Topmuziek
bij Jools
Holland
Prijzenregen KRO
kijktip
kijken luisteren
KRO Kindertijd bestaat tien jaar. Jan-Willem
Bult, hoofd jeugd bij de katholieke omroep, is
de man van het succesvolle kleutermagazine.
Jaarlijks vult hij zevenhonderd uur
kinderprogramma's, merendeels afkomstig
van zijn eigen afdeling. Want, zo vertelde hij
aan Bernice Breure: „Kindertelevisie bevindt
zich nog in het Stenen Tijdperk."
Kindertijd is in het afgelopen decen
nium met talloze, veelal interna
tionale prijzen onderscheiden.
Knofje, de kleuterserie met Yvon
Jaspers en Kitty Courbois, ont
ving een Gouden Beeld in 2003.
De korte jeugdfilm Genji won vorig
jaar de Prix Jeunesse Unesco, 'de
Oscar voor kinder-tv'.
In Karlsruhe werd tijdens een Euro
pees platform voor Media en On
derwijs in 2008 Adriaan be
kroond met de prijs voor het bes
te educatieve en maatschappelij
ke kinderprogramma.
Don werd door de kinderjury van het
FICI kinder- en jeugdfilmfestival
in Spanje verkozen tot beste
speelfilm. In totaal kreeg de film
over de 12-jarige Don, die in een
villawijk woont, maar naar school
moet in een probleembuurt, elf
prijzen.
Abi, over het Surinaamse meisje Abi
gail dat deuren langsgaat in haar
Bijlmerflat, heeft de prijs voor het
beste educatieve en maatschappe
lijke kinderprogramma op het
BaKaForum in Basel in de wacht
gesleept.
PZC zaterdag 11 april 2009
zaterdag, 00.00 uur
foto André Csillag
Een kei in
kleuterdrama
Jan-Willem Bult,
hoofd Jeugd bij
de KRO.
foto David van Dam
In Abi gaat het Surinaamse meisje Abigail langs de deuren in haar flat in de Bijlmer. Abi is een van de succesprogramma's van KRO Kindertijd.
Kleuterdrama Adriaan kreeg de prijs voor het beste educatieve en maat
schappelijke kinderprogramma. foto KRO
Als kind was hij com
pleet in haar ban en
nog altijd is Pippi
Langkous zijn favorie
te kinderprogram
ma. In Pippi staat
het kind centraal, en dat is ook de
mantra van Jan-Willem Bult.
'KRO Kindertijd' bestaat tien jaar. Is
er eigenlijk wel reden tot feest?
„Natuurlijk! Het is in deze tijden al
heel wat een programma tien jaar
overeind te houden. Bij de start zei
ik dat we minstens vijftien jaar no
dig hadden om tot volle wasdom
te komen. Maar het heeft me ver
rast wat er inmiddels is bereikt.
Kijk maar eens naar de navolging
die we in het buitenland hebben
gekregen. We hebben kleuterdocu
mentaires op de kaart gezet, film
pjes van tweeënhalve minuut. Die
portretjes gaan uit van de autono
mie van kinderen en zijn zo indrin
gend, dat ze in de hele wereld zijn
opgevallen. Ze zijn in meer dan
veertig landen te zien, van Mongo
lië en Zuid-Afrika tot Chili."
Het kind als uitgangspunt, klinkt zo
logisch. Wat was er dan zo vernieu
wend aan jullie aanpak?
„Veel programma's ontstaan van
uit de doelstelling van de maker,
die het kind gebruikt voor zijn ver
haal. Wij proberen juist het ver
haal in het kind te vinden, en dat
is een heel andere benadering. Het
was een grootse revolutie toen we
in 2000 begonnen met het eerste
kleuterkookprogramma. In Deksels
gaan kinderen zelf aan de slag met
messen en ovens. Dat kunnen ze
op 5-jarige leeftijd best. Het regen
de kwade reacties van ouders. Nu
moet ik mijn best doen om nog
een boze brief te krijgen."
Hoe gaat het selecteren van al die bra
ve of juist te commerciële ideeën
„Het merendeel van de producties
komt voort uit ideeën van onze ei
gen afdeling. Van allerhande produ
centen belanden voorstellen op
mijn bureau, maar negen van de
tien hebben zich slecht verdiept in
waar wij voor staan. Ook is veel te
politiek correct, expliciet educatief
en fantasieloos. Het kleuterdrama
Adriaan is een mooi voorbeeld van
hoe hier iets tot stand komt. Ik
liep zelf rond met het idee voor
een spirituele serie over leven en
dood, en sprak Endemol-script-
schrijfster Janneke van der Pal, die
een verhaal in haar hoofd had over
een jongetje. Dat werd Adriaan.
Zijn sommige programma's echt zo
schadelijk voor kinderen?
„Als je in Amerika zapt, komt
steeds die schreeuwende Dora
voorbij. Blijkbaar denken ze daar
dat de aandacht van het kind ver
slapt als het volume niet hoog is.
Bij onze documentaires geldt als
vuistregel: 'geen toegevoegde mu
ziek'. We volgen het kind in zijn
handeling en je hoort alleen het ge
luid dat daarbij hoort. Een kind
moet de kans krijgen te leren zich
,te concentreren. Maar je hoort mij
niet zeggen dat kinderen geen Jetix
of Nickelodeon mogen kijken."
Hoe ziet de toekomst eruit voor Kin
dertijd en voor uzelf?
„We hebben nog minstens vijfjaar
nodig om kleutertelevisie helemaal
op het niveau te brengen dat ik
voor ogen heb. In het algemeen be
vindt kindertelevisie zich nog in
het Stenen Tijdperk. Of er voldoen
de waardering is voor mijn werk?
Ach, als je op een verjaardag vertelt
dat je Tik Tak maakt, neemt ieder
een een slok wijn en nog wat noot
jes. Je krijgt pas aandacht als je ver
telt dat je die dag de minister-presi
dent hebt gesproken. Vreemd,
vind ik. Kindertelevisie vormt de
nieuwe generatie van een land."
KRO Kindertijd, elke werkdag om
17.00 uur. Op 21 mei, Hemel
vaartsdag, wordt een marathon
uitzending gehouden.
rw1 Reageren?
redactie.media@wegener.nl