McLaren en Ferrari in lichte paniek Veuchelen Hamilton achttiende bij vrije training aan begin van Formule i-seizoen. riit 33 36 en 37 Kracht, gratie en emotie Willy Kanis sprint op WK baan naar halve eindstrijd Zaterdag 28 maart 2009 door Paul Zweverink MELBOURNE - Het is de gewoonte dat de teams in de aanloop naar een race vertrouwen en optimis me uitstralen, maar bij McLaren en in mindere mate Ferrari was gis teren al een lichte vorm van pa niek zichtbaar. TWee dagen voor de seizoensouverture in Melbour ne stonden de gezichten bij de we reldkampioen in de Formule 1, Le wis Hamilton, en zijn team zelfs op onweer. Niet vreemd ook; de Brit werd achttiende bij de vrije trainingen, diens ploeggenoot Hei- ki Kovalainen zeventiende. De geluiden waren al uiterst voor zichtig vanuit het kamp van Ha milton. „Ik koester mijn wereldti tel, maar verwacht op voorhand niet dat ik daar dit jaar weer een gooi naar kan doen", zei de revela tie van de afgelopen twee seizoe nen tot ontsteltenis van al zijn fans. McLaren heeft niet goed overwin terd, dat is wel zeker. Na de twee vrije trainingen zijn de geluiden nog terughoudender. „Ik vond geen vertrouwen om hard te gaan", was het veelzeggende com mentaar van Hamilton. Alle veranderingen hebben toch al een grote invloed op vrijwel alle teams. De vrijdagtrainingen dra gen zelfs het beeld van een heuse revolutie met zich mee. Rijders en teams waar niemand iets van ver- Tijdens de vrije trainingen op het circuit van Melbourne zetten de hoogvliegers van het vorige Formule 1-seizoen matige tijden neer. wachtte, stonden gisteren opeens bovenaan de lijst van snelle tijden, gevestigde grootmachten lieten het opvallend afweten. Wie had aan Williams gedacht? Het team van de oude teambaas Frank Williams was de laatste ja ren juist diep weg gezakt. Maar wat gebeurde er op het circuit Al- bert Park van Melbourne? In beide sessies reed Nico Rosberg in de Williams naar de snelste tijd. In de eerste sessie was het zelfs een on vervalste één-twee voor Williams. Kazuki Nakajima eindigde in de tweede sessie als zevende. En dan was er nog dat raceteam van Ross Brawn. Het oude Hon- da-team, nu omgetoverd tot BrawnGP, baarde al opzien bij test sessies in de afgelopen weken, in Australië werd dat beeld bevestigd. Rubens Barrichello zette de twee de tijd neer, Jenson Button eindig de de tweede vrije training als vijf de. Ook Ferrari, de tweede groot macht naast McLaren, kwam te leurstellend voor de dag op Albert Park: Felipe Massa was tiende, Ki- mi Raikkonen zat een plaatsje daar achter. „De set-up is min of meer in orde, maar we moeten on ze snelheid nog zien te verbete ren", verzuchtte Massa. Ook Raik konen straalde weinig optimisme uit. „Wat we ook deden, we kon den ons in de middag niet verbete ren. Ik heb nog geen idee waar we staan ten opzichte van de concur rentie." Het waren allemaal tekenen dat in elk geval de uitkomst van de eerste race van het zestigste Formule i-seizoen uiterst onzeker is. Het is niet ondenkbaar dat de verhoudin gen in 2009 volledig anders ko men te liggen dan deze sport jaren lang gewend was. Onno Doeland is toe aan zijn honderdste goal in de hoofdklasse Tip? sport@pzc.nl LOS ANCELES - De Amerikaan Evan Lysacek heeft gister ochtend (Nederlandse tijd) zijn eerste wereldtitel kunst rijden veroverd. In Los Angeles leverde hij een foutloze kür af en kreeg veruit de hoogste jurywaardering. Evan Lysacek (23) volgde Brian Joubert op als wereld kampioen. De Fransman, die na de korte kür van don derdag aan de leiding ging, bezweek in het volgepakte Staples Center onder de druk. Hij viel al aan het begin van zijn oefening en moest genoegen nemen met brons. De Canadees Patrick Chan won het zilver. Lysacek combineerde kracht, gratie en emotie in zijn kür. Hij opende met een vloeiende drievoudige sprong en straalde daarna steeds meer zelfvertrouwen uit. Lysa cek juichte al om zijn titel nog voor hij klaar was. Lysacek won al brons op de WK's van 2005 en 2006. foto Paul Chiasson/AP Het meisje voor de bus van de ren ners kijkt me nogal verbaasd aan. Je hebt toch wel eens van Fre- derik Veuchelen gehoord, vraagt ze met een ongelovige blik. Ik beken dat hij me vaag wel bekend voorkomt, maar vooral omdat hij dit jaar in dezelfde ploeg als Johnny Hoogerland rijdt. Ze steekt een verhaal af over de renner die haar idool is geworden en die eigen lijk maar één echt hoogtepunt heeft ge kend. Hij won, als volstrekt onbekende Belgische coureur, drie jaar geleden Dwars door Vlaanderen. Daar, in die koers, treffen we elkaar deze week toeval lig in het uur voor de start. Zo maar een meisje, voor in de twintig schat ik, hele maal gek van wielrennen. Frederik Veu chelen reed mee in een vroege kopgroep in de koers die hij won. Met een solo ver raste hij op het eind alle favorieten. Het was zijn eerste en tot nu toe enige over winning in een al tien jaar durende car rière. De ontlading volgde na afloop aan de streep. Hij droeg, zoals Belgische spor ters dat meestal doen na een overwin ning en een doelpunt, zijn zege op. Aan mijn vader, zei hij, die in Italië als fietstoe- rist was getroffen door een zwaar onge luk. Het meisje was ontroerd, is één van zijn grote fans geworden en heeft een weblog over hem gemaakt. Ik stuitte erop toen ik met een collega zelf een weblog over het Zeeuwse wielrennen begon. Het heeft een heel nieuwe wereld voor me geo pend, want niet alleen van Lance Arm strong, die twittert, zoals dat heet, kan ik elke dag zien waar hij uithangt en rijdt, maar ook gemiddelde profs, zoals die aar dige Frederik Veuchelen, zijn overal te vol gen. Ik kan ook, als ik dat wil, een Spaan se rittenkoers live zien. Dat heeft Anna bel, de vrouw van profrenner Hans Dek kers, me uitgelegd. Ze heeft deze week, in de vlakke ritten, naar de finales van de koers gekeken waaïin de sprinter in actie komt. Het is nog wel even wennen, al die web- logs die in een razend tempo de grond uitschieten. Ik kan nu ineens alles lezen over collega's die door Amerika zwerven, in Nieuw-Zeeland op avontuur trekken, helemaal in de ban zijn van de Kustmara- thon of alles weten over spitsen die al leen vóór de rust en na de winterstop sco ren. Het is een nieuw tijdperk, met zijn voor delen en zijn nadelen. Ik ga nog altijd lie ver zelf naar de koers, meerijden achter kopgroepjes, de entourage meemaken on derweg en vooral, zoals woensdag in Dwars door Vlaanderen, van dichtbij zien hoe renners met de inkomens van een minister door beestenweer over slik- weggetjes worden gestuurd waar een Vlaamse boer zijn koeien nog niet op los laat. Maar ik moet toegeven dat het me over een jaar of drie, vier ook wel makkelijker maakt om te stoppen. Dat het nog een mooie ouwe dag kan worden als ik al die koersen straks op websites voorbij kan zien trekken, dat ik alles over de renners kan zien op weblogs en kan blijven twit- teren met de Armstrongs van het pelo ton. Ik ga het voortaan maar veuchelen noemen, dat zal het meisje van de koers wel plezant vinden. Frits Bakker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 35