Zeeland Gekrakeel over containerschepen Gaat U even Virtueel naar het museum Vragen over splitsing van Delta Ontwerp voor leeshoekjes Bovenleiding spoor eerder vervangen Verontwaardiging over aankondiging komst tweede, lange zeereus. WD in Staten wil weten wat gevolgen zijn van strengere eisen. goed :xj.^nvoor de voorjaarscollectie van jori 15% korting op onderstaande modellen Leerlingen Technasium maken maquettes voor 'plein' in bibliotheek. ProRail pakt traject Roosendaal-Breda vervroegd aan. Collectie van aantal Zeeuwse musea nu te zien op het internet. PZC Zaterdag 11 april 2009 I 33 door Wout Bareman TERNEUZEN - Zeeland en Vlaande ren liggen met elkaar overhoop over de toelating van grotere con tainerschepen op de Westerschel- de. Aanleiding is de onverwachte mededeling van het Antwerps Ha venbedrijf dat binnenkort een tweede 'extra lang' containerschip van de Italiaanse rederij MSC in Antwerpen wordt verwacht. Daarmee worden eerder gemaakte afspraken en procedures tussen on der meer provincie, Veiligheidsre gio Zeeland en Rijkswaterstaat enerzijds en de Vlaamse overheids diensten anderzijds geschonden. De komst van het containerschip MSC Beatrice - met 366 meter het langste schip dat ooit richting Ant werpen koerste en gisteren pro bleemloos terugvoer - was aan strikte voorwaarden gebonden. De 'proefvaart' en alle maatregelen er omheen zouden eerst worden ge- evalueerd, alvorens toestemming zou worden verleend voor volgen de containerreuzen. De aankondi ging dat binnenkort het container schip MSC Francesca (364 meter) koers zet naar Antwerpen, leidde deze week in Zeeuwse bestuurs- kringen tot hevige verontwaardi ging. Commissaris van de konin gin Karla Peijs verzette zich fel en ook voorzitter Jan Lonink van de Veiligheidsregio voelde zich ge schoffeerd. Rijkswaterstaat reageer de verbijsterd. Lonink: „Dit is hoogst onfatsoenlijk gedrag van de buren Antwerpen heeft zich hier mee een onbetrouwbare partner getoond. Directeur-generaal Eddy Bruyninckx van het havenbedrijf komt wél een kopje koffie drinken als hij de Westerscheldegemeen- ten wil paaien voor een verdere verdieping, maar gaat het om de veiligheid dan geeft hij niet thuis. Hoe lang hameren wij er al op dat Vlaanderen moet meebetalen aan de veiligheidsmaatregelen op de Westerschelde? We moeten maar Antwerps Havenbedrijf schof- feert Zeeuwse bestuurders met de aankondiging dat er een twee de containerreus komt, zonder evaluatie Beatrice af te wachten. eens overwegen opcenten te hef fen op de tonnage van schepen naar Antwerpen." De ruzie leidde tot koortsachtig overleg tussen onder anderen Vlaams premier Peeters en Peijs. Bruyninckx vindt dat de communi catie over de Westerschelde snel moet verbeteren. „De komst van de Beatrice heeft bewezen dat we goed kunnen samenwerken. Al leen aan de communicatie schort het. We willen best meewerken aan veiligheidsmaatregelen." Dins dag vindt de evaluatie van de pas sage van de MSC Beatrice plaats. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - Energiebedrijf Delta moet zo snel mogelijk openheid geven over de gevolgen van de ei sen die minister Maria van der Hoeven stelt aan het splitsings plan. Dat vindt de WD-Statenfractie. De Nederlandse energiebedrijven moeten hun bedrijf opsplitsen in een netwerk en een commerciële tak. Hoe ze dat precies doen, schrij ven ze op in een zogenoemd split singsplan. Dat leggen ze ter goed keuring voor aan minister Van der Hoeven (CDA, Economische Za ken). Zij heeft gisteren een aanwij zing gegeven op het plan dat Nuon heeft ingeleverd. Ze stelt on der andere strengere eisen aan de balans tussen eigen en vreemd ver mogen. Ook moet minimaal 55 procent van de winst van het net werkbedrijf worden ingehouden. De WD-Statenfractie gaat ervan uit dat de minister dezelfde eisen gaat stellen aan Delta. De WD in de Staten wil weten wat daarvan de gevolgen zijn voor Delta en haar aandeelhouders. www.pot.nl CASSINA MINOTTI BSB ITALIA GIORGETTI FLEXFORM 'AUPING JENSEN DE SEDE LEOLUX ROLF BENZ HÜLSTA MOLTENI 5 C LABEL COR VITRA CLASSICON M0R0S0 CAPPELLINI ARCO Jr TEMPUR POLIFORM PRESOTIO EDRA FLOS MONTIS LINTELOO ARTIFORT GELDERLAND PASTOE F r FRITZ HANSEN VERARDO POLTRONA FRAU ARTEMIDE METAFORM PULLMAN SWISSFLEX SIEMATIC ORIGINALS COLLECTION le Paasdag gesloten V Paasdag geopend van 12.00 - 18.00 uur Bezoek ook onze Siematic Keukenstudio op de le verdieping 15.000 m' woon-en slaapcomfort Pot Interieur. Nieuwendijk 89. Axel. Zeeuws-Vlaanderen. T: 0115-562010 MIDDELBURG - Op de jeugdafdeling van de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg is tot en met zaterdag 2 mei een tentoonstelling te zien met maquettes van 'makkelijk le zen pleinen'. Een 'makkelijk lezen plein' is een speciaal hoekje in een bibliotheek voor kinderen met een leespro bleem. Het plein geeft hen toe gang tot informatie en zet hen aan tot lezen. Hoe zo'n plein eruit kan zien, dat bedachten 65 Techna- siumleerlingen (havo en vwo) van scholengemeenschap Nehalennia in Middelburg. De tweedeklassers werkten negen weken aan dit project in de rol van interieurarchitect. Ze zijn in groep jes op zoek gegaan naar informatie over kinderen met leesproblemen en hebben zich verdiept in het con cept van een makkelijk lezen plein. De resultaten zijn verwerkt in een een ontwerp en uiteindelijk in een maquette. Volgens de Zeeuwse Bibliotheek geven de maquettes goed weer hoe een jeugdafdeling er volgens jongeren uit hoort te zien. door Nadia Berkelder MIDDELBURG - Van elf Zeeuwse mu sea is de collectie sinds kort geheel of gedeeltelijk te zien op internet. Uiteindelijk moeten alle Zeeuwse museumstukken thuis vanaf de computer zijn te bekijken. Aan het eind van dit jaar moeten 135.000 voorwerpen zijn gedigitali seerd en gepubliceerd via de web site www.geschiedeniszeeland.nl. Dan zijn de collecties van twaalf musea te zien. Nu zijn dat er voor lopig nog elf, omdat er technische problemen zijn bij het online zet ten van de voorwerpen van het Zeeuws Museum. Maar ook die col lectie moet binnenkort te zien zijn. De musea zijn sinds 2007 bezig met het registreren en fotografe ren van hun collectie, vertelt Jan- neke de Wit, adviseur musea van de Stichting Cultureel Erfgoed Zee land (SCEZ). „Het is veel werk om een collectie te digitaliseren. Veel musea hebben tienduizenden voorwerpen. Er zijn dan ook mu sea die ervoor hebben gekozen nu alleen een gedeelte van hun collec tie online te zetten." Zo heeft het Oosterscheldemuseum in Yerseke 30.000 schelpen. De vraag is of het zinvol is die allemaal stuk voor stuk te fotograferen en te benoe men. Het Muzeeum in Vlissingen is volgens De Wit één van de ac tiefste deelnemers. De website geschiedeniszeeland.nl heeft een zoekfunctie waarmee niet alleen in museumcollecties kan worden gezocht. Wie een tref woord intikt, krijgt ook beelden- (foto's en tekeningen) uit het Zeeuws Archief en de Zeeuwse bi bliotheek, documenten uit de Zeeuwse Bibliotheek en het Zeeuws documentatiecentrum en inventarissen van archieven die bij het Zeeuws Archief liggen. In 2011 moeten alle Zeeuwse mu seumstukken via de computer te bekijken zijn. Toch zal dat niet in alle gevallen lukken, denkt De Wit. „Soms zijn voorwerpen be schermd door auteursrecht en soms heeft een museum een voor werp in bruikleen en willen de ei genaren niet dat het op internet komt te staan." www.geschiedeniszeeland.nl Elf Zeeuwse musea hebben (de- len) van hun collecties gedigitali seerd. Plaatjes van de voorwer pen zijn te bekijken via één web site voor de hele provincie. door Jeffrey Kutterink MIDDELBURG - De complete boven leiding van het spoor tussen Roosendaal en Breda wordt in de tweede helft van volgend jaar ver vangen. Minister Camiel Eurlings (CDA, Verkeer en Waterstaat) gaat samen met ProRail de komende jaren extra investeren in snel te realise ren projecten in het spoor. Daar naast gaat ProRail de komende ja ren spooronderhoud vervroegen. In totaal gaat het om een pakket maatregelen van 140 miljoen euro. Het vervangen van de bovenlei ding van het spoor tussen Roosen daal en Breda kost 20 miljoen euro en stond aanvankelijk gepland voor 2011. Welke consequenties de werk zaamheden hebben op het trein verkeer vanaf Roosendaal zijn vol gens René Vegter van ProRail nog niet duidelijk. „Wel weten we dat het een klus is waarvoor het spoor voor langere periodes buiten dienst wordt gesteld. Het is nog niet duidelijk of het gaat om een aantal weekenden of weken, zoals vorig jaar in Zeeland is gebeurd." ProRail gaat met vervoerders - van zowel personen als goederen - overleggen hoe de werkzaam heden het best kunnen worden uitgevoerd. De bovenleiding van de Zeeuwse lijn is grotendeels al vervangen bij eerdere werkzaamheden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 35