij rijden met een fietsdrager aan te passen met zwaardere achterveren (235 euro). Dat moet problemen met de weg- ligging voorkomen. Ook bij andere kleine auto's duidelijk iets om op te letten. Personenauto {S2> TOYOTA Brandstofverbruik Zuinig Onzuinig CO?-ultsloot i162 gram'**

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 85