Dragen zonder trekhaak
Het hangt af van de klasse'
OP PAD Nieuwe fietsenrekken zijn geschikt voor kleine auto's en hybride bolides
BMHnaam
VRAAG VAN DE WEEK Hoe zit het met de energielabels?
Hans van Dijk van Milieu Centraal: „De Europese Unie heeft besloten dat de
energielabeis er voor auto's moesten komen." foto Ramon Mangold
Hans Pollemans uit Biervliet mailde
ons: Ik rijd een Volkswagen Golf
Plus TDI met een D-label. Sommige,
veel grote en onzuinigere auto's, zo
als een BMW 52jd, krijgen een C-la-
bel. Hoe kan dat?
Hans van Dijk van Milieu Cen
traal geeft tekst en uitleg. Milieu
Centraal is een landelijke organi
satie die consumenten mi
lieu-informatie verstrekt. Deze
informatie is getoetst door een
forum van onafhankelijke des
kundigen.
door Lucas Boot
Hans van Dijk: „Het heeft
te maken met de grootte
klasse van de auto. Deze
klasse wordt bepaald op
grond van de wielbasis. Daarnaast
is het zo dat bij de totstandkoming
van een enetgielabel naast de
C02-uitstoot per kilometer en de
verbruikscijfers ook wordt geke
ken naar de afmetingen (lengte en
breedte) van het voertuig. Vervol
gens wordt de auto vergeleken met
zijn 'gemiddelde klassegenoot' en
dan wordt uiteindelijk bepaald
wat voor label hij krijgt toegewe
zen."
„Het is dus een relatief label. Het
kan daarom zo zijn dat een kleine
auto die 1 op 20 rijdt een A-label
heeft en een groter model uit een
andere klasse dat onzuiniger en
vervuilender is ook een A-label
krijgt."
„Onze overheid koppelt boven
dien de BPM (aanschafbelasting
op auto's, red.) aan het energiela-
bel. A- en B-labels krijgen hier
door korting op de BPM. De Euro
pese Unie heeft besloten dat de
energielabels er voor auto's moes
ten komen. De landen mochten
die regel wel zelf uitwerken, waar
door de regelgeving niet overal het
zelfde is.
Hebt u ook een vraag? Mail dan
naar redactie@pzc.nl
PZC Vrijdag 24 april 2009 7
KORT
Opel Insignia komt
met OPC-power
Opel, dat weliswaar door GM
in de problemen is gebracht,
maar zeker met de nieuwe Insig
nia aan het scoren is, heeft inha
kend op dat succes met spoed de
sportversie daarvan geïntrodu
ceerd. Die versie is voorzien van
het wat dreigend overkomende eti
ket OPC. Maar dat staat heel vrede
lievend voor: Opel Performance
Center, de afdeling die deze Insig
nia 325 pk toebedeelde en 400
Nm, waardoor de brave zakenauto
opeens in zes seconden naar de
honderd kilometer per uur kan
sprinten. Op 7 mei debuteert de In
signia OPC, die vierwielaandrij-
ving heeft om al die power aan de
straatstenen te slijten, op de auto
salon te Barcelona.
Nissan zet publiek
in elektrische auto
Nissan, dat nog steeds van plan
is om als eerste grote autofa
brikant een elektrische auto in se
rieproductie te nemen, heeft in Ja
pan het publiek laten kennisma
ken met een prototype van die
elektrische auto. Die komt volgend
jaar in Japan en Noord-Amerika
op de markt. Nissan brengt deze
geheel nieuw ontwikkelde elektri
sche auto (met 80 pk motor en
vlakke lithium-ion-batterijen) ver
volgens in 2012 over de hele we
reld in de verkoop.
Door toepassing van de nieuwe
vlakke accucellen kan het comple
te accupakket onder de wagen
vloer worden opgeborgen, zodat
daar geen binnenruimte aan
wordt opgeofferd.
Nieuwe zuinige
Goodyear-band
Met de serie 'EfficientGrip'
brengt Goodyear de eerste
high-performance autoband. Die
is ontworpen om het brandstofver
bruik te verminderen. Hoewel de
EfficientGrip een lage rolweer-
stand biedt, beschikt de band toch
over veel grip en uitstekende rem-
prestaties. Volgens onderzoek van
de Duitse test- en certificeringorga
nisatie TÜV heeft de EfficientGrip
een 13 procent lagere rolweer-
stand, een 2 procent kortere rem
weg en een 1,9 procent lager brand
stofverbruik dan een vergelijkbare
zomerband.
Bovendien gaat een EfficientGrip
8 procent meer kilometers mee op
aangedreven wielen en niet min
der dan 49 procent op niet-aange-
dreven wielen. De nieuwe Goo
dyear EfficientGrip is al goedge
keurd voor toepassing in eerste
montage door verschillende autofa
brikanten, zoals Renault voor de
nieuwe Mégane en Mercedes-Benz
voor de E-Klasse.
Toyota blijft grootste
autofabrikant
Toyota is concurrent Volkswa
gen toch voorgebleven als
grootste autofabrikant ter wereld.
Toyota verkocht in de eerste drie
maanden van dit jaar 1,76 miljoen
auto's. Volkswagen verkocht in de
zelfde periode 1,35 miljoen wa
gens. Vorig jaar wist Toyota voor
het eerst in 77 jaar General Motors
van de troon te stoten als 's we
relds grootste automaker. GM
heeft de verkopen over het eerste
kwartaal nog niet bekendgemaakt.
De zon schijnt weer.
Honderdduizenden liefheb
bers laden hun stalen ros
achterop de auto om in een
mooie omgeving te gaan fiet
sen. Maar hoe moet dat bij
zo'41 moderne 'groene' auto
zonder trekhaak? En wat doe
je met loodzware elektrische
fietsen?
door Rob van Ginneken
Aan fietsdragers geen ge
brek. In ons land zwerven
er misschien wel vier mil
joen rond. Soms rommel
van een paar tientjes, waarbij de
fietsen op de snelweg vervaarlijk
wapperend achter de auto hangen.
Maar gelukkig vooral solide dra
gers met een fatsoenlijke kenteken
plaathouder, verlichting en het bij
behorende kabelsetje. De grote na
men zijn Thule, Twinny Load en
Spinder. -
Meteen de eerste tip: kijk ook eens
naar de uitvoeringen met een kan
telmechanisme. Daarmee kun je
de fietsen op een parkeerplaats on
derweg even voor de achterklep
van een hatchback wegklappen.
Vanwege nieuwe ontwikkelingen
in de autowereld worden er dit
Een ook voor hybride auto's die geen aanhanger mo
gen trekken een oplossing zonder trekhaak.
Een oplossing voor kleine auto's: geen
voorjaar opvallend veel andere
creatieve oplossingen gelanceerd.
Veel ultrazuinige auto's mogen
door hun speciale aandrijftechniek
niets trekken. Denk aan de Prius,
Civic en Insight hybrides.
In andere gevallen kan hun motor
tje door zware belasting ook over
verhit raken. Voor kleintjes als de
Cuore, Aygo, 107, Ka, Agila, Twin-
go en dergelijke is een aanhanger
daarom verboden gebied.
Maar hoe moet dat dan met onze
'nationale' fietsdra-
ger achterop zo'n
spaarmodel? Spe
ciaal voor de fiets-
grage Nederlanders
zijn er alternatieve
'draagtrekhaken'
ontwikkeld. Helaas
bind je de kat daar
mee kennelijk op
het spek. Bij trek
haakspecialist Bo-
sal constateert men
namelijk dat menig
eigenaar zich niet
kan beheersen (of
niet beter weet) en
toch ook 'illegaal'
trekhaak, wel een (Twinny Load) fietsdrager. foto's GPD
een trailer achter de auto hangt.
Dat gevaar wordt nu voorkomen
met een nieuw ontwikkelde maat
werkoplossing zónder trekhaak.
Een bijgeleverde speciale fietsdra
ger wordt in een soort bajonetslui
ting geschoven.
Onze eerste praktijkkennismaking
leert dat het systeem verrassend
eenvoudig werkt. Goedkoop is het
niet: inclusief montage zeven- tot
achthonderd euro.
Ook de meer alledaagse fietsdra
gers ontwikkelen zich. Bijvoor
beeld vanwege de elektrische fiet
sen. Razend populair onder men
sen die graag lange toertochten ma
ken. Maar ja, til zo'n ding met een
gewicht van rond de 28 kilo maar
eens achterop je auto! Zelfs zonder
de accu (een paar kilo) is dat nog
een hele hijs. De Nederlandse fa
briek Twinny Load bedacht daar
op een antwoord: een fietsdrager
met ingebouwde lift. Je laat het ge
heel met een soort schaarmecha-
nisme op straat zakken, rolt de fiet
sen erop en draait het hele spul
met een slinger weer omhoog.
Kind kan de was doen.
Of toch niet? Zo dreigt de BikeLift
met al die scharnierpunten bijvoor
beeld een zwabberig geheel te wor
den. Bij een test van het nieuwe fe
nomeen blijkt dat mee te vallen.
Tijdens het aandraaien, trek je de
speling namelijk uit het mechanis
me en ontstaat een stabiel geheel.
Uiteraard is het prijskaartje (549
euro) even slikken. En we stuitten
ook op een niet verwacht min
punt: de BikeLift weegt dik acht
tien kilo. In je uppie is het dus een
heel gesjouw om hem achter de
auto te bevestigen. Wat dat betreft,
valt er ook best wel wat te zeggen
voor de alternatieve oplossing van
de concurrentie: een gootje dat
dienst doet als afneembare op- en
afrijplank. Minder handig, maar
wellicht wat lichter.
Vooraf wel even controleren of er
aan de auto nog aanpassingen no
dig zijn.
Een voorbeeld: Daihatsu adviseert
om de Cuore bij rijden met een
fietsdrager aan te passen met
zwaardere achterveren (235 euro).
Dat moet problemen met de weg-
ligging voorkomen. Ook bij andere
kleine auto's duidelijk iets om op
te letten.
Personenauto
{S2> TOYOTA
Brandstofverbruik
Zuinig
Onzuinig
CO?-ultsloot
i162 gram'**