Kunstcollectief In Vogelvlucht Getuigenis met www.pzc.nl/uit 1 O Donderdag 9 april 2009 PZC door Ali Pankow Alle grote verhalen over goden en helden zijn al verteld. Beeldend kunstenares Marenne Weiten uit Middelburg richt zich op de inkijkjes in de levens van 'gewone' mensen. Oorspron kelijk gebruikt zij daar de pas sende, aan aquarel verwante, techniek van gouaches voor. Tij dens haar huidige solo-exposi tie Getuigenis /Zeugnis in het Ma rie Tak van Poortvliet museum in Domburg voegt zij daar een uitingsvorm aan toe: monumen tale muurschilderingen. Verschillende paden die Weiten eerder bewandelde, komen bijeen in deze tentoonstelling. In 2001 presenteerde zij in De Kabinetten en de Vleeshal in Middelburg voor namelijk mensfiguren, centraal ge tekend op het papier. Daarna maakte zij schilderijen van lege in terieurs. Aansluitend kwamen daar voorwerpen in als tastbaar be wijs van menselijk handelen bin nen die ruimten. Inmiddels vallen interieur, figuren en voorwerpen vaak samen als ging het om tafere len in een toneelstuk: een mense lijke komedie. Weiten visualiseert verhalen met haar gouaches. Verhalen over wat ooit was: mensen, dingen, omstan digheden. Tevens toont zij hoe het verleden zijn invloed blijft hebben op het heden. Dankzij de lichte techniek en broze kleuren drukt het voorgaande niet als een zwaar stempel op het hier en nu, maar is hoe vederlicht ook, wel onmisken baar aanwezig. Het gaat daarbij vooral om de achtergrond met sub tiel geschetste silhouetten en con touren van voorwerpen als stille getuigen van wat is geweest. Wie de talrijke gouaches in het Ma rie Tak van Poortviet Museum te vluchtig aanschouwt, mist dus veel. Een groot aantal verdient juist door die boeiende 'decors' een intensieve zoektocht naar de details die fragmenten van een ver leden prijsgeven. Mooie Voorbeelden in dit verband bieden onder meer de gouaches met als titels Wildgroei, Haas en ik en In de Bergen. Deze tafereeltjes wekken aanvankelijk de indruk van illustraties bij een vrolijk kin derverhaal, maar stralen direct daarop ook iets onheilspellends, ongrijpbaars en dreigends uit. Specifieke elementen zijn kenmer kend in het werk van Weiten. Boomstronken bijvoorbeeld dui ken met regelmaat op in haar schil- foto Lex de Meester door Ali Pankow Stimuleren en inspireren zijn belangrijke doelstellingen voor BAA-kunst, ofwel Beeldhouw Atelier Arnestein in Middelburg. Het atelier is eigen dom van drie beeldend kunste naars, Marian van Puyvelde, Anita Dekker en Berita Valk. Zij bieden met dit pand circa dertig andere beeldend kunstenaars ruimte hier te werken en gebruik te maken van de beschikbare apparatuur. Normaliter wordt hier gekneed, ge hakt, gegoten én soms getranspi reerd. Zo niet tijdens het komend paasweekend. Vanaf morgen 16.00 uur tot en met tweede paasdag is de kunstwerkplaats getransfor meerd tot een expositieruimte. Al le deelnemers van BAA-kunst pre senteren hier werk onder de titel In Vogelvlucht. „Het is een jubi- leumexpositie. Tien jaar geleden zijn we hier begonnen",vertelt Van Puyvelde. Zij getuigt met haar 86 jaar nog steeds van een onge breidelde scheppingsdrang. Op de vraag waarom de expositie maar vier dagen loopt, antwoordt zij dan ook: „Er moet volgende week toch weer gewoon gewerkt wor den?" Zij stond samen met Anita Dekker en Etienne Vindevogel des tijds aan de wieg van een gezamen lijk atelier. „Eerst zaten we aan de Balans, maar nu dus al weer tien jaar op industrieterrein Ar nestein", aldus Van Puyvelde. In Vogelvlucht verwijst naar de reliëfs die alle leden geïnspireerd door dat thema speciaal voor deze ten toonstelling hebben gemaakt. De kunstwerken prijken in een serie bovenaan de wanden rondom in de werkplaats. Verder geeft de ex positie een beeld van het diverse aanbod aan kunst, dat hier ge creëerd wordt door zowel profes sionele als niet-professionele kun stenaars. Sommigen maken figura tieve beelden, anderen geven de voorkeur aan abstracte vormen. Ook de keus van materialen loopt uiteen: steen, keramiek, brons, klei. Tijdens de donderdagen is al tijd de specifieke groep mensen bij een die hakken uit steen. Zij wer ken onder leiding van Han der Berg. In een aparte ruimte worden ook gebeeldhouwde portretten ge toond als resultaat van een specifie ke workshop onder leiding van Leendert Houtekamer. Voor de inrichting van de tentoon stelling tekent Anita Dekker. Vol gens de beide anderen heeft zij er goed kijk op om van zo'n divers aanbod een overzichtelijke en sfeervolle presentatie te maken. Expositie, BAA-kunst, Middelburg, Arnesteinweg 29, t/m maandag 13 april, 11.00 - 16.30 uur. Marenne Weiten ontdekte dat haar muurschilderingen een decor bieden voor de figuren in haar gouaches (foto midden). Foto rechts: Boomstronk. „Afgebroken bomen kan ik niet terugzetten als volledige bomen, maar ik kan wel een ketting maken van de stronken", zegt de kunstenares. derijen. „Ook dat was een ondek- kingstocht", zegt de kunstenares. „Afgehakte bomen kun je niet meer terugzetten als volledige bo men, maar je kunt de stronken wel met elkaar verbinden als een soort ketting. En die ontdekking biedt uiteindelijk weer de voeding voor het kunstenaarschap", geeft Weiten als voorbeeld hoe belang rijk symbolen in haar werk zijn. Ook ballonnen komen veelvuldig voor in haar tekeningen. Zij lijken het fragiele vervoermiddel om de wereld te verkennen. Grote witte panelen in het mid den van de tentoonstellingszaal golden dit keer als prikkelende uit nodiging aan de exposante daar 'iets bijzonders' mee te doen. Weiten ging de uitdaging aan, on danks dat zij normaliter haar tere tekeningen uitsluitend in klein for maat presenteert. „Het was voor mijzelf ook een ontdekking dat de ze monumentale muurschilderin gen plotseling de decors werden voor mijn personages in het kleine werk." Talrijke details uit haar gouaches komen dan ook uitver groot terug in haar schilderin- genop de muur. De kunstenares kreeg de smaak zo te pakken dat zij haar schilderingen ook heeft voortgezet op de wanden van de ontvangstruimte. Solo-expositie Marenne Weiten: Getuigenis/Zeugnis: t/m zondag 7 juni, Marie Tak van Poortvliet Museum, Domburg, Ooststraat 10, open di. t/m zo. 13-17 uur. Foto links: Gouache Haas I met subtiele contouren en silhouetten op de achtergrond.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 102