spectrum 2
Ook succes moet
PZC
Zaterdag 11 april 2009
Antwerpen, eind maart. Het
Sportpaleis maakt zich op
voor het achtste en voorlaatste
Wit Licht-concert. Buiten heb
ben zich - uren voor aanvang -
al de eerste fans gemeld; in de catacomben
heerst geroutineerde bedrijvigheid. In de hal
loopt de 42-jarige maestro rond. Ontspan
nen, casual gekleed, das om de nek vanwege
een opkomende verkoudheid. Hij vertelt
niet zonder trots over het ronduit indruk
wekkende podium, 900 vierkante meter
groot, voorzien van 152.000 ledlampjes. Vijf
tien vrachtwagens waren ervoor nodig. „Als
je wat langer succesvol wilt zijn, moet je ook
in de diepte investeren. Dan moet je naar
een soort totaalbeleving toe", zegt Borsato.
„Dit is inderdaad wel een totaalbeleving."
Als je alles op een rijtje zet wat je hebt gedaan,
dan is dat imponerend. Sta je er zelf wel eens bij
stil wat je allemaal hebt gepresteerd?
„Natuurlijk sta je daar regelmatig bij stil. Ik
heb bij wijze van spreken geen keus. Ik leef
van hoogtepunt naar hoogtepunt. Alleen, ik
kijk wel vooruit en niet zo vaak terug. Want
als ze mij vragen naar de prijzen en naar de
awards, dan word ik daar bijna verlegen van.
Het is veel, maar ik ben blij en trots dat we
het kunnen doen. Je merkt dat de hele Ne
derlandse muziekcultuur een impuls heeft
gekregen sinds de jaren negentig. Er zijn ont
zettend veel nieuwe bands en acts bijgeko
men. Het vertrouwen in het Nederlandse
product is gestegen en daardoor zijn dit
soort dingen mogelijk. Tegelijkertijd wil ik er
bescheiden onder blijven, omdat je heel snel
merkt dat het ook afgunst kan oproepen.
Dat wil ik vermijden. Het is toch zo dat er
vanuit allerlei oogpunten mensen best ja
loers naar kijken."
Elke keer ga je ook weer een stap verder. Tel
kens leg je de lat voor jezelf weer wat hoger.
Na zijn succesvolle
Wit Lich t-trilogie
(bioscoopfilm,
album, concertserie)
neemt Marco
Borsato even wat
gas terug. Een van
de spaarzame
concerten die hij
geeft, is in Zeeland:
vrijdag 26 juni op
de Brouwersdam, de
openingsavond van
Concert at Sea. Het
is zijn eerste grote
festivaloptreden in
dertien jaar.
door Rolf Bosboom
Heb je soms het gevoel dat het niet meer hoger
kan?
„Ik ben nooit op zoek naar de overtreffende
trap, alleen het gebeurt vaak wel. Het heeft
meer te maken met dat ik muzikaal en artis
tiek wil blijven vernieuwen. Dan blijkt het
elastiek van je talent steeds opnieuw oprek-
baar. Maar het is geen doel op zich. Maar
wat voor mij wel een doel is, is dat ik ver
nieuwend bezig wil zijn. Ik wil innovatief
zijn, niet op de platgetreden paden lopen.
Daar ben ik wel constant mee bezig en niet
met die overtreffende trap."
]e wil ook innovatief zijn in de manier waarop
je de muziek onder de aandacht brengt. ]e zou
daarin overeenkomsten kunnen zien met Blof.
Zie je die overeenkomst zelf ook?
„Je kunt net zoveel overeenkomsten noe
men als verschillen. Maar wat je van Blof
kunt zeggen is dat het goede muziek is, dat
ze vernieuwend bezig zijn, gedreven zijn.
Dus er zijn heel v.eel overeenkomsten. We
vertegenwoordigen ieder een eigen stro
ming, maar er zijn wel degelijk parallellen te
trekken."
Vaak is gezegd dat het nooit zou lukken om
jou een keer te laten optreden op Concert at
Sea. Waarom is het dit jaar toch gelukt?
„Ik heb Blof hoog zitten. Het zijn zeer ge
waardeerde collega's en ik ben persoonlijk
fan van hen. Zij hebben nu een extra dag
aan het festival toegevoegd, wat in deze tijd
best risicovol is, met de conjunctuur zoals
die is. Dit festival draagt een groot kwaliteits
label en ik denk dat de muziekstijlen en
-soorten goed op elkaar aansluiten. Grote di
versiteit. Ik ben dus heel erg blij met de uit
nodiging van Blof. Ik heb er ook niet lang 1
over nagedacht, maar meteen ja gezegd. We
gaan er een mooi feest van maken. Ik heb er
ontzettend veel zin in en kijk er echt naar
uit"
In hoeverre ken je Concert at Sea?
„Ik ben er niet geweest als toeschouwer,
want dat heeft mijn agenda nooit toege
staan, maar ik heb het wel van dichtbij ge
volgd. Mijn broertje is er alle keren geweest.
Het is bijzonder dat je in zo'n korte tijd een
festival kunt opzetten dat al zo'n draagvlak
heeft. Het is een compliment aan de hele
provincie dat die er zo achter gaat staan.
Zo'n festival is veel minder vanzelfsprekend
in Zeeland dan in Amsterdam of Rotterdam.
Ik heb bijvoorbeeld aan Arnhem ook ge
merkt hoe de stad destijds achter Symphoni-
ca is gaan staan. Als zo'n hele regio mee
werkt en je maakt een vuist, dan ontstaat
iets bijzonders waar de hele regio een uitstra
ling van krijgt, zowel in naamsbekendheid
als in positiviteit als in beleving. Dat echoot
nog lang na. En als je zoveel mensen naar je
provincie trekt, dan kun je je van je beste
kant laten zien. Ik vind het mooi dat Zee
land zich dat heel goed gerealiseerd heeft.
De provincie heeft Blof omarmd en dat zijn
ambassadeurs van Zeeland geworden."
Heb je zelf iets met Zeeland?
„Ik ben een fervent duiker. Het is wel lang
geleden dat ik er geweest ben. Dat heeft te
maken met het feit dat het de afgelopen ja
ren zo extreem druk is geweest en dat ik me
niet kan veroorloven om het risico te lopen
verkouden te worden. Maar Zeeland is een
van de mooiste plekken van Nederland."
Wat voor soort show kunnen we eind juni op
de Brouwersdam verwachten?
„Het wordt dynamisch in elk geval. Het zal
altijd een afspiegeling zijn van wie ik ben en
waar ik voor sta. Dat is: met veel energie,
maar toch ook met emotie. Het zal een
destillaat zijn van de grote hits."
Je sluit nu het drieluik Wit Licht af, dat be
stond uit een bioscoopfilm, een album en een
Marco Borsato