BMW 750 Li Duitse überklasse Toyota iQ intelligenter dan Smart? Kekke Ka Ford Ka 1.2 Titanium onderweg Wm Onlangs zette Ford haar kleinste model opnieuw op de weg. Het vo rige model Ka heeft het veel jaren uitgehouden dankzij het aparte ont werp. Uiteindelijk leek de uiterste houdbaarheidsdatum na dik tien jaar toch in zicht en werd de nieu we geïntroduceerd. Moderner, iets groter maar bovenal nog leuker en completer. De nieuwe Ka doet in de verte absoluut aan de 'oude' den ken. De ronde vorm van de achter klep, de kleine achterruiten, het zijn allemaal zaken die de oer-Ka ook had. Toch is de nieuwe vorm onmiskenbaar leuker om te zien maar daardoor misschien ook min der lang houdbaar. Onder de mo torkap de keuze tussen een 1.2 liter benzinemotor of een dieselblok met een cilinderinhoud van 1,3 li ter. Die laatste zal het, door allerlei belastingmaatregelen, niet zo goed doen in ons land; van de 1.2 liter versie verwacht het merk, terecht, wel veel. De nieuwe Ford Ka wordt, samen met de Fiat 500, in Polen geproduceerd. Het is eigen lijk knap hoe beide fabrikanten de auto's laten verschillen, ondanks de grote hoeveelheid componenten die ze samen delen. Ze hebben ie der een heel eigen gezicht, Fiat meer retro, Ford wat moderner van opzet dankzij het kinetic de sign dat nu voor alle Europese Fords geldt. De Ka ziet er zowel van binnen als buiten reuze leuk uit. Er zijn twee uitvoeringen: Trend en Titanium. Deze laatste versie biedt wel buitengewoon veel waar voor het geld. Standaard (op élke Ka) is overigens de mu ziekinstallatie met zes boxen plus een basbox, ongeëvenaard als stan daarduitvoering in deze prijsklasse. Bovendien zijn zaken als verwarm- bare stoelen en klimaatregeling stan daard of tegen meerprijs leverbaar. Het is voor het eerst dat deze za ken in deze klasse beschikbaar ko men. Het prijsverschil tussen de Trend en Titanium uitvoering be draagt slechts 1000 euro. De Ford Ka is leverbaar vanaf 10.000 euro, inclusief belastingen. In de automobiele eredivisie waar in voornamelijk Mercedes-Benz, Audi, Lexus en BMW zich bewe gen is de komt van een nieuw mo del altijd groot nieuws. Immers, de topmodellen zijn tot de nok volgestouwd met de innovaties die we later (soms) op de voordeli ger modellen terugzien. Zo ook de vijfde generatie van BMW's topmodel: de 7-serie. Sinds jaar en dag is deze wagen relatief po pulair in deze klasse van luxueuze au to's. En een nieuw model brengt veel al hoge verkoopcijfers met zich mee als zal het in deze economisch barre tijden moeten worden afgewacht hoe de klantenkring zich gedraagt. Hoe het ook zij, aan de auto zelf zal het niet liggen. Als geen ander automerk combineert deze 7-serie, waarvan De Ondernemer de 750 Li reed, luxe en sportiviteit. En toegegeven, het ont breekt de inzittenden aan niets. Kracht, luxe, veiligheid en comfort zijn overvloedig aanwezig en BMW beroemt zich erop vrijwel elke nieu we auto met groen energielabel te le veren. Deze topversie van de 7-serie valt hier echter net buiten, maar alle andere 'Zevens' hebben wél dit ge waardeerde label, ook in een klasse waarin dit minder voor de hand lig gend lijkt. Voor BMW is het een uni que selling point. De 750 Li is de ver lengde versie van de krachtigste 7-se rie. Deze extra lengte, 14 centimeter, komt in zijn geheel ten goede aan de achterpassagiers die hiermee inder daad over een weldadige beenruimte beschikken. Veel van deze versies zul- - 7 - V T len met chauffeur worden bereden en daar kan de CEO achterin best jaloers op zijn, want ook het sturen is een enorme traktatie. De hele auto is afgeladen met vooruit strevende techniek waarvan een van de aardigste het head-up display is, waarop een groot aantal functies in het zicht van de chaufFeur op de voor ruit wordt geprojecteerd. Hier wordt onder meer doorlopend de lokaal maximale snelheid getoond. Heel erg handig omdat je toch vaak niet exact weet hoe hard je ergens rijden mag. En eerlijk is eerlijk, met deze Beierse beul met acht cilinder en dik 400 fluis terende paardenkrachten onder de kap, is dat heel, heel erg handig want je rijdt maar zó een stuk te hard. De enorme auto stuurt alsof je met een stadswagentje door het verkeer kart; wat een enorm compliment aan BMWris. De auto voelt geen seconde log of traag aan, mede dankzij het instelbare onderstel met keuzemogelijkheden van 'comfort' tot 'sport plus'. Zelfs in de hardste onderstelconfiguratie blijft de auto nog enigszins comfortabel. In de zachtste stand glijdt het wegdek on der je door, zonder datje van hobbels of oneffenheden iets merkt. Voortref felijk. Vanzelfsprekend is deze grote BMW al compleet Uitgerust maar het aantal opties is overstelpend groot. Heel verrassend zijn de twee cameraa tjes die vanaf de voorbumper respec tievelijk rechts of links een blik op de weg geven en zo het oversteken van onoverzichtelijke kruisingen verge makkelijken. Het spreekt voor zich dat een auto als deze, boordevol luxe en veiligheid, geen koopje is. De serie begint met een vanafprijs van bijna een ton voor de 730d (inclusief belastingen). De 750i is er vanaf 122.000 euro (inclu sief belastingen). Toyota heeft de afgelopen jaren naam gemaakt als het aankwam op een andere manier van autorij den. Modellen als de Prius en (bij Lexus) de hybridenlimousines ge ven al richting aan dit streven. Onlangs werd de kleinste Toyota van het moment geïntroduceerd, de iQ. Volgens het merk de klein ste 3 1 auto van het moment. Met een lengte van drie meter is de iQ inderdaad een ukkie. Toch doet hij niet zo aan en dat is min of meer te danken aan het brede en hoge op bouw van de carrosserie. Bij dit soort kleine auto's dringt zich automatisch de vergelijking met het allerkleinste wagentje op, de smart. Die is echter nog 30 centimeter korter, maar ook lager en aanzienlijk smaller waardoor hij minder volwassen rijdt dan de iQ. Een groot nadeel van de smart kan na tuurlijk zijn dat je er met maximaal twee personen in kunt rijden. Door een slim gebruik van ruimte weet Toyota er met zijn iQ drie plus een kind in kwijt te kunnen. Heel comfor tabel zit het voor de passagiers dan overigens niet meer. Het Japanse merk heeft ervoor ge zorgd dat de rechter voorstoel over een grote lengte verschuifbaar is waar door er nog iemand kan plaatsnemen op het achterbankje. Achter de bestuurderszitplaats is slechts in heel beperkte mate nog ruimte voor een passagier. Een borst beeld past echter wel, want het gaat om hierbij om een schrijnend gebrek aan beenruimte. Maar goed, zolang de afstanden beperkt blijven kan het allemaal net. Onder de motorkap heeft Toyota een driecilinder motortje gelepeld met een cilinderinhoud van een liter. Om heel eerlijk te zijn is dat blokje geen feest in de iQ. Het benzinemotortje heeft eenvoudigweg teveel moeite om de brede hoge iQ voldoende vlot op weg te helpen. Dat heeft ook ef fect op de verbruikscijfers die niet echt meevielen. Toyota heeft overi gens al een andere motor voor de iQ op stapel staan (met een inhoud van 1.3 liter) die waarschijnlijk beter zal bevallen. Maar een turbootje op het huidige motorblok zou van' de iQ al een veel prettiger auto maken. Op die manier zou ook de premiumuit straling die Toyota met de iQ voor ogen heeft, gemakkelijker worden waargemaakt. Van de iQ is nu ook al een dieseluitvoering beschikbaar maar die prijs zich door zijn torenhoge prijs van rond 20 mille vanzelf al uit de markt. Met de introductie van de iQ heeft Toyota een hoogwaardige compacte auto op de weg willen zetten. Qua carrosserie is ze daar zeker in ge slaagd, want het autootje ziet er gei nig en luxe uit. Ook het interieur heeft bepaalde luxueuze kanten. Zo lijkt de startknop regelrecht uit een Lexus te komen. Het knetterharde emmerplastic waarvan het dashboard is vervaardigd doet die uitstraling ech ter helaas weer teniet. De stoelen van de iQ zijn wel weer heel prettig en comfortabel. De iQ is leverbaar vanaf 12.990 euro (inclusief belastingen)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 58