Zeeland
Gekrakeel over containerschepen
Gaat U even
Virtueel naar het museum
Vragen over
splitsing
van Delta
Ontwerp
voor
leeshoekjes
Bovenleiding spoor
eerder vervangen
Verontwaardiging over
aankondiging komst
tweede, lange zeereus.
WD in Staten wil
weten wat gevolgen zijn
van strengere eisen.
goed :xj.^nvoor de voorjaarscollectie van jori
15% korting op onderstaande modellen
Leerlingen Technasium
maken maquettes voor
'plein' in bibliotheek.
ProRail pakt traject
Roosendaal-Breda
vervroegd aan.
Collectie van aantal
Zeeuwse musea nu te
zien op het internet.
PZC Zaterdag 11 april 2009 I 33
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Zeeland en Vlaande
ren liggen met elkaar overhoop
over de toelating van grotere con
tainerschepen op de Westerschel-
de. Aanleiding is de onverwachte
mededeling van het Antwerps Ha
venbedrijf dat binnenkort een
tweede 'extra lang' containerschip
van de Italiaanse rederij MSC in
Antwerpen wordt verwacht.
Daarmee worden eerder gemaakte
afspraken en procedures tussen on
der meer provincie, Veiligheidsre
gio Zeeland en Rijkswaterstaat
enerzijds en de Vlaamse overheids
diensten anderzijds geschonden.
De komst van het containerschip
MSC Beatrice - met 366 meter het
langste schip dat ooit richting Ant
werpen koerste en gisteren pro
bleemloos terugvoer - was aan
strikte voorwaarden gebonden. De
'proefvaart' en alle maatregelen er
omheen zouden eerst worden ge-
evalueerd, alvorens toestemming
zou worden verleend voor volgen
de containerreuzen. De aankondi
ging dat binnenkort het container
schip MSC Francesca (364 meter)
koers zet naar Antwerpen, leidde
deze week in Zeeuwse bestuurs-
kringen tot hevige verontwaardi
ging. Commissaris van de konin
gin Karla Peijs verzette zich fel en
ook voorzitter Jan Lonink van de
Veiligheidsregio voelde zich ge
schoffeerd. Rijkswaterstaat reageer
de verbijsterd. Lonink: „Dit is
hoogst onfatsoenlijk gedrag van de
buren Antwerpen heeft zich hier
mee een onbetrouwbare partner
getoond. Directeur-generaal Eddy
Bruyninckx van het havenbedrijf
komt wél een kopje koffie drinken
als hij de Westerscheldegemeen-
ten wil paaien voor een verdere
verdieping, maar gaat het om de
veiligheid dan geeft hij niet thuis.
Hoe lang hameren wij er al op dat
Vlaanderen moet meebetalen aan
de veiligheidsmaatregelen op de
Westerschelde? We moeten maar
Antwerps Havenbedrijf schof-
feert Zeeuwse bestuurders met
de aankondiging dat er een twee
de containerreus komt, zonder
evaluatie Beatrice af te wachten.
eens overwegen opcenten te hef
fen op de tonnage van schepen
naar Antwerpen."
De ruzie leidde tot koortsachtig
overleg tussen onder anderen
Vlaams premier Peeters en Peijs.
Bruyninckx vindt dat de communi
catie over de Westerschelde snel
moet verbeteren. „De komst van
de Beatrice heeft bewezen dat we
goed kunnen samenwerken. Al
leen aan de communicatie schort
het. We willen best meewerken
aan veiligheidsmaatregelen." Dins
dag vindt de evaluatie van de pas
sage van de MSC Beatrice plaats.
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - Energiebedrijf Delta
moet zo snel mogelijk openheid
geven over de gevolgen van de ei
sen die minister Maria van der
Hoeven stelt aan het splitsings
plan.
Dat vindt de WD-Statenfractie.
De Nederlandse energiebedrijven
moeten hun bedrijf opsplitsen in
een netwerk en een commerciële
tak. Hoe ze dat precies doen, schrij
ven ze op in een zogenoemd split
singsplan. Dat leggen ze ter goed
keuring voor aan minister Van der
Hoeven (CDA, Economische Za
ken). Zij heeft gisteren een aanwij
zing gegeven op het plan dat
Nuon heeft ingeleverd. Ze stelt on
der andere strengere eisen aan de
balans tussen eigen en vreemd ver
mogen. Ook moet minimaal 55
procent van de winst van het net
werkbedrijf worden ingehouden.
De WD-Statenfractie gaat ervan
uit dat de minister dezelfde eisen
gaat stellen aan Delta. De WD in
de Staten wil weten wat daarvan
de gevolgen zijn voor Delta en
haar aandeelhouders.
www.pot.nl CASSINA MINOTTI BSB ITALIA GIORGETTI FLEXFORM 'AUPING JENSEN DE SEDE
LEOLUX ROLF BENZ HÜLSTA MOLTENI 5 C LABEL COR VITRA CLASSICON M0R0S0 CAPPELLINI ARCO
Jr TEMPUR POLIFORM PRESOTIO EDRA FLOS MONTIS LINTELOO ARTIFORT GELDERLAND PASTOE
F r FRITZ HANSEN VERARDO POLTRONA FRAU ARTEMIDE METAFORM PULLMAN SWISSFLEX SIEMATIC
ORIGINALS COLLECTION
le Paasdag gesloten V Paasdag geopend van 12.00 - 18.00 uur Bezoek ook onze Siematic Keukenstudio op de le verdieping
15.000 m' woon-en slaapcomfort Pot Interieur. Nieuwendijk 89. Axel. Zeeuws-Vlaanderen. T: 0115-562010
MIDDELBURG - Op de jeugdafdeling
van de Zeeuwse Bibliotheek in
Middelburg is tot en met zaterdag
2 mei een tentoonstelling te zien
met maquettes van 'makkelijk le
zen pleinen'.
Een 'makkelijk lezen plein' is een
speciaal hoekje in een bibliotheek
voor kinderen met een leespro
bleem. Het plein geeft hen toe
gang tot informatie en zet hen aan
tot lezen. Hoe zo'n plein eruit kan
zien, dat bedachten 65 Techna-
siumleerlingen (havo en vwo) van
scholengemeenschap Nehalennia
in Middelburg.
De tweedeklassers werkten negen
weken aan dit project in de rol van
interieurarchitect. Ze zijn in groep
jes op zoek gegaan naar informatie
over kinderen met leesproblemen
en hebben zich verdiept in het con
cept van een makkelijk lezen
plein. De resultaten zijn verwerkt
in een een ontwerp en uiteindelijk
in een maquette.
Volgens de Zeeuwse Bibliotheek
geven de maquettes goed weer
hoe een jeugdafdeling er volgens
jongeren uit hoort te zien.
door Nadia Berkelder
MIDDELBURG - Van elf Zeeuwse mu
sea is de collectie sinds kort geheel
of gedeeltelijk te zien op internet.
Uiteindelijk moeten alle Zeeuwse
museumstukken thuis vanaf de
computer zijn te bekijken.
Aan het eind van dit jaar moeten
135.000 voorwerpen zijn gedigitali
seerd en gepubliceerd via de web
site www.geschiedeniszeeland.nl.
Dan zijn de collecties van twaalf
musea te zien. Nu zijn dat er voor
lopig nog elf, omdat er technische
problemen zijn bij het online zet
ten van de voorwerpen van het
Zeeuws Museum. Maar ook die col
lectie moet binnenkort te zien
zijn.
De musea zijn sinds 2007 bezig
met het registreren en fotografe
ren van hun collectie, vertelt Jan-
neke de Wit, adviseur musea van
de Stichting Cultureel Erfgoed Zee
land (SCEZ). „Het is veel werk om
een collectie te digitaliseren. Veel
musea hebben tienduizenden
voorwerpen. Er zijn dan ook mu
sea die ervoor hebben gekozen nu
alleen een gedeelte van hun collec
tie online te zetten." Zo heeft het
Oosterscheldemuseum in Yerseke
30.000 schelpen. De vraag is of het
zinvol is die allemaal stuk voor
stuk te fotograferen en te benoe
men. Het Muzeeum in Vlissingen
is volgens De Wit één van de ac
tiefste deelnemers.
De website geschiedeniszeeland.nl
heeft een zoekfunctie waarmee
niet alleen in museumcollecties
kan worden gezocht. Wie een tref
woord intikt, krijgt ook beelden-
(foto's en tekeningen) uit het
Zeeuws Archief en de Zeeuwse bi
bliotheek, documenten uit de
Zeeuwse Bibliotheek en het
Zeeuws documentatiecentrum en
inventarissen van archieven die bij
het Zeeuws Archief liggen.
In 2011 moeten alle Zeeuwse mu
seumstukken via de computer te
bekijken zijn. Toch zal dat niet in
alle gevallen lukken, denkt De
Wit. „Soms zijn voorwerpen be
schermd door auteursrecht en
soms heeft een museum een voor
werp in bruikleen en willen de ei
genaren niet dat het op internet
komt te staan."
www.geschiedeniszeeland.nl
Elf Zeeuwse musea hebben (de-
len) van hun collecties gedigitali
seerd. Plaatjes van de voorwer
pen zijn te bekijken via één web
site voor de hele provincie.
door Jeffrey Kutterink
MIDDELBURG - De complete boven
leiding van het spoor tussen
Roosendaal en Breda wordt in de
tweede helft van volgend jaar ver
vangen.
Minister Camiel Eurlings (CDA,
Verkeer en Waterstaat) gaat samen
met ProRail de komende jaren
extra investeren in snel te realise
ren projecten in het spoor. Daar
naast gaat ProRail de komende ja
ren spooronderhoud vervroegen.
In totaal gaat het om een pakket
maatregelen van 140 miljoen euro.
Het vervangen van de bovenlei
ding van het spoor tussen Roosen
daal en Breda kost 20 miljoen euro
en stond aanvankelijk gepland
voor 2011.
Welke consequenties de werk
zaamheden hebben op het trein
verkeer vanaf Roosendaal zijn vol
gens René Vegter van ProRail nog
niet duidelijk. „Wel weten we dat
het een klus is waarvoor het spoor
voor langere periodes buiten
dienst wordt gesteld. Het is nog
niet duidelijk of het gaat om een
aantal weekenden of weken, zoals
vorig jaar in Zeeland is gebeurd."
ProRail gaat met vervoerders - van
zowel personen als goederen -
overleggen hoe de werkzaam
heden het best kunnen worden
uitgevoerd.
De bovenleiding van de Zeeuwse
lijn is grotendeels al vervangen bij
eerdere werkzaamheden.