'Slooppremie? Ik rij de auto
Gesjoemel bemiddelaars
□a
425
Eikenprocessierups
overleeft koude winter
Toilettenclub houdt
congres Hoge Nood
Omstreden boek over
Maxima krijgt herdruk
Eis zes jaar tegen jager
na doodschieten vrouw
Het is traditioneel druk
in de autoshowrooms op
tweede paasdag. Maar
het is vooral kijken
geblazen en de
slooppremie biedt ook
weinig hoop voor de
dealers.
Verdeling van geld
voor tussenpersonen
is ondoorzichtig.
Mellieha j Hotel Riviera Resort
Qawra Hotel Sunflower
6 Zaterdag 11 april 2009 pzc
den haag - De koude winter heeft
de eikenprocessierups niet ge
deerd. De beestjes die huid- en
oogirritaties bij mensen kunnen
veroorzaken, kropen afgelopen
week op verscheidene plaatsen in
Nederland uit hun ei, aldus de
website www.natuurkalender.nl.
„Zij wachten nu op de eikenblaad
jes die de komende weken uitko
men", aldus bioloog Arnold van
Vliet van de Wageningen Universi
teit. „Pas eind van de maand krij
gen zij de microscopisch kleine
brandhaartjes."
almere - De Dutch Toilet Organi
sation houdt op 18 juni in Schouw
burg Almere zijn eerste congres
dat de naam Hoge Nood in Neder
land heeft meegekregen. Volgens
de toilettenclub moeten er meer
openbare wc's in Nederland ko
men en moeten zij ook beter toe
gankelijk zijn voor minder vali
den. Burgemeester Annemarie Jor-
ritsma van Almere is een van de
sprekers.
den haag - Er komt een herdruk
van het omstreden boek over de
Argentijnse jaren van prinses Maxi
ma. Dat heeft uitgever Carrera be
kendgemaakt.
„Ontzettend veel boekhandels heb
ben de afgelopen week hun bestel
lingen verhoogd na de vele publici
teit die het boek heeft gekregen",
aldus uitgever Harold de Croon
die 'blij verrast' was na alle vernie
tigende kritieken in de media over
'Maxima, de Argentijnse jaren'.
breda - Bij de rechtbank iri Breda
is gisteren zes jaar cel geëist tegen
een 72-jarige jager uit die plaats we
gens doodslag. Hij schoot in no
vember 2007 in Bavel een 39-jarige
vrouw dood. De man vuurde vol
gens justitie niet doelbewust op
de vrouw. Maar door met een
jachtgeweer van een zwaar kaliber
te schieten op ondoorzichtig
struikgewas nam hij wel het risico
iemand dood te schieten. De jager
zei dat hij op een duif schoot.
door Harm Harkema
en Jan Trommelen
Het is een VW-Golf
TDI uit 1994 en ja,
er zitten een paar
deukjes in. Maar de
motor loopt nog als
een naaimachientje. Dus waarom
zou Rotterdammer Paul ('geen
achternaam') die slooppremie van
1000 euro gaan pakken? „Ik rij er
in door tot hij helemaal op is." Als
hij immers zijn Golfje inlevert en
de overheidspremie wil incasse
ren, is hij wél verplicht om een
nieuwe of een tweedehands van
na 2001 aan te schaffen. Dan moet
er nog minstens vijf mille bij en
dat geld heeft hij niet.
Daar is occasionhandelaar Duman
uit Den Haag ook bang voor. „Ik
verwacht helemaal niets van de
sloopregeling! Als je ziet met wel
ke oude rommel ze hier soms bin
nenkomen, die mensen kopen
echt niets terug van 6000 euro."
Commercieel directeur Erik van
den Heuvel van onderzoeksbureau
Autodata vraagt zich op dezelfde
gronden af of de beoogde honderd
duizend auto's waar de overheids
regeling op mikt, wel gehaald
wordt. „Het gaat vaak om bezitters
van een auto die.minder dan 1000
euro waard is. Dat is niet het pu
bliek dat regelmatig auto's koopt."
Niemand verwacht dat de premie
voor de sloop van vervuilende au
to's hier een run dp showrooms
veroorzaakt, zoals in Duitsland is
gebeurd. Daarvoor is het bedrag te
laag. De Duitse staat geeft kopers
immers 2500 euro direct in het
handje, de fabrikanten en impor
teurs doen daar nog een flinke kor
ting bovenop en de auto's zijn bij
de oosterburen altijd al goedkoper.
Ook Bovag rekent niet op wereld
wonderen, hooguit 'een steuntje
in de rug'. „Er zijn mensen die een
auto helemaal afrijden, terwijl ze
ondertussen voor een nieuwe spa
ren. Die zouden vanwege de sloop
premie hun auto eerder kunnen af
danken", hoopt de woordvoerder
van de brancheorganisatie.
Als minister Cramer van Milieu al
100.000 oudjes naar de sloop
krijgt, dan gaat het om 25.000 be
stel- en 75.000 personenauto's,
heeft Clem Dickmann van het ad
viesbureau voor dealers Aumacom
becijferd. Volgens hem kiezen
60.000 mensen voor een kleinere
occasion uit 2001 tot 2003; 15.000
tot 20.000 zullen een goedkope
nieuwe aanschaffen.
Slooppremie of niet, nu is hét mo
ment om toe te slaan, zegt Van
den Heuvel van onderzoeksbureau
Autodata. „Tweedehands auto's
zijri nog nooit zo goedkoop ge
weest. De bedrijven hebben hun
prijzen de laatste maanden flink
verlaagd." Veel autobedrijven heb
ben inmiddels ook andere auto's
staan dan een paar maanden gele
den, aldus Van den Heuvel. „Ze
hebben de moeilijk verkoopbare,
grotere modellen en diesels wegge
daan en hun verlies genomen. Als
ze zich dat konden veroorloven."
Nu zijn de showrooms gevuld met
de goedkope, kleine auto's die de
consument momenteel zoekt.
De structurele prijsverlaging lijkt
te werken. Na een forse dip in fe
bruari, trok in maart de occasion
verkoop weer aan, zo blijkt uit cij
fers van het bureau voor voertuig-
documentatie VWE. Clem Dick
mann van Aumacom denkt zelfs
dat de goedkope, kleine occasions
weer iets in prijs zullen stijgen, als
de slooppremie een succes wordt.
Van den Heuvel van Autodata ge
looft daar niks van. „Er is nog ge
noeg aanbod van deze auto's."
Welke auto komt in aanmerking voor de sloopregeling?
Personen- en bestelauto's met
een benzinemotor en bouwjaar
tot en met 1989: slooppremie
750 euro. Bouwjaar 1990 tot en
met 1995: 1000 euro slooppre
mie.
p- Personen- en bestelauto's met
een dieselmotor die lichter zijn
dan 1800 kilogram en bouwjaar
tot en met 1999: slooppremie
1000 euro.
Bestelauto's met dieselmotor
zwaarder dan 1800 kilogram
en bouwjaar tot en met 1999:
slooppremie 1750 euro.
Vervolgens moet een nieuwere
auto worden teruggekocht. Met
benzinemotor vanaf bouwjaar
2001, of een diesel met een ge
sloten roetfilter dat al in de fa
briek is aangebracht. Verder
moet de sloopauto voor 1
maart 2008 op de naam van de
eigenaar hebben gestaan. De apk
moet nog minstens drie maan
den geldig zijn.
partijen, omdat die het beter en/of
goedkoper kunnen. Maar of dat zo
is, blijkt niet controleerbaar.
De kwestie speelt onder meer bij
de 2,3 miljard euro die beschikbaar
is voor de inkoop van zorg via de
pgb's. In de sector zijn vierhon
derd bemiddelaars actief Volgens
Per Saldo, dat opkomt voor patiën
ten met een pgb, sjoemelt 10 pro
cent van deze bedrijven met decla
raties. Dat gebeurt door extreem
hoge uurtarieven op te voeren.
De politiek wil een doorbraak for
ceren door het geld voor de pgb's
niet langer aan de bemiddelingsbu
reaus over te maken, maar recht
streeks aan de aanvrager. De zorg
verzekeraars zijn daar voor.
Gastoudercentrales werken met
700 miljoen euro van de rijksover
heid (via kindertoeslag) en een on
bekend bedrag dat ouders uit ei
gen zak moeten bijdragen. Om uit
wassen te voorkomen zijn de tarie
ven in de kinderopvang inmiddels
aan een maximim gebonden.
Voor de bekostiging van school
boeken heeft het kabinet 300 mil
joen uitgetrokken. Voor het werk
van bemiddelingsbureaus keert
het ministerie van Onderwijs per
school maximaal 10.000 euro extra
uit, wat neerkomt op ruim 6,5 mil
joen euro. In deze sector azen tien
bemiddelingsbureaus op dat geld.
De verdeling van gelden voor tus
senpersonen op het gebied van
kinderopvang, persoonsgebon
den budget (pgb) en arbeidsbe
middeling is zeer fraudegevoelig.
2-persoonskamer 18 dagen Q Q
o.b.v. logies en ontbijt a»sr- jyy
vroegboekvoordeel bij boeking voor 1 S/5/09
vroegboekvoordeel bij boeking voor 30/4/09
2-persoonskamer 8 dagen
o.b.v. logies en ontbijt
REIZEN
Vroegboekvoordeel is in de prijs verwerkt. Vertrek met Air Malta.dagelijks in
april/mei/juni naar Mellieha en in april/mei naar Qawra. Prijs is' een vanafprijs
pp bij 2 pers, incfe luchthavenbelasting, brandstof- enveifighëidsheffingen
en exo. vertrektoeslagen "Vliegiax-korting »s in de prijs verwerkt.
Ga naar oad.nl/malta of uw ANVB-reisadviseur.
-m
door Ap van den Berg
den HAAG - Commerciële bemidde
lingsbureaus incasseren ongebrei
deld kapitalen aan belastinggeld.
Voor 3300 tussenpersonen op het
gebied van kinderopvang, school
boeken, persoonsgebonden budget
(pgb) en arbeidsbemiddeling lig
gen honderden miljoenen euro's
aan provisie voor het oprapen. De
verdeling van de gelden is ondoor
zichtig en fraudegevoelig.
Dat blijkt uit een inventarisatie
van deze krant. Het gaat hier om
taken die bewust door de rijksover
heid zijn overgedragen aan markt