auto
Cruze aanwinst bij Chevrolet
TIEN AUTOVRACEN AAN:
Jannis Brevet. Hij is patron cuisinier bij restaurant In-
ter Scaldes in Kruiningen. Op de weg is hij vlot, mis
schien wel iets te vlot zo nu en dan...
AUTOTEST Nieuwe, leuke Koreaan volgt kleurloze Nubira op
Luc Kerckhaert, Kerckhaert, Terneuzen
door Thijs Imandt
In wat voor auto rijdt u?
Ik rij in een BMW X5 3.0.
In wat voor auto zou u willen
rijden?
De Audi A8 vind ik een erg mooie
auto, daar zou ik wel aan kunnen
wennen. Hij straalt klasse uit en
rijdt daarnaast erg goed.
Waaraan ergert u zich in het ver
keer?
Aan andere weggebruikers die het
als hun plicht zien om anderen op
hun 'fouten' te wijzen. Erg irri
tant. Ik heb nog nooit iemand ge
zien of meegemaakt die honderd
procent foutloos en netjes reed.
Hebt u zelf een onhebbelijkheid
in het verkeer?
Ik hou van bestuurders die lekker
doorrijden waar het mogelijk is.
Maar misschien ben ik zelf af en
toe wat te onrustig en té vlot in
het verkeer.
Wat is de hoogste snelheid die u
ooit hebt gereden en waar was
dat?
Ik hou me niet zo bezig met de
maximum snelheid. Waar het kan,
mag je best een beetje doorrijden
en dat doe ik dan ook.
Wanneer hebt u voor het laatst
een bekeuring gehad en waar
voor?
Vorige week had ik nog een par
keerbon.
In hoeveel keer slaagde u voor
het rijbewijs?
Ik heb het in één keer gehaald.
Welke verkeersregel zou u wil-
PZC Vrijdag 10 april 2009 3
len veranderen?
De maximum snelheid op sommi
ge stukken snelweg kan best om
hoog. Er zijn nogal wat 100 kilome
terwegen waarvan ik me niet kan
voorstellen dat daar geen 120 gere
den kan worden.
Wat vindt u een lelijke auto?
Vandaag de dag maken ze geen le
lijke auto's meer. Maar het blijft na
tuurlijk wel een kwestie van
smaak.
Hoe zou u zichzelf als autorijder
willen omschrijven?
Ik ben zeker een sportieve rijder.
Kijk maar naar mijn eerdere ant
woorden, haha.
Tot nu toe heeft de naams
verandering van de Koreaan
se GM-dochter Daewoo in
Chevrolet nog geen auto's
opgeleverd die boven de
middelmaat uitstijgen. De
nieuwe Cruze, opvolger van
de kleurloze Nubira, doet
dat als eerste wél.
Ook van binnen ontstijgt de Cruze zijn voorganger Nubira. foto's CPD
ter niet hoger is dan dat van de 1,6
liter.
brengt de eenvoudigste Cruze dus
ook 1.365 kilogram op de schaal.
Het kan echter nog een stuk zwaar
der als je de tweeliter turbodiesel
neemt, want die weegt rijklaar
ruim anderhalve ton.
Dus is een beetje motorvermogen
wel op zijn plaats. Op papier zou
de 1,6 liter benzinemotor met 114
pk (honderdsprint in 12,5 secon
den, topsnelheid 185 kilometer per
uur) echter voldoende moeten
zijn, maar in de praktijk maakt de
ze krachtbron te weinig klaar. Hij
voelt taai aan en haalt de opgege
ven sprinttijd in elk geval niet.
De 1,8 liter voldoet beter, biedt
meer souplesse en met 141 pk ook
meer kracht.
Voor deze motor geeft Chevrolet
een sprinttijd op van tien tellen en
een top van tweehonderd kilome
ter per uur, terwijl het verbruik
met 6,8 liter per honderd kilome-
De Cruze heeft een best smaakvolle design.
door Robbert Keegel
„De Cruze is een ruime sedan die veel
waar voor zijn geld biedt. Ik vermoed dat
de auto het goed gaat doen bij veertigers
en vijftigers. Door het sportieve uiterlijk is
de Cruze ook voor een jongere doelgroep
aantrekkelijk."
Voor de professionele berijder
heeft Chevrolet dan nog een twee
liter turbodiesel van 150 pk, die
nog een klein beetje vlotter is dan
de 1.8 benzine en zuiniger.
Investeren in wat extra vermogen
loont beslist, want de Cruze heeft
een prima weggedrag. De auto
veert comfortabel, maar gaat toch
gretig over een bochtig traject en
zelfs de wat harde Hankook-ban-
den kunnen het rijplezier niet be
derven. Bovendien hebben de uit
voeringen met de sterkere moto
ren de completere LS-uitrusting
met lichtmetalen wielen en elektri
sche ramen voor en achter.
De 1.6 LE (ook al met airco, zes air
bags en audio) is er vanaf 17.995 eu
ro, de 1.8 LS kost tweeduizend eu
ro meer.
Dieselen kan vanaf 21.695 euro,
tenminste als de 125 pk versie be
schikbaar is, de 150 pk versie kost
25.695 euro.
De Cruze is een leuke auto.
Om te beginnen dankzij
het best smaakvolle de
sign van de Cruze, met
een achterkant die een beetje op
een-Honda Civic Hybrid lijkt, en
een voorkant met een grappige, ge
deelde grille.
De auto is verder fors bemeten
met een lengte van 4,60 meter en
ook de wielbasis van 2,69 meter is
vorstelijk te noemen. Het is alle
maal te danken aan het gebruik
van een nieuxfr platform dat Opel
later ook zal toepassen voor de
nieuwe Astra.
De forse maten van de Cruze
doen een royaal interieur vermoe
den en dat heeft hij ook.
Op de achterbank is de beenruim
te royaal, de hoofdruimte mocht
iets meer zijn.
De kofferbak is met een inhoud
van 450 liter gepast voor deze klas
se, maar helaas zijn de scharnier-
beugels zogenaamde 'Samsoni-
te'-krakers, die bij het sluiten van
de klep te ver naar binnen komen.
Forse maten betekenen doorgaans
ook een flink gewicht en rijklaar