Ontmoeting van kunst, natuur en technologie 200 Ecologie door de ogen van de kunstenaar in beeld gebracht PZC Woensdag 22 april 2009 7 In het ontwerp van Jeppe Hein meandert een imaginaire lijn door de pol der, die op negen plekken in het landschap zichtbaar wordt. Guillaume Bijl ontwierp een start- en finishlijn met tribune voor de hard loop- of wielerwedstrijd die hij in de Wilhelminapolder voor zich ziet. CjWi--t'B®»; -V' ,.«C T, '*A'r Driedimensionale driehoek 'Tetrahedon' als uitzichtpunt naar ontwerp van Meg Webster. Welke invloed heeft het landschap op het leven van mensen? De kunstenaar daagt uit het land eens met andere ogen te bezien. 'Land, art in de Zeeuwse Wilhelminapolder': een ontmoeting van kunst, natuur en technologie. door Ali Pankow ver land art wordt in Zeeland tegen woordig heel an ders gedacht dan enkele jaren gele den. Gebruikten sommige provin ciebestuurders in 2002 nog termen als 'flauwekul' en 'vervallen rot zooi', in de nabije toekomst wordt onder de noemer Land art Carrou sel door de gehele provincie Zee land heen een aantal duurzame projecten gerealiseerd. Met 'Land, art in de Zeeuwse Wilhelminapol der' wordt de aftrap gegeven. Binnen dit project heeft SKOR (Stichting Kunst en Openbare Ruimte) samen met CBK Zeeland (Centrum voor beeldende kun sten, vormgeving en architectuur) een tweesporenplan uitgezet. Het ene spoor betreft de opdracht voor een groot kunstwerk met een duurzaam karakter, het andere spoor is een expositie van tijdelij ke installaties, gemaakt door he dendaagse kunstenaars. Zij heb ben zich daarvoor laten inspireren door nieuwe en oude ideeën en waarden over voedsel en voedsel productie en de gevolgen hiervan voor landschap en leefomgeving binnen deze 200 jaar oude polder. Vier kunstenaars zijn uitgenodigd een ontwerp te maken voor het 'duurzame kunstwerk'. Een jury heeft een van de ontwerpen geko zen om daadwerkelijk uit te voe ren. De winnaar wordt zaterdag bij de opening van de tentoonstel ling bekendgemaakt. Alle vier de ontwerpen zijn te zien in kunststa tion Hongersdijk, ofwel in en om de imposante landbouwschuur bij de gelijknamige hofstede aan de Langweg 10 in Wilhelminadorp. Michael Beutler (Duitsland) wil tien beelden plaatsen, verspreid over de polder. Hij laat er de glooiing van het landschap op spe cifieke wijze mee ervaren. Elk beeld bestaat uit twee grote, witte, betonnen vormen die gespiegeld op elkaar zijn gezet. Elk element heeft een doorsnede van vijf me ter. „De hoogte van de grond is be palend voor de vorm. De lijn tus sen de gespiegelde vormen mar keert een doorlopende lijn als een fictieve horizon", licht Kathrin Ginsberg van het CBK toe. Guillaume Bijl (België) ziet een hardloop- of wielerwedstrijd door de Wilhelminapolder voor zich. Hij heeft een start en een finish op enkele kilometers afstand van elkaar ontworpen. Bij de start op teert hij voor een klein chalet en een spandoek over de weg, bij zijn finishlijn staat een tribune. Start en finish zouden het decor kun nen zijn voor een echte wedstrijd in de toekomst. Bijls tweede voor stel betreft een realistisch bronzen beeld van een aardappelboer staand op een grote berg aardappe len op de splitsing van twee we gen in de polder. Meg Webster (VS) gaat uit van drie landschappelijke elementen: een heuvel, een grote kuil en een organisch gevormde vijver. De heu vel (Tetrahedon of driedimensio nale driehoek) is bedoeld als uit zichtpunt over de velden. Via een trap kan de heuvel beklommen JAAR worden. De kuil heeft een coni sche vorm en is de tegenhanger van de Tetrahedon. De organisch gevormde vijver is gebaseerd op ecologische principes: het water is zelfreinigend door de samenstel ling van planten en bomen rond om de vijver. Bij Jeppe Hein (Denemarken) meandert een imaginaire lijn door het landschap, zowel boven als on der de grond. Het betreft een on eindig lint dat op negen plekken in de polder zichtbaar zal zijn in de vorm van banken, poorten of klimtoestellen met speelse rondin gen, maar ook scherpe bochten. De objecten zijn niet alleen func tioneel, maar hebben ook sculptu rale kwaliteiten. Hofstede Hongersdijk als tijdelijk kunststation voor nieuwe generatie Land Art kunstenaars. Hunger staat er te lezen in het bietenveld. De letters zijn op aangeven van kun stenaar Tue Greenfort (Denemar ken) uitgespaard bij het inzaaien door met GPS aangestuurde tracto ren. Het woord verwijst naar de naamgeving van Hongersdijk, de oude hofstede die de komende we ken plaats biedt aan het kunst station waar ook tijdelijke land art-installaties te zien zijn. Tevens stelt Greenfort er zaken als con sumptie, handel en recht op voe ding mee aan de orde. Hij behoort tot de kunstenaars die hier met hun werk getuigen van een nieu we ontwikkeling in land art. De makers richten zich met hun in stallaties vooral op de interactie van de mens met de omgeving. Nieuwe technologieën en produc tievormen versus milieu en leefkli maat gelden als inspiratiebronnen. Bij Dirk Zoete (België) resulteerde dat onder meer in cilindervormige bouwsels/waarin energie zit ge bundeld, nodig voor de cyclus van het boerenbestaan. De verbeelding dus Van produceren, opslaan en ge bruik van energie (voedsel) voor mens en dier. Maartje Korstanje, zelf geboren en getogen Zeeuwse, liet zich inspire ren door haar afkomst. Haar zes meter lange kartonnen sculptuur lijkt van veraf op een uit de klui ten gewassen rups. De installatie verwijst naar de biologisch-dyna- mische landbouw die de natuurlij ke vijand van de organismen ge bruikt voor gewassenbescherming. Fotograaf Eva-Fiore Kovacovsky (Zwitserland) speelt in op het ge bruik van nieuwste technologieën en moderne machines met haar A Factory That Grows Plants. Het zijn kleine maquettes uit alledaagse ma- terialen.Kultivator staat voor een Zweeds kunstenaarscollectief On der meer met The Midas Touch, een installatie met goudgelakte die ren en een oogstmachine, levert deze groep fraaie bijdragen aan de expositie, evenals met een filmpro ject met medewerking van bewo ners in de Wilhelminapolder. Expositie, t/m 14 juni, Hofstede Hon gersdijk, Wilhelminadorp, Langweg 10, wo. t/m zon, 13.00-18.00 uur. Constructie met gespiegelde vor men van Michael Beutler.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 85