Tien weken om na te denken over
De goedkoopste autoverzekering BenZeker
van Nederland? BenZeker.nl vergelijkt en helpt u op weg!
'Toerisme was vreselijk'
Verzet tegen overname van energiebedrijf Delta Brand in bouwmateriaal Mortiere
Time-out voor jongeren
met verkeerde studie is
een groot succes.
-4
14 Maandag 30 maart 2009 PZC yj
door Miriam van den Broek
MIDDELBURG - Wat doe je als je
kind halverwege het schooljaar be
sluit dat de opleiding niks voor he-
mof haar is? Of dat de overstap
van vmbo naar havo toch te groot
blijkt te zijn? Het ROC Zeeland
heeft daar een antwoord op gevon
den; de THOP-klas (Traject Her
Oriënterings Programma).
In de klas kunnen jongeren in tien
weken ontdekken welke opleiding
ze leuk vinden en aankunnen.
In januari ging de eerste
THOP-klas in Middelburg van
start, met vijftien leerlingen. Maar
al meteen bleek de vraag ernaar
enorm. Ook in Goes zette het
ROC daarom zo'n groep op. Van
daag gaat in Middelburg al de der
de THOP-klas van start. Een vier
de groep laat waarschijnlijk niet
lang op zich wachten. „Er staan nu
alweer zestien jongeren op de
wachtlijst", zegt Els Bus, coördina
tor van de THOP-klas van ROC
Zeeland.
Het traject is met name bedoeld
voor mbo-ers en havisten die hal
verwege hun opleiding stranden
omdat Ze het niveau niet aankun
nen of omdat ze zich realiseren
dat ze een verkeerde keuze hebben
gemaakt. „We willen voorkomen
dat deze kinderen schoolverlaters
worden", zegt Bus. „En dat geldt
helemaal voor de jongeren die nog
leerplichtig zijn."
In de speciale klas krijgen de jonge
ren de normale basisvakken, zoals
Nederlands, Engels, Tekenvaardig
heid en informatica. Per leerling
wordt gekeken welk niveau zij heb
ben en op welke terreinen ze moe
ten worden bijgespijkerd. Maar het
belangrijkste zijn de lessen, op
drachten en de gesprekken met
hun coach, waarin de jongeren
zelf moeten ontdekken wie ze
zijn, wat ze kunnen en wat ze wil
len. Als de jongeren al vaag een
idee hebben over welke opleiding
ze misschien wel willen volgen,
wordt er een afspraak gemaakt
met die school, zodat ze er een
kijkje kunnen nemen. En om een
nog beter beeld van die opleiding
te krijgen, gaan de leerlingen stage
lopen bij een bedrijf of instelling
die raakvlakken heeft met die op
leiding. Als de leerlingen dan zeker
weten dat ze die opleiding willen
volgen, wordt met behulp van de
coach gekeken of ze halverwege
'In THOP-klas ontdekken
jongeren wie ze zijn, wat ze
kunnen en wat ze willen'
het schooljaar al kunnen instro
men, of dat ze moeten wachten
tot het begin van het volgende
schooljaar. Als dat laatste het geval
is, wordt er gezocht naar een stage
plek waar de jongeren tot aan het
einde van het lopende schooljaar
terecht kunnen.
Volgens Els Bus en coach Thecla
van Doesum zijn er verschillende
redenen waarom er zo veel leerlin
gen 'uitvallen'. „De meeste leerlin
gen die wij hier krijgen, zijn havis
ten die eerst vmbo deden. Zij wil
den via de havo verder studeren,
maar kwamen tot de ontdekking
dat dat niet ging. Ze liepen vast
omdat ze het niet konden bijbe
nen. „Ik denk niet dat het ligt aan
de aansluiting van vmbo op ha
vo", zegt Bus. „Maar jongeren kie
zen voor een te hoog niveau. Ze
denken dat het beter is om voor
de havo te kiezen dan de weg te be
wandelen van de mbo naar de
hbo. Daarnaast moeten ze ook al
op jonge leeftijd een keuze maken,
terwijl ze dan nog niet goed weten
wat ze later willen worden."
Hoewel de vraag naar een
THOP-klas groot is, is het ROC
Zeeland niet van plan er een struc
turele dienst van te maken. „Het is
een tijdelijke oplossing", zegt Jelle
Marchand, directeur opleidingen
bij het ROC. „Het project valt on
der de actie 'aanval op uitval', om
te voorkomen dat jongeren voortij
dig school verlaten. En om de kans
op een verkeerde studiekeuze te
verkleinen, zijn we begonnen met
een uitgebreide test die leerlingen
moeten doen als ze zich hier in
schrijven. Uit de test die een uur
duurt, hopen we een beter beeld
te krijgen van wat de leerling kan
en wil."
Voor wie is de THOP-klas
Jongeren die niet weten welke mbo-opleiding (niveau 2, 3 of 4) ze willen
volgen;
»- Jongeren die aan een mbo-opleiding niveau 2, 3 of 4 zijn begonnen, maar
die spijt hebben van hun keuze;
Jongeren die na het vmbo niet goed mee kunnen komen op de havo;
Jongeren die ai wel weten welke opleiding ze willen volgen, maar niet
meer tussentijds kunnen instromen en moeten wachten op het nieuwe
schooljaar.
Deelnemers aan de THOP-klas moeten in het bezit zijn van een vmbo-di-
ploma, een mbo niveau 1-diploma of een overgangsbewijs van havo 3
naar havo 4.
ook
aan de reguliere vakken,
TERNEUZEN - Delta moet Zeeuws
blijven en mag dus niet worden
verkocht. Terneuzen moet, als
grootste gemeente van Zeeland,
het voortouw nemen in het verzet
tegen een dreigende overname
van het energiebedrijf Het Terneu-
zense raadslid Pim Broekhuysen
(eigen lijst) vindt dat B en W daar
in duidelijk stelling moeten ne
men. Hij wijst het college erop dat
het energiebedrijf door uitplaat
sing van waterbedrijf Evides een
aantrekkelijke prooi is voor overna
me en dat veel overheden bezwij
ken voor de verleiding van de mil
jarden, die de verkoop van energie
bedrijven oplevert.
MIDDELBURG - Brandend bouwma
teriaal bij de Mortiere in Middel
burg heeft gisteravond rond zeven
uur voor een enorme zwarte rook
wolk gezorgd. Volgens de melding
was er brand uitgebroken bij het
ROC aan de Ravensteijnweg. Niet
de school, maar drainage-spullen
op de Mortiere, stonden in brand.
De vette rook ontstond omdat het
materiaal van pvc gemaakt was.
De brand was snel onder controle.
Rugera Noya (17 jaar) uit Middelburg volgde tot voor kort de opleiding toe
risme bij ROC Zeeland.
„Ik vond het meteen vreselijk. Ik wilde eigenlijk naar het Grafisch Lyceum
in Rotterdam, maar dat mocht niet van mijn moeder. Ze vond me nog te
jong om naar Rotterdam te gaan. Toen heb ik op het laatste moment maar
voor toerisme gekozen. Na een halfjaar ben ik met de opleiding gestopt. Ik
vond het niet leuk en spijbelde veel. Maar daar ben ik wel altijd eerlijk over
geweest tegen mijn moeder. Via mijn tante, die bij het ROC werkt, hoorde
ik van de THOP-klas. Daar wilde ik wel naartoe. Ik dacht: alles beter dan
toerisme. Zes weken zit ik nu in de THOP-klas en het gaat heel goed. Deze
week begin ik aan mijn stage bij mijn oude school, het CSW. Ik ga daar hel
pen bij de tekenlessen en misschien mag ik zelf ook wel een keer lesgeven.
En na de zomer begin ik alsnog aan het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Ik
ben toegelaten en mijn moeder vindt het nu ook goed. Ik ga daar op ka
mers en heb er echt heel veel zin in."