'Onze wens en droom is dat mensen volledig elektrisch gaan rijden'
A
Alexandra van Huffelen, directeur van New Energy
PZC Woensdag 1 april 2009 9
Essent staat deze
en volgende week
op de RAI in
Amsterdam.
Logisch voor een
energiebedrijf? Ja,
want Essent is de
motor achter de
promotie van de
elektrische auto in
Nederland.
door Chris van Alem
Venijnig schiet het violetkleurige scoo
tertje naar voren. Ook de Volkswagen
Golf met het logo van Enexis is nogal
ongeduldig bij het optrekken. De mo
tor moet worden getrimd, want hij ac
celereert iets te vlot.
„Het tijdperk van de SRV-wagen is voorbij. De tijd
dat je met elektrisch rijden niet hard vooruitkwam
en maar een beperkte actieradius had ligt achter
ons", zegt Alexandra van Huffelen. Zij is directeur
van New Energy, een nieuw bedrijfsonderdeel van
energieconcern Essent. New Energy moet de elek
trische auto, die Essent vorig jaar juni met autobou
wer ECE uit Lochem introduceerde, een flinke
duw geven. Inmiddels beschikt Es
sent met haar netwerkbedrijf
Enexis over een tiental elektrische
scooters die door de medewerkers
getest worden. Ook de eerste tien
elektrische Golfjes zijn beschik
baar. Eind 2010 rijden er bij Es
sent en Enexis 200 elektrische auto's. Niet alleen
Volkswagens, maar ook andere merken, waaronder
de Toyota Prius, voorzien van een extra batterij.
„Waardoor je je woon-werkverkeer helemaal elek
trisch kunt doen", zegt Alexandra van Huffelen.
„Onze wens en droom is dat mensen volledig elek
trisch gaan rijden, waarbij de hybride Toyota met
zijn extra lithium ion-batterij een alternatiefis
voor mensen die grote afstanden moeten rijden."
Het duurt nog even voordat de verbrandingsmotor
helemaal is vervangen door een elektrische motor.
Met de huidige generatie batterijen is maximaal
300 kilometer mogelijk. Door technische verbete
ring moet dat naar 500 kilometer opgeschroefd
worden. „Batterijfabrikanten, die nu nog hoofdza
kelijk voor de computerindustrie werken, moeten
opschalen zodat ze straks voor de automobielindus-
'Tijd dat je met elektrisch
rijden niet hard vooruit
kwam ligt achter ons'
trie kunnen werken", zegt lan Peters, directeur van
Essent's netwerkbedrijf Enexis. „En er moet een
Europese standaard voor de laadstekker komen, zo
dat je straks niet met een kofferbak vol adapters
moet rondrijden."
Samen met Nuon, Eneco en Delta werkt Essent
aan de introductie van standaard-laadpalen waar
de batterij kan worden opgeladen. De laadtijd is
een ander punt. Peters: „Wij promoten om zo lang
zaam mogelijk te laden. Wel 's avonds, als iedereen
weer thuis is, maar niet allemaal tegelijk om zes
uur. Als je twee uur langzaam laadt is de batterij al
voor 80 tot 90 procent opgeladen." Daarvoor
wordt stroom van windmolens gebruikt, waarvoor
's nachts geen klanten zijn. Lang
zaam laden heeft een reden. Peters:
„Als er ineens twee keer zoveel
stroom naar de huishoudens moet,
betekent dat ook twee keer zoveel
infrastructuur."
Essent is een lieve duit kwijt aan
zijn elektrisch wagenpark. Van Huffelen: „Om zo'n
benzineauto te kunnen ombouwen naar elektrisch
zijn we nu 50.000 euro kwijt. Dat is veel, maar be
grijpelijk omdat er op dit moment nog niet op gro
te schaal wordt geproduceerd. Als er straks seriema
tig elektrische auto's worden gebouwd, worden ze
goedkoper. De overheid moet helpen bij de intro
ductie. Niet alleen door geen wegenbelasting en
geen BPM te heffen, maar tijdens de introductiepe
riode ook met een subsidie per aangeschafte auto."
Essent bouwt aan een breed front om elektrisch rij
den te propageren. Er worden overeenkomsten ge
sloten met leasemaatschappijen, gemeenten en gro
te bedrijven. Van Huffelen: „Zonder extra stimu
lans zijn 600.000 van de 9 miljoen auto's elektrisch
in 2020. Maar dat kan sneller. In ons droomscena-
rio gaan we uit van 3 miljoen."
Nadelen
Elektrische wagens kunnen nog geen lan
ge afstanden op één accu overbruggen.
Volgens Essent bedraagt de maximale ac
tieradius momenteel 300 kilometer.
De prestaties van elektromotoren blijven
(nog) achter bij gewone verbrandingsmo
toren.
Batterijen zijn zwaar. De nieuwste lit-
hium-ion batterij weegt circa 400 kilo.
Daar staat tegenover dat een motorblok
van 350 kilo en een brandstoftank van 50
kilo verdwijnen. De accu's worden naar
verwachting de komende jaren wel lich
ter. De afgelopen vijftien jaar zijn ze al 80
procent lichter geworden.
Accu's moeten vaak worden vervangen,
zeker als er 'snel' wordt opgeladen; dan
slijten ze harder. De gemiddelde levens
duur van een accu is nu een jaar of twee.
'Tanken' duurt minstens tien minuten, af
hankelijk van het type accu.
Rijden op stroom is financieel nog niet
aantrekkelijk. Ombouwen van een regulie
re VW Golf kost volgens Essent 50.000
euro.
Er moet een hele infrastructuur worden
aangelegd om rechtstreeks stroom te kun
nen 'tanken'. En als iedereen om 18.00
uur de auto aan het net 'hangt', kan het
net dat niet aan. Het idee is om dat op te
lossen via een 'slim' netwerk waarbij de
centrale de auto's gedoseerd stroom
geeft. Essent wil 'langzaam opladen' in
de avond en nacht propageren.
Mensen die in hoogbouw wonen, beschik
ken niet over een eigen oprit met oplaad-
punt.
Mitsubishi MiEV
Verwacht: 2010
Prijs: nog niet bekend
Chevrolet Volt
Verwacht: 2010
Prijs: waarschijnlijk circa 40.000 euro
Subaru R1e
Verwacht: 2010
Prijs: nog niet bekend
Mini E
Verwacht: 500 testauto's in 2009
Prijs: nog niet bekend
Oplader
Met deze kleine dieselmotor kun je
energie opwekken.
je kunt hem inschakelen bij lange afstanden.
Batterij
stroom
Opladen
De auto wordt opgeladen met 220 volt.
Je kunt de auto snelladen, dit duurt 10 minuten.
Het normale laden duurt tussen 3,5 en 6 uur.
Met een volle accu kun je tussen de 150 en
200 km rijden.
Oplaadpunt