Elektrische auto Common 8 I Woensdag 1 april 2009 PZC De Common is een blauwdruk van een elektrische wagen. ledereen kan meewerken aan de verdere ontwikkeling. Het prototype is vanaf vandaag te zien op de AutoRAI in Amsterdam. River display Multifunctioneel dashboard dat te bedienen is als een iPhone. Het bezit een routeplanner, een carpoolcentrum en je kunt er muziek op afspelen. Versnellen Neutraal Remmen Materiaal De buitenkant is gemaakt van thermoplastisch materiaal. Dit is een erg lichte kunststofsoort die daardoor brandstofbesparing oplevert. Bovendien biedt het een grotere vormvrijheid dan traditionele automaterialen. Stil zoeven op Voordelen De elektrische auto is beter voor het milieu dan een wagen die rijdt op ben zine, diesel of Ipg. De auto zelf stoot nauwelijks of geen C02, fijnstof en an dere schadelijke gassen uit. De auto is indirect wel verantwoorde lijk voor de productie van koolstofdi oxide, omdat die vrijkomt als elektrici teit wordt opgewekt. Bij gebruik van energie uit een (gemiddelde) huidige elektriciteitscentrale is de luchtveront reiniging circa 40 procent minder dan bij een benzineauto. Wind- of zonne- energie is helemaal schoon. Het rendement van elektrische moto ren ligt hoger dan bij verbrandingsmo toren. In de motor wordt 50 procent van de energie omgezet in beweging. Bij benzinemotoren ligt dat rond 20 procent. Elektrische auto's kunnen pieken en dalen in de energievraag afvlakken als ze hun accu's op de juiste momenten opladen. Zo kan vooral windenergie in de nachtelijke uren beter worden gebruikt. Veel windstroom blijft nu 's nachts onbenut. Autobatterijen kun nen die onbenutte stroom tijdelijk op slaan. Een elektromotor vergt minder onder houd dan een brandstofmotor. De elektrische auto maakt nauwelijks geluid. Voor een wagen die wordt aangedre ven door een elektromotor hoeft geen BPM worden betaald. Deze belasting maatregel geldt voorlopig tot 1 juli 2013. Essent schat de kosten per kilometer op 4,5 a 5 cent. De koper profiteert ook van een lagere motorrijtuigenbe lasting. Den Bosch, Rotterdam, Amsterdam en Groningen overwegen een uitgebreide infrastructuur aan te leggen waar eige naren hun wagen kunnen opladen. De techniek van de elektromotor wordt nu al toegepast bij de hybride auto's. Dit type wagen wordt naast een verbrandingsmotor aangedreven door een elektromotor en een accu. Elektrisch rijden heeft de toekomst, menen milieu-organisaties. Het zou dé oplossing zijn voor de uitstoot van schadelijke stoffen door auto's met brandstofmotoren. Inmiddels zien ook autofabrikanten, nutsbedrijven en de overheid heil in de elektromotor. Op de AutoRAI in Amsterdam is vanaf vandaag de Common te zien. door Joep Trommelen In 2020 moeten een miljoen auto's op stroom rijden, zo wil de Stichting Natuur en Milieu, maar ook de Rabobank, ProRail, Eneco en de ANWB. Dat zou betekenen dat ongeveer een op de acht auto's zonder benzinetank de weg op gaat. Hoe dat in de praktijk kan gaan, is vanaf vandaag te zien op de AutoRAI in Amsterdam. Daar staat de Common, een auto die is ontworpen door stu denten aan de Technische Universiteiten van Twen te, Delft en Eindhoven. Komende zomer moet de eerste echte Common (geschreven als C,mm,n)gaan rijden. Hij oogt zeer aaibaar, zou zo in de animatiefilm Cars mee kunnen spelen. Achter de stand van de Common kun nen bezoekers een ritje maken in een simulator. Een stem geeft de weg aan. Op de snelweg gaat de Common 'pelotonrijden'; auto's op weg naar dezelfde stad sluiten dicht op elkaar aan, de computer leidt hen samen naar de juiste afslag. Onderweg kan de chauffeur wat anders gaan doen; computeren of met de passagiers kletsen alsof ze in de trein zitten. Pas bij de juiste afslag neemt hij het stuur weer over. Diezelfde computer zorgt ervoor dat er ruimte komt voor anderen om aan te haken. Alleen het laatste stukje in de simulator terug naar de RAI is ouderwets autorijden. Op de parkeerplaats neemt de computer de zaak nog even over en parkeert de auto in een leeg vak. „De Common is heel veel tegelijk, veel meer dan al leen een elektrische auto", zegt Mirjam de Rijk, al gemeen directeur van de Stichting Natuur en Mi lieu, de initiatiefnemer. „Dat is ook de sterkte van het project. We gaan uit van wat de automobilist Op de snelweg gaat de elektrische Common 'pelotonrijden' wil. Alleen dan kun je voldoende draagvlak krij gen." Natuur en Milieu die autorijden een warm hart toe draagt. Het is wel eens anders geweest, beseft ook professor Bart van Arem van de Universiteit Twen te, deelnemer aan het project. Of die één miljoen elektrische auto's in 2020 realistisch is? „Ach, je moet natuurlijk een doel hebben." Het Common-project is een 'open source' project, legt hij uit. Iedereen kan er 'online' zijn steentje aan bijdragen, ook tijdens de AutoRAI. Er zijn al duizend leden van de 'community' die momenteel de laatste hand legt aan het autootje. Dat zijn veel al studenten, zegt Van Arem. De 'open source' heeft een aantal opmerkelijke idee ën opgeleverd. Zoals een 'car- pool-Hyves', waar potentiële car poolers elkaar eerst beter kunnen le ren kennen voordat ze bij elkaar in stappen. En een plan om lease-au to's te gaan delen. Of een 'altruïsti sche navigatie'. Van Arem: „Daarmee zien mensen wat hun rijgedrag voor anderen voor gevolgen heeft. Hoeveel tijdverlies voor hen betekent een mi nuut winst voor mij? Dan kunnen ze zelf beslis sen. Bij dit soort maatregelen hoort wel dat goed gedrag wordt beloond, zoals dat nu al bij rijden bui ten de spits gebeurt." Bij een opengewerkt model van de Common staan drie studenten van de TU Eindhoven te glimmen van trots. Zij hebben ge werkt aan het elektrische systeem. „Het gaat luk ken om over te schakelen op elektrisch rijden", zegt Roel Vos (26) overtuigd. „Maar alles hangt af van de batterijentechniek. Die zijn nu nog zwaar en groot, maar ze zijn al veel kleiner dan vroeger. Als die ontwikkeling doorgaat, zijn er straks goede en betrouwbare batterijen waarmee elektrisch rij den net zo goed kan als met benzinemotoren." Tesla Roadster Sinds: 1 januari 2009 Prijs: 100.000 euro Toyota Prius hybride Prijs: 24.990 euro Verkocht in 2008: 6.500 (2007: 2.226) Think City Verwacht: 2009 Prijs: 37.695 euro

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 8