magnifiek
9
Grootste containerschip
ooit trekt veel bekijks
Bad banks
Minder bezoek
gratis museum
Voorstel RWE
kerncentrale
IIJ.fiHff.'.lJWll vujsmetN
Stond u langs de kant om Beatrice te fotograferen?
'De Westerschelde is
door haar vele bochten
de gevaarlijkste rivier
van Europa' wuiem
Stuur uw foto naar www.pzc.nl/foto
PZC Woensdag 8 april 2009 I 3
foto Rolf de Feijter
in, met aan weerskanten slechts
acht meter speling. Het schip moest
door de sluis om bij de MSC-
thuisterminal in Antwerpen te ko
men.
Dat kan wel eens het probleem wor
den, vreest loods Brinkman. De
sluismanoeuvre verliep gistermid
dag vlekkeloos, omdat er bijna geen
wind stond. „Maar vanaf wind
kracht zes loop je de kans dat het
misgaat, dat er schades ontstaan die
niemand wil." De MSC Beatrice is
met een zijoppervlakte van meer
dan ïo.ooo vierkante meter een
enorme windvanger. En het schip
is zo breed dat sleepboten in de
sluis erg weinig bewegingsruimte
hebben.
Voor de Vlaamse prominenten die
gistermiddag de MSC Beatrice ver
welkomden, waren dat allemaal bij
zaken. Havenwethouder Marc Van
door Paul Begijn
TERNEUZEN - „Wat een grote bak
zeg, ongelofelijk! Maar mooi kan
ik hem niet noemen."
Het was een spectaculair gezicht,
het 366 meter lange container
schip MSC Beatrice uit het Engelse
Felixstowe, dat gisteren onder het
toeziend oog van honderden toege
stroomde kijkers over de Wester-
schelde voer in de richting van de
haven van Antwerpen.
Met een containercapaciteit van
14.000 en een lengte van 366 me
ter is de MSC
Beatrice het
grootste schip
dat ooit over de
Westerschelde is
gevaren. Liefheb
bers en hobbyfo
tografen waren
massaal uitgelo
pen om een kiekje te nemen van
de gigant.
Zo ook René en Jenny Thieren uit
Sint Niklaas die voor deze gelegen
heid op het laatste moment nog
even een verrekijker hebben aange
schaft. Jenny: „Dit maak je tenslot
te ook niet alle dagen mee. Het is
erg indrukwekkend."
Volgens haar is het een mooi mo
ment voor Antwerpen, wil het
niet verder achterop raken in de
economische groei. „Het is goed
Ruitenburg, toeschouwer
voor de economie, die moet nu
eenmaal verder. Je kunt de econo
mie niet platgooien voor een paar
natuurliefhebbers die kwaad zien
in de gevolgen van een derde ver
dieping."
Ook Willem Ruitenburg is onder
de indruk van de afmetingen van
het schip. „Zo breed, en dat moet
nog door de sluizen in Antwer
pen. Als dat maar goed komt."
Volgens hem was de vele ophef
over grote schepen op de Wester
schelde nooit nodig geweest als de
Westerschelde Con
tainer Terminal
(WCT) was doorge
zet. „Dit is echt ach
terhaald en onno
dig. Ik heb mij bo
vendien laten vertel
len door een schip
per dat de Wester
schelde de gevaarlijkste rivier van
Europa is door de scherpe boch
ten. Neem bijvoorbeeld het Nauw
van Bath, waar al vaker schepen
aan de grond gelopen zijn."
Voor Dimitry van Steenpaal uit
Sluiskil is het passeren van het
grootste containerschip ooit een
mooi moment om zijn archief fo
to's aan te vullen. „Wel jammer
van de bewolking, helder weer
was beter geweest voor de kwali
teit van de foto's."
Peel en de Vlaamse minister-presi
dent Kris Peeters waren dolgeluk
kig. Zij dankten de van origine Itali
aanse rederij MSC uitvoerig. „Doet
MSC dit, dan komen wij ook", ver
klapte Van Peel uit gesprekken met
concurrerende reders.
Maar, verzekerde zowel Van Peel als
Peeters, uit de geslaagde opvaart
van de MSC Beatrice mag niet wor
den afgeleid dat de Westerschelde-
verdieping niet meer nodig is. Die
ingreep blijft pure noodzaak om
grote schepen onafhankelijk van
hoog- of laagwater in Antwerpen
te laten komen. Nu had de MSC
Beatrice in het Engelse Felixstowe
zelfs containers moeten laten staan.
Omdat het schip met deze proef
vaart per se overdag moest varen,
van de Vlaamse en Nederlandse au
toriteiten én om het talrijke pu
bliek te gerieven.
COMMENTAAR
De Nederlandse
bankwereld heeft
kritisch naar zichzelf
gekeken. Kort
samengevat leidt dat tot de
aanbeveling van de commissie
van Cees Maas dat er minder
met het geld van de klanten
moet worden gespeeld, dat de
degelijkheid moet terugkeren.
Dit advies is eigenlijk zo
vanzelfsprekend dat het vreemd
klinkt. Zeker uit de mond van
een bankier. Nog vreemder is
de reactie van Boele Staal, de
voorzitter van de vereniging
van banken NVB. Hij bestond
het gisteren te melden dat dit
nieuwe bankieren, deze
ouderwetse aanpak minder
oplevert: 'Zekerheid heeft zijn
prijs'. Dat is een buitengewoon
ongelukkige formulering. Staal
wil kennelijk uitleggen dat
banken die weinig risico's
nemen geen hoge rente kunnén
betalen. Dat klopt. Maar wie
zoiets zegt terwijl de hele
wereld de tol betaalt van
onverantwoorde financiële
risico's en het bewijs dus is
geleverd dat juist onzekerheid
zijn prijs heeft, wordt er niet
geloofwaardiger op.
De banken hebben nog een
ander probleem. Want het
advies is wel duidelijk, maar
geen enkele spelregel wordt
echt veranderd. Het blijft bij
wat gerommel in de marge.
Bovendien is vrijblijvendheid
troef. Zo missen zij een grote
kans om wat vertrouwen terug
te winnen.
MIDDELBURC - De 28ste editie van
het Nationaal Museumweekend
trok in Zeeland 6300 bezoekers.
Dat zijn er ruim 200 minder dan
vorig jaar. De meeste mensen
(1268) waren in het weekeinde in
het Zeeuws Museum in Middel
burg te vinden. Ook bij het Histo
risch Museum De Bevelanden in
Goes liep het storm (925 bezoe
kers). Het Maritiem Museum in
Zierikzee eindige qua bezoekers
aantal op de derde plek met 540.
DEN HAAC - Het Duitse energiebe
drijf RWE doet binnen een paar
weken een voorstel hoe om te
gaan met de kerncentrale Borssele
na aankoop van Essent.
Dat zei minister Maria van der
Hoeven (CDA, Economische Za
ken) gisteravond in de Tweede Ka
mer. RWE wil Essent overnemen.
Essent is voor de helft eigenaar
van de kerncentrale. Delta heeft
eveneens een belang van 50 pro
cent Van der Hoeven zal het voor
stel toetsen. Zij wil, net als de Ka
mer, dat de centrale in handen
van de overheid blijft. PvdA-Ka-
merlid Diederik Samsom: „De eni
ge optie is dat RWE afziet van de
kerncentrale Borssele." Van der
Hoeven ging daar niet op in. „Ik"
wacht het voorstel van RWE af."
GILDEWEG 6 (NAAST AHI
VClCiB rrN nVFe7ITHT VAN AllF FtllAAftJ
ELEKTRONICA DISCOUNTER
De MSC Beatrice passeert Terneuzen.
foto Camile Schelstraete
Zonnemaire ligt ulakbij Zierikzee; 50 autominuten van Rotterdam, Roosendaal en Terneuzen.
Tujeede
paasdaö
(binnenlopen.
SctfaMonte''"'-
Borek: duurzaam tuinmeubilair met een
unieke uormgeuing. Kom kijken bij dé nieuwe
Borek-dealer in uw regio.
iuWWeê 20'
x Zonnerna»! A
www.interieur-paauwe.nl 0ivtA0 zo""