Elbert Bouman wil naar de Formule 1
Boasson Hagen maakt
zijn reputatie waar
Autocoureur uit Clinge
rijdt dit seizoen in de
klasse Formule Ford.
PZC Donderdag 9 april 2009 35
Formule Ford
De Formule Ford is een race
klasse die als opstapje dient
voor vele talenten. Het is een
amateurklasse die is ontstaan
in 1966.
»- Elbert Bouman rijdt in een My-
gale SJ00, een in Frankrijk ge
produceerde Formule Ford ra
ceauto met een gewicht van
410 tot 420 kg.
De motor, een Ford Zetec
1800cc met ongeveer 150 pk,
gaat in minder dan vijf secon
den naar honderd kilometer
per uur, met een top van bijna
235 kilometer per uur.
Er is een raceversnellingsbak ge
monteerd met vier versnellin
gen. Een wedstrijd duurt 25 mi
nuten. Bij droog weer wordt er
op slicks gereden.
Doordat de auto niet over vleu
gels beschikt, is hij relatief las
tig te besturen. In de nieuwere
generatie Formule Ford-auto's
ligt een Ford Duratec-motor.
In het gemengde deelnemers
veld van zo'n twintig auto's rij
den coureurs in de krachtigere
Duratec-auto's doorgaans har
der dan die in Zetec-wagens.
Elbert Bouman hoopt dat hij
desondanks in de middenmoot
kan meedraaien. Hij komt uit in
de Benelux- en North Sea Re-
gioncompetitie. Ook zijn er on
der meer Britse, Amerikaanse
en Aziatische competities.
stappen na hun korte raceavon-
tuur enigszins bleekjes weer uit.'
„En dan zit ik nog niet eens op
driekwart van mijn mogelijkhe
den", is daarna het droge commen
taar van Bouman. Hij begrijpt dat
een aantal bezoekers vindt dat hij
een riskante sport beoefent. „Maar
dat is niet zo. In vergelijking met
motorcrossen, waar je heel kwets
baar bent, is autoracen superveilig.
Dat komt vooral door de kooicon
structie waarover de wagens be-„
schikken. Bovendien zit je echt
muurvast in de auto."
meer over Elbert Bouman in Zolder
is te zien op www.tvoost.be
WEVELCEM - Al jaren geldt hij als-
een van de grootste talenten van
zijn generatie. Edvald Boasson Ha
gen maakte gisteren al op 21-jarige
leeftijd met zijn zege in Gent-We-
velgem die reputatie waar. Hij
deed dat na een koers die door re
gen en wind al vroeg van zijn favo
rieten was ontdaan.
Boasson Hagen was een van de 37
renners die al na vijf kilometer
een verbrokkeld peloton achterlie
ten. „Ik wilde mijn werk doen
voor de ploeg. Vandaag was Caven
dish natuurlijk de kopman." Maar
de Britse sprinter van Team Co
lumbia had de slag gemist.
Boasson Hagen keek eens om zich
heen, zag dat zijn ploeg met Ge
orge Hincapie en oud-winnaar
Marcus Burghardt goed vertegen
woordigd was en vertrouwde op
zijn benen. Op ruim dertig kilome
ter voor de streep viel Boasson Ha
gen aan, waarna hij zich snel bij
de eerder ontsnapte Wit-Rus
Aleksandr Koestsjinski voegde.
Het tweetal werd door de 23 over
gebleven achtervolgers nooit meer
teruggezien. Tom Leezer was met
de achtste plaats op 2.14 minuten
van de winnaar de beste Nederlan
der. Johnny Hoogerland uit Yerse-
ke eindigde op 11.35 minuten op
de 64e plaats.
Alberto Contador heeft de
macht gegrepen in de Ronde van
Baskenland. De Spaanse renner
won de derde etappe en nam de
leiderstrui over van zijn landge
noot Luis Leon Sanchez. De Tour
winnaar van 2007 ging er in de rit
van Villatuerta naar Eibar op de
laatste beklimming vandoor. Op
een kleine tien seconden kwam de
Australiër Cadel Evans als tweede
over de streep, met Samuel
Sanchez in zijn wiel als nummer
drie. Robert Gesink finishte als zes
de op 33 seconden.
r
...in Canada gaan Joris, Carolin
en Martin studeren, mét een beurs?
"De HZ ondersteunt studenten niet alleen met de voor
bereidingen voor studie en stage in het buitenland, maar
biedt ook beurzen aan. In het kader van het EU-Canada
mobiliteitsprogramma ontvangt de HZ fondsen van de
Europese Unie om de mobiliteit van economie studenten
naar Canada te bevorderen. Dit betekent dat 3x3
studenten daar een semester bij een partnerinstelling
kunnen studeren met ieder een beurs van 5.000,-.
In september gaan wij voor een half jaar naar Calgary!"
Meer weten over studie en stage in het buitenland?
Kom naar de Open Dag!
door René van Stee
ZOLDER - Elbert Bouman behaalde
eerder zijn racelicentie dan zijn rij
bewijs. De autocoureur uit Clinge
is een man met een missie. Hij wil
naar de Formule 1, het walhalla
van de autosport.
Het besef is aanwezig dat de
Zeeuws-Vlaming een lange en
moeilijke weg heeft te gaan.
Slechts enkelingen - al dan niet ge
steund met een grote zak geld - be
reiken de absolute top. „Maar dat
weerhoudt mij er niet van om het
toch te proberen. Ik heb de overtui
ging dat ik de kwaliteiten bezit om
de top te halen. En inderdaad, je
hebt veel geluk nodig, maar het
komt toch voornamelijk op je ta
lent aan", vertelt de twintigjarige
racefanaat in een pitsbox op het cir
cuit van Zolder, waar hij inmiddels
honderden testrondes heeft afge
legd in zijn nieuwe bolide.
'Ik heb de overtuiging
dat ik de kwaliteiten
bezit om de top te halen'
In nauwe samenwerking met Dejo
Racing uit Angeren rijdt Bouman,
die het circuit van Zandvoort bij
wijze van spreken beter kent dan
de route van zijn huis naar de bak
ker in Clinge, dit jaar namens het
eigen EB Racing Team in de For
mule Ford. Daarin reden ook ooit
grote namen zoals Michael Schu
macher en Jos Verstappen. „Dit
zijn dus niet de minste coureurs.
De weg die zij hebben moeten af-
Kalender Formule Ford
Elbert Bouman uit Clinge debuteert in de Formule Ford.
leggen, sterkt mij in de overtuiging
dat ik geen onmogelijke doel stel."
Vorig jaar werd wel veel getest,
maar niet geracet omdat de financi
ën ontbraken. Die dreiging speelt
op de achtergrond altijd een rol.
Toetreden tot een team is geen op
tie, omdat dat te duur is. Sponsors
zijn altijd welkom bij het beoefe
nen van de zeer kostbare sport die
Bouman bedrijft. Precieze bedra-
11-13 april: Paasraces Zandvoort
30 mei-1 juni: Pinksterraces Zandvoort
12-14 juni: RTL Masters of F3 Zandvoort
4-5 juli: DPP Festival Assen
17-19 juli: Superleague Formula Zolder
22-23 augustus: DTC Jyllandsringen Denemarken
5-6 september: Trophy of the Dunes Zandvoort
10-11 oktober: Finaleraces Zandvoort.
gen willen hij en zijn vader - en
manager - Louis Bouman niet
kwijt, maar ze overstijgen ruim
schoots een modaal jaarsalaris.
In 2007 kwam de uit het karten af
komstige Bouman uit in de Formu
le Gloria, een klasse voor formule
auto's die allemaal hetzelfde zijn.
In de eindrangschikking was er
een verdienstelijke zevende plaats.
Het EB Racing Team heeft een rou
te uitgestippeld die via de Formule
Ford, de Formule Renault en For
mule 3 moet eindigen in de Formu
le 1. Voordat het mogelijk zo ver is,
heeft Bouman er dan al ettelijke
duizenden test- en wedstrijdkilo
meters opzitten. Zijn kansen in het
komende seizoen, kan hij moeilijk
inschatten. „Het testen verliep tot
nu toe naar wens. Stukje bij beetje
werken we toe naar een topafstel-
ling van de auto. Straks is het heie
foto's Dirk Van Deuren
maal aan mij om het te laten zien."
Op de open dag van EB Racing in
Zolder, waar tientallen andere cou
reurs hun racewagen in allerlei klas
sen preparen en testen voor het
nieuwe seizoen, krijgen bezoekers
enigszins een idee van hoe het er
in Formule Ford aan toegaat. Zon-
nebankbruine en van grote zonne
brillen voorziene geblondeerde da
mes, loeiende motoren en de geur
van verbrand rubber en benzine
ontbreken uiteraard niet. En wie
de sensatie van Bouman in zijn bo
lide op de baan wil meemaken,
kan meerijden in een BMW-toer-
wagen die hem op de voet volgt.
In no-time zitten de wagens dik
boven de honderd kilometer per
uur. In de bochten lijkt er geen
rempedaal te bestaan, waardoor de
passagiers nog steviger in hun kuip-
stoel worden gedrukt. De meesten