'Onze wens en droom is dat mensen volledig elektrisch gaan rijden' A Alexandra van Huffelen, directeur van New Energy PZC Woensdag 1 april 2009 9 Essent staat deze en volgende week op de RAI in Amsterdam. Logisch voor een energiebedrijf? Ja, want Essent is de motor achter de promotie van de elektrische auto in Nederland. door Chris van Alem Venijnig schiet het violetkleurige scoo tertje naar voren. Ook de Volkswagen Golf met het logo van Enexis is nogal ongeduldig bij het optrekken. De mo tor moet worden getrimd, want hij ac celereert iets te vlot. „Het tijdperk van de SRV-wagen is voorbij. De tijd dat je met elektrisch rijden niet hard vooruitkwam en maar een beperkte actieradius had ligt achter ons", zegt Alexandra van Huffelen. Zij is directeur van New Energy, een nieuw bedrijfsonderdeel van energieconcern Essent. New Energy moet de elek trische auto, die Essent vorig jaar juni met autobou wer ECE uit Lochem introduceerde, een flinke duw geven. Inmiddels beschikt Es sent met haar netwerkbedrijf Enexis over een tiental elektrische scooters die door de medewerkers getest worden. Ook de eerste tien elektrische Golfjes zijn beschik baar. Eind 2010 rijden er bij Es sent en Enexis 200 elektrische auto's. Niet alleen Volkswagens, maar ook andere merken, waaronder de Toyota Prius, voorzien van een extra batterij. „Waardoor je je woon-werkverkeer helemaal elek trisch kunt doen", zegt Alexandra van Huffelen. „Onze wens en droom is dat mensen volledig elek trisch gaan rijden, waarbij de hybride Toyota met zijn extra lithium ion-batterij een alternatiefis voor mensen die grote afstanden moeten rijden." Het duurt nog even voordat de verbrandingsmotor helemaal is vervangen door een elektrische motor. Met de huidige generatie batterijen is maximaal 300 kilometer mogelijk. Door technische verbete ring moet dat naar 500 kilometer opgeschroefd worden. „Batterijfabrikanten, die nu nog hoofdza kelijk voor de computerindustrie werken, moeten opschalen zodat ze straks voor de automobielindus- 'Tijd dat je met elektrisch rijden niet hard vooruit kwam ligt achter ons' trie kunnen werken", zegt lan Peters, directeur van Essent's netwerkbedrijf Enexis. „En er moet een Europese standaard voor de laadstekker komen, zo dat je straks niet met een kofferbak vol adapters moet rondrijden." Samen met Nuon, Eneco en Delta werkt Essent aan de introductie van standaard-laadpalen waar de batterij kan worden opgeladen. De laadtijd is een ander punt. Peters: „Wij promoten om zo lang zaam mogelijk te laden. Wel 's avonds, als iedereen weer thuis is, maar niet allemaal tegelijk om zes uur. Als je twee uur langzaam laadt is de batterij al voor 80 tot 90 procent opgeladen." Daarvoor wordt stroom van windmolens gebruikt, waarvoor 's nachts geen klanten zijn. Lang zaam laden heeft een reden. Peters: „Als er ineens twee keer zoveel stroom naar de huishoudens moet, betekent dat ook twee keer zoveel infrastructuur." Essent is een lieve duit kwijt aan zijn elektrisch wagenpark. Van Huffelen: „Om zo'n benzineauto te kunnen ombouwen naar elektrisch zijn we nu 50.000 euro kwijt. Dat is veel, maar be grijpelijk omdat er op dit moment nog niet op gro te schaal wordt geproduceerd. Als er straks seriema tig elektrische auto's worden gebouwd, worden ze goedkoper. De overheid moet helpen bij de intro ductie. Niet alleen door geen wegenbelasting en geen BPM te heffen, maar tijdens de introductiepe riode ook met een subsidie per aangeschafte auto." Essent bouwt aan een breed front om elektrisch rij den te propageren. Er worden overeenkomsten ge sloten met leasemaatschappijen, gemeenten en gro te bedrijven. Van Huffelen: „Zonder extra stimu lans zijn 600.000 van de 9 miljoen auto's elektrisch in 2020. Maar dat kan sneller. In ons droomscena- rio gaan we uit van 3 miljoen." Nadelen Elektrische wagens kunnen nog geen lan ge afstanden op één accu overbruggen. Volgens Essent bedraagt de maximale ac tieradius momenteel 300 kilometer. De prestaties van elektromotoren blijven (nog) achter bij gewone verbrandingsmo toren. Batterijen zijn zwaar. De nieuwste lit- hium-ion batterij weegt circa 400 kilo. Daar staat tegenover dat een motorblok van 350 kilo en een brandstoftank van 50 kilo verdwijnen. De accu's worden naar verwachting de komende jaren wel lich ter. De afgelopen vijftien jaar zijn ze al 80 procent lichter geworden. Accu's moeten vaak worden vervangen, zeker als er 'snel' wordt opgeladen; dan slijten ze harder. De gemiddelde levens duur van een accu is nu een jaar of twee. 'Tanken' duurt minstens tien minuten, af hankelijk van het type accu. Rijden op stroom is financieel nog niet aantrekkelijk. Ombouwen van een regulie re VW Golf kost volgens Essent 50.000 euro. Er moet een hele infrastructuur worden aangelegd om rechtstreeks stroom te kun nen 'tanken'. En als iedereen om 18.00 uur de auto aan het net 'hangt', kan het net dat niet aan. Het idee is om dat op te lossen via een 'slim' netwerk waarbij de centrale de auto's gedoseerd stroom geeft. Essent wil 'langzaam opladen' in de avond en nacht propageren. Mensen die in hoogbouw wonen, beschik ken niet over een eigen oprit met oplaad- punt. Mitsubishi MiEV Verwacht: 2010 Prijs: nog niet bekend Chevrolet Volt Verwacht: 2010 Prijs: waarschijnlijk circa 40.000 euro Subaru R1e Verwacht: 2010 Prijs: nog niet bekend Mini E Verwacht: 500 testauto's in 2009 Prijs: nog niet bekend Oplader Met deze kleine dieselmotor kun je energie opwekken. je kunt hem inschakelen bij lange afstanden. Batterij stroom Opladen De auto wordt opgeladen met 220 volt. Je kunt de auto snelladen, dit duurt 10 minuten. Het normale laden duurt tussen 3,5 en 6 uur. Met een volle accu kun je tussen de 150 en 200 km rijden. Oplaadpunt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 9