spectrum 2 Ook succes moet PZC Zaterdag 11 april 2009 Antwerpen, eind maart. Het Sportpaleis maakt zich op voor het achtste en voorlaatste Wit Licht-concert. Buiten heb ben zich - uren voor aanvang - al de eerste fans gemeld; in de catacomben heerst geroutineerde bedrijvigheid. In de hal loopt de 42-jarige maestro rond. Ontspan nen, casual gekleed, das om de nek vanwege een opkomende verkoudheid. Hij vertelt niet zonder trots over het ronduit indruk wekkende podium, 900 vierkante meter groot, voorzien van 152.000 ledlampjes. Vijf tien vrachtwagens waren ervoor nodig. „Als je wat langer succesvol wilt zijn, moet je ook in de diepte investeren. Dan moet je naar een soort totaalbeleving toe", zegt Borsato. „Dit is inderdaad wel een totaalbeleving." Als je alles op een rijtje zet wat je hebt gedaan, dan is dat imponerend. Sta je er zelf wel eens bij stil wat je allemaal hebt gepresteerd? „Natuurlijk sta je daar regelmatig bij stil. Ik heb bij wijze van spreken geen keus. Ik leef van hoogtepunt naar hoogtepunt. Alleen, ik kijk wel vooruit en niet zo vaak terug. Want als ze mij vragen naar de prijzen en naar de awards, dan word ik daar bijna verlegen van. Het is veel, maar ik ben blij en trots dat we het kunnen doen. Je merkt dat de hele Ne derlandse muziekcultuur een impuls heeft gekregen sinds de jaren negentig. Er zijn ont zettend veel nieuwe bands en acts bijgeko men. Het vertrouwen in het Nederlandse product is gestegen en daardoor zijn dit soort dingen mogelijk. Tegelijkertijd wil ik er bescheiden onder blijven, omdat je heel snel merkt dat het ook afgunst kan oproepen. Dat wil ik vermijden. Het is toch zo dat er vanuit allerlei oogpunten mensen best ja loers naar kijken." Elke keer ga je ook weer een stap verder. Tel kens leg je de lat voor jezelf weer wat hoger. Na zijn succesvolle Wit Lich t-trilogie (bioscoopfilm, album, concertserie) neemt Marco Borsato even wat gas terug. Een van de spaarzame concerten die hij geeft, is in Zeeland: vrijdag 26 juni op de Brouwersdam, de openingsavond van Concert at Sea. Het is zijn eerste grote festivaloptreden in dertien jaar. door Rolf Bosboom Heb je soms het gevoel dat het niet meer hoger kan? „Ik ben nooit op zoek naar de overtreffende trap, alleen het gebeurt vaak wel. Het heeft meer te maken met dat ik muzikaal en artis tiek wil blijven vernieuwen. Dan blijkt het elastiek van je talent steeds opnieuw oprek- baar. Maar het is geen doel op zich. Maar wat voor mij wel een doel is, is dat ik ver nieuwend bezig wil zijn. Ik wil innovatief zijn, niet op de platgetreden paden lopen. Daar ben ik wel constant mee bezig en niet met die overtreffende trap." ]e wil ook innovatief zijn in de manier waarop je de muziek onder de aandacht brengt. ]e zou daarin overeenkomsten kunnen zien met Blof. Zie je die overeenkomst zelf ook? „Je kunt net zoveel overeenkomsten noe men als verschillen. Maar wat je van Blof kunt zeggen is dat het goede muziek is, dat ze vernieuwend bezig zijn, gedreven zijn. Dus er zijn heel v.eel overeenkomsten. We vertegenwoordigen ieder een eigen stro ming, maar er zijn wel degelijk parallellen te trekken." Vaak is gezegd dat het nooit zou lukken om jou een keer te laten optreden op Concert at Sea. Waarom is het dit jaar toch gelukt? „Ik heb Blof hoog zitten. Het zijn zeer ge waardeerde collega's en ik ben persoonlijk fan van hen. Zij hebben nu een extra dag aan het festival toegevoegd, wat in deze tijd best risicovol is, met de conjunctuur zoals die is. Dit festival draagt een groot kwaliteits label en ik denk dat de muziekstijlen en -soorten goed op elkaar aansluiten. Grote di versiteit. Ik ben dus heel erg blij met de uit nodiging van Blof. Ik heb er ook niet lang 1 over nagedacht, maar meteen ja gezegd. We gaan er een mooi feest van maken. Ik heb er ontzettend veel zin in en kijk er echt naar uit" In hoeverre ken je Concert at Sea? „Ik ben er niet geweest als toeschouwer, want dat heeft mijn agenda nooit toege staan, maar ik heb het wel van dichtbij ge volgd. Mijn broertje is er alle keren geweest. Het is bijzonder dat je in zo'n korte tijd een festival kunt opzetten dat al zo'n draagvlak heeft. Het is een compliment aan de hele provincie dat die er zo achter gaat staan. Zo'n festival is veel minder vanzelfsprekend in Zeeland dan in Amsterdam of Rotterdam. Ik heb bijvoorbeeld aan Arnhem ook ge merkt hoe de stad destijds achter Symphoni- ca is gaan staan. Als zo'n hele regio mee werkt en je maakt een vuist, dan ontstaat iets bijzonders waar de hele regio een uitstra ling van krijgt, zowel in naamsbekendheid als in positiviteit als in beleving. Dat echoot nog lang na. En als je zoveel mensen naar je provincie trekt, dan kun je je van je beste kant laten zien. Ik vind het mooi dat Zee land zich dat heel goed gerealiseerd heeft. De provincie heeft Blof omarmd en dat zijn ambassadeurs van Zeeland geworden." Heb je zelf iets met Zeeland? „Ik ben een fervent duiker. Het is wel lang geleden dat ik er geweest ben. Dat heeft te maken met het feit dat het de afgelopen ja ren zo extreem druk is geweest en dat ik me niet kan veroorloven om het risico te lopen verkouden te worden. Maar Zeeland is een van de mooiste plekken van Nederland." Wat voor soort show kunnen we eind juni op de Brouwersdam verwachten? „Het wordt dynamisch in elk geval. Het zal altijd een afspiegeling zijn van wie ik ben en waar ik voor sta. Dat is: met veel energie, maar toch ook met emotie. Het zal een destillaat zijn van de grote hits." Je sluit nu het drieluik Wit Licht af, dat be stond uit een bioscoopfilm, een album en een Marco Borsato

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 102