Elektrische auto
Common
8 I Woensdag 1 april 2009 PZC
De Common is een blauwdruk van een elektrische wagen.
ledereen kan meewerken aan de verdere ontwikkeling. Het prototype is
vanaf vandaag te zien op de AutoRAI in Amsterdam.
River display
Multifunctioneel dashboard dat te bedienen
is als een iPhone. Het bezit een routeplanner,
een carpoolcentrum en je kunt er muziek
op afspelen.
Versnellen
Neutraal Remmen
Materiaal
De buitenkant is gemaakt van
thermoplastisch materiaal.
Dit is een erg lichte kunststofsoort
die daardoor brandstofbesparing
oplevert. Bovendien biedt het een
grotere vormvrijheid dan traditionele
automaterialen.
Stil zoeven op
Voordelen
De elektrische auto is beter voor het
milieu dan een wagen die rijdt op ben
zine, diesel of Ipg. De auto zelf stoot
nauwelijks of geen C02, fijnstof en an
dere schadelijke gassen uit.
De auto is indirect wel verantwoorde
lijk voor de productie van koolstofdi
oxide, omdat die vrijkomt als elektrici
teit wordt opgewekt. Bij gebruik van
energie uit een (gemiddelde) huidige
elektriciteitscentrale is de luchtveront
reiniging circa 40 procent minder dan
bij een benzineauto. Wind- of zonne-
energie is helemaal schoon.
Het rendement van elektrische moto
ren ligt hoger dan bij verbrandingsmo
toren. In de motor wordt 50 procent
van de energie omgezet in beweging.
Bij benzinemotoren ligt dat rond 20
procent.
Elektrische auto's kunnen pieken en
dalen in de energievraag afvlakken als
ze hun accu's op de juiste momenten
opladen. Zo kan vooral windenergie
in de nachtelijke uren beter worden
gebruikt. Veel windstroom blijft nu 's
nachts onbenut. Autobatterijen kun
nen die onbenutte stroom tijdelijk op
slaan.
Een elektromotor vergt minder onder
houd dan een brandstofmotor.
De elektrische auto maakt nauwelijks
geluid.
Voor een wagen die wordt aangedre
ven door een elektromotor hoeft geen
BPM worden betaald. Deze belasting
maatregel geldt voorlopig tot 1 juli
2013.
Essent schat de kosten per kilometer
op 4,5 a 5 cent. De koper profiteert
ook van een lagere motorrijtuigenbe
lasting.
Den Bosch, Rotterdam, Amsterdam en
Groningen overwegen een uitgebreide
infrastructuur aan te leggen waar eige
naren hun wagen kunnen opladen.
De techniek van de elektromotor
wordt nu al toegepast bij de hybride
auto's. Dit type wagen wordt naast
een verbrandingsmotor aangedreven
door een elektromotor en een accu.
Elektrisch rijden heeft de
toekomst, menen
milieu-organisaties. Het
zou dé oplossing zijn voor
de uitstoot van
schadelijke stoffen door
auto's met
brandstofmotoren.
Inmiddels zien ook
autofabrikanten,
nutsbedrijven en de
overheid heil in de
elektromotor. Op de
AutoRAI in Amsterdam is
vanaf vandaag de
Common te zien.
door Joep Trommelen
In 2020 moeten een miljoen auto's op stroom
rijden, zo wil de Stichting Natuur en Milieu,
maar ook de Rabobank, ProRail, Eneco en
de ANWB. Dat zou betekenen dat ongeveer
een op de acht auto's zonder benzinetank de
weg op gaat.
Hoe dat in de praktijk kan gaan, is vanaf vandaag
te zien op de AutoRAI in Amsterdam. Daar staat
de Common, een auto die is ontworpen door stu
denten aan de Technische Universiteiten van Twen
te, Delft en Eindhoven. Komende zomer moet de
eerste echte Common (geschreven als
C,mm,n)gaan rijden.
Hij oogt zeer aaibaar, zou zo in de animatiefilm
Cars mee kunnen spelen. Achter
de stand van de Common kun
nen bezoekers een ritje maken in
een simulator. Een stem geeft de
weg aan. Op de snelweg gaat de
Common 'pelotonrijden'; auto's
op weg naar dezelfde stad sluiten
dicht op elkaar aan, de computer leidt hen samen
naar de juiste afslag.
Onderweg kan de chauffeur wat anders gaan doen;
computeren of met de passagiers kletsen alsof ze in
de trein zitten. Pas bij de juiste afslag neemt hij het
stuur weer over.
Diezelfde computer zorgt ervoor dat er ruimte
komt voor anderen om aan te haken. Alleen het
laatste stukje in de simulator terug naar de RAI is
ouderwets autorijden. Op de parkeerplaats neemt
de computer de zaak nog even over en parkeert de
auto in een leeg vak.
„De Common is heel veel tegelijk, veel meer dan al
leen een elektrische auto", zegt Mirjam de Rijk, al
gemeen directeur van de Stichting Natuur en Mi
lieu, de initiatiefnemer. „Dat is ook de sterkte van
het project. We gaan uit van wat de automobilist
Op de snelweg gaat de
elektrische Common
'pelotonrijden'
wil. Alleen dan kun je voldoende draagvlak krij
gen."
Natuur en Milieu die autorijden een warm hart toe
draagt. Het is wel eens anders geweest, beseft ook
professor Bart van Arem van de Universiteit Twen
te, deelnemer aan het project. Of die één miljoen
elektrische auto's in 2020 realistisch is? „Ach, je
moet natuurlijk een doel hebben."
Het Common-project is een 'open source' project,
legt hij uit. Iedereen kan er 'online' zijn steentje
aan bijdragen, ook tijdens de AutoRAI. Er zijn al
duizend leden van de 'community' die momenteel
de laatste hand legt aan het autootje. Dat zijn veel
al studenten, zegt Van Arem. De 'open source'
heeft een aantal opmerkelijke idee
ën opgeleverd. Zoals een 'car-
pool-Hyves', waar potentiële car
poolers elkaar eerst beter kunnen le
ren kennen voordat ze bij elkaar in
stappen. En een plan om lease-au
to's te gaan delen. Of een 'altruïsti
sche navigatie'. Van Arem: „Daarmee zien mensen
wat hun rijgedrag voor anderen voor gevolgen
heeft. Hoeveel tijdverlies voor hen betekent een mi
nuut winst voor mij? Dan kunnen ze zelf beslis
sen. Bij dit soort maatregelen hoort wel dat goed
gedrag wordt beloond, zoals dat nu al bij rijden bui
ten de spits gebeurt." Bij een opengewerkt model
van de Common staan drie studenten van de TU
Eindhoven te glimmen van trots. Zij hebben ge
werkt aan het elektrische systeem. „Het gaat luk
ken om over te schakelen op elektrisch rijden",
zegt Roel Vos (26) overtuigd. „Maar alles hangt af
van de batterijentechniek. Die zijn nu nog zwaar
en groot, maar ze zijn al veel kleiner dan vroeger.
Als die ontwikkeling doorgaat, zijn er straks goede
en betrouwbare batterijen waarmee elektrisch rij
den net zo goed kan als met benzinemotoren."
Tesla Roadster
Sinds: 1 januari 2009
Prijs: 100.000 euro
Toyota Prius hybride
Prijs: 24.990 euro
Verkocht in 2008: 6.500 (2007: 2.226)
Think City
Verwacht: 2009
Prijs: 37.695 euro