Spannende voordracht scheidepop en mooie samenklanken 9 Francis Levoy naar HH illlltttlli 111 Het absurde heeft ook iets angstaanjagends dat terug doet deinzen Zoek op kunstenaar en expositie Tweede voorronde festival in Terneuzen kent hoog niveau. Totaal niet bang voor het absurde, dat zou je bijvoorbeeld wél kunnen zeg gen van Theo Maassen. „Argumenten zijn het probleem niet, maar waar wil je het heen geluld hebben?" De man die het ab surde ziet en er de (dit keer nog redelijk vriendelijke) woorden voor vindt: „Nie mand is slim genoeg om zijn eigen dom heid te kunnen zien." Die radicale raps als 'Doodsbedreiging' durft te maken, in de hoop dat iedereen -ook moslimterroris ten- er de grap van ziet. „Arresteer me PZC Maandag 30 maart 2009 1 9 www.pzc.nl/kunstinzeeland TERNEUZEN - De Zeeuwse zan ger-songwriter Francis Levoy mag dit jaar met zijn band optreden op festival Scheldepop in Terneuzen. Hij kwam zaterdagavond als een van de winnaars uit bus bij de tweede en laatste voorronde van het festival, in skihal Snowbase in Terneuzen. De jury koos verder voor de band Excused, skagroep Groover en de gothicformatie A New Dawn. Ruim 120 groepen uit het hele land hadden zich aangemeld voor een plekje op Scheldepop. Daaruit waren zestien kandidaten geselec teerd, die - verdeeld over twee voorrondes - mochten strijden voor in totaal acht plaatsen op het festival. De eerste voorronde, eind vorige maand, werd gewonnen door SoulLab, Elly Kellner, Johnny Stardust en Tuxido Bandido. De jury had zaterdagavond een las tige taak, want het niveau lag nog hoger dan in de eerste voorronde. „Alle acht bands waren Schelde- pop-waardig", zei juryvoorzitter Peter de Graaf dan ook. De tweede editie van Scheldepop is op ïo, li en 12 juli. Gewoon lekker en verant woord muziek maken, dat doet het Nepomuk Fortepiano Quintet. Het kwintet bestaat uit Riko Fukuda (fortepiano), Franc Polman (viool), Elisabeth Smalt (altviool), Jan Insinger (cello) en Pieter Smit- huijsen (contrabas). Het program ma was evenwichtig samengesteld van trio via kwartet naar kwintet. Opvallend bij deze musici is het plezier in musiceren: stijlvol en met respect voor de partituur. Er wordt goed naar elkaar geluisterd en de samenklank is mooi. Het Trio in F van Reicha bestaat uit sfeervolle muziek met speciale trekjes. Reicha experimenteerde graag en dat kwam uit in de melo dievoering en de vorm. Zo bevatte het Allegro vivace een interessante pseudo fugatische passage. Persoonlijk had ik het Pianokwar tet in Es op. 47 van Schumann lie ver gehoord op een andere vleu gel. Pianiste Fukuda kon zich niet helemaal profileren in dit werk. Wel werd er goed op elkaar gerea geerd en klonk de uitvoering van deze toegankelijke muziek dyna misch en spannend, met een speels en vlot gebracht Scherzo en een puur romantisch Andante can tabile. Regelmatig waren sprookjes- Nepomuk Reicha, Schumann en Onslow door het Nepomuk Fortepiano Quintet. Gehoord op zaterdag in de Concertzaal in Middelburg. dpor Jeanette Vergouwen achtige passages te horen zoals Schumann die ook gebruikte in zijn liedcycli. Het Pianokwintet in b op. 70 van Onslow is heerlijke muziek waar je ongedwongen naar kunt luiste ren. De compositie is orkestraal van opzet, niet echt diepgravend en zeker niet strak van structuur. In dit werk kwam de Pleyel vleu gel veel beter tot zijn recht dan in Schumann. De samenklank tussen forte piano en de vier strijkers, vooral de contrabas in dit werk, was perfect. Nepomuk geeft dit programma de titel 'De klassieke geest in de Romantiek'. Een terech te keuze omdat de invloed van de klassieke stijl wel degelijk te her kennen is in deze werken. FILMS BERCEN OP ZOOM Cinem'actueel, Marley Me: 20.00 uur; Bride Wars: 20.00 uur; Shopaholic: 20.00 uur; Entre les Murs: 20.30 uur; GOES 't Beest, Merral, Bride Wars: 19.30 en 21.45 uur; Shopaholic: 19.00 en 21.30 uur; Marley Me: 19.15 en 21.45 uur; Benjamin But ton: 18.30 uur; Watchmen: 21.30 uur; MIDDELBURG Schuttershof, Frost/Nixon: 20.00 uur; OOSTBURG Ledeltheater, Entre les Murs: 20.00 uur; TERNEUZEN View, Bride Wars: 20.15 uur; Shopaholic: 21.00 uur; Marley Me: 19.00 uur; Watchmen: 20.15 uur; VLISSINGEN CineCity, The Unborn: 22.00 uur Watchmen: 21.00 uur; Slumdog Millionaire: 16.15,19.00 en 21.15 uur; Oorlogswinter: 14.00 uur; Role models: 19.00 uur; Marley Me: 13.45 19.15 en 21.45 uur; Gran Torino: 14.00, 16.30 en 19.30 uur; Hondenhotel: 13.45 en 16.15 uur; Kikkerdril: 16.15 uur; Confessions of a shopaholic: 17.00 en 19.15 uur; Defiance: 16.00,19.00 en 22.00 uur; Despereaux, de dappere muis:13.45 uur; Australia: 13.30 uur; Bolt (nl): 14.00 uur; Bride wars: 16.15,19.15 en 22.00 uur; Sneak: 22.00 uur; meer agendanieuws op www.pzc.nl Het Nepomuk Fortepiano Quintet in Middelburg. foto Ruben Oreel NADER BESCHOUWD door Willem Nijssen Nu de wereld vol blijkt van Fritzls, wordt het steeds gemak kelijker (maar ook navranter) om te geloven dat seksualiteit de mens tot vreemde dingen kan drijven. De situatie die in Kleine Teun (Minitheater Middelburg) beschreven wordt, zal dus zonder twijfel hier en daar ook wel écht bestaan. Een ouder kinderloos echtpaar verwerft met behulp van een naïeve jon ge vrouw een kind. Maar ergens loopt het fout, en wordt de bijna willoze man ver liefd op de jonge 'draagmoeder'. En daar komen ongelukken van... De vraag is natuurlijk, waarom wij daar met onze verbaasde of verbijsterde ogen bovenop zouden willen staan? Niet voor niets luidt de kop van de filmbespreking door Beatrijs van Agt in Skrien nr. 223 (1998): 'Alex Van Warmerdam laat zien wat je niet wilt zien.' En er zijn dus trucs nodig om ons tóch te laten kijken. Dé Warmerdam-truc bij uitstek is het doorge dreven absurdisme. Als het maar absurd genoeg is, moet het ook tot het onwillig ste publiek nog doordringen dat het om 'amusement' gaat. En als veel dingen uit de omgeving ondertussen toch nog ge wóón blijven, dan ontstaat het vervreem- dings-effect. Dan raken we 'onthecht', dé ultieme basis van veel moderne kunst. En welke luiken van onze doordeweekse geest dan openwaaien... daar is het om te doen. Dat was dus de opdracht voor regisseuse en acteurs van het Middelburgs Theater: het absurde doordrijven tegen een dood normale achtergrond. Oftewel: hoe zich in een oerhollands boerenkamer-interieur een absurd drama voltrekt. Met de bene pen bestekamer, compleet met sanseveria en met traploper beklede treden naar de opkamer, is alles in orde. Ook met de wc met kijkgat, midden in die kamer. (Wij kijken mee als iemand zich daar terug trekt...) Een analfabete 'boer' (zonder land en vee), een zure echtgenote, een frisse bijlesjuf De elementen van het absurde zijn er. De wil om die te doen ontbran den ook. De weg ernaartoe voor een groot stuk afgelegd. Maar er zijn obstakels. De vele scènewisselingen vertragen het spel, het absurde heeft ook iets angstaanja gends dat de spelers een beetje terug doet deinzen... (Nog alle weekends van april.) Marjan de Bel, Jan Auke van Werkum en Amy Seerden in Kleine Teun. foto Frank vanKlinken dan of het wordt heterdaad." Die gered wordt door een XL-dosis zelfspot, zoals in zijn opening van 'Zonder pardon', waarin hij nog eens in verrassende vorm terug komt op het beruchte foto-incident. Ver rassing, absurde verrassing, dwaze conclu sies. Als voorvocht ook al zwanger kan maken (dat wisten wij allemaal allang, nietwaar?) dan is dus de conclusie (en die had tot dusver kennelijk nog niemand ge trokken) dat er ook voorvochtnakomelin- getjes moeten zijn. Slappe aftreksels, niet geboren uit een krachtige ejaculatie. Niet zo moeilijk om te bedenken welke slapja nussen dat zijn. Hilarisch idee, toch? De uitbundige zaal vond van wel. Nog zo'n kromme redenatie die -ook al is het maar heel even- het absurde laat bestaan. „Ik wil geen kinderen. Ik ben tegen verwek ken. Net zo goed tégen als tegen moor den. Wie ben ik om te zeggen: jij mag le ven en jij moet dood?" In hoog tempo ko men ze voorbij, de knotsgekke bedenksels die één nanoseconde normaal zijn vóór ze tot absurditeit moeten worden ver klaard. Door de wet, het fatsoen, de ge makzucht. Om niet te diep te moeten den ken. Of voelen. „Bij een miskraam: trakte ren op gestampte muisjes..." Ha, hé, hè, ho! Gauw verder. Hoe hoger het tempo, hoe korter het stilstaan. Deze week Onder de vele mogelijkheden tweemaal een 'must' voor de criticus. T\vee avonden Middelburgse Stadsschouwburg. Op dins dag de musical Man van La Mancha met Peter Faber in de hoofdrol, op woensdag nog meer muziek in het muziektheaters tuk Victory Boogie Woogie, over leven en werk van Piet Mondriaan. Van de wijze les 'leef het leven niet zoals het is, maar zoals het zou kunnen zijn' naar de vraag 'was hij een genie of een maniak?' Van do minante Spaanse klanken naar de boogie woogie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 21