Zeeland
Een Eerste Hulp voor
r
Het vrolijke nieuws
^Lilian
PZC
Wapentuig
De krant 5 weken voor 15 euro!
2 Maandag 30 maart 2009 PZC
WIM HOFMAN
Bij het werken aan de duinen en dijken op Walcheren
worden af en toe granaathulzen of andere spullen uit de
Tweede Wereldoorlog gevonden. Verwonderlijk is dat
niet. Er werd hier door duizenden soldaten gevochten en niet
alles verliep even ordelijk. Ik weet nog dat vlak na de oorlog
met detectors naar mijnen en granaten en dergelijke werd ge
zocht. Her en der kon je wapens en munitie vinden.
Zo herinner ik me nog dat mijn broer een soldatenhelm vond
en die bestudeerden we van alle kanten. Er zat geen kogelgat
in, van binnen zat een leren tuigje waar riempjes aanhingen.
Dat is nog eens een goeie helm, zei iemand, die er verstand
van had. Als je die opzet dan ket
sen de kogels af en je voelt niks
als er iets tegenaan vliegt. Dat
wilden we wel eens uitproberen
en ik zette de helm op. Het ding
was veel te groot voor egn hoofd
van een zevenjarige en ik deed
de riempjes niet vast. Dat had ik in een oorlogsfilm gezien:
geen enkele soldaat deed riempjes vast, dus ik ook niet. Mijn
broer pakte een stuk baksteen, er lag puin genoeg, en tikte er
nogal hard mee op de helm. De klap van de steen dreunde
door mijn hoofd en nek. En? vroeg hij. De helm hing scheef
over mijn hoofd. Misschien had ik de riempjes toch vast moe
ten maken.
We gingen er mee naar huis. Mijn moeder had iets tegen die
helm, al was het volgens ons een Amerikaanse. Daarom ruil
den we de helm tegen een bajonet. Een gevaarlijk ding met
een bloedgleuf Van het koper kon je bloedvergiftiging krijgen,
zei een jongen. Hij wilde de bajonet wel ruilen tegen een
handvol blinkende geweerkogels, maar dat deden wij niet. We
namen de bajonet mee naar huis. Waar het ding uiteindelijk
gebleven is, weet ik niet. Op een bepaald moment was het op
raadselachtige wijze verdwenen.
Voor meer columns: www.pzc.nl/columns
Misschien had ik de
riempjes toch vast
moeten maken.
COLOFON
PZC
Park Veldzigt 35, Middelburg
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
0118- 43 4000
Uitgever/directeur
Ad Verrest
Hoofdredactie
Peter Jansen pjansen@pzc.nl
Arie Leen Kroon (adjunct) alkroon@pzc.nl
Centrale redactie
T: 0118- 43 4010
E: redactie@pzc.nl
Redactie Walcheren
Postbus 91, 4330 AB Middelburg
T: 0118- 43 4050
E: walcheren@pzc.nl
Redactie Bevelanden-Tholen
Postbus 162, 4460 AD Goes
T: 0113- 31 5670
E: bevelanden@pzc.nl tholen@pzc.nl
Redactie Zeeuws-Vlaanderen
Postbus 145, 4530 AC Terneuzen
T: 0115- 64 5740
E: zeeuws-vlaanderen@pzc.nl
Redactie Schouwen-Duiveland
Postbus 80, 4300 AB Zierikzee
T: 0111-45 4650
E: schouwen-duiveland@pzc.nl
Advertenties
VerkoopteamZeeland
T: 0118- 43 4070
E: teamzeeland@bndestem-pzc.nl
Business-to-business/de Ondernemer. Zorg
Onderwijs. Educatie. Onroerend Goed
T: 076- 531 2277
E: segmentteam@bndestem-pzc.nl
Familieberichten: 088- 0139 999
Personeelsadvertenties: 055- 5388 000
Kleintjes: 0900- 6743 836
Krant niet ontvangen?
Wijziging van uw adresgegevens?
Gebruik maken van de vakantieservice?
Abonnement opzeggen?
Vul het formulier in op:
www.pzc.nl/lezersservice
of bel: 088-013 99 10
Toets 1: bezorgklachten (vanaf 07.00 uur)
Toets 2: informatie over uw abonnement
Toets 3: informatie over LezersExtra
Maandag t/m vrijdag: 08.00 - 17.00 uur
Zaterdag: 08.00 - 12.00 uur
PZC Lezersservice
Postbus 3229, 4800 MB Breda
U kunt uw abonnement beëindigen tot uiterlijk
vier weken voor het einde van de betaalperiode.
U ontvangt een schriftelijke bevestiging.
Abonnementsprijzen
Maand 23,50 (acceptgiro n.v.t.)
Kwartaal 66,25 (acceptgiro €69,25)
Jaar €254,00 (acceptgiro €257,00)
Auteursrechten
Alle auteursrechten voorbehouden Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant, onderdeel van
Koninklijke Wegener NV.
Publicatierecht beeldende kunst via Beeldrecht.
Gegevensbescherming
PZC is een uitgave van Wegener NV. Wegener legt
van abonnees gegevens vast voor de uitvoering van
de abonnementsovereenkomst. Deze gegevens
kunnen gebruikt worden om u op de hoogte te
houden van interessante producten en diensten
van andere onderdelen van Wegener en zorgvuldig
geselecteerde partners. Indien u geen prijs stelt op
informatie van de PZC of indien u uw toestemming
voor het gebruiken van uw e-mail adres wilt intrek
ken, kunt u dit schriftelijk kenbaar maken bij PZC
Lezersservice. Zie ook het privacy statement op
www.pzc.nl
Ja, ik neem de PZC en ontvang de eerste 2 weken gratis en neem aansluitend:
een vast abonnement met automatische betaling van 66,25 per kwartaal (NA14)
een vast abonnement met betaling per accept van 69,25 per kwartaal (NA14)
ik neem een proefabonnement van 5 weken voor 15,-. Na deze periode stopt de bezorging vanzelf,
(ik heb de laatste 3 maanden geen proef gehad) (P5)
Stuur de bon naar: PZC, Afdeling Lezersservice, Antwoordnummer 54050, 5004 VB Tilburg.
Bellen kan ook: 088 - 013 99 10
Naam
voorletters
m/v
Postcode
Woonplaats
Telefoonnummer
Emailadres
Ik machtig de PZC om het abonnementsgeld van mijn rekening af te schrijven,
Rekeningnummer Handtekening
De PZC gaat rergvukft
et persoonsgegevens.
In het colofon treft u nadere informatie
Het Mobiliteitscentrum
opent vandaag in Goes. Een
soort Eerste Hulp ter
voorkoming van ongelukken
in de werkgelegenheid. Voor
zolang de crisis duurt.
door Claudia Sondervan
Het Mobiliteitscentrum
in Goes heeft al een
paar weken warmge-
draaid. Dat mocht ook
wel, aangezien de regeling voor
werktijdverkorting bij bedrijven
die in de crisistijd een steuntje no
dig hebben, volop draait. Maar het
aantal bedrijven dat daar gebruik
van kon maken was beperkt.
Dat is anders bij de opvolger van
de noodmaatregel die morgen in
bedrijf komt: de tijdelijke regeling
voor deeltijd-WW. Dan hebben
de medewerkers van het centrum
weer heel wat uit te leggen aan on
dernemers en bedrijven die door
stokkende geldstromen naar adem
happen. Een tijdelijke reductie in
loonkosten kan hen de nodige
lucht geven, redeneert het kabinet.
Maar dat moest wel gepaard gaan
met een herverdeling van perso
neel: van het ene bedrijf naar het
andere, als die laatste juist niet de
mensen kon krijgen die het nodig
heeft, en van de ene sector naar de
andere door omscholing.
Minister Donner en de Provincie
Zeeland wilden allebei Mobiliteits
centra. Donner wilde er dertig in
het land om de crisismaatregelen
en de scholing te beheren. Zeeland
dacht al langer aan een platform
waarop onderwijs, ondernemers
en overheid samen problemen
konden tackelen. Wim Erkelens,
vestigingmanager van het UWV
Werkbedrijf kreeg voorlopig drie
formatieplaatsen om in het Stads
kantoor van Goes de ondernemers-
vragen op te vangen. „We weten
niet exact wat we te doen krijgen.
Maar als we de geluiden goed be
luisteren staat ons heel wat te
wachten", zegt Erkelens. De dienst
verlening van het Mobiliteitscen
trum
„Wij zijn ook inzetbaar bij faillisse
menten en reorganisaties. Je zag in
het verleden dat bij ontwikkelin
gen in een bedrijf waarbij arbeids
plaatsen betrokken zijn, de hele
goegemeente aan dienstverleners
opduiken. Publiek en privaat, on
derwijs, kenniscentra, arbeidsbe
middelaars. Dat kost een onderne
ming op zo'n moment tijd die
daar niet aan besteed kan worden,
maar de behoefte aan kennis en
scholingsadvies bestaat wel. Dat
maakt onze taak belangrijk: wij
coördineren dat."
Het Mobiliteitscentrum geeft ad
viezen over scholingsprogram
ma's, inhoudelijk en over de uit
voerders ervan, en kijkt mee met
bedrijven die tijdelijk ander werk
bij andere bedrijven willen regelen
voor hun personeel. Die uitruil
kan een lastige klus zijn, erkent Er
kelens.
„Je kunt iemand niet van de bouw-
steigers plukken en de andere dag
als zorgverlener aan een bed zet-
Het zit niet altijd mee in de bouw.
archieffoto Lex van Lieshout/ANP
ten. Daar is scholing voor nodig.
Maar een transportrijder kan wel
als taxichauffeur aan de slag. Wat
nu veel gebeurt is dat mensen met
enkel vmbo door een aangepast
programma tijdens de periode van
zes weken werktijdverkorting een
certificaat behalen dat aantoont
dat zij op mbo-niveau functione
ren."
Enkele grote bedrijven in Zeeland,
onder anderen Thermphos,
Zuid-Chemie en Zalco, hebben
werktijdverkorting toegepast en
hebben scholing en werk in deta
chement gezocht voor hun werk
nemers. Maar veel meer bedrijven
hebben het niet aan de grote klok
gehangen dat hun omzetcijfers zo
hard terugliepen dat de continuï
teit in gevaar dreigde te komen en
zij de personeelskosten even min
der zwaar moesten laten wegen.
Begrijpelijk, vindt Erkelens.
„Werktijdverkorting ligt erg gevoe
lig bij bedrijven. Het ministerie
geeft ons ook niet de namen van
bedrijven die afgewezen zijn voor
werktijdverkorting. Bedrijven moe
ten ook zelf het initiatief nemen
om contact te leggen met het Mo
biliteitscentrum."
Overigens had Zeeland al een Mo
biliteitscentrum: die naam is kort
geleden gekaapt door was door
drie arbeidsbemiddelaars uit Ter-
neuzen.
Geen punt, vind Erkelens. „We
hebben contact gehad en zij kun
nen een prima dienstverlener en
samenwerkingspartner voor ons
zijn. Formeel heten wij overigens
Mobiliteitscentrum Regio Zee
land."
Werktijdverkorting (wtv)
In Zeeland hebben tot nu toe
veertien bedrijven toestem
ming gekregen om werkne
mers korter te laten werken.
Samen gaat het om bijna dui
zend Zeeuwse werknemers.
De bedrijven verschillen onder
ling sterk in grootte en activi
teit: er zijn bedrijven uit de
proces- en chemische industrie
bij, maar er is ook een make
laarskantoor.
Een bedrijf kwam in aanmer
king voor werktijdverkorting
als aantoonbaar is dat er gedu
rende minimaal twee maan
den ten minste dertig procent
omzetverlies is geleden.
door Lilian Dominicus
ZEELAND - Gaat het bij jullie in Ne
derland ook zo slecht met de kran
ten?, is een vraag die veel mensen
hier in de Verenigde Staten me vra
gen. Het gaat namelijk behoorlijk
slecht met de Amerikaanse dagbla
den en vooral de grote, nationale
kranten als New York Times en
Washington Post maken moeilijke
tijden door.
Maar met de regionale dagbladen
gaat het lang niet zo slecht. Zoals
de hoofdredacteur van de Grand
Haven Tribune in Michigan deze
week in zijn column schreef: 'Men
sen hoeven geen abonnement te
hebben op een dagblad om toch
op te hoogte te zijn. Het nationale
en internationale nieuws kunnen
ze van het internet lezen. Maar ze
willen weten wat er om de hoek
gebeurt. Dat kun je niet van het in
ternet plukken.'
Een dergelijk geluid komt ook van
Kurt van Koevering van The Zee
land Record in de plaats Zeeland
in Michigan. Van Koevering, die te"
gelijkertijd hoofdredacteur, verslag
gever, fotograaf als advertentiever
koper is van het weekblad dat al
vier generaties in de familie is,
heeft amper last van de media-ma
laise.
Er is ook te veel concurrentie tus
sen de landelijke media, vindt hij.
„Iedereen rent achter hetzelfde ver
haal aan. We zijn op een punt ge
komen dat we niet meer kritisch
zijn, maar gemeen. Iedereen wil
zijn als The New York Times,
maar er is al een The New York Ti
mes. Dus je moet je onderschei
den. Mensen zijn geïnteresseerd in
andere mensen. De best verkopen
de Amerikaanse tijdschriften heb
ben titels als We (Wij) en People
(Mensen). Natuurlijk moet je kri
tisch' zijn. Maar mensen lezen
graag iets vrolijks. Daarom ben ik
er ook graag bij als er iets goeds in
Zeeland gebeurt."
Verslaggeefster Lilian Dominicus
reist tot en met medio april door het
noordoosten van de Verenigde Sta
ten, op zoek naar Zeeuwen en hun
sporen in het landschap.