magnifiek 9 Grootste containerschip ooit trekt veel bekijks Bad banks Minder bezoek gratis museum Voorstel RWE kerncentrale IIJ.fiHff.'.lJWll vujsmetN Stond u langs de kant om Beatrice te fotograferen? 'De Westerschelde is door haar vele bochten de gevaarlijkste rivier van Europa' wuiem Stuur uw foto naar www.pzc.nl/foto PZC Woensdag 8 april 2009 I 3 foto Rolf de Feijter in, met aan weerskanten slechts acht meter speling. Het schip moest door de sluis om bij de MSC- thuisterminal in Antwerpen te ko men. Dat kan wel eens het probleem wor den, vreest loods Brinkman. De sluismanoeuvre verliep gistermid dag vlekkeloos, omdat er bijna geen wind stond. „Maar vanaf wind kracht zes loop je de kans dat het misgaat, dat er schades ontstaan die niemand wil." De MSC Beatrice is met een zijoppervlakte van meer dan ïo.ooo vierkante meter een enorme windvanger. En het schip is zo breed dat sleepboten in de sluis erg weinig bewegingsruimte hebben. Voor de Vlaamse prominenten die gistermiddag de MSC Beatrice ver welkomden, waren dat allemaal bij zaken. Havenwethouder Marc Van door Paul Begijn TERNEUZEN - „Wat een grote bak zeg, ongelofelijk! Maar mooi kan ik hem niet noemen." Het was een spectaculair gezicht, het 366 meter lange container schip MSC Beatrice uit het Engelse Felixstowe, dat gisteren onder het toeziend oog van honderden toege stroomde kijkers over de Wester- schelde voer in de richting van de haven van Antwerpen. Met een containercapaciteit van 14.000 en een lengte van 366 me ter is de MSC Beatrice het grootste schip dat ooit over de Westerschelde is gevaren. Liefheb bers en hobbyfo tografen waren massaal uitgelo pen om een kiekje te nemen van de gigant. Zo ook René en Jenny Thieren uit Sint Niklaas die voor deze gelegen heid op het laatste moment nog even een verrekijker hebben aange schaft. Jenny: „Dit maak je tenslot te ook niet alle dagen mee. Het is erg indrukwekkend." Volgens haar is het een mooi mo ment voor Antwerpen, wil het niet verder achterop raken in de economische groei. „Het is goed Ruitenburg, toeschouwer voor de economie, die moet nu eenmaal verder. Je kunt de econo mie niet platgooien voor een paar natuurliefhebbers die kwaad zien in de gevolgen van een derde ver dieping." Ook Willem Ruitenburg is onder de indruk van de afmetingen van het schip. „Zo breed, en dat moet nog door de sluizen in Antwer pen. Als dat maar goed komt." Volgens hem was de vele ophef over grote schepen op de Wester schelde nooit nodig geweest als de Westerschelde Con tainer Terminal (WCT) was doorge zet. „Dit is echt ach terhaald en onno dig. Ik heb mij bo vendien laten vertel len door een schip per dat de Wester schelde de gevaarlijkste rivier van Europa is door de scherpe boch ten. Neem bijvoorbeeld het Nauw van Bath, waar al vaker schepen aan de grond gelopen zijn." Voor Dimitry van Steenpaal uit Sluiskil is het passeren van het grootste containerschip ooit een mooi moment om zijn archief fo to's aan te vullen. „Wel jammer van de bewolking, helder weer was beter geweest voor de kwali teit van de foto's." Peel en de Vlaamse minister-presi dent Kris Peeters waren dolgeluk kig. Zij dankten de van origine Itali aanse rederij MSC uitvoerig. „Doet MSC dit, dan komen wij ook", ver klapte Van Peel uit gesprekken met concurrerende reders. Maar, verzekerde zowel Van Peel als Peeters, uit de geslaagde opvaart van de MSC Beatrice mag niet wor den afgeleid dat de Westerschelde- verdieping niet meer nodig is. Die ingreep blijft pure noodzaak om grote schepen onafhankelijk van hoog- of laagwater in Antwerpen te laten komen. Nu had de MSC Beatrice in het Engelse Felixstowe zelfs containers moeten laten staan. Omdat het schip met deze proef vaart per se overdag moest varen, van de Vlaamse en Nederlandse au toriteiten én om het talrijke pu bliek te gerieven. COMMENTAAR De Nederlandse bankwereld heeft kritisch naar zichzelf gekeken. Kort samengevat leidt dat tot de aanbeveling van de commissie van Cees Maas dat er minder met het geld van de klanten moet worden gespeeld, dat de degelijkheid moet terugkeren. Dit advies is eigenlijk zo vanzelfsprekend dat het vreemd klinkt. Zeker uit de mond van een bankier. Nog vreemder is de reactie van Boele Staal, de voorzitter van de vereniging van banken NVB. Hij bestond het gisteren te melden dat dit nieuwe bankieren, deze ouderwetse aanpak minder oplevert: 'Zekerheid heeft zijn prijs'. Dat is een buitengewoon ongelukkige formulering. Staal wil kennelijk uitleggen dat banken die weinig risico's nemen geen hoge rente kunnén betalen. Dat klopt. Maar wie zoiets zegt terwijl de hele wereld de tol betaalt van onverantwoorde financiële risico's en het bewijs dus is geleverd dat juist onzekerheid zijn prijs heeft, wordt er niet geloofwaardiger op. De banken hebben nog een ander probleem. Want het advies is wel duidelijk, maar geen enkele spelregel wordt echt veranderd. Het blijft bij wat gerommel in de marge. Bovendien is vrijblijvendheid troef. Zo missen zij een grote kans om wat vertrouwen terug te winnen. MIDDELBURC - De 28ste editie van het Nationaal Museumweekend trok in Zeeland 6300 bezoekers. Dat zijn er ruim 200 minder dan vorig jaar. De meeste mensen (1268) waren in het weekeinde in het Zeeuws Museum in Middel burg te vinden. Ook bij het Histo risch Museum De Bevelanden in Goes liep het storm (925 bezoe kers). Het Maritiem Museum in Zierikzee eindige qua bezoekers aantal op de derde plek met 540. DEN HAAC - Het Duitse energiebe drijf RWE doet binnen een paar weken een voorstel hoe om te gaan met de kerncentrale Borssele na aankoop van Essent. Dat zei minister Maria van der Hoeven (CDA, Economische Za ken) gisteravond in de Tweede Ka mer. RWE wil Essent overnemen. Essent is voor de helft eigenaar van de kerncentrale. Delta heeft eveneens een belang van 50 pro cent Van der Hoeven zal het voor stel toetsen. Zij wil, net als de Ka mer, dat de centrale in handen van de overheid blijft. PvdA-Ka- merlid Diederik Samsom: „De eni ge optie is dat RWE afziet van de kerncentrale Borssele." Van der Hoeven ging daar niet op in. „Ik" wacht het voorstel van RWE af." GILDEWEG 6 (NAAST AHI VClCiB rrN nVFe7ITHT VAN AllF FtllAAftJ ELEKTRONICA DISCOUNTER De MSC Beatrice passeert Terneuzen. foto Camile Schelstraete Zonnemaire ligt ulakbij Zierikzee; 50 autominuten van Rotterdam, Roosendaal en Terneuzen. Tujeede paasdaö (binnenlopen. SctfaMonte''"'- Borek: duurzaam tuinmeubilair met een unieke uormgeuing. Kom kijken bij dé nieuwe Borek-dealer in uw regio. iuWWeê 20' x Zonnerna»! A www.interieur-paauwe.nl 0ivtA0 zo""

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 3