KUNST en DESIGN Dunne lijn tussen Kast met karakter Superster Doris Day in Close Up 41 t/m 47 binnen buiten sfii Designers gedragen zich vaak als kunstenaars. Zeker als ze unieke objecten of gelimiteerde oplages maken. Galeries en musea staan in de rij deze 'gebruikskunst' voor hoge bedragen in te kopen. Op de kunstbeurzen wordt steeds meer ruimte vrijgemaakt voor design. Wat is er aan de hand? door Renske Schriemer kijktip Is design dan eindelijk kunst ge worden? In navolging van Pa- nAmsterdam opende The Euro pean Fine Art Fair (Tefaf) in Maastricht half maart een design paviljoen. Het is een teken aan de wand, vertelden standhouders daar. Want design, daar werd tot voor kort een beetje op neergekeken vanuit traditionele kunstkringen. Design was een lastig terrein, stellen bij de Tefaf. „De paar designbeurzen die er waren, hielden al snel weer op te be staan", aldus een woordvoerder van de Maastrichtse beurs. „Grote internationa le kunstbeurzen als Art Basel en Art Ba sel Miami hebben wel een designpoot, maar de traditionele kunst- en antiek beurzen weer niet. Design is eigenlijk te jong voor antiek, maar ook geen kunst." Want het kenmerk van design is dat het de vormgeving is van gebruiksvoorwer pen die in series worden gemaakt. Unie ke stukken, meestal hét kenmerk van kunst, zijn zeldzaam in de designwe reld. Maar er is iets aan het veranderen. Ont werpers ontpoppen zich steeds vaker als kunstenaars, soms als hoofdbezig heid en soms als nevenactiviteit. Neem nou het Nederlandse Studio Job (Smeets) dat naam maakte met gelimi teerde edities: koperen pannen, biscuit tafelstukken, reusachtige theepotten voor Bisazza en een joekel van een wereldbol van Swarowski-kristallen. Job leeft zich helemaal uit in kunstzinnige projecten die niet alleen aandacht opleveren maar ook veel geld. Andere ontwerpers combineren het kunstenaarschap met het meer wezenlij ke designvak. Maarten Baas brengt col lecties meubels, maar af en toe ook een gelimiteerde oplage, bijvoorbeeld met zijn serie Smoke, ('verkoolde' meubels) of de houten 'plastic' tuinstoel. Als een statement, een onderzoek of een publici teitsstunt? Volgens sommigen kun je het vergelijken met de scheiding zoals die ook in de mode bestaat. Modeont werpers maken naast hun draagbare en betaalbare confectiecollecties ook excen trieke, experimentele en kostbare coutu re. Designhandelaar Frans Leidelmeijer was een van de standhouders tijdens de eerste Tefaf Design. Die jonge ontwikke ling dat ontwerpers zich ontpoppen als halve kunstenaars interesseert hem wat minder. Hij is vooral verrukt over het feit dat design eindelijk een volwaardige plaats krijgt binnen de traditionele kunst- en antiekwereld. „Design zit na tuurlijk al heel lang in de lift. Maar ze ker de laatste tien, vijftien jaar is de hy pe compleet. Daar kun je niet meer om heen. Deze vorm van toegepaste kunst verdient net als antieke toegepaste kunst een plek op een beurs als de Te faf. Het is niet meer dan logisch dat wij hier zo langzamerhand ook aanschui ven met ons 'nieuwe antiek'." Zelf bracht Leidelmeijer een selectie ty pisch Hollands design uit de Amster damse-Schoolperiode, eerste helft twin tigste eeuw. Een set houten vergader- stoelen van Jouke Blaauw in 'rode-bie- tenbeits' met felgroene bekleding, een eetkamerameublement van Amsterdam se schoolvoorman Michel de Klerk en verschillende kleinere stukken. Het zijn stuk voor stuk topobjecten, die steeds moeilijker te vinden zijn. „De prijzen stijgen snel, het is een kunst om nog aan goede stukken te komen. Ook wat dat betreft doet design niet langer onder voor kunst of antiek." Het leuke en bijzondere aan de De sign-afdeling van de Tefaf was mis schien wel het historische en internatio nale overzicht. Tijdens deze eerste edi tie presenteerden acht topgaleristen uit Europa en Amerika hun mooiste stuk ken. De Oostenrijkse standhouder toon de Wiener Werkstatte en Josef Hoff man, de Fransen veel art deco en de Amerikanen het beste uit eigen land. Vreemde eend in de bijt overigens in de Bauhaus-stand van de Duitse galerist Ul- rich Fiedler was een tafel van de Ierse ontwerpster Eileen Gray. Er was veel belangstelling voor, best vreemd voor een onopval lend tafeltje. De animo was vooral te danken aan het feit dat het zogenoemde drakenstoeltje van diezelfde Gray on langs op de Yves Saint Laurent- veiling voor maar liefst 21,9 miljoen eu ro onder de hamer ging. Een bedrag dat zelfs hoger is dan de Mondriaan die er voor 21,5 miljoen euro van eigenaar wis selde. „Dat was een mooi moment voor het twintigste-eeuwse design. Eindelijk gerechtigheid!", verzucht designgalerist Frans Leidelmeijer. Reageren? redactie.wonen@wegener.nl zondag, 18.25 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2009 | | pagina 119