Meningen Provincie heeft te veel geld Zoooooooooo V6©1voordeev 'Gemeente miskent inwoners' - Psychiaters doen onderzoek onder probleemjongeren lelfbrtr. <§r Telfort internet. Goedkoper. Dus leuker. Ombudsman: gemeente heeft geen zicht meer op klachten van burger. Medici willen inzicht in psychische problemen jeugd Slotervaart. PZC Vrijdag 10 april 2009 I 1 3 TE CAST Maarten Aliers is directeur van het Centrum voor onderzoek van de economie van de lagere overheden (Coelo) aan de Rijksuniversiteit Groningen. Een adviesraad van de re gering stelt voor het budget van de provin cies met tien procent te korten. Provincies reage ren als door een wesp gestoken, maar dat is niet terecht. r De aanstaande verkoop van Nuon en Essent heeft de provincies - aan deelhouders van deze energiebe drijven - in de schijnwerpers ge zet. De indruk bestaat dat deze be stuurslaag over meer geld beschikt dan nodig is, zeker gezien het toch wat beperkte takenpakket van de provincies. Dit klopt inderdaad, maar dat komt niet door de miljardenbedra gen die Nuon en Essent binnen kort gaan opleveren. Provincies ge ven namelijk al langer meer uit dan nodig is. Daar is een simpele reden voor: er komt te veel geld binnen. In theorie is het allemaal zo mooi. Provincies zijn democratische orga nisaties. De kiezers bepalen wat er gebeurt. Zij betalen een provincia le belasting en als hun provinciale bestuurders niet doen wat zij wil len, dan stemmen ze de volgende keer niet op die bestuurders (cq. hun partijen). De bestuurders we ten dit en doen dus zo goed moge lijk wat de kiezers willen. Maar dat is de theorie. De praktijk is weerbarstiger. Het meeste geld dat provincies binnenkrijgen komt niet van hun eigen belasting, maar van de rijksoverheid én uit de winst op hun eigen vermogens. Vooral die laatste inkomstenbron is sterk gegroeid. In 1998 brachten dividenden nog 34 miljoen euro op. In 2007 ging het al om 434 mil joen structureel, dus dertien keer zo veel. Daarnaast ontvingen provincies dat jaar nog 900 miljoen aan een malig dividend of aan de verkoop van belangen. Dat is veel geld, ze ker als je bedenkt dat de twaalf provincies samen ongeveer zes mil jard per jaar uitgeven. In theorie is er geen enkele reden om meer uit te geven als er meer binnenkomt. Maar dat doen de provincies wel. Economen noe men dit 'potjesdenken': de bron van de inkomsten is medebepa lend voor de besteding. Overhe den zijn hierin trouwens verre van uniek. Ga zelf maar eens na hoe u een bonus of een loterijwinst zou besteden. Heel anders waarschijn lijk dan uw zuurverdiende salaris. Bij overheden is het gebruikelijk inkomsten geheel te bestemmen voor uitgaven. Slechts heel zelden komt iemand op het idee dat het geld ook kan worden gebruikt om de belasting te verlagen. De Raad voor de Financiële Ver houdingen heeft nu becijferd dat provincies samen een half miljard extra per jaar zijn gaan uitgeven doordat hun vermogensinkomsten zijn gestegen.Over de precieze hoogte van dat bedrag valt te dis cussiëren. Niet over het feit zelf Overigens heeft het kabinet hierbij ook boter op zijn hoofd. Het heeft de provincies gebruikt om tal van projecten mede te financieren, bij voorbeeld de aanleg van wegen. Destijds viel er ook nog geen on vertogen woord over de provincia le rijkdommen. Maar dit is niet alles. Er is nóg een inkomstenbron die steeds meer oplever de. Dat is de provinciale belasting, ofwel: de opcenten op de motorrij tuigenbelasting. Misschien wist u niet eens dat u die betaalde. En hoeveel u uw pro vincie betaalt, zult u waarschijnlijk al helemaal niet weten. Dat komt doordat deze belasting vrijwel on zichtbaar meelift met de motorrij tuigenbelasting van de rijksover heid. 'Provincies moeten geen easy money meer krijgen' De Nederlandse provincies heb ben de tarieven de afgelopen jaren niet sterk verhoogd, maar dat was ook niet nodig. Er kwamen name lijk steeds meer auto's en ook steeds zwaardere auto's, die alle maal meer belasting opleverden. De opbrengst groeide als vanzelf. Maar in plaats van het verlagen van de belasting om de vermogens winsten terug te sluizen, ging de belasting toch omhoog. De op brengst is in tien jaar tijd verdub beld. Het is moeilijk voor te stellen dat de meeste kiezers het daarmee eens zijn. Waarom is er dan nooit een provinciaal bestuur om wegge stemd? Dat komt door de onzicht baarheid van de provinciale belas ting. Vergelijk het met de gemeen Minimumduur contract 12 maanden. Kijk voor de voorwaarden op telfortnl/voordeel. telijke belastingen. Daar is elk jaar veel publiciteit over.. De wethou der die de onroerendezaakbelas- ting (OZB) het meest verhoogt, mag dat zelfs voor de televisie ko men uitleggen. De onroerende- zaakbelasting is erg zichtbaar: de rekening valt elk jaar op de mat. Als de huizen duurder worden, verlagen de meeste gemeenten hun tarieven om te voorkomen dat de opbrengst ongewild op loopt. De provincies doen dat ech ter niet als er meer auto's komen. Maar ze komen daar mee weg om dat niemand het ziet. Wat gaan we hieraan doen? Pro vincies op hun budget korten is te billijken, maar het is niet genoeg. Belangrijker is om herhaling te voorkomen. Provincies moeten geen easy money meer krijgen. Geef ze een belasting die goed zichtbaar is. De motorrijtuigenbelasting ver dwijnt binnenkort toch, we gaan immers rekeningrijden, zo is nog steeds de bedoeling. Voer in de plaats daarvan een provinciale in- gezetenenbelasting in. Een gelijk bedrag per huishouden, met kwijt schelding voor de minima. Hou het vooral overzichtelijk. Provincia le bestuurders moeten dan kun nen uitleggen waarom hun tarief hoger is dan dat van andere provin cies. En daar kan natuurlijk best een goede reden voor zijn. Aan nuttige projecten mogen ze gerust geld uit geven. Maar het moet wel zijn uit te leggen, anders volgt een afreke ning in het stemhokje. Op deze manier wordt ook elke provinciale euro twee keer omge draaid voor hij wordt uitgegeven. En dat is waar we naartoe moeten. AMSTERDAM - Gemeenten hebben vaak geen zicht meer op de klach ten en wensen van hun inwoners. j~ Dat concludeert de gemeentelijke ombudsman van onder meer Am-' sterdam, Alrnere, Weesp en Die- men, Ulco van de Pol. Gemeenten besteden steeds vaker taken uit of verzelfstandigen on derdelen. Daardoor komen klach ten over die taken niet meer bij hen terecht, maar bij de organisa ties die ze uitvoeren. „De gemeen te staat daardoor op afstand en kan de burger niet langer de rechts bescherming leveren die de wet biedt", waarschuwt Van de Pol, die gisteren zijn jaarverslag presen teerde. Hij noemt de schuldhulp verlening als voorbeeld van hoe het niet moet. Uitbesteed aan di verse instanties, maar klachten ko men niet bij de gemeente terecht. Van de Pol ziet dat terug in het ho ge aantal klachten dat bij hem bin nenkomt. Hij adviseert uitvoer ders van gemeentelijke diensten te verplichten om de afhandeling van klachten ondercontrole van gemeente en ombudsman te stel len. Het instellen van zogenoemde front offices noemt Van de Pol ook een probleem. Als mensen zich door een aantal telefonische keuzemenu's of een callcentrum hebben geworsteld, zouden ze een direct nummer van hun contact persoon moeten krijgen. Bet 0800-1707 Bestel telfort.nl ofBREEDBANDWINKEL.nl Bezoek de Telfort winkel of The Phone House AMSTERDAM - Psychiaters gaan honderd probleemjongeren in het Amsterdamse stadsdeel Sloter vaart onderzoeken. Zo moet blij ken hoeveel van hen psychische problemen hebben. Het onderzoek is een project van de Jeugdfabriek, een nieuw bedrijf dat problemen met jongeren on derzoekt en oplossingen probeert te bedenken. De jongeren die onderzocht wor den, zijn deelnemers aan het Van Acht tot Acht-project, waarbij pro- bleemjeugd die dreigt af te glijden, de hele dag wordt begeleid door coaches. Psychiaters en psychologen van De Bascule, academisch centrum voor jeugdpsychiatrie, zullen circa acht uur spreken met elke jongere. Zo willen zij in twee maanden tijd de geestelijke gesteldheid van de deelnemers in kaart brengen. Een Amsterdams bedrijf dat pro- blemen van jongeren onderzoekt wil de geestelijke gesteldheid in kaart brengen van jongeren die dreigen af te glijden. Oud-wethouder Rob Oudkerk, di recteur van de Jeugdfabriek: „In Slotervaart doet de gemeente van alles om problemen met jongeren op te lossen, maar ik vroeg mij al tijd af: weten we nou wat er pre cies met hen aan de hand is? Als huisarts ga ik toch ook eerst onder zoeken." Doe je onderzoek, zegt Oudkerk, 'dan weet je, de één heeft schizofrenie, de volgende au tisme, zijn buurjongen helemaal niets en de volgende is gewoon een vervelend jongetje'. Oudkerk: „Op grond van wat we dan weten, kijken we met experts wat de bes te methoden zijn om een eind aan de problematiek in Slotervaart te maken." Jan van Driel, klinisch psycholoog bij De Bascule, verwacht flink wat geestelijke moeilijkheden tegen te komen. Bas van Mechelen van Van Acht tot Acht benadrukt dat het onder zoek op vrijwillige basis moet ge beuren. De coaches zullen de jongeren van het nut moeten overtuigen. Het onderzoek kost circa duizend euro per onderzocht kind. De twaalf be trokken hulpverleners van De Bas cule zullen alle deelnemers na het onderzoek indien nodig adviseren over verdere hulp. -

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 13