Zeeland Een Eerste Hulp voor r Het vrolijke nieuws ^Lilian PZC Wapentuig De krant 5 weken voor 15 euro! 2 Maandag 30 maart 2009 PZC WIM HOFMAN Bij het werken aan de duinen en dijken op Walcheren worden af en toe granaathulzen of andere spullen uit de Tweede Wereldoorlog gevonden. Verwonderlijk is dat niet. Er werd hier door duizenden soldaten gevochten en niet alles verliep even ordelijk. Ik weet nog dat vlak na de oorlog met detectors naar mijnen en granaten en dergelijke werd ge zocht. Her en der kon je wapens en munitie vinden. Zo herinner ik me nog dat mijn broer een soldatenhelm vond en die bestudeerden we van alle kanten. Er zat geen kogelgat in, van binnen zat een leren tuigje waar riempjes aanhingen. Dat is nog eens een goeie helm, zei iemand, die er verstand van had. Als je die opzet dan ket sen de kogels af en je voelt niks als er iets tegenaan vliegt. Dat wilden we wel eens uitproberen en ik zette de helm op. Het ding was veel te groot voor egn hoofd van een zevenjarige en ik deed de riempjes niet vast. Dat had ik in een oorlogsfilm gezien: geen enkele soldaat deed riempjes vast, dus ik ook niet. Mijn broer pakte een stuk baksteen, er lag puin genoeg, en tikte er nogal hard mee op de helm. De klap van de steen dreunde door mijn hoofd en nek. En? vroeg hij. De helm hing scheef over mijn hoofd. Misschien had ik de riempjes toch vast moe ten maken. We gingen er mee naar huis. Mijn moeder had iets tegen die helm, al was het volgens ons een Amerikaanse. Daarom ruil den we de helm tegen een bajonet. Een gevaarlijk ding met een bloedgleuf Van het koper kon je bloedvergiftiging krijgen, zei een jongen. Hij wilde de bajonet wel ruilen tegen een handvol blinkende geweerkogels, maar dat deden wij niet. We namen de bajonet mee naar huis. Waar het ding uiteindelijk gebleven is, weet ik niet. Op een bepaald moment was het op raadselachtige wijze verdwenen. Voor meer columns: www.pzc.nl/columns Misschien had ik de riempjes toch vast moeten maken. COLOFON PZC Park Veldzigt 35, Middelburg Postbus 91, 4330 AB Middelburg 0118- 43 4000 Uitgever/directeur Ad Verrest Hoofdredactie Peter Jansen pjansen@pzc.nl Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl Centrale redactie T: 0118- 43 4010 E: redactie@pzc.nl Redactie Walcheren Postbus 91, 4330 AB Middelburg T: 0118- 43 4050 E: walcheren@pzc.nl Redactie Bevelanden-Tholen Postbus 162, 4460 AD Goes T: 0113- 31 5670 E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl Redactie Zeeuws-Vlaanderen Postbus 145, 4530 AC Terneuzen T: 0115- 64 5740 E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl Redactie Schouwen-Duiveland Postbus 80, 4300 AB Zierikzee T: 0111-45 4650 E: schouwen-duiveland@pzc.nl Advertenties VerkoopteamZeeland T: 0118- 43 4070 E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl Business-to-business/de Ondernemer. Zorg Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed T: 076- 531 2277 E: segmentteam@bndestem-pzc.nl Familieberichten: 088- 0139 999 Personeelsadvertenties: 055- 5388 000 Kleintjes: 0900- 6743 836 Krant niet ontvangen? Wijziging van uw adresgegevens? Gebruik maken van de vakantieservice? Abonnement opzeggen? Vul het formulier in op: www.pzc.nl/lezersservice of bel: 088-013 99 10 Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur) Toets 2: informatie over uw abonnement Toets 3: informatie over LezersExtra Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur PZC Lezersservice Postbus 3229, 4800 MB Breda U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk vier weken voor het einde van de betaalperiode. U ontvangt een schriftelijke bevestiging. Abonnementsprijzen Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.) Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25) Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00) Auteursrechten Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van Koninklijke Wegener NV. Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht. Gegevensbescherming PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te houden van interessante producten en diensten van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op informatie van de PZC of indien u uw toestemming voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC Lezersservice. Zie ook het privacy statement op www.pzc.nl Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend: een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal (NA14) een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal (NA14) ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf, (ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5) Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg. Bellen kan ook: 088 - 013 99 10 Naam voorletters m/v Postcode Woonplaats Telefoonnummer Emailadres Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven, Rekeningnummer Handtekening De PZC gaat rergvukft et persoonsgegevens. In het colofon treft u nadere informatie Het Mobiliteitscentrum opent vandaag in Goes. Een soort Eerste Hulp ter voorkoming van ongelukken in de werkgelegenheid. Voor zolang de crisis duurt. door Claudia Sondervan Het Mobiliteitscentrum in Goes heeft al een paar weken warmge- draaid. Dat mocht ook wel, aangezien de regeling voor werktijdverkorting bij bedrijven die in de crisistijd een steuntje no dig hebben, volop draait. Maar het aantal bedrijven dat daar gebruik van kon maken was beperkt. Dat is anders bij de opvolger van de noodmaatregel die morgen in bedrijf komt: de tijdelijke regeling voor deeltijd-WW. Dan hebben de medewerkers van het centrum weer heel wat uit te leggen aan on dernemers en bedrijven die door stokkende geldstromen naar adem happen. Een tijdelijke reductie in loonkosten kan hen de nodige lucht geven, redeneert het kabinet. Maar dat moest wel gepaard gaan met een herverdeling van perso neel: van het ene bedrijf naar het andere, als die laatste juist niet de mensen kon krijgen die het nodig heeft, en van de ene sector naar de andere door omscholing. Minister Donner en de Provincie Zeeland wilden allebei Mobiliteits centra. Donner wilde er dertig in het land om de crisismaatregelen en de scholing te beheren. Zeeland dacht al langer aan een platform waarop onderwijs, ondernemers en overheid samen problemen konden tackelen. Wim Erkelens, vestigingmanager van het UWV Werkbedrijf kreeg voorlopig drie formatieplaatsen om in het Stads kantoor van Goes de ondernemers- vragen op te vangen. „We weten niet exact wat we te doen krijgen. Maar als we de geluiden goed be luisteren staat ons heel wat te wachten", zegt Erkelens. De dienst verlening van het Mobiliteitscen trum „Wij zijn ook inzetbaar bij faillisse menten en reorganisaties. Je zag in het verleden dat bij ontwikkelin gen in een bedrijf waarbij arbeids plaatsen betrokken zijn, de hele goegemeente aan dienstverleners opduiken. Publiek en privaat, on derwijs, kenniscentra, arbeidsbe middelaars. Dat kost een onderne ming op zo'n moment tijd die daar niet aan besteed kan worden, maar de behoefte aan kennis en scholingsadvies bestaat wel. Dat maakt onze taak belangrijk: wij coördineren dat." Het Mobiliteitscentrum geeft ad viezen over scholingsprogram ma's, inhoudelijk en over de uit voerders ervan, en kijkt mee met bedrijven die tijdelijk ander werk bij andere bedrijven willen regelen voor hun personeel. Die uitruil kan een lastige klus zijn, erkent Er kelens. „Je kunt iemand niet van de bouw- steigers plukken en de andere dag als zorgverlener aan een bed zet- Het zit niet altijd mee in de bouw. archieffoto Lex van Lieshout/ANP ten. Daar is scholing voor nodig. Maar een transportrijder kan wel als taxichauffeur aan de slag. Wat nu veel gebeurt is dat mensen met enkel vmbo door een aangepast programma tijdens de periode van zes weken werktijdverkorting een certificaat behalen dat aantoont dat zij op mbo-niveau functione ren." Enkele grote bedrijven in Zeeland, onder anderen Thermphos, Zuid-Chemie en Zalco, hebben werktijdverkorting toegepast en hebben scholing en werk in deta chement gezocht voor hun werk nemers. Maar veel meer bedrijven hebben het niet aan de grote klok gehangen dat hun omzetcijfers zo hard terugliepen dat de continuï teit in gevaar dreigde te komen en zij de personeelskosten even min der zwaar moesten laten wegen. Begrijpelijk, vindt Erkelens. „Werktijdverkorting ligt erg gevoe lig bij bedrijven. Het ministerie geeft ons ook niet de namen van bedrijven die afgewezen zijn voor werktijdverkorting. Bedrijven moe ten ook zelf het initiatief nemen om contact te leggen met het Mo biliteitscentrum." Overigens had Zeeland al een Mo biliteitscentrum: die naam is kort geleden gekaapt door was door drie arbeidsbemiddelaars uit Ter- neuzen. Geen punt, vind Erkelens. „We hebben contact gehad en zij kun nen een prima dienstverlener en samenwerkingspartner voor ons zijn. Formeel heten wij overigens Mobiliteitscentrum Regio Zee land." Werktijdverkorting (wtv) In Zeeland hebben tot nu toe veertien bedrijven toestem ming gekregen om werkne mers korter te laten werken. Samen gaat het om bijna dui zend Zeeuwse werknemers. De bedrijven verschillen onder ling sterk in grootte en activi teit: er zijn bedrijven uit de proces- en chemische industrie bij, maar er is ook een make laarskantoor. Een bedrijf kwam in aanmer king voor werktijdverkorting als aantoonbaar is dat er gedu rende minimaal twee maan den ten minste dertig procent omzetverlies is geleden. door Lilian Dominicus ZEELAND - Gaat het bij jullie in Ne derland ook zo slecht met de kran ten?, is een vraag die veel mensen hier in de Verenigde Staten me vra gen. Het gaat namelijk behoorlijk slecht met de Amerikaanse dagbla den en vooral de grote, nationale kranten als New York Times en Washington Post maken moeilijke tijden door. Maar met de regionale dagbladen gaat het lang niet zo slecht. Zoals de hoofdredacteur van de Grand Haven Tribune in Michigan deze week in zijn column schreef: 'Men sen hoeven geen abonnement te hebben op een dagblad om toch op te hoogte te zijn. Het nationale en internationale nieuws kunnen ze van het internet lezen. Maar ze willen weten wat er om de hoek gebeurt. Dat kun je niet van het in ternet plukken.' Een dergelijk geluid komt ook van Kurt van Koevering van The Zee land Record in de plaats Zeeland in Michigan. Van Koevering, die te" gelijkertijd hoofdredacteur, verslag gever, fotograaf als advertentiever koper is van het weekblad dat al vier generaties in de familie is, heeft amper last van de media-ma laise. Er is ook te veel concurrentie tus sen de landelijke media, vindt hij. „Iedereen rent achter hetzelfde ver haal aan. We zijn op een punt ge komen dat we niet meer kritisch zijn, maar gemeen. Iedereen wil zijn als The New York Times, maar er is al een The New York Ti mes. Dus je moet je onderschei den. Mensen zijn geïnteresseerd in andere mensen. De best verkopen de Amerikaanse tijdschriften heb ben titels als We (Wij) en People (Mensen). Natuurlijk moet je kri tisch' zijn. Maar mensen lezen graag iets vrolijks. Daarom ben ik er ook graag bij als er iets goeds in Zeeland gebeurt." Verslaggeefster Lilian Dominicus reist tot en met medio april door het noordoosten van de Verenigde Sta ten, op zoek naar Zeeuwen en hun sporen in het landschap.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 2