Kabinetsbesluit tast Westerschelde aan
7or
De nieuwe
1 O I Vrijdag 24 april 2009 PZC
De aanleg van schorren en
slikken in de Westerschelde
om ontpoldering te
voorkomen, is niet goed
voor de natuur en ook niet
voor de veiligheid, betoogt
PZC-verslaggever Harmen
van der Werf.
door Harmen van der Werf
Het alternatief dat het
kabinet-Balkenende
Vorige week vrijdag
heeft omarmd voor
de ontpoldering van
de Hedwigepolder, is geen alterna
tief De Westerschelde wordt er als
natuurgebied slechter van en de
kans op overstromingen in het ach
terland neemt erdoor toe.
De aanleg van nieuwe schorren en
slikken in de Westerschelde is het
alternatief voor ontpoldering dat
het kabinet-Balkenende aan de Eu
ropese Commissie wil voorleggen.
De nieuwe schorren en slikken
kunnen alleen in de Westerschel
de worden aangelegd en in stand
worden gehouden, als ze worden
vastgezet met strekdammen en
steenbestortingen. Anders verdwij
nen ze onherroepelijk in het wa
ter.
De Westerschelde is in Nederland
nog één van de weinige echte in-
tergetijdengebieden, samen met
de Eems-Dollard. Zeewater kan er
vrijelijk in- en uitstromen en ver
in het Vlaamse achterland vloeit
het samen met het rivierwater van
de Schelde. Zandplaten, slikken en
schorren maken deel uit van dit
natuurlijke samenspel, dat overi
gens al danig is verstoord door eer
dere verdiepingen.
In 1997, bij de vorige verdiepings-
werken, is twintig kilometer geul-
wand verstevigd met steenbestor
tingen. Met name bij Walsoorden
is dat gebeurd, om te voorkomen,
dat de vaargeul zo ver zou opruk
ken dat de oevers en uiteindelijk
de dijken worden aangetast. De
Westerschelde is er gekanaliseerd,
in een keurslijf gedrukt. De aanleg
van nieuwe schorren en slikken
zal dit kanalisatieproces nog ver
sterken.
Voor het functioneren van de Wes
terschelde als natuurgebied is dit
niet goed, maar ook de veiligheid
van het achterland is er niet mee
gediend. De gemiddelde hoogwa
terstanden in de Westerschelde en
verderop in de Zeeschelde zijn
sinds 1900 door inpolderingen en
vorige verdiepingen veel sneller ge
stegen dan de zeespiegel. Bij Hans-
weert scheelde dat al in 1990 veer
tig centimeter en sinds die tijd is
dat alleen verder gegaan.
Het verder in een keurslijf druk
ken van de Westerschelde door
nieuwe schorren en slikken aan te
leggen, zal ertoe leiden dat de
hoogwaterstanden nog verder stij
gen. Het zeewater dat de Wester
schelde instroomt bij vloed, moet
toch ergens heen. Antwerpen kan
alvast de hoogwaterkeermuren ver
hogen.
De hoogwaterstanden
in de Westerschelde zullen
nog verder stijgen
Het alternatief voor ontpoldering
is geen alternatief. Het is de poli
tiek meest haalbare oplossing, ver
gelijkbaar met de beslissing van
het kabinet-Den Uyl in 1974 tot
aanleg van de stormvloedkering in
de monding van de Oosterschelde.
Het volledig afsluiten van de Oos
terschelde was met dit besluit van
de baan, maar achteraf was het
veel beter (en goedkoper) geweest
de Oosterscheldedijken te verster
ken. Zandplaten in de Oosterschel
de kalven af Het voedselaanbod
voor vissen en schelpdieren is er
dramatisch gedaald, onder meer
omdat er geen rivierwater meer
binnen kan komen.
Ondanks alle beschermende maat
regelen dreigt de Oosterschelde
het karakter van een levende
zeearm te verliezen. De Wester
schelde wacht hetzelfde lot bij de
aanleg van nieuwe schorren en
slikken.
www.peugeot.nl
4,5 L/100 KM. MINDER BRANDSTOF DUS MINDER CO-UITSTOOT.
PEUGEOT PREFEREERT Total
NU AL VERKRIJGBAAR VANAF 6.995,-
Door z'n lage brandstofverbruik en geringe C02-uitstoot (106 gr/km) is de nieuwe Peugeot 107 een
typische stadsauto. En hij is nog heel voordelig ook, want met de Peugeot-korting en de slooppremie
is de stijlvolle 107 nu al verkrijgbaar vanaf 6.995,-*. Daarbovenop hebben alle modellen van de 107
een milieuvriendelijk A-label en dankzij de 14% bijtelling zijn ze ook belastingvriendelijk. Kom dus
snel naar de Peugeot-dealer, want de 107 staat er voor u klaar.
MEER 107 DAN OOIT
Gem. verbr. 1/100km: 4,5-4,6; km/1:22,2-21,7; CO,: 106-107 gr/km.
Genoemde prijs betreft de door Peugeot Nederland N.V. aan haar dealers geadviseerde wederverkoopprijs met aftrek van (i) de maximaal haalbare slooppremie, welke onder voorwaarden achteraf van de overheid terugontvangen kan worden, en met aftrek van (ii) de tijdelijke
Peugeot-premie, welke onder voorwaarden achteraf van Peugeot Nederland N.V. terugontvangen kan worden. Deze slooppremie en tijdelijke Peugeot-premie zijn eerst vooraf verschuldigd aan de dealer, bovenop de hierboven genoemde 6.995,-. Uiterste registratiedatum:
31 mei 2009. Kijk voor de voorwaarden, ook wanneer u geen inruilauto heeft, op www.peugeot.nl. In genoemde consumentenadviesprijs is de bonus-malusregeling op basis van het energielabel verwerkt Adviesleaseprijs vanaf 215,- excl. btw, incl. vervangend vervoer, bij een
contract van 48 mnd/20.000 km p.j. op basis van full operational lease.Wijzigingen voorbehouden.Voor meer informatie kijk op www.peugeot.nl of bel de gratis infolijn 0800-PEUGEOT (0800-7384368). U bent van harte welkom bij Peugeot Experience aan de A2 bij Breukelen.