7*T 35 wonen doen het samen of elegante geisha in huis H 1 1| Hl in huis 'Voor lekkere uurtjes in tuin' de klassieker wonen@wegener.nl 024-3650509 PZC Zaterdag 28 maart 2009 lamp. Door samen te werken, ko men ze verder. „We discussiëren met elkaar en leren van elkaar. Bo vendien lukt het zo grotere projec ten aan te nemen", vertelden ze tij dens een interview bij de presenta tie van hun dierencollectie. De Eindhovense ontwerpsters Eva Broekhuijse en Iris Hiddink wer ken samen sinds 2006. Onder de naam Lady Penelope ontwerpen ze producten en interieurs met een mix van stijl, humor en vin dingrijkheid. „Er zijn inderdaad meer bekende mannelijke ontwer pers dan vrouwelijke. Maar de helft van de wereldbevolking is vrouw. Dus het is logisch dat vrou wen veel kunnen toevoegen aan design", zegt Broekhuijse. Hiddink voegt daaraan toe: „Mannen kijken anders naar ontwerpen dan vrou wen. Ze zijn technischer. Wij kij ken niet alleen naar de functionali teit, maar direct ook naar de vorm en het materiaal. Bovendien com municeren mannen anders." Voor een woonzorgcentrum ont wierp Lady Penelope een herden kingsruimte. In de nissen op een lichtwand is plaats om een herinne ring of afscheidsbrief te leggen. Maar het is niet zo dat de dames niet graag met mannen samenwer ken. „We hebben zo nu en dan een mannelijke stagiaire en dat werkt heel goed. Het gaat erom dat je de zelfde kijk op dingen hebt. Dan maakt het niet uit of je ontwerpt met een man of een vrouw." Veel samenwerkingscollectieven van vrouwen kennen ze niet. Er zijn meer koppels die bestaan uit een man en een vrouw, vaak zijn dat echtparen. Of het zijn vrouwen die incidenteel samenwerken. Lady Penelope ziet een grote meer waarde in hun samenwerking. „We vullen elkaar aan. We zijn een echt duo, net als Viktor en Rolfj die hebben ook hun eigen bu reau." De ontwerpen van Lady Penelope ontstaan eigenlijk altijd in harmo nie. „De een bedenkt iets en dan denkt de ander vervolgens mee", zegt Broekhuijse. Hiddink: „Lastig is om wat je in je hoofd hebt, over te brengen aan de ander. Je kunt wel iets bedenken, maar de ander moet daar wel een beeld bij krij gen om mee te kunnen denken." Hoe kan het dat er meer bekende mannelijke ontwerpers dan top vrouwen in de designwereld zijn? Daar hebben Broekhuijse en Hid dink een theorie over: .„Je moet heel hard werken om als ontwer per ver te komen. Daar hoort ook ondernemen en zakelijk inzicht bij. Misschien durven veel vrou wen die stap niet te nemen. Wer ken voor een baas geeft meer zeker heid in je leven." Maar daar zitten de ontwerpsters van Lady Penelope niet mee. „Wij proberen de wereld te veroveren met onze ontwerpen. Dat doen we met vindingrijkheid en hard wer ken. We staan veel op beurzen en we doen erg ons best." Broekhuijse en Hiddink zijn niet de enige vrouwelijke'ontwerpsters die hun kracht halen uit samenwer king. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de drie jonge ontwerpers Meyke Link, Severine lessen en Eef- je Schenk, alias De Meisjes. Dit col lectief bestaat uit een modevorm geefster, textielontwerpster en pro ductdesigner uit Maastricht. Ze werken sinds hun afstuderen aan de Academie Beeldende Kunsten in Maastricht geregeld samen. Ze werken niet vanuit trends, maar vanuit zichzelf en daarmee willen De Klabenkkk van Lady Penelope is een uittrekbaar bankje dat makkelijk negen personen houdt. - www.ladypenelope.nl www.ditzijndemeisjes.nl www.designboom.nl www.frontdesign.se Bekijk ontwerpen van Patricia Urquiola onder andere via: www.architonic.com www.bonluxat.com g Zie voor meer informa tie het boek Vrouwen in de vormgeving, door Marjan Croot, 2007, Uitgeverij 010, Rotterdam. Reageren? redactie. wonen@wegener.nl en net als Van Corler juist uitge sproken liefhebbers zijn van spre kende kleuren als rood en geel. Of ontwerpers die zich, wars van rech te lijnen, toeleggen op organische vormen. Speciaal is dat Van Corler al die ele menten verenigt in zijn werk. Iets in die sprankelende stijl vind je hooguit op de kinderafdeling van Ikea. Al is de ecoline-achtige gloed, die als de zon op een plasje gemor ste benzine over Van Corlers kas ten schijnt, geen Zweedse beits, maar 'een geheim recept van zeven verschillende verflagen'. Naast een grote tafel van kleine planken en blokken multiplex, een verzameling speelse spiegels en een paar kroonluchters met armen van koperbuis, herbergt het voor malige klaslokaal vier kasten. Ze staan naast elkaar. Tegen de muur, bij de grote ramen. Door de jaloe zieën piept net voldoende licht naar binnen. Een professionele showroom waarin alles precies goed wordt uitgelicht, is het niet. Maar toch: modellen Lola, Olga, Lu lu en Nina uit de Personality-lijn tonen zich van hun beste kant. Meubelmaker Ruud van Corler tussen zijn lila Olga en gele Lulu. „Hoewel ze allemaal een eigen ka rakter hebben, is het een echte fa milie. Ze doen me qua vorm den ken aan vrouwelijke types. Van daar de namen", legt Van Corler uit. Lola, naast haar hoger geschapen vriendinnen het enige dressoir (en de enige met glas-in-looddeur- tjes), is de 'oermoeder'. „De trigger voor mijn latere werk. Samen met de kroonluchters heeft Lola de Dutch Design Week van 2007 mee gemaakt." Daarnaast Olga, een lila verschijning die qua vorm iets weg heeft van een zandloper of afgeklo ven appel - niet dat ze lelijk is. Van Corler, lachend: „Ik vind het een struise Russische. Een militair bij de grenspost." Nikita, maar dan ste viger. Gele Lulu doet denken aan een ma- troesjka-poppetje. Rond en vrolijk. Van Corler heeft associaties met geisha's: „Maar iedereen is vrij er het zijne van te denken." Dan de rode Nina, naar verwach ting de meest praktische met al haar opberglades. „Ik ken een Ni- na. Ze is boogschutter. Daarom de ronding aan één kant van de kast, als een boog die op spanning staat. Nina weet niet dat dit ontwerp op haar is gebaseerd. Of ze het leuk zal vinden dat te lezen? Vast wel. Ik vind het een charmante vorm." Het beeld van de dames naast el kaar is overweldigend, maar feite lijk moet je ze scheiden voor een nóg grotere impact. Zelfs een Rolls Royce wordt wat 'gewoon' als ie tussen even fel blinkende soortge noten staat. Dat denkt Van Corler ook. „Het zijn stuk voor stuk eye catchers. Zet ze eens in een ruimte. Dan vragen ze alle aandacht." De kasten doen het ongetwijfeld ook goed in een kinderkamer. Dat heeft Van Corler al vaker gehoord, maar het deert hem, als serieus ont werper, niet. „Ik zie het verband, was zelf als kind ook blij van zo'n kast geworden." Wie Van Corlers kastenserie wil zien, kan via de website een afspraak ma ken. Prijzen vanaf 2.200 euro. Als op tie is in de modellen Olga en Lulu led verlichting mogelijk. In deze rubriek brengen wij bekende, tijdloze meubels - de '(neo)klassiekers' op woonge bied - voor het voetlicht. HHRMnBB Dicky van Dijk in de rotanstoel, rond 1950. foto A. van Dijk ONTWERP De stoel is gekocht bij De Ridder (nu DR Wonen) in Amsterdam, die het op haar beurt kocht bij de lang geleden ter ziele gegane rietmeubelfa briek Lang uit Ulft. Die stond in die tijd bekend als absolute top in kwaliteit en vormgeving. EIGENAAR Dicky van Lunteren- Van Dijk. WANNEER GEKOCHT „Mijn ouders kochten de stoel in 1948 of 1949. Het was toen een modieuze stoel en hij zat, en zit nog steeds, heerlijk. Hij kwam bij ons in de tuin en alle gezinsleden hebben er heel wat uurtjes in doorgebracht." WAAROM GEKOCHT „Mijn ouders wilden voor in de tuin een stoel die én lekker zat én een beetje modieus was. Ze kwamen met deze thuis. Na de verhuizing van mijn moeder, kwam hij in de jaren zeventig bij mij, toen nog in originele staat. Maar in de tijd dat kleur tjes in de mode waren, meende ik de stoel rood te moeten ver- fen. Jammer, ik had hem graag nog in originele staat gehad. De verf heeft het rotan geen goed gedaan, ik moet er tegen woordig een plaid in doen om er lekker in te kunnen zitten." PRIJS Frits de Ridder, voormalig ei genaar van De Ridder: „Dat moet 175 gulden zijn geweest, destijds een van de duursten in het assortiment." TE KOOP Rotan meubels van De Ridder zijn op vraag- en aanbodsites mondjesmaat te vinden. De zoekopdracht 'rotan ridder' levert twee hits op Marktplaats.nl op, maar geen fauteuil zoals in deze aflevering beschreven. Ook een klassieker in huis? Mail info en foto van meubel en uzelf naar de redactie.wonen@wegener.nl www.vancorlerdesign.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 121