Kabinetsbesluit tast Westerschelde aan 7or De nieuwe 1 O I Vrijdag 24 april 2009 PZC De aanleg van schorren en slikken in de Westerschelde om ontpoldering te voorkomen, is niet goed voor de natuur en ook niet voor de veiligheid, betoogt PZC-verslaggever Harmen van der Werf. door Harmen van der Werf Het alternatief dat het kabinet-Balkenende Vorige week vrijdag heeft omarmd voor de ontpoldering van de Hedwigepolder, is geen alterna tief De Westerschelde wordt er als natuurgebied slechter van en de kans op overstromingen in het ach terland neemt erdoor toe. De aanleg van nieuwe schorren en slikken in de Westerschelde is het alternatief voor ontpoldering dat het kabinet-Balkenende aan de Eu ropese Commissie wil voorleggen. De nieuwe schorren en slikken kunnen alleen in de Westerschel de worden aangelegd en in stand worden gehouden, als ze worden vastgezet met strekdammen en steenbestortingen. Anders verdwij nen ze onherroepelijk in het wa ter. De Westerschelde is in Nederland nog één van de weinige echte in- tergetijdengebieden, samen met de Eems-Dollard. Zeewater kan er vrijelijk in- en uitstromen en ver in het Vlaamse achterland vloeit het samen met het rivierwater van de Schelde. Zandplaten, slikken en schorren maken deel uit van dit natuurlijke samenspel, dat overi gens al danig is verstoord door eer dere verdiepingen. In 1997, bij de vorige verdiepings- werken, is twintig kilometer geul- wand verstevigd met steenbestor tingen. Met name bij Walsoorden is dat gebeurd, om te voorkomen, dat de vaargeul zo ver zou opruk ken dat de oevers en uiteindelijk de dijken worden aangetast. De Westerschelde is er gekanaliseerd, in een keurslijf gedrukt. De aanleg van nieuwe schorren en slikken zal dit kanalisatieproces nog ver sterken. Voor het functioneren van de Wes terschelde als natuurgebied is dit niet goed, maar ook de veiligheid van het achterland is er niet mee gediend. De gemiddelde hoogwa terstanden in de Westerschelde en verderop in de Zeeschelde zijn sinds 1900 door inpolderingen en vorige verdiepingen veel sneller ge stegen dan de zeespiegel. Bij Hans- weert scheelde dat al in 1990 veer tig centimeter en sinds die tijd is dat alleen verder gegaan. Het verder in een keurslijf druk ken van de Westerschelde door nieuwe schorren en slikken aan te leggen, zal ertoe leiden dat de hoogwaterstanden nog verder stij gen. Het zeewater dat de Wester schelde instroomt bij vloed, moet toch ergens heen. Antwerpen kan alvast de hoogwaterkeermuren ver hogen. De hoogwaterstanden in de Westerschelde zullen nog verder stijgen Het alternatief voor ontpoldering is geen alternatief. Het is de poli tiek meest haalbare oplossing, ver gelijkbaar met de beslissing van het kabinet-Den Uyl in 1974 tot aanleg van de stormvloedkering in de monding van de Oosterschelde. Het volledig afsluiten van de Oos terschelde was met dit besluit van de baan, maar achteraf was het veel beter (en goedkoper) geweest de Oosterscheldedijken te verster ken. Zandplaten in de Oosterschel de kalven af Het voedselaanbod voor vissen en schelpdieren is er dramatisch gedaald, onder meer omdat er geen rivierwater meer binnen kan komen. Ondanks alle beschermende maat regelen dreigt de Oosterschelde het karakter van een levende zeearm te verliezen. De Wester schelde wacht hetzelfde lot bij de aanleg van nieuwe schorren en slikken. www.peugeot.nl 4,5 L/100 KM. MINDER BRANDSTOF DUS MINDER CO-UITSTOOT. PEUGEOT PREFEREERT Total NU AL VERKRIJGBAAR VANAF 6.995,- Door z'n lage brandstofverbruik en geringe C02-uitstoot (106 gr/km) is de nieuwe Peugeot 107 een typische stadsauto. En hij is nog heel voordelig ook, want met de Peugeot-korting en de slooppremie is de stijlvolle 107 nu al verkrijgbaar vanaf 6.995,-*. Daarbovenop hebben alle modellen van de 107 een milieuvriendelijk A-label en dankzij de 14% bijtelling zijn ze ook belastingvriendelijk. Kom dus snel naar de Peugeot-dealer, want de 107 staat er voor u klaar. MEER 107 DAN OOIT Gem. verbr. 1/100km: 4,5-4,6; km/1:22,2-21,7; CO,: 106-107 gr/km. Genoemde prijs betreft de door Peugeot Nederland N.V. aan haar dealers geadviseerde wederverkoopprijs met aftrek van (i) de maximaal haalbare slooppremie, welke onder voorwaarden achteraf van de overheid terugontvangen kan worden, en met aftrek van (ii) de tijdelijke Peugeot-premie, welke onder voorwaarden achteraf van Peugeot Nederland N.V. terugontvangen kan worden. Deze slooppremie en tijdelijke Peugeot-premie zijn eerst vooraf verschuldigd aan de dealer, bovenop de hierboven genoemde 6.995,-. Uiterste registratiedatum: 31 mei 2009. Kijk voor de voorwaarden, ook wanneer u geen inruilauto heeft, op www.peugeot.nl. In genoemde consumentenadviesprijs is de bonus-malusregeling op basis van het energielabel verwerkt Adviesleaseprijs vanaf 215,- excl. btw, incl. vervangend vervoer, bij een contract van 48 mnd/20.000 km p.j. op basis van full operational lease.Wijzigingen voorbehouden.Voor meer informatie kijk op www.peugeot.nl of bel de gratis infolijn 0800-PEUGEOT (0800-7384368). U bent van harte welkom bij Peugeot Experience aan de A2 bij Breukelen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 10