Alleen in de ring wordt de worstelaar niet beschadigd www.pzc.nl/uit NU OVERAL IN DE BIOSCOOP filmrecensie filmagenda EEN SPRANkELENDTJLMAVONTUUR VOOR DE HELE FAMILIE JacK •WouTGRse 8 Donderdag 9 april 2009 PZC W Mickey Rourke in The Wrestler door Bart van der Put Regisseur Darren Aronofs- ky onderkende de simpe le, doelgerichte kwaliteit van het portret van een aftakelen de showworstelaar, dat Robert D. Siegel schreef De film The Wrest ler introduceert Randy 'The Ram' Robinson in de nadagen van zijn loopbaan, en concen treert zich op de vraag hoe lang een worstelaar in de ring kan stappen zonder te sneuvelen. Het blijkt snel dat de eenling zijn leven al aan de sport gaf: hij kan de huur van zijn caravan niet meer betalen, en is volkomen ver vreemd van zijn volwassen doch ter. Of het met de liefde nog wat kan worden is twijfelachtig, want de paaldanseres op wie hij een oogje heeft ziet hem meer als een klant dan een partner. In de voor stilist Aronofsky op merkelijk losjes en zonder op smuk gedraaide film werkt het portret van de worstelaar rechtlij nig naar het punt, waarop deze verklaart dat de ring de enige plek op aarde is waarin hij niet beschadigd wordt. Dat zou uit de mond van een willekeurige ac teur een platitude zijn, maar De Ram wordt magistraal vertolkt door Mickey Rourke, die zelf als een jonge God stopte met acte ren om in een tweede leven als bokser het spoor bijster te raken. Als Rourkes gehavende gezicht een close-up krijgt, dan is met een duidelijk dat The Wrestler de acteur toebehoort. Hij greep de kans en kreeg de verlossing, met dank aan een regisseur die zich zelf volledig ondergeschikt maakt aan het spektakel dat Mickey Rourke heet. The Wrestler Regie: Darren Aronofsky. Met: Mickey Rourke, Marisa Tomei, Evan Rachel Wood, Todd Barry Te zien in Goes door Bart van der Put In de apocalyptische thriller Knowing speelt Nicolas Cage een hoogleraar die niet in voorbestemming gelooft. Volgens de wetenschapper wordt het universum door chaos beheerst, en dankt de mens zijn bestaan aan een toe vallige samenloop van kosmi sche en biologische omstandig heden, niet aan een vooropgezet plan. Het verrast niet dat de film de professor en gelijkgestemde toeschouwers op andere gedach ten probeert te brengen, maar de manier waarop dat gebeurt getuigt van opmerkelijk veel lef. Regisseur Alex Proyas doet wat dat betreft niet onder voor M. Night Shyamalan, die het met Signs, La dy in the water en The happening ook tegen sceptici opnam. Waar zijn collega de laatste jaren overwe gend hoongelach oogstte, weet Proyas zijn traktaat lang intrige rend en spannend te houden, tot hij het vakkundig opgebouwde mysterie in de finale aan een onbe vredigende verklaring opoffert. Knowing opent op een Amerikaan se basisschool anno 1959, met de bijzetting van een tijdcapsule ge vuld met de toekomstvisies van de schoolkinderen. Vijftig jaar later krijgt het zoontje van de professor bij de opening een van de envelop pen, waarin een lijst met cijfers blijkt te zitten. De hoogleraar ziet er een patroon in, wanneer hij er de datum en het dodental van de aanslagen op het World Trade Center aantreft: de lijst bevat gege vens over alle grote rampen die de aarde sinds 1959 troffen. Terwijl zijn zoon geplaagd wordt door vier vreemdelingen, die op af stand in zijn oor fluisteren, komt de professor tot het besef dat de lijst eindigt met rampdata die nog moeten plaatsvinden, waarop de film enorm aan spanning g* ur gentie wint. Het helpt daarbij dat Cage na bizarre rollen in recente flops als Bangkok dangerous en The wicker man eindelijk weer eens se rieus en ingetogen te werk gaat. Net als in zijn stijlvolle genrefilms The crow, Dark city en I robot weet ook Proyas lang de juiste snaar te raken, wat na het merkwaardige gestuntel van Shyamalan in The happening een verademing is. Uit de spektaculair verbeelde rampen weet de maker bovendien een hoog rendement te halen, maar een en ander mondt uit in een VLISSINGEN CINECITY Dragonball: evolution: do t/m wo 16.15 en 19.15 uur, za ook om 24.00 uur; Kno wing: do t/m wol 6.15,19.00 en 21.45 uur, za ook om 00.15 uur; Mijn vader is een detective: do t/m wo 14.00 uur, zo,ma ook om 11.00 uur; Monsters vs Aliens (ov): do t/m wo 19.15 uur; Mon sters vs Aliens: do t/m wo 13.45 en 16.15 uur, zo, ma'ook om 11.00 uur; Slumdog millionaire: do t/m wo 21.30 uur, zo, ma ook om 11.00 uur; The Rea der: do, vr, za en wo 16.00, 19.00 en 21.45 uur, zo 11.00,16.00,19.00 en 21.45 uur, ma 11.00,16.00 en 19.00 uur, di 21.30 uur; The unborn: do t/m wo 22.00 uur, za ook om 24.00 uur; Role models: do t/m wo 22.00 uur; Fast and Furious: do t/m wo 16.15,19.00 en 21.45 uur, za ook om 00.15 uur; Bolt (nl): do t/m wo 13.45 uur, zo, ma ook om 11.00 uur; Bride Wars: do t/m ma en wo 14.00 en 19.30 uur, di 16.45 en 19.30 uur; Confessions of a shopaholic: m—1 JBf 1 TuiT 'ï'-i'-ts: jjjP* v - «M m JK r Y JBHRH rH 1 Two Lovers do 19.15 vr, za, zo 16.00 uur. ma, wo 16.00 en 19.15 uur, di 19.15 uur; Defian ce: do, ma, di, wo 21.30 uur, vr, za, zo 21.4S.uur; Gran Torino: do, di 16.15 uur; Hondenhotel: do t/m wo 13.45 uur; Kikkerdril: do t/m wo 14.00 uur, zo,ma ook om 11.00 uur; Sneak: ma 22.00 uur. GOES MERRAL Bride Wars: do t/m wo 19.30 en 21.45 uur; Confessions of a shopaholic: 19.00 even rare als grimmige ontkno ping, die het publiek in twee tegen gestelde kampen verdeelt. Instem mende gelovigen en dijenkletsen- de sceptici kunnen hun gelijk bei den bevestigd zien, en dat is welis waar een knappe prestatie van de scenarioschrijvers, een bevredigen de afloop levert het niet op. en 21.30 uur; Fast and Furious: do en di 19.00 en 21.00 uur, vrt/m ma en wo 16.30,19.00 en 21.00 uur; Marley and Me: do t/m wo 21.45 uur; Bolt (nl): vr t/m ma en wo 14.15 uur; Hondenhotel: vr t/m ma en wo 16.15 uur; Limo: vr t/m ma en wo 14.00 en 16.15 uur; Monsters vs Aliens: do, di 19.15 uur, vr t/m ma en wo 14.00, 16.00 en 19.15 uur. 't BEEST The Wrestler: do en vr 20.30 uur; Cher ry Blossom: di, wo 20.30 uur. TERNEUZEN VIEW Fast Sc Furious: do 20.30 uur, vr, za, zo 14.00, 16.15, 19.30 en 22.00 uur; ma 14.00, 16.15 en 20.30 uur, di 20.15 uur, wo 14.30 en 20.15 uur; Bride wars: do 20.00 uur, vr, za, zo 16.15,19.30 en 22.00 uur, ma 16.15 en 20.00 uur, di, wo 20.15 uur; Confessions of a shopaholic: do, ma 20.45 uur, vr, za, zo 21.45 uur, di, wo 21.00 uur; Marley and Me: do, ma Inci8p5nJ^Griï fi|m2 pt9$5nf6ft? DfiinK Gsvan Gn je bGnf vGRjpüSn Nicolas Cage speelt de hoofdrol in de rampenfilm Knowing.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 100