Het succes van de moeilijke jongeren Een Klasse Apart besteedde vijf jaar geleden aandacht aan de zeer moeilijke lerende kinderen met ernstige gedragsproblemen op de Amsterdamse Kingma-school. De documentairemakers zochten de kinderen op om te zien hoe het nu met hen gaat. door Monique Brandt Cheers m media@wegener.nl dj. media "*"*1024-3650570 PZC Zaterdag 11 april 2009 Remi's theepauze is voorbij. De 18-jarige leerling van de Am sterdamse Kingma- school, voor ruim driehonderd zeer moeilijk opvoedbare kinderen in de leeftijd van 12 tot 20 jaar, moet weer aan de slag. Het wordt T-shirts en handdoeken strijken, een hele mand vol. Gniffelend gaat de jong ogende Re- mi, klein van stuk, vuurrood haar, ondeugende twinkeling in zijn ogen, aan het werk in een rustig hoekje van de kantine. Hij is een beetje nerveus, omdat hij binnen kort op moet voor zijn zwemdiplo ma B. Bovendien is zijn tante ook nog net overleden. „Dat wil maar niet mijn hoofd uit." Aan de ande re kant heeft zijn moeder nu wel mooi een hele week vrij van de So ciale Werkplaats. „Ga ik haar mor gen heel hard helpen. De afwas doen en thee zetten." Remi is één van de leerlingen die een belangrijke rol speelden in de documentaire-reeks E',en Klasse Apart van Manfred en Mascha Pop- penk, die vijfjaar geleden veel in druk maakte. In de tv-serie, vanaf 17 april in de herhaling, wordt het dagelijks reilen en zeilen in de school geregistreerd. Het duo liep er destijds bijna drie jaar rond. Problematisch gedrag, leraren met eindeloos geduld, de kleine over- Foto boven: Remi vijfjaar geleden. Hij wordt hier toegesproken door de directeur van de Kingma-school. Foto links: Remi nu samen met filmmakers Mascha en Manfred Poppenk. foto's VanVincent/CPD loosd, of hebben ze een bijna niet meer in te halen taalachterstand. Hoewel de kinderen streetwise over komen, worden ze in de maat schappij tot hun grote frustratie voortdurend overvraagd, aldus schooldirecteur Wim van Oosten. „Ze vallen overal buiten de boot. De serie liet ze niet zien als negatie ve beesten die in de wijken rond hangen, zoals ze namelijk meestal worden neergezet. Het zijn laat bloeiers, die wat meer tijd en bege leiding nodig hebben, maar die pri ma werknemers kunnen zijn." De filmmakers bezorgden alle Ka merleden destijds een exemplaar van de serie. Zelf werden ze door drie verschillende Kamercommis sies gevraagd de film toe te lichten. Ook directeur Van Oosten draafde regelmatig op bij politieke en on derwijsdebatten. „Het is shocking dat er dus verder he-le-maal niets is gebeurd", aldus Poppenk. „Deze jongeren vallen buiten de boot in het VMBO of MBO, omdat dat te zwaar is. Zekomen in een Wa- jong-regeling terecht, een uitkering voor jonggehandicapten, en dat is dat. Terwijl de school laat zien dat ze wel degelijk toekomst hebben op de arbeidsmarkt." Het gaat ook bij Van Oosten wel eens mis. Eén van de jongens uit de eerste serie heeft inmiddels een paar keer voor ernstige misdrijven vastgezeten. Maar dat het op de Kingma-school vaker wél lukt, is volgens Van Oosten te danken aan de op elke leerling toegesneden be geleiding. Die gaat soms ver. Remi, die vijfjaar geleden zeer moeilijk gedrag vertoonde, loopt nu stage op een zorgboerderij en doet klus jes op school. Hij heeft wel een be geleidster die voortdurend bij hem is. „Maar het werkt wel echt", zegt Poppenk. „De kinderen hier ma ken enorme stappen. Toen Remi op school kwam, ging het erg slecht. Hij ging met zijn hoofd op de grond liggen bonken als iets hem niet beviel." Nu geniet hij van de klusjes die hij doet en gaat hij zelfs alleen met de bus. Van Oosten hoopt nog steeds dat de politiek inziet dat deze groep probleemjongeren concreet moet worden geholpen. Bijvoorbeeld door brede 'werkscholen' zoals de Kingmaschool, waar dan ook Justi tie, Sociale Zaken en de zorgsector zouden samenwerken. Remi ziet zijn toekomst, na diep nadenken, wel voor zich. Hij wil blijven op de zorgboerderij waar hij nu werkt. „Dat is echt leuk. Ze hebben er lammetjes. En morgen mag ik lekker uitslapen." Een Klasse Apart, vanaf vrijdag 17 april, Nederland 2, 19.55 uur Reageren? redactie.media@wegener.nl winningen als een jongen zelf zijn tanden poetst. Maar ook de voor de staf deprimerende momenten, als een leerling een vuurwapen in zijn kluisje blijkt te hebben. „Het was geen glad reclameverhaal", al dus schooldirecteur Wim van Oos ten. Maar tegelijkertijd werd tast baar met hoeveel engelengeduld de school doorwerkt naar het doel: deze 'vergeten' groep geschikt ma ken voor de arbeidsmarkt. Dat lukt steeds beter, door de begeleiding op maat die de school biedt. De film sloeg vijfjaar geleden in als een bom, aldus Manfred Pop penk. Hij is weer terug in Amster dam-Noord om te filmen hoe het nu is met de kinderen. De nieuwe afleveringen staan geprogram meerd na de herhaling van serie 1. De bedoeling is, antwoord te ge ven op kijkersvragen hoe het de kinderen verging. Maar liefst zes duizend dvd's werden de laatste ja ren van Een Klasse Apart besteld. De schriftelijke reacties lopen in de duizenden, schat Mascha Poppenk. „We krijgen nog wekelijks mails over de serie, vijfjaar na dato." Kijkers bleken geraakt door de pro blematiek op de school, maar voor al door de leerlingen. Opeens ble ken Sharissa en Dennis niet alleen gezien te worden als die vervelen de probleemjongeren, maar als vaak vertederende pubers die dage lijks worstelen met alles wat ze niet kunnen. En alles lijken tegen te hebben. Want vaak komen deze kinderen uit een zeer slechte ge zinssituatie, zijn ze ernstig verwaar In Heimwee TV worden elke week tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. foto CPD Als Mary Ann en Glenn Charles in de zomer van 1981 in Boston de Buil Finch Pub bin nenstappen, worden ze direct gegrepen door de gezellige sfeer. De echtelieden nemen bin nen en buiten veel foto's en keren opgetogen terug naar Hollywood, want ze hebben eindelijk de juiste 'setting' gevonden voor een nieu we tv-serie. In studio 25 van Para mount Pictures wordt een decor opgebouwd, grotendeels gebaseerd op de Buil 8c Finch Pub, waar een jaar later een van de meest succes volle Amerikaanse comedyseries al ler tijden wordt opgenomen. Wie Cheers zegt, denkt niet alleen aan rijkelijk vloeiend bier, barman en ex-baseballspeler Sam Malone, zijn naïeve maatje Woody Boyd en de vaste stamgasten postbode Cliff Clavin, psychiater Frasier Crane en accountant Norm Peterson, maar zeker ook aan het refrein van dat heerlijke deuntje waarmee de serie altijd begon. Sometimes you wanna go, where everybody knows your na me. En dat 11 jaar en 275 afleverin gen lang. Het scenario en de personages blin ken uit in eenvoud. Het gaat over alledaagse zaken, die op een onge kunstelde en humoristische wijze met de kijker worden gedeeld. Het zijn vooral ook de droge dialogen die Cheers naar grote hoogten stu wen. Sam: ,Wat wil je drinken, Norm?" Norm: „Nou, ik heb van daag wel zin in een gokje. Ik drink gewoon wat er uit die tap komt." Sam: „Het lijkt op bier, Norm." Norm: „Wat een geluksvogel ben ik toch, hè Sam." Cheers sleept in een decennium meer dan honderd nominaties voor Emmy Awards in de wacht. Bijna alle acteurs in de show win nen er een. De serie is dan ook een springplank voor velen van hen. Ted Danson, die Sam speelt, schit tert aan de zijde van Tom Selleck in de film Three Men and a Baby. In 1989 breekt Kirstie Alley, die in Cheers de rol van neurotische ma nager Rebecca Howe op zich neemt, definitief door met Look Who's Talking. Wie Woody Har- relson in 1994 tekeer ziet gaan in Natural Born Killers, kan zich bijna niet voorstellen dat hij acht jaar de goedgelovige Woody Boyd speelde. In de loop der tijd groeit Frasier Crane uit tot een zeer populair per sonage in de serie. De psychiater is een graag geziene gast in het café. Na het einde van Cheers in 1993 krijgt de acteur die Crane neerzet, een eigen serie. Ook Frasier wordt een langlopende komedie en oogst wereldwijd succes. Branko Eijssen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 149