Personeel motiveren op deOndernemer.nl leidinggeven 17 Leiding geven in crisissituaties Tillie van der Poel: 4 Juist in deze tijden pleiten we voor een vriendelijk fiscaal regiem.' Menselijk kapitaal is één van de belangrijkste peilers van het bedrijf. Een inzicht dat de laatste jaren enorm gegroeid is. De trainingsbranche vaart er wel bij, maar hoe weet je dat je een betrouwbaar bureau in huis haalt? Vetron, de Vereniging van Trainings- en Opleidingsinstitu ten in Nederland, wil die garantie bieden. De leden moeten heel wat in huis hebben. door Ellen Klaasse BREDA - 'Ieder bureau moet ISO-gecertificeerd zijn en vijfjaar be staan. Daarnaast stellen we eisen aan de omzet en omvang', zegt Tillie van der Poel, directeur de blooming Groep Bergen en voorzitter van Ve tron. Daarmee zet Vetron zzp'ers en beunhazen buiten spel. Van der Poel: 'Als je met een trainingsbureau in zee gaat, koop je vertrouwen. Door ons hoge toelatingsbeleid kan Vetron die garantie bieden. Eenmanszaken kun nen best betrouwbaar zijn, maar een zzp'er kan nooit aan de gestelde eisen voor een ISO-certificering voldoen. Stel je voor dat hij ziek wordt, dan valt de hele training in het water om dat er geen vervanging is.' Maar waarin onderscheidt een goed trainingsbureau zich van een slechte? Van der Poel: 'Een goed trainingsbu reau kijkt en luistert naar wat er speelt in een bedrijf en beoordeelt op grond daarvan welke trainingen nodig zijn. Er wordt veel geïnvesteerd in de scho ling van de trainers zelf en er vindt al tijd een evaluatieprocedure plaats. Slechte trainingsbureaus zijn daar veel minder zorgvuldig in.' Belangenbehartiging Vetron beslaat het bBede terrein van niet functiegerichte bedrijfsopleidin gen zoals talentontwikkeling, leider schap en taaltraining. De organisatie telt 45 leden over het hele land ver spreid. Met de Paepon, de vereniging van vakgerichte opleidingen, wordt op het gebied van belangenbeharti ging intensief samengewerkt. 'Zowel onze leden als die van Paepon hebben voordeel bij een fiscale scholingsaf trek. Die is er een tijdje geweest, maar toen weer verdwenen. Over dit soort onderwerpen kunnen we de overheid gezamenlijk benaderen. Juist in deze crisistijd pleiten we voor een vriendelijker fiscaal regiem, zodat bedrijven hun medewerkers voordeli ger kunnen laten scholen', aldus Van der Poel. Minder luxe Het bedrijfsleven heeft duidelijk te lij den onder de kredietcrisis. Maar hoe .zit dat met de trainingsbranche. Wor den opleidingen als eerste van tafel ge veegd als er bezuinigd moet worden? Van der Poel: 'Elk bedrijf heeft zijn ei gen behoefte aan trainingen. De mees ten zien in datje moet blijven investe ren in menselijk kapitaal. Overigens ligt die verantwóórdelijkheid niet al leen bij de werkgever, maar ook bij de werknemer. Wil de medewerker zich breder ontwikkelen en biedt de werkgever hem de daarvoor benodig de trainingen aan, dan is het een reële tegenprestatie dat hij in tijd investeert en geen werktijd claimt voor de stu die. Bij functiegerichte eisen die van bovenaf opgelegd worden, ligt dat na tuurlijk weer anders. Trainingen blij ven belangrijk, alleen gaat de luxe er wat vanaf, waardoor bijvoorbeeld de duur wat korter wordt. Er wordt kriti scher gekeken naar wat nodig is en dat is heel gezond. Maar in Vetron- land kom je geen excessen tegen van twee weken teamtraining op Bonaire en er heerst dan ook geen paniek on der onze leden. Veel trainingsbureaus Opleiden kost geld en moet dus ren dement opleveren. In het artikel Op leidingen: personeel levert zo meer rendement op staan vijf tips om dat rendement te vergroten. Kosten voor opleidingen worden vaak met behulp van subsidies vergoed. Tips staan in Subsidie voor opleidingen detailhan del. Nog iets over kosten. Een werk nemer volgt een opleiding op kosten zetten freelancers in bij grote buikop drachten en dat wordt nu wat min der. Op het terrein van talentontwik keling zie je een verschuiving van de vraag. Bedrijven willen nu vooral le ren hoe je leiding geeft in crisissitua ties.' Trends in trainingen Maar er zijn ook bedrijven waar het juist goed gaat in crisistijd en die vlie ger gaat ook op voor een deel van de trainingsbranche, meent Van der van zijn baas, maar neemt al snel daar na ontslag. Draait de werkgever dan op voor die kosten? Lees details in Werknemer n.eemt ontslag? Vraag stu diekosten terug! Allochtonen Een ondernemer die allochtone mede werkers in dienst heeft doet er verstan dig aan na te gaan of ze in het buiten- Poel. 'Neem de bureaus gespeciali seerd in EVC (Eerder Verworven Competenties-red.). Die worden nu volop ingezet door het CWI. Zo'n bureau beoordeelt over welke compe tenties iemand beschikt die zijn baan is kwijtgeraakt, zodat hij bij omscho ling niet van onder af aan hoeft te be ginnen.' Training en opleiding zijn een continue factor binnen het mo derne bedrijf. De omgeving blijft voortdurend veranderen en dat stelt steeds weer nieuwe eisen aan de me iand al een diploma hebben behaald of relevante werkervaring hebben op gedaan. Op grond daarvan kan een opleidings plan worden uitgewerkt. Lees daar meer over in Opleiden en begeleiden van etnische minderheden. EVC Sommige werknemers kunnen meer Toto: Brabants Dagblad dewerker. Daarbij past de training op maat. 'Juist nu willen werkgevers in vesteren in opleiding en training om talent in huis te houden', zegt Van der Poel. Maar ook trends spelen een rol in trainingsland. Van der Poel: 'Op dit moment zie je dat er meer ruimte is voor spiritualiteit. Waarom doe je iets en wat is de zin ervan? Die vragen staan tegenwoordig centraal in veel trainingen.' Meer informatie: www.vetron.nl dan ze denken. Een nieuwe methode om kennis en ervaring tot uiting te la ten komen in een diploma is de 'Er kenning van Verworven Competen ties' (EVC). Hoe werknemers en werkgevers daar van kunnen profiteren wordt uitge legd in het artikel Erkenning verwor ven competenties (EVC) levert winst op. Meer artikelen over dit onder werp staat op www.deOnderne- mer.nl onder het tabblad Perso- neel>opleiden. In het onlineartikel Personeel motiveren met persoonlijk ontwikkelingsplan wordt ingegaan op de ver schillende soorten gesprekken die voorafgaan aan het persoonlijk ontwikkelingsplan: bijblijfgesprek, het bijstuurgesprek en het motivatiegesprek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 57