wonen34 9 3 JT Haal een struise Russin m Rommeltuinen t hebben?! Fatlamp Waren toonaangevende ontwerpers vroeger allemaal mannen, nu zien we steeds meer vrouwen met mooie ontwerpen. Sommigen vinden hun kracht in samenwerking. Vrouwenpower in het design. door Suzanne Dijkstra In schuurtjes, ateliers en garageboxen leven handige klus sers zich uit met het ontwerpen van meubilair. Dat stadium is Ruud van Corler allang ontgroeid, al heeft de ontwerper nog niet écht naam gemaakt. Met zijn opvallende kastenserie Personality zet Van Corler zich nu op de kaart. door Jan van Mullem PZC Zaterdag 28 maart 2009 wonen@wegener.nl 024-3650509 Niet alles wat rotzooi lijkt, is ook rotzooi. foto CPD O 2 7*; m Z O rn A Laatst was ik in een volkstuinencom plex. Het was eind februari. Dan valt er in de volkstuin nog weinig te be leven. Een enkeling had in het najaar al wat bloem kool voor de vroege teelt (de weeuwenteelt heet dat in volkstuintaal) gezaaid, maar de planten waren in de plastic tunneltjes bevro ren. De algemene indruk was die van een overweldigende rotzooi: her en der kapotge- waaid plastic, oude badkuipen en stukken elektriciteitsbuis. Maar het was helemaal niet storend, want al die rommel was functioneel (geweest). Over stukken elektriciteitsbuis span je plastic om zo een goedkoop tunneltje te maken, waarin je al vroeg sla kunt zaaien. Later in het jaar kun je er luizengaas overheen spannen om de wortelvlieg te weren. En omdat je in de volkstuin meestal geen waterlei ding hebt, gebruik je een oude badkuip als waterre servoir. Lelijke dingen in de tuin zijn pas storend als ze geen doel dienen. Welke onnozelaar bedacht als eerste dat je afgedankte kistjes van de fruitveiling op el kaar kunt stapelen en dat je daar pompoenen of an dere zaken in tentoon kunt stellen? Wie kwam op het idee een bistrostoel in de tuin op te stellen? Niet om daarop na gedane arbeid uit te rusten, maar om er een wilgentenen mandje met violen op te zetten. Welke halve zool vulde een spijkerbroek met tuin grond en liet een klimoprank uit de gulp hangen? Maar is het niet schijnheilig zulke uitingen van tuin kunst belachelijk te maken? Want wat is het ver schil tussen een verantwoord tuinbeeld van een kraanvogel en een afgedankte wc-pot, beplant met fuchsia's? Een paar jaar geleden was ik op bezoek in een be roemde tuin. Lenteklokjes en kievitsbloemen waren verwil derd in het gras en klimrozen groeiden hoog in knoestige, oude vruchtbomen. De vijverrand was afgewerkt met be moste oude bakstenen. Kortom, een tuin naar mijn hart. Alleen zat er op die vijverrand een bronzen kikker. Jammer. Wie zet er nou zo'n kitschkikker bij een vijver die vanzelf al sfeer genoeg uitstraalt? Wat me bezielde, weet ik niet, maar ik gaf die kikker een duwtje met mijn voet. Nu misdraag ik me nooit in andermans tuin. Ik weet maar al te goed hoeveel schade zelfs goedwillende bezoekers kun nen aanrichten. Het ergste zijn je eigen vrienden, die hulp vaardig een onkruidje uittrekken terwijl je ze rondleidt en zodoende je zeldzaamste zaailing uitrukken. Waarom dan toch dat duwtje tegen die kikker? Zou er dan diep in mijn ziel een vandaal huizen? Gelukkig liep het goed af. De kik ker was met een metalen pin in de vijverrand verankerd. Tegenwoordig ben ik milder. Van mij mag alles. Want wat is het verschil tussen een tuinornament dat je in een rommel- winkel koopt en het tuinbeeld van de dure beeldentuin? Al leen met een auto in de voortuin, daar heb ik moeite mee. Fatboy lijkt de zitzakken voorbij en ontwerpt er lustig op los. Na lounge-elementen in de meest spannende stoffen en kleuren, maken ze nu ook tassen en... sinds kort een lamp. Fatboy noemt de lamp in één zin 'schattig' en 'uit de kluiten gewas sen'. Wie 'm ziet, zal zeker vin den dat het laatste waar is. De lamp heeft iets iconisch door zijn eenvoudige en forse vorm (90 centimeter hoog) en sterke silhouet. De lamp is groot en doorschijnend: het licht schijnt gelijkmatig door de hele, melk witte lamp. Maar ook als de lamp uit is, heb je er iets aan als 'pittig object' in je woonkamer. Of in de tuin, want Edison the Grand, zoals zijn weinig ingeto gen naam luidt, kan net zo goed buiten gebruikt worden. De prijs: 399 euro. www.fatboy.com Designdiva's I ':«r V WÉ De samenwerking van de dames van Front Design pakt goed uit. Ze ontwerpen voor grote labels. foto's CPD oem eens een paar toonaangevende ont werpers. Grote kans dat dit allemaal man nen zijn. Vrouwen kwamen vroeger amper aan bod in de designwereld. Natuurlijk hiel den ze zich al eeuwen bezig met nijverheid als textiele handwerken en pottenbakken. Maar pas toen de emancipatie begin twintigste eeuw inzette, begonnen vrouwen ook professioneel te ontwerpen. Tegenwoordig studeren stéeds meer vrouwen af op kunst- en de signopleidingen. Toch zijn vrouwe lijke ontwerpers nog altijd schaars in de top. Maar wie kent Hella Jon- gerius niet? Dat is toch een interna tionaal gerespecteerde ontwerp ster. Haar ontwerpen hebben dui delijk een vrouwelijke touch. Ook de Spaanse Patricia Urquiola tim mert flink aan de weg: ze wordt be schouwd als de populairste design diva van de wereld. Ze werkt graag samen, bijvoorbeeld met Eliana Ge- rotto. Zij ontwierpen onder ande re een wandlamp opgebouwd uit lenzen voor de Italiaanse lampen maker Foscarini de Caboche. Urquiola weet ook met andere sa menwerkingsverbanden succes te behalen. „Ik ben geobsedeerd door projecten. Samenwerken met ande re designers of producenten zie ik als een lange en mooie dans. Ik zoek mensen die mijn ideeën kun nen versterken", zei Urquiola in een interview met de website'De- signboom.com Dat geldt ook voor de dames van Front Design. Dit collectief bestaat uit vier vrouwen uit Stockholm: Sofia Lagerkvist, Charlotte von der Lancken, Anna Lindgren en Katja Savström, ooit klasgenoten van el kaar. Zij halen hun inspiratie uit dieren, hun omgeving en bijzonde re materialen. Velen kennen hen van de Horse Lamp voor label Moooi, een levensgrote paarden- Nina biedt volop opbergplek. foto's Robert van den Berge Zijn weg naar eindbe stemming Milaan leidt via Breda, een voorma lig schoolgebouw, net buiten het centrum. Daar heeft Ruud van Corler (48) zijn 'studio'. Hij tekent, timmert, zaagt en verft er aan zijn Lola, Ol- ga, Lulu en Nina. Kasten die hij ooit op de vermaarde Salone Inter- nazionale del Mobile, de internatio nale meubelbeurs in Milaan, hoopt te laten zien. De stad van gearriveerde meubel ontwerpers. De Philippe Starcks van deze planeet. Dat is Milaan. Eind volgende maand gaat Van Corler er naartoe. Als aandachtig vakbroeder, als toeschouwer, niet als exposant. „Om uit te vinden of er anderen zijn die ook 'mijn ding' doen. En om er te praten met Ne derlandse ontwerpers. De afspra ken zijn al gemaakt." Of er collega's zijn die in dezelfde hoek zitten als Van Corler, valt te bezien. Natuurlijk zijn er andere ontwerpers die uitsluitend met hout werken. Zoals er ook desig ners zullen zijn die hun neus opha len voor de geijkte meubeltinten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 120