Tien weken om na te denken over De goedkoopste autoverzekering BenZeker van Nederland? BenZeker.nl vergelijkt en helpt u op weg! 'Toerisme was vreselijk' Verzet tegen overname van energiebedrijf Delta Brand in bouwmateriaal Mortiere Time-out voor jongeren met verkeerde studie is een groot succes. -4 14 Maandag 30 maart 2009 PZC yj door Miriam van den Broek MIDDELBURG - Wat doe je als je kind halverwege het schooljaar be sluit dat de opleiding niks voor he- mof haar is? Of dat de overstap van vmbo naar havo toch te groot blijkt te zijn? Het ROC Zeeland heeft daar een antwoord op gevon den; de THOP-klas (Traject Her Oriënterings Programma). In de klas kunnen jongeren in tien weken ontdekken welke opleiding ze leuk vinden en aankunnen. In januari ging de eerste THOP-klas in Middelburg van start, met vijftien leerlingen. Maar al meteen bleek de vraag ernaar enorm. Ook in Goes zette het ROC daarom zo'n groep op. Van daag gaat in Middelburg al de der de THOP-klas van start. Een vier de groep laat waarschijnlijk niet lang op zich wachten. „Er staan nu alweer zestien jongeren op de wachtlijst", zegt Els Bus, coördina tor van de THOP-klas van ROC Zeeland. Het traject is met name bedoeld voor mbo-ers en havisten die hal verwege hun opleiding stranden omdat Ze het niveau niet aankun nen of omdat ze zich realiseren dat ze een verkeerde keuze hebben gemaakt. „We willen voorkomen dat deze kinderen schoolverlaters worden", zegt Bus. „En dat geldt helemaal voor de jongeren die nog leerplichtig zijn." In de speciale klas krijgen de jonge ren de normale basisvakken, zoals Nederlands, Engels, Tekenvaardig heid en informatica. Per leerling wordt gekeken welk niveau zij heb ben en op welke terreinen ze moe ten worden bijgespijkerd. Maar het belangrijkste zijn de lessen, op drachten en de gesprekken met hun coach, waarin de jongeren zelf moeten ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze wil len. Als de jongeren al vaag een idee hebben over welke opleiding ze misschien wel willen volgen, wordt er een afspraak gemaakt met die school, zodat ze er een kijkje kunnen nemen. En om een nog beter beeld van die opleiding te krijgen, gaan de leerlingen stage lopen bij een bedrijf of instelling die raakvlakken heeft met die op leiding. Als de leerlingen dan zeker weten dat ze die opleiding willen volgen, wordt met behulp van de coach gekeken of ze halverwege 'In THOP-klas ontdekken jongeren wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen' het schooljaar al kunnen instro men, of dat ze moeten wachten tot het begin van het volgende schooljaar. Als dat laatste het geval is, wordt er gezocht naar een stage plek waar de jongeren tot aan het einde van het lopende schooljaar terecht kunnen. Volgens Els Bus en coach Thecla van Doesum zijn er verschillende redenen waarom er zo veel leerlin gen 'uitvallen'. „De meeste leerlin gen die wij hier krijgen, zijn havis ten die eerst vmbo deden. Zij wil den via de havo verder studeren, maar kwamen tot de ontdekking dat dat niet ging. Ze liepen vast omdat ze het niet konden bijbe nen. „Ik denk niet dat het ligt aan de aansluiting van vmbo op ha vo", zegt Bus. „Maar jongeren kie zen voor een te hoog niveau. Ze denken dat het beter is om voor de havo te kiezen dan de weg te be wandelen van de mbo naar de hbo. Daarnaast moeten ze ook al op jonge leeftijd een keuze maken, terwijl ze dan nog niet goed weten wat ze later willen worden." Hoewel de vraag naar een THOP-klas groot is, is het ROC Zeeland niet van plan er een struc turele dienst van te maken. „Het is een tijdelijke oplossing", zegt Jelle Marchand, directeur opleidingen bij het ROC. „Het project valt on der de actie 'aanval op uitval', om te voorkomen dat jongeren voortij dig school verlaten. En om de kans op een verkeerde studiekeuze te verkleinen, zijn we begonnen met een uitgebreide test die leerlingen moeten doen als ze zich hier in schrijven. Uit de test die een uur duurt, hopen we een beter beeld te krijgen van wat de leerling kan en wil." Voor wie is de THOP-klas Jongeren die niet weten welke mbo-opleiding (niveau 2, 3 of 4) ze willen volgen; »- Jongeren die aan een mbo-opleiding niveau 2, 3 of 4 zijn begonnen, maar die spijt hebben van hun keuze; Jongeren die na het vmbo niet goed mee kunnen komen op de havo; Jongeren die ai wel weten welke opleiding ze willen volgen, maar niet meer tussentijds kunnen instromen en moeten wachten op het nieuwe schooljaar. Deelnemers aan de THOP-klas moeten in het bezit zijn van een vmbo-di- ploma, een mbo niveau 1-diploma of een overgangsbewijs van havo 3 naar havo 4. ook aan de reguliere vakken, TERNEUZEN - Delta moet Zeeuws blijven en mag dus niet worden verkocht. Terneuzen moet, als grootste gemeente van Zeeland, het voortouw nemen in het verzet tegen een dreigende overname van het energiebedrijf Het Terneu- zense raadslid Pim Broekhuysen (eigen lijst) vindt dat B en W daar in duidelijk stelling moeten ne men. Hij wijst het college erop dat het energiebedrijf door uitplaat sing van waterbedrijf Evides een aantrekkelijke prooi is voor overna me en dat veel overheden bezwij ken voor de verleiding van de mil jarden, die de verkoop van energie bedrijven oplevert. MIDDELBURG - Brandend bouwma teriaal bij de Mortiere in Middel burg heeft gisteravond rond zeven uur voor een enorme zwarte rook wolk gezorgd. Volgens de melding was er brand uitgebroken bij het ROC aan de Ravensteijnweg. Niet de school, maar drainage-spullen op de Mortiere, stonden in brand. De vette rook ontstond omdat het materiaal van pvc gemaakt was. De brand was snel onder controle. Rugera Noya (17 jaar) uit Middelburg volgde tot voor kort de opleiding toe risme bij ROC Zeeland. „Ik vond het meteen vreselijk. Ik wilde eigenlijk naar het Grafisch Lyceum in Rotterdam, maar dat mocht niet van mijn moeder. Ze vond me nog te jong om naar Rotterdam te gaan. Toen heb ik op het laatste moment maar voor toerisme gekozen. Na een halfjaar ben ik met de opleiding gestopt. Ik vond het niet leuk en spijbelde veel. Maar daar ben ik wel altijd eerlijk over geweest tegen mijn moeder. Via mijn tante, die bij het ROC werkt, hoorde ik van de THOP-klas. Daar wilde ik wel naartoe. Ik dacht: alles beter dan toerisme. Zes weken zit ik nu in de THOP-klas en het gaat heel goed. Deze week begin ik aan mijn stage bij mijn oude school, het CSW. Ik ga daar hel pen bij de tekenlessen en misschien mag ik zelf ook wel een keer lesgeven. En na de zomer begin ik alsnog aan het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Ik ben toegelaten en mijn moeder vindt het nu ook goed. Ik ga daar op ka mers en heb er echt heel veel zin in."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 16