m media heimwee tv 41 Na Indiana Jones en Wie is de Molbezoekt nu Ancient Meg a structures van National Geographic Channel de uit roze rotsen gehakte, eeuwenoude stad in het Jordaanse Petra. Monique Brandt bracht er ook een bliksembezoek. The Saint media@wegener.nl 024-3650570 Uitgeputte paarden voor lege koets jes, afgeragde ezeltjes, kamelen die dienen als vierpotige racevoer tuigen voor verveelde, jonge be doeïenen, lege souvenirstalletjes tussen de rotsen. De kredietcrisis heeft ook het eeuwenoude stadje Petra bereikt, diep verstopt in de zuidelijke Jordaanse woes tijn. Het aantal toeristen dat de imposante, uit rozerode zandsteen gehakte stad bezoekt, is in vergelijking met vorig jaar met ruim 20 procent afgenomen, blijkt uit cijfers van het Petra Ar cheologisch Park. Normaal heeft Petra, de stad die in 1812 door de Zwitserse onderzoeker lean Louis Burckhardt werd herontdekt, jaarlijks een half miljoen toe risten te verwerken. Dat aantal wordt in 2009 vrijwel zeker niet gehaald. Niet alleen de crisis, maar ook de onrust in het nabijgelegen Gaza houden met name Israëlische toeristen massaal thuis. Zelfs de wetenschap dat op deze plek tal van videoclips en speelfilms werden opgeno men, en dat Spielberg er filmde voor Indiana Jo nes and the Last Crusade, lijkt niet te helpen. Meer dan vervelend voor de woestijnbewoners van Petra, dat in 1985 door de Unesco tot We relderfgoed werd verklaard. Maar voor de bezoe ker wel heerlijk rustig. Terwijl kamelendrijvers de enkele toerist proberen te verlokken tot een tochtje op hun niet al te montere lastdier, is een wandeling richting Al Khazneh, ofwel de schat kamer, de beste keuze. De schatkamer speelt een hoofdrol in de documentaire Ancient Megastruc- tures, begin mei bij National Geographic Chan nel te zien. De weg naar de kloof in de heuvels waar de Na- bateeërs, een volk van rondtrekkende handel aren, rond 2000 voor Christus een bloeiende stad stichtten, geeft het gevoel op een andere pla neet te zijn beland. De weg leidt door een zande rige leegte vol bizar gevormde, uit de rotsen ge hakte graftombes, sommige versierd met kunsti ge patronen. Op de rotsige grond, zo'n 260 kilo meter ten zuiden van de hoofdstad Amman, zijn overal de eeuwenoude karrensporen te zien van de Romeinse wagens. De bestuurders kwa men van heinde en ver naar Petra om inkopen te doen. Parels uit de Rode Zee, zilver, wierook, zijde uit Azië, kruiden uit India, ivoor uit Afrika: het was allemaal in Petra te krijgen. De stad, gunstig gelegen ten opzichte van belangrijke handelroutes als de Zijderoute, was een befaam de handelspost voor de Nabatese karavanen. De welvaart leidde tot de bouw van een stad die, ze ker in die tijd, ongeëvenaard was. Een stad in roze rotsen De toegang tot Al Khazneh, de schatkamer van Petra. foto GPD PZC Zaterdag 4 april 2009 Eenmaal door de 90 meter hoge kloof heen, waar zelfs zitjes in de rotsen zijn uitgehakt, stuit de bezoeker op een van de wetenschappe lijke hoogstandjes uit vervlogen tijden. Het ge heimzinnige hoogtepunt van de Petra-wande ling doemt opeens op aan het einde van de smalle kloof: Al Khazneh, de schatkamer. Een 39 meter hoge facade, gehouwen uit een enor me rots, versierd met Romeinse zuilen, uit steen gehakte amazones, de kroon van de Egyp tische godin Isis en het hoofd van de Griekse god Zeus. „)e ziet de beitelslagen van de arbei ders nog zitten", zegt historica Nicole Douek, die is gespecialiseerd in de geschiedenis van Pe tra. De mix van stijlen toont hoe groot de in vloed was van de Grieken en Romeinen. De Schatkamer van de Farao, zoals de enorme graftombe in de volksmond heet, werd in 84 voor Christus gebouwd voor de familie van koning Aretas de derde. De lokale bevolking meende echter dat de graftombe het werk moest zijn geweest van de Farao van Egypte. „Het gebouw ligt aan een centraal plein, ooit omringd door talrijke graftombes. De Naba- teeërs leefden temidden van hun doden. De dood was onderdeel van het leven. Ze kwamen er graag om te verpozen en te bidden. Ze wa ren trots op hun tombes, zoals de Egyptenaren trots waren op hun piramides", aldus histori cus Raed O. Saleem. Hij toont dat het gebied met de tombes zich eindeloos uitstrekt. Tot een paar jaar geleden werden de tombes be woond door bedoeïenen. Een speciaal voor hen gebouwd dorp aan de rand van Petra en de verzekering dat zij de souvenirstalletjes in de kloof mochten bemannen, zorgden ervoor dat ze uit de grotten wegtrokken. Nu is de stad vooral het toneel van archeologi sche projecten. Uit de hele wereld komen on derzoekers naar Petra. Volgens Saleem ligt nog zo'n 80 procent van de stad verborgen onder het zand. Hij bukt zich en raapt achteloos een handvol scherven op: „Eeuwenoude resten van Nabatese potten." Met een grote grijns: „Deze plek is één groot archeologisch lustoord." Ancient Megastructures, vanaf woensdag 6 mei, National Geographic Channel, 23.00 uur. We kelijks komt een ander architectonisch won der aan bod. Na Petra komen onder meer St Paul's Cathedral in Londen, en de Aya Sophia in Istanboel aan de beurt. Reageren? redactie.media@wegener.nl In Heimwee TV worden elke week tv-series uit het verleden belicht die de geur van nostalgie ademen. foto GPD Voor velen is Roger Moo re de ultieme James Bond. Voor die rol, waar Moore lang op gehoopt had, kon hij uitgebreid oefenen in Britse tv-series als Ivan- hoe en The Saint. Eigenlijk waren het drie dezelfde rollen: Ivanhoe, The Saint en James Bond. Strijders tegen onrecht en geboefte. Een soort Robin Hoods, gewapend met humor en een altijd rake vuistslag: charmant, knap en cool. Reed Ivan hoe nog op een wit paard, The Saint alias Simon Templar en ST, verplaatste zich in een witte Volvo P1800. Van 1962 tot 1969 raas de ST in zijn Volvo over het tv-scherm. Eerst in zwart-wit, later in kleur: 118 afleveringen lang. The Saint had zo'n cirkeltje boven zijn hoofd, zoals je dat in kerken zag bij de H. Antonius en H. Fran- ciscus. Maar anders dan dit H. duo kon Simon Templar zijn heiligen- schrijn afzetten als het hem uit kwam. Want The Saint wist dat je boeven met boeven vangt. Maar dan wel op een slimme, gevatte manier en nooit met klamme handjes en klotsende oksels. Naast de revolver staat altijd een glas champagne of dry martini. En in bed ligt hij nooit eenzaam te dubben hoe hij een boef kan pak ken. Hij is bij voorkeur aan het stoeien met een brunette of blondi ne, terwijl hij een valstrik voor een slechterik uitbroedt. Hij bevecht geen boefjes uit achterstandswijk jes of ladelichters uit de vastgoed wereld. Nee, high-classgespuis: sno de jetsetboeven, malafide kunst handelaars en onbetrouwbare ju- welensmokkelaars. Miljoenen kij kers genoten intens van The Saint, die geestige en guitige filantroop met een crimineel randje. Nooit te beroerd voor zichzelf ook wat snoepgeld te reserveren van de te ruggevonden juwelen. Voor ons, jongens van 14 jaar, was The Saint een superslimme padvin der met lef We waren net welp afen begonnen de werking van het ontluikend testosteron te voelen. Mussen waren lang niet zo interes sant meer als meiden. Een brom mer lokte meer dan een wandel tocht. We hadden de neus vol van onze schutspatroon, de H. Francis- cus, die met vogels kon praten. We wilden die andere heilige, The Saint. Die wist tenminste wat je met blondines allemaal voor span nende dingen kon uitvogelen. Vaak gingen we stiekem naar het patronaatsgebouw en bestelden stoer een sneeuwwitje. Tegen een verbaasd kijkende oppasser zeiden we dan: Shaken, not stirred. Net als ons idool, The Saint. Ray Simoen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 133